Autor |
Zpráva |
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 12.09.2024 21:40 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
V F5J mám pohon od Reisenauera - motor Tenshock EZ1515-15T s převodovkou. Došlo k uvolnění hřídele motoru z rotoru. Reklamace zamítnuta, prý je to důsledkem přehřátí motoru. To ale neřeším, už mám nový motor ...
Přemýšlím ale, jestli by šlo v domácích podmínkách ten rozbitý motor opravit. Máte s tím někdo zkušenost?
S tím vyvstalo (pro začátek) pár otázek: 1. Má smysl se do toho pouštět? 2. Co je k tomu potřeba? 3. Hřídel je v rotoru lepená nebo je spojení realizováno jinak? 4. Je-li lepená, čím lepit? 5. Lepit s rotorem "v motoru" nebo se pokusit rotor vytáhnout ven? Jak? 6. Čím očistit hřídel a rotor, aby to drželo?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dudaj
|
Napsal: pát 13.09.2024 23:29 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4587 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Přehřátej motor považuji za blbost. Dřív by odešly závity, nebo magnety. Asi bych se tím už nezabýval, protože to nevlepíš tak, aby se to nemuselo znovu vyvažovat. Jako pokus před vyhozením bych zkusil vlepit epoxidem, ale je potřeba vytvrdit za vyšší teploty cca 100°C. Jsou i vysokoteplotní.
|
|
Nahoru |
|
|
Sagitt62
|
Napsal: sob 14.09.2024 5:56 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 2.7.2017 Příspěvky: 276 Bydliště: Olomouc Obrázky: 62
|
Nebo Loctite 2701. Tvrdne i za běžné teploty. A co jsem tím slepil(zajistil),tak od sebe šlo jen "ohnivým klíčem". S62
_________________ FunCub,Solius,Texas-"Rudý skřet", Middle Stick, Admirál II... + Graupner Mx-20 Hott
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: sob 14.09.2024 15:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 7041 Bydliště: Písek, ČR
|
Na fixaci válcových částí je vysokopevnostní Loctite 603. Do 150°C, připevňují se s ním napč. i frézy na stopku, ozubená kola na hřídel apod.. Vytvrzuje za 8 minut při pokojové teplotě. A klidně bys mohl bez rozebírání motoru. https://www.prumex.cz/loctite-603-10-ml ... -spoju-vp/
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: sob 14.09.2024 20:46 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4587 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Woita píše: Na fixaci válcových částí je vysokopevnostní Loctite 603. Do 150°C, připevňují se s ním napč. i frézy na stopku, ozubená kola na hřídel apod.. Vytvrzuje za 8 minut při pokojové teplotě. A klidně bys mohl bez rozebírání motoru. https://www.prumex.cz/loctite-603-10-ml ... -spoju-vp/Jako fakt se domníváš, že je rozumný si koupit za 750 Kč lepidlo, aby zjistil, že to vibruje a je to na vyhození, když totožnou službu udělá vyhřátý epoxid, který má doma?
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: sob 14.09.2024 22:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 7041 Bydliště: Písek, ČR
|
No, malé balení stojí něco přes 2 kila, a třeba ho i má (nebo někdo v okolí a kapičku by mu věnoval). Třeba já bych mu věnoval, mám. Navíc to není špatná investice, kovy se tím lepí perfektně - mít ho je něco jako mít epoxid. Ten Loctite jsem mu nijak nenutil, jenom píšu, že je na toto použití přímo určený.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: sob 14.09.2024 22:52 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Díky všem za rady, asi koupím ten Loctite a testnu to. Však on se nezkazí a může se hodit. Jak říkám, nový motor už mám, takže tohle bude jen na hraní a kdyby se to náhodou povedlo, tak do zásoby ... Souhlasím s Dudajem, že si nemyslím, že by to bylo přehřátím motoru. Ale chytil jsem Reisenaurey poslední den v práci před šestitýdenní dovolenou a měl jenom dvě možnosti. Hádat se o oprávněnosti reklamace (motor byl v provozu od jara 2024) a mít funkční letadlo někdy na konci října nebo koupit nový a ještě si letos zalítat. Stejně by mě zajímalo, co se tam vlastně stalo. Příznaky byly takové pozvolné, neodešlo to hned. U několika letů to při přidání plynu jakoby zvukově "zaškubalo", pak ale zase několik startů úplně OK. Když jsem ho vytáhnul z letadla, tak bylo o několik otáček povolené čelo motoru (s přírubou převodovky). Utáhnul jsem, dal zpátky do letadla, první start OK, druhý už prakticky bez tahu. Vzhledem k tomu, že se odšroubovalo čelo motoru, podezřívám ložisko. Ale když hřídelí točím v ruce, žádný odpor necítím. Ale je fakt, že nevyvinu těch 35tis. otáček.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 26.09.2024 22:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Tak příběh pokračuje ... bohužel ne směrem, který by se mi líbil. Přišel nový motor, přišrouboval jsem převodovku a dal do letadla. První spuštění doma na cca 5s, jenom jestli se točí a jestli i správným směrem. Pak na letiště. Tam první start OK. Motor běžel 30s (mám ve výškoměru F5J soutěžní firmware). Při druhém startu v 15s letu po přidání plynu bylo slyšet jak se motor roztočil do otáček a pak ticho. Blbé bylo, že letadlo přestalo reagovat na řízení. No a jak mám mix výškovky do motoru, tak po přidání na plný plyn byla mírně potlačená. Z letadla se stal volňásek zvolna sklápějící čumák k zemi ... Jak to dopadlo je vidět na fotce. Na dalších fotkách je motor ve stavu, v jakém jsem ho vytáhnul z letadla. Co se stalo? Opět (stejně jako u stgarého motoru) se odšrouboval stator. Při tom zkroutil kabely, tím si přitáhnul regulátor k sobě. Ten se posunul dopředu a vyškubly se kabely telemetrie a hlavně napájení přijímače. To byl konec. Docela by mě zajímal váš názor. Mi to přijde, že ten motor je za prvé blbě navržený a blbě vyrobený. Síly působící na stator vedou k jeho odšroubování, měl by tam být opačný závit, aby se motor samovolně utahoval. Když už tam není opačný závit, tak bych čekal mechanické zajištění (šroubek, nějaké zahnuté pacičky ...). Když už tam není ani to, tak by to mělo být aspoň dobře přilepené. Ale když se dívám na závit, žádné zbytky lepidla nevidím ...
Přílohy: |
Poznámka: Crash
Eternity_crash.jpg [ 236.48 KiB | Zobrazeno 435 krát ]
|
Poznámka: Motor po vytažení z letadla
Motor_1.jpg [ 88.68 KiB | Zobrazeno 435 krát ]
|
Poznámka: Motor po vytažení z letadla
Motor_2.jpg [ 63.21 KiB | Zobrazeno 435 krát ]
|
Poznámka: Žádné lepidlo na závitu
Motor_3.jpg [ 59.87 KiB | Zobrazeno 435 krát ]
|
Poznámka: Zkroucené kabely
Motor_4.jpg [ 61.02 KiB | Zobrazeno 435 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
tomaasz
|
Napsal: pát 27.09.2024 22:29 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 27.2.2014 Příspěvky: 115 Bydliště: Český Brod - LMK Říčany
|
No, tos teda dopad. Protože se u tohoto motoru předpokládá upevnění za přední čelo motoru - jiná možnost není v nabídce- tak je to jasně vada reklamovatelná - zákazník kupuje kompletní motor a nesmí zasahovat a upravovat konstrukci bez ztráty záruky. Konstrukce vyžaduje pojištění spoje lepidlem nebo dotažení spoje dostatečným momentem. Ani jedno nebylo dodrženo. Jo, a doufám, že jsi druhý motor kupoval jinde (a podle výsledku reklamace tuším kde to bylo). Pro druhou reklamaci doporučuji doplnit osazení, baterii, regulátor a jeho nastavení, logy) Držím palce. Tomáš
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: sob 28.09.2024 17:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Kupoval jsem přímo u Reisenauera v DE.
