Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4487 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
Klucí, není nějaké orientační pravidlo pro výpočet síly na vyrovnávacím rotoru? Nejdřív se tady zeptám, něž to budu prakticky zkoušet a praští mně to po kebuli .
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7250 Bydliště: ČR Obrázky:8
eKalkulačku na vrtulník neznám. Pokud jsem v mých hračkách měnil ocasní motor s vrtulí (náhod od hlavního motory žádná neměla), a nesedělo to, tak jsem prodlužoval nebo zkracoval nosník ocasu (vzdálenost od těžiště). Nicméně dle mé úvahy je potřebný tah ocasní vrtule určen (tím co kompenzuje) tj. točivý moment nosného rotoru. Když jej podělím délkou ocasního nosníku (vzdálenost osa hlavního rotoru (je v těžišti) od osy ocasního rotoru = rameno) tak mi vyjde (dynamický) tah ocasního rotoru, potřebný pro ustanovení rovnováhy. Dimenzování pohonného ústrojí helikoptéry Pokud v 90-tých vyšla reedice tak snad mínili tuto knížku https://www.trhknih.cz/kniha/2hind9w3l9 Možná jde rozumy najít i v HK450 rotuje a neda se to zastavit
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5676 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky:1 Blog:Zobrazit blog (2)
dudaj píše:
Klucí, není nějaké orientační pravidlo pro výpočet síly na vyrovnávacím rotoru? Nejdřív se tady zeptám, něž to budu prakticky zkoušet a praští mně to po kebuli .
Což o to spočítat vyrovnávací sílu, která ocas zastaví a ustabilizuje .... ale také síla která dokáže s vrtulníkem proti reakčnímu momentu od rotoru, celým trupem vrtulníku otáčet, za všech situací, které během letu s nějakou pravděpodobností mohou nastat. A to otáčet ještě různou stupňovou rychlostí.
Odněkud mi utkvěla informace, že vyrovnávací rotor (asi standardního) vrtulníku umí spotřebovat až 1/3 výkonu pohonu. Jestli je to pravda... Tak nějak odhadem by to mohlo odpovídat. Asi to nebude případ nějakého ustáleného letu, ale hraniční výkon typu "stoupám, co to jde a otáčím vrtulník ve směru otáčení hlavního rotoru...
Od výkonu by se mohlo odvodit nějaké silové působení. --- edit: tady píšou 10% (kontinuální?)
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7250 Bydliště: ČR Obrázky:8
@OPR Formulováno takto je teoretická odpověď u jednorotorového (single-rotor) stále jednoduchá. Má-li ocasní rotor složit jako směrové kormidlo je to o délce ocasního pylonu, aerodynamickém bočním odporu při rotaci, setrvačném momentu (hmotnost) a požadované rychlosti reakce a max. ustálené rychlosti svislého otáčení. K tomu se Moment hlavního odporu přičte nebo odečte. Chtít tohle navrhovat z čistého stolu, je dost divočina. Co jsem rychlíkem proletěl pár studií, vyjde se z poměrů na nějakém osvědčeném typu (případně více typů) a u toho nového se první nástřel dělá odvozením dle platných typů úměrnosti. Plocha ocasního pylonu působí částečně jako pevné směrové kormidlo v jednom směru s pozitivním v druhém s negativním vlivem na požadovaný tah ocasního rotoru. Electric Tail Rotor Drive Control (ETRDC) Zde jim vychází výkon ocasního kolem 15 až 20 % výkonu motoru hlavního rotoru. (Ve výpočtu se uvažuje s faktorem rezervy manévrovatelnosti vrtulníku) A v tomto článku je údaj: Obecně platí, že ocasní rotory spotřebují až 30 % výkonu motoru Helicopter Tail Rotors ● Edit02 Ty vzorečky vypadají složitě, ale jsou to jen vzorečky. Druhá věc je šedá teorie versus věčně zelený strom života. Pokud ta vrtule je v prstenci (konstrukce s fenestron), tak pořád je to o potřebném tahu. O to víc mne zujaly vrtulníky bez ocasního rotoru. Např. vrtulníky MD 600N "N meanig NOTAR = NO Tail Rotor". Řešením u nich je ventilátor (fan) v ocasním pylonu. A konci trubkovitého pylonu pak štěrbinová dvířka. Řídící spolu s otáčkami ventilátoru sílu výstupního proudu vzduchu. Těch vychytávek je tam ještě víc. Na první kouknutí jsem je všechny ani nepobral. Pokud jsou při letu ofukovány značné plochy SOP a VOP tak je zahrnut i jejich vliv. ● Test (40 min, Review) MD 600N (NO Tall Rotor) https://www.youtube.com/watch?v=dxrfD8EFmGU
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz ● Opakování je matka moudrosti "tricky tail situation" ... "no tail rotor" za časem cca 08:50 Odskok v odkazu https://youtu.be/MugwiEJexjs?t=592 ● Tak mi zbyly ještě ocasní rotory ve stejné horizontální rovině jako hlavní rotor, Jsou to levné RC 3ch koaxiální modely vrtulníků. Co nemají cykliku pro rotory (dva hlavní a padlle). Chybí u nich cyklické ovládání pro bočení. Horizontální ocasní rotor jim tedy umožňuje pohyb vpřed a vzad, nakláněním (přídi/ocasem dolů) celého vrtulníku. Je to jednoduchý systém, který funguje uspokojivě. https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... tail-rotor
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4487 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
OPR píše:
Což o to spočítat vyrovnávací sílu, která ocas zastaví a ustabilizuje .... ale také síla která dokáže s vrtulníkem proti reakčnímu momentu od rotoru, celým trupem vrtulníku otáčet, za všech situací, které během letu s nějakou pravděpodobností mohou nastat. A to otáčet ještě různou stupňovou rychlostí.
Jde o ECO, uvažuji ho předělat na maketu a fakt není problém třeba dvojnásobně předimenzovat kopterovej motorek s velmi rychlým reglem. Jen se potřebuji něčeho chytit. Tahy těchhle motorků jsou extrémní. Většina helin co se mi líbí je buď s ocasní vrtulkou v rovině rotoru, a nebo mají fenestron. Navíc když už si s tím pohraju, nechci skončit na skříni kvůli třeba řemenu. Ostatní věci umím udělat sám.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4487 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
prikrylm píše:
Odněkud mi utkvěla informace, že vyrovnávací rotor (asi standardního) vrtulníku umí spotřebovat až 1/3 výkonu pohonu.
To by bylo asi dobré vodítko.
Když budu uvažovat tah hlavního rotoru u 1200 g vážící heliny 2 kg max tah, tak mrňavá třílistá vrtulka 3528 dá 620 g tahu. Při vhodném kapotování určitě víc. A to s motorkem hmotnosti 20 g https://www.rotorama.cz/product/foxeer- ... 5-5-3650kv
ten celek bude vážit míň jak originální převod s řemenem.
Registrován: 3.5.2008 Příspěvky: 2993 Bydliště: Prostějov
Blog:Zobrazit blog (1)
Teorie co všechno je třeba brát v úvahu je primitivně jednoduchá. Za letu ocasní rotor prý opravdu odebírá asi 10-12% výkonu , záleží ale na konstrukci ocasních ploch ( zda tam vůbec nějaké jsou). Při plném výkonu to klidně může být 30% , ale to už se bude vrtět jako káča. Zato konkrétní výpočet potřebného tahu už tak snadný není, že Guchare . U dospělého vrtulníku který ukazuje výkon na rotoru měřením kroutícího momentu, při rychlém a velkém vyšlápnutí výkonového pedálu ( což by běžně dělal jenom blázen) ukazatel momentu stoupne až o 20-25%, z toho lze také na něco usuzovat. Já bych Ti poradil toto : jsi zkušený modelář a tudíž ze svých zkušeností dokážeš potřebný motorek navrhnout sám, Vycházej z toho, že ocasní vrtulku o požadovaném průměru ