Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: pon 02.09.2024 12:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 635
Bydliště: Praha
Ahoj kluci jdu pro radu.Během cca měsíce(asi 40cet letů po deseti minutách) mi odešly tři svíčky.2x OS A8 a jedna Kavan č.3.Motor točí cca 12.000 ot/min.Palivo samo domo.83%metyl,5%nitromethan,10%syntetika,2%ricin dlouhodobě odzkoušený.Lítá s tím můj mladej(13 let)Motor na to chodí jak pila.Co je špatně?Chtělo by to ještě studenější svíćku?Např OS no.10.Napadlo mě zkusit tam dát svíčku na čtyřtakty.Ta by měla být ještě studenější.Ten motor chodí krásně.Neběhá chudej.Ale asi v těch vedrech dostává dost na prdel.Žhavím jedním niklákem.Tam asi problém nebude.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: pon 02.09.2024 14:38 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7859
Bydliště: ČR
Obrázky: 10
● @Mosquito Podívej v RCMania na likvidátor žhavící svíčky, str. 1 až 3
● @Mosquito: "Žhavím jedním niklákem. Tam asi problém nebude. Zkus si tipnout a ověřit, další ve vlákně nahoře uváděné příčiny.
● Ještě jsi uvedl: "čtyřicet letů po deseti minutách" mi odešly tři svíčky" Takže pokud je to některá z tam uvedených možností, tak intenzita jeho důsledků je sice "vražedná", leč až po ?400/3 = 133 minutách. Tedy ne "prakticky" okamžitě.
● Nepíšeš přesně co za motor (ASP S52A 8.5ccm RC s tlumičem)? A zda už předtím s nějakou svíčkou běhal delší časy?
? 2AS20011 Svíčka ASP universal NEW 2/4 takt
● @VTjr: "(co vím, tak v F2A co start to svíčka a v F3D asi podobně)" http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=89152
● A je docela možné, že životnost co uvádíš (a co se ti nelíbí). je úměrná odolnosti svíčky, a míře namáhání danými motorem + jeho režimem.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: pon 02.09.2024 16:05 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 27.2.2014
Příspěvky: 113
Bydliště: Český Brod - LMK Říčany
Ahoj,
problém je v tom, že mu syn dlouhou dobu neubere, furt na plnění knedlík. F novou svíčku tam nedávej, zvysis Tin kompresi a tím i tepelné zatížení motoru. Den tam 10. od osmaxe nebo univerzální svíčku ASP, ty jsou podle mě úplně nejlepší. Tomáš


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: pon 02.09.2024 20:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 635
Bydliště: Praha
To Tomaasz:Ahoj Tomáši :D .Tady Robert z letiště Osičiny :mrgreen: .To je náhoda.No máš pravdu. To s tou kompresí mi nedošlo.Ta F ková svíčka je vlastně delší.Jedině dát víc podložek,ale to bude zase držet za málo závitů.To je asi fakt blbost.No jedině asi fakt zkusit tu svíčku č.10.Nechce se mi už moc experimentovat.Stojí cca 430 kč.To je fakt docela hrůza.A ty ASP svíčky byly super,ale už nejsou k sehnání a já žádnou nemámNebo to bude muset Ondra víc šetřit a míň tavit na plnej.


