kridelka jako klapy a brzdy

Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
creagel
Příspěvky: 1167
Registrován: ned 03.05.2009 0:00

kridelka jako klapy a brzdy

#1 Příspěvek od creagel »

Ahoj,

mam trochu zmatek v tom, jak nastavit kridelka jako vztlakove klapky a brzdy.

Napr. u recenze Tulixe na www.rcserver.cz je uvedeno, ze pro usnadneni pristani mixovali kridelka nahoru jako brzdy. Jenze zase napr. v manualu meho vysilace (MC-15) je u typu ACROBAT nakresleno, ze kridelka se vyklapeji dolu jako brzdy :(

A nekde na www.lomcovak.cz jsem zase cetl, ze kridelka se vyklapeji dolu jako vztlakove klapky pro letani napr. v termice.

Muzete mi, prosim, tedy nekdo objasnit, jak to je?

Mam 2 modely:

1) Tulix (vetron s pohonem)
2) elektro akrobat

U modelu 1) bych rad pouzil kridelka jako brzdy pri pristani i jako vztlakove klapky. U modelu 2) bych rad kridelka pouzil pri pristani jako brzdy.

A pak bych jeste potreboval objasnit, jak bude potreba pracovat s vyskovkou v tech rezimech (brzdy nebo klapky). Abych ty era nerozstrelil hned pri prvnim letu :D

Diky za jakykoliv rady.
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00

#2 Příspěvek od LV »

načo sú ti klapky na akrobate? :D
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Abu
Příspěvky: 10797
Registrován: úte 22.03.2005 0:00

#3 Příspěvek od Abu »

Kridelka vyklapet dolu jedine tehdy, pokud jsou pres celou odtokovku, nebo kdyz ma kridlo i klapky. Pokud jsou kridelka jen na vnejsich koncich kridla a vyklopi se dolu, co se asi stane? Vytvori se "pozitiv" na konci kridla (oblast s vetsim uhlem nabehu, opak negativu) a pri pomalem letu na velkem uhlu nabehu se prave v tomhle miste utrhnou proudnice = pad po kridle, v 2m nad zemi jista smrt.

Na vetronich se vyklapi kridylka nahoru (a chce to poradne nahoru, aspon 30st aby to fungovalo, klidne i 45) hlavne proto, aby se snizil vztlak a model vic klesal, protoze slusny vetron je schopen preletet 150m letiste v 1m nad zemi a ne a ne pristat. Brzdeni je vicemene druhotny jev, ktery se da tochu ovladat pritazenim vyskovky. Pouzivam to na 3 vetronich bez klapek.
http://galerie.rcserver.cz/photoView.php?id=886&nr=6
Naposledy upravil(a) Abu dne pát 28.08.2009 23:45, celkem upraveno 1 x.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Uživatelský avatar
TURING
Příspěvky: 741
Registrován: pon 06.10.2008 0:00

#4 Příspěvek od TURING »

Ako pise Laco - na akrobat by nemelo byt nic potreba.
Jinak zjednoduse - kridelka nahoru = brzda (zhorseni vztlakovych vlastnosti profilu), kridelka dolu = vztlakova klapka (zlepseni vztlakovych vlastnosti profilu, ale taky to zvysi odpor a tedy zpomali)
Prosim, jak jsem psal, zjednoduseno ! Nekamenujte me :-D
Uživatelský avatar
TURING
Příspěvky: 741
Registrován: pon 06.10.2008 0:00

#5 Příspěvek od TURING »

aaaaaaachjoooooooo, Abu driv a obsirneji ... zpackanej zivot. :-D
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00

#6 Příspěvek od LV »

TURING píše:Ako pise Laco - na akrobat by nemelo byt nic potreba.
Jinak zjednoduse - kridelka nahoru = brzda (zhorseni vztlakovych vlastnosti profilu), kridelka dolu = vztlakova klapka (zlepseni vztlakovych vlastnosti profilu, ale taky to zvysi odpor a tedy zpomali)
Prosim, jak jsem psal, zjednoduseno ! Nekamenujte me :-D

vztlaková klapka ano, ale iba vo vnútornej polovici krídla. Na koncoch je to istá smrť ako písal Abu
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#7 Příspěvek od JMalik »

1) nahoru
2)nechat to tak jak to je - normální křidélka

Pro ten první případ bude potřeba korekce výškovkou, není to tolik, jako při vyklopených klasických klapkách dolů. Klidně to můžeš vyzkoušet ve větší výšce, vytrimovat to, až přistaneš tak tam domixovat tu výškovku.
Uživatelský avatar
Peppy
Příspěvky: 2355
Registrován: úte 27.05.2008 0:00

#8 Příspěvek od Peppy »

To ABU: Ahoj. Chel by som sa spytat ci pouzivas vyklopenie kridelok hore aj pri OPTIME II??
EXTRA MX,EF extra 300 78"
http://adamweinzettl.webnode.sk/
Uživatelský avatar
TURING
Příspěvky: 741
Registrován: pon 06.10.2008 0:00

#9 Příspěvek od TURING »

Pri vyklopeni kridelek nahoru musi zustat jeste moznost korigovat pricny naklon letadla = nesmi byt vyklopeni nadoraz serv.
Nevim jak Abu, ale ja u Optimy XXL pouzivam vyklopeni nahoru pri pristavavani, zvlast pri bezvetri nebo slabem vetru by mela Optima chut letet a letet a letet ... :-) Pri silnem vetru to neni treba.
Naposledy upravil(a) TURING dne sob 29.08.2009 13:42, celkem upraveno 1 x.
Abu
Příspěvky: 10797
Registrován: úte 22.03.2005 0:00

#10 Příspěvek od Abu »

Presne jak napsal kolega Optimista :wink: Vyklapim nahoru u sve OII, protoze ta mala mrska je pekne rychla, vydojit nad zemi se moc neda (uz jsem trup jednou laminoval, ctvrta zatacka na minimalce ve 4m), takze prispendlit ji na 90m plochu jde s vyklopenejma kridylkama mnohem lip. Jedine za silnejsiho protivetru (tak 5m/s a vic) to neni potreba.
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Uživatelský avatar
creagel
Příspěvky: 1167
Registrován: ned 03.05.2009 0:00

#11 Příspěvek od creagel »

Diky vsem za info. Jestli jsem vse dobre pochopil, tak konkretne u Tulixe budu kridelka vyklapet nahoru pri brzdeni pri pristani,ale dolu jako vztlakovy klapky v termice to nastavovat nemam.

Ad aktobat - chtel jsem ho na pristani trochu zpomalit, protoze lita rychle i bez motoru :(

Muze ten nakres v manualu k MC-15 kecat? Na obrazku je pristavaci automatika, kde jsou znazorneny spojlery nahoru a kridylka dolu.

Diky za rady.
Johnny
Příspěvky: 630
Registrován: stř 08.02.2006 0:00

#12 Příspěvek od Johnny »

u toho akrobata bych vypnul brzdu na regulatoru... vrtule pak krásne brzdí;)
Don't drink and drive, smoke and fly.
Uživatelský avatar
creagel
Příspěvky: 1167
Registrován: ned 03.05.2009 0:00

#13 Příspěvek od creagel »

Johnny píše:u toho akrobata bych vypnul brzdu na regulatoru... vrtule pak krásne brzdí;)


To nejde.Ero ma sklopku a je bez podvozku (pristava na bricho).
GP
Příspěvky: 205
Registrován: stř 29.04.2009 0:00

#14 Příspěvek od GP »

Ja se chci jenom zeptat... ty kridylka u vetrone vyklapite nahoru plynule nebo prepnete letovy rezim a kridylka jsou automaticky nahoru o treba 30 st. Tak nejak nevim, jak bych to naprogramoval :oops: Ono to spis taky bude zalezen na schopnostech vysilajdy.

Ale ted ve vystavbe mam EG Pro a nevim jak to naprogramovat. Mam Futabu TC7. Za nejakou radu, budu rad (nejde mi o konkretni napipani, tim se uz prokousu. Spis letove rezimy a kam co navesit).
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#15 Příspěvek od JMalik »

GP píše:Ja se chci jenom zeptat... ty kridylka u vetrone vyklapite nahoru plynule nebo prepnete letovy rezim a kridylka jsou automaticky nahoru o treba 30 st. Tak nejak nevim, jak bych to naprogramoval :oops: Ono to spis taky bude zalezen na schopnostech vysilajdy.

Ale ted ve vystavbe mam EG Pro a nevim jak to naprogramovat. Mam Futabu TC7. Za nejakou radu, budu rad (nejde mi o konkretni napipani, tim se uz prokousu. Spis letove rezimy a kam co navesit).


Jinak to budeš řešit u kompozitového brusu a jinak u těch kuliček. Na tom kompozitu mám zvolené časy pro přechod mezi letovými režimy (pokud bych zadal bez zpoždění např. LANDING -vyklopit naplno klapky dolů, mírně křidélka nahoru pro brzdění a potlačit výškovku, tak by to při přepnutí skokově moc vyplavalo). Musíš vždy vycházet z možností TX. U EG Pro, bych to neviděl až na takové pitvání. Vycházej z možností té TC7.
Odpovědět

Zpět na „Letadla - začátečník“