Tu první reklamaci jsem nehrotil i z toho důvodu, že jsem to reklamoval den před tím, než Reisenauer na 6 týdnů zavíral firmu a jel s manželkou na dovolenou. Nový motor byl cca za dva litry a měl jsem dvě možnosti - buď se s nimi hádat a zalítat si až příští sezónu nebo si nový motor koupit a mít ho za tři dny doma. Tehdy se ještě druhá možnost zdála jako lepší ...
|
|
Nahoru |
|
|
tomaasz
|
Napsal: sob 28.09.2024 19:58 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 27.2.2014 Příspěvky: 115 Bydliště: Český Brod - LMK Říčany
|
Tak jsem se s místem reklamace mýlil - v Německu bych čekal spíš pozitivní řešení pro zákazníka, ale nejseš Němec, tak... Jo a pokud možno reklamovat v němčině.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 29.09.2024 20:24 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4587 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Můj názor je, že pokud koupím motor a on se vysype vinou výrobce, už od něj nic nekoupím. Vyřadil jsem takto jednoho výrobce, ale nebudu ho jmenovat, neboť je to 15 let a reklamaci uznal a obratem vyřešil. Jen nechápu, když už jsi koupil stejný motor, proč jsi tam nevlepil pro jistotu ocelový čep cca 1,5mm průměru. Práce na 5 minut. Prostě provrtám, zaklepnu a hotovo. Reklamaci bych vůbec neřešil. Teda pokud se ti tam nechce dávat červík a dělat tam závit. Původně jsem chápal problém jinde. Tohle bych nelepil.
|
|
Nahoru |
|
|
Milanhb3
|
Napsal: ned 29.09.2024 20:38 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 18.7.2012 Příspěvky: 74
|
Proto,že tomu nerozumím ,tak se jen hloupě zeptám nemá se třeba točit obráceně?Že se to roztočí. Nezdá se mi ,že by se to nikomu jinému (asi) nestalo a v návodu nebylo uvedeno lepení nebo jiný způsob zajištění. Omlouvám se . Milan
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: ned 29.09.2024 21:18 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
dudaj píše: Můj názor je, že pokud koupím motor a on se vysype vinou výrobce, už od něj nic nekoupím. Vyřadil jsem takto jednoho výrobce, ale nebudu ho jmenovat, neboť je to 15 let a reklamaci uznal a obratem vyřešil. Jen nechápu, když už jsi koupil stejný motor, proč jsi tam nevlepil pro jistotu ocelový čep cca 1,5mm průměru. Práce na 5 minut. Prostě provrtám, zaklepnu a hotovo. Reklamaci bych vůbec neřešil. Teda pokud se ti tam nechce dávat červík a dělat tam závit. Původně jsem chápal problém jinde. Tohle bych nelepil. Původně jsi chápal problém správně. Uvolnila se hřídel ze statoru. Mimo jiné. U toho prvního motoru to bylo tak, že poté, kdy začaly problémy (kolísavý zvuk při běhu), jsem ho demontoval z letadla a zjistil jsem, že je lehce povolené čleo motoru vůči statoru. Bohužel jsem nad tím v tu chvíli nijak hluboce nepřemýšlel a prostě jsem to dotáhnul a namontoval zpátky do letadla. Pak to dalo nějaké cca 2 starty a problémy se vrátily. Tentokrát kromě zvukového projevu i ztáta tahu. Po opětovné demontáži jsem zjistil tu uvolněnou hřídel. Řešil jsem to nákupem nového motoru. Psal jsem Reisenaurovi reklamační mail den před jejich odjezdem na šesti týdenní dovolenou (zavřená firma). Odpověď byla, že se motor musel přehřát a reklamace se zamítá. Jak jsem psal výše, mohl jsem se s nimi začít hádat. S kdovíjakým výsledkem, navíc by ten výsledek byl až v polovně října, po jejich návratu z dovolené. Tak jsem koupil nový motor v bláhové naději, že problém je vyřešený. V tu chvíli jsem si fakt říkal, že jsem měl holt smůlu na špatný kus, to se občas stává. Neměl jsem důvod do motoru vrtat a dávat tam nějaké jištění. V druhém F5J mám tu stejnou kombinaci (převodovka Reisenauer a motor Tenshock) jen s výkonějším motorem už čtvrtou sezónu a běhá naprosto bezproblémově. A to má za sebou stovky startů. Jen jednou za rok vyčistím a namažu převodovku ...
Naposledy upravil BoBik_CZ dne ned 29.09.2024 21:20, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: ned 29.09.2024 21:20 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 509 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Milanhb3 píše: Proto,že tomu nerozumím ,tak se jen hloupě zeptám nemá se třeba točit obráceně?Že se to roztočí. Nezdá se mi ,že by se to nikomu jinému (asi) nestalo a v návodu nebylo uvedeno lepení nebo jiný způsob zajištění. Omlouvám se . Milan Obráceně se určitě točit nemá, ani nevím kde bych sehnal vrtule pro opačný chod motoru ...
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|