Naposledy upravil Mosquito dne pon 02.09.2024 22:04, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: pon 02.09.2024 21:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 635
Bydliště: Praha
To Guchar: Je to ASP 52 AR s tlumičem.Teď je tam vrtule MA 12x6 scimitar.Ale předtím ten motor lítal v pomalejším letadle a s vrtulí MA 12x6 K a točil trochu míň a svíčka OS.8.A bylo to v pohodě.Ale nenalítal nikdy za sezónu tolik letů.Jenom taková technická.Svíčky Asp se stejně jako motory nevyrábí už pár let.Redy se fakt nedá sehnat.Aten motor nelítá pořád na plnej,ale namáhanej je.Ale já lítal dřív třeba MVvS Brno 8 s černým mufflerem.Prakticky celej let na plnej kotel a svíčka odešla max jednou za sezónu.To beru.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 12:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10672
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Zkus od někoho splašit starou ruskou co má kolíček zalitej bílou sklovinou. Mám ji v ASP 5.2 s mufflerem už asi 7 let a furt drží.
U F3D se svíce pálily při závěrečným chcípání, kdy se vypustil tlak z nádrže nad palivem, takže motor chcípl na chudou směs. Já jsem měl pomocnou trysku namířenou do difuzéru a odtlakovací soustava šla ze dna nádrže, takže jsem chcípal přechlastáním. Na stejným motoru to prodloužilo životnost svíčky na 8 - 10 letů.
Zkusil bych 1-2 zoubky na jehle povolit, nejspíš bude ke konci letu s klesající hladinou v nádrži moc chudej.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 14:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7859
Bydliště: ČR
Obrázky: 10
● To Mosquito: Dík za adresnou odpověď a v něm obsažená upřesnění, tvých zkušeností. Odpověď jsi zaslal, i přesto, že mé hodně obecné "přemítání", tě příliš neposunulo konkrétně blíž k řešení tvého problému.
● V příspěvku (pon 02.09.2024 14:38) jsem dal jen tří stránkový odkaz "likvidátor žhavící svíčky", RCMania. Druhý odkaz jsem tam nedal. Bylo to 9-ti stránkový odkaz "Oprava žhavící svíčky - historie, dnes asi blbost", RCMania, rok 2020. Nepovažoval jsem jej už za dost aktuální. Celeron (pon 14.12.2020 23:48) už tam zmiňoval "ruský svíčky v černobílým plastovým futrálu v provedení s bílou zálivkou a nebo s půlkulatým zapertlováním" ... "se zálivkou byly dost "studený" ale jinak s nima žádný problémy nemám. Stále první kus běhá už desítky hodin v ASP S32" ... I když se ty jeho podmínky od toho tvého způsobu užívání, nejspíš budou lišit.
● Kdo ví možná, že se někomu v roce 2024 v hlavě obnoví otázka zda by některé způsoby poškození svíčky nešla rozumně opravit. Časy se mění.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 15:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 7069
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já jsem kdysi právě založil to vlákno o opravách svíček, co je podle mne dnes blbost, ale je dost možné, že v krátké budoucnosti budou žhavíky už natolik raritní, že svíčky pro ně už nebude nikdo vyrábět a ty opravy budeme muset řešit. :cry:

Jinak po přečtení posledního příspěvku od Guchara se mi docela zdá vysvětlení ohledně zhasínání motoru na chudou směs (nebo prázdnou nádrž). :roll: Tak by asi stálo za to se zaměřit jestli tohle není příčina. :o
Jednak jestli nedochází k častému zhasínání motoru za letu vlivem nějaké poruchy (například když odpadne hadička tlakování z tlumiče), lítání na doraz bez rezervy paliva, nebo i samotného procesu vypínání motoru po přistání na zemi (jak to vlastně vypíná).
Taky se podívat na seřízení jehel karburátoru, jestli při přechodu z volnoběhu na plný plyn tam není nějaká mezifáze s ochuzenou směsí (ale to by asi bylo poznat).
Protože velkost vrtule je naprosto v pořádku, tlumič je tam expanzní (pálení svíček bych očekával spíš u 1/4-vnného magic mufleru, nebo 1/2-vlnného laďáku) a kompresi motoru jste asi od výroby neměnili (nevyndávali podložky pod hlavou).
Ale tak komprese příčinou být může, třeba i z důvodu nepřesné výroby motoru (tedy mimotoleranční rozměr ojnice, pístu, hlavy, nebo situace, kdy to v toleranci je, ale náhodou se potká delší ojnice nebo píst na horní hranici tolerance s hlavou, která je naopak na druhém kraji tolerance), co může mít za následek ten mírně vyšší kompresní poměr a v tom případě určitě pomůže studenější svíčka.
Ale tohle jsou spíše věci, se kterými jsme se setkávali běžně u starých sovětských motorů, u ASP je to podle mne málo pravděpodobné (ale vyloučit to nelze).
Jinak správnost kompresního poměru lze zkontrolovat jedině změřením a porovnáním objemu spalovací komory v HÚ s jiným motorem stejné kubatury. Na to je postačí 1ml stříkačka naplněná lihem. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 16:15 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7859
Bydliště: ČR
Obrázky: 10
● Docela mne zaujala ta přehršel názorů na Zdroje pro napájení žhavených svíček modelářských motorů. Od článek 1.2 V články s vyšším napětím a něčím ho srazit (2.0V Pb, 2.4V 2S Ni-xx, 3.6 V Li-Ion) Až po 12 V ze start boxu a nějaká elektronická regulace se zpětnou vazbou (nebo bez ní). A neshody zdroj konstantního napětí versus konstantního proudu. Až mi to projde hlavou, prohlédnu RCMania a možná to bude na vlákno POKEC: Teorie a praxe napájení žhavicích svíček Pro versus Proti u nějakých řešení.
● Ještě si mi honí hlavou motory s vláknem svíčky mírně žhaveným i po startu. Pro získání rovnoměrnějšího chodu, za specifických podmínek.
● Dvě na trochu blízkou problematiku http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=39883 /-/ http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=86697


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 16:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 7069
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já si myslím, že v minulých vláknech jsme tuhle problematiku už opakovaně probrali a hodně do hloubky, stejně jako jsme si vysvětlili proč je pro žhavení vhodný zdroj konstantního napětí, ale nikoliv zdroj konstantního proudu. :P
Takže já doporučují si to všechno pozorně přečíst a zbytečně nová vlákna na toto téma už neotevírat. :|
Stejně tak se tu už mnohokrát řešila otázka přižhavování. A je dokázáno, že pokud je uděláno správně (tedy zase napěťovým zdrojem správného napětí) tak to na životnost svíčky má vliv minimální (skoro žádný) :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 18:48 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4834
Bydliště: SK Bratislava
Mosquito píše:
svíčku na čtyřtakty.Ta by měla být ještě studenější.


OS max F je to najteplejsie co sa da bezne zohnat, lietali sme na to uputance prave preto ze je tepla.

Skus dat nieco studene, ale podla toho co pises to potrebuje podlozit hlavu alebo lietat beznitrove palivo.

Yo a ze pylonaci, rychlikari atp spalia sviecku kazdym letom tak to vobec nepocuvaj, oni su vykonom a otackami a este ladenym vyfukom niekde uuuuuupppplne niekde inde. My sme pri takych otackach ako pises vyhadzovali sviecky na konci sezony z povinnosti, alebo ze sa nam nechcelo ju cistit :mrgreen:
(no aby som neprehanal, sviecka ma narok odist aj tak ze vlakno viditelne zmeni povrch, uvidis ze na nej vznikne taky inaksokrystalicky povrch ako ked bola nova, no tak ju proste clovek zahodi)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 21:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 7069
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Igor, tiež som si myslel, že OS-F sviečky (teda štvortaktné) sú naopak veľmi teplé, ale nebol som si tým istý, tak som to radšej nepísal a počkal kým to okomentuje niekto iný. :wink:

A presne, keď na konci sezóny mala sviečka matné vlákno, tak som ju bez milosti vymenil. :P Sviečky sú spotrebák na ktorom sa naozaj neoplatí šetriť. :P

A pálenie sviečok pri vysokom výkone a otáčkach som zažil, keď som lietal s dvaapolkou MVVS 2,5GRR s MVVS magic muflerom (bez predĺženia), kde mi to išlo do rezonancie len vrtuľkou 7x4" alebo 7x3", lebo to muselo točiť 22-25 tisíc ot/min. Podľa mňa ten motor tým strašně trpel a aj studené sviečky RedLine R2 odchádzali ako na bežiacom páse, cca každý druhý let. Potom som predĺžil výfuk, znížil rezonančné otáčky na 16-18 tisíc, to už sa dalo aj s vrtuľami 8x4" alebo 8x5" a potom mi už ta RedLine sviečka vydržala celú sezónu. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: úte 03.09.2024 23:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 635
Bydliště: Praha
To Vtjr:No nejsem z toho moudrej Vlado.Ten motor má volnoběh spíš mírně nabohato.Na zemi se rozebíhá dýl a mírně neochotně.Ale za letu to funguje super.Mám ho takhle vyzkoušenej.A myslím si,že chudej nebude.Ani při režimu přechodu z volnoběhu.Zkoušel.jsem přidat o zoubek dva na bohatosti na hlavní jehle a už nedosahuje plných otáček ve vodorovném letu.A zvedlej vrtulí nahoru pak dosáhne maxima až za chvíli .Zkusím namíchat palivo bez nitra,nebo dát dvě podložky pod svíčku.To by mohlo zabrat.Jinak jedině vyrobit podložku pod hlavu.Abych mírně snížil kompresní poměr Jak píše Igorb.Ruský svíčky budu těžko shánět.Motor chcípáme úplným zavřením šoupátka.Takže není ochuzenej.A žhavím jedním nicd nebo chytrým žhavením podle časopisu rcmodely.Používám dlouhá léta a nikdy mi to svíčku nespálilo.Tak včíl mudruj.Jsem už z toho daněk :D .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: stř 04.09.2024 9:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4834
Bydliště: SK Bratislava
Utopena sviecka sice moze mat dlhsi zivot, ale obycajne aj mensi vykon alebo blbnutie a tak, ten motor potrebuje podlozit alebo vyhodit nitro. Ale urcite by som skusil studenu sviecku. Ono je to o spravnej kombinacii teploty sviecky, kompresie a nitra - zvysis jedno, znizis druhe a naopak. Z toho co som pisal predtym, ako funguje nitro by ti malo vypadnut ze kompresia sa meni priamo % nitra (vznika viac plynov = zvysuje sa kompresia) ... alebo naopak - pridal som nitro, musim ubrat kompresiu = musim podlozit hlavu.

Vychadza to ale tak ze pri danom % nitra je len jedna kombinacia teploty sviecky a kompresie ked je vykon a spolahlivost najvyssia, preto mame rozne teploty sviecok a typicky to vychadza tak ze male motory potrebuju teple sviecky a velke studene, k tomu najdes spravnu kompresiu (ktora sa ale moze lisit od teploty, tlaku atd ... ale to uz si na vysokej tunerskej :mrgreen: )


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Pálení svíček na ASP 8,5ccm.
PříspěvekNapsal: stř 04.09.2024 10:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1266
Mosquito píše:
Ahoj kluci jdu pro radu.Během cca měsíce(asi 40cet letů po deseti minutách) mi odešly tři svíčky.2x OS A8 a jedna Kavan č.3.Motor točí cca 12.000 ot/min.Palivo samo domo.83%metyl,5%nitromethan,10%syntetika,2%ricin dlouhodobě odzkoušený.Lítá s tím můj mladej(13 let)Motor na to chodí jak pila.Co je špatně?Chtělo by to ještě studenější svíćku?Např OS no.10.Napadlo mě zkusit tam dát svíčku na čtyřtakty.Ta by měla být ještě studenější.Ten motor chodí krásně.Neběhá chudej.Ale asi v těch vedrech dostává dost na prdel.Žhavím jedním niklákem.Tam asi problém nebude.

4T svíčka v žádném případě není studenější, ale naopak je teplá (má delší vlákno) navíc a tu prodlužovací "trubku" na konci - kde má za úkol (u toho čtyřtaktu) se chovat tak, aby se vůbec udržela s funkční teplotou při volnoběhu.
Takže pokud chceš, aby to běhalo co nejhůř a ještě s co nejmenší životností, tak je do dvoutaktu čtyřdobá svíčka, ideální volbou.
Pokud není problém s zadním ložiskem (to obvykle má na životnost svíček vliv), tak je třeba použít co nejstudenější s níž to rozumně běhá, zkontrolovat jestli je čelo tělesa navazující na spalovací prostor (není schod) a je taky dobré se vyhnout geniálnímu "nápadu" jistých čínských soudruhů, kteří zjistili, že slitina PtIr a nebo dokonce PtRh je zbytečně :lol: drahá, takže pro některé zákazníky (no comment) dělají svíčky, co mají vlákno z nějaké obyč. odporové slitiny, která je akorát tence (čim míň, tím je větší vejvar :roll: ) pokovená čistou platinou.
Výsledek je pak přesně odpovídající použitému vláknu (z čeho je, JAK se to pak asi tak může chovat).


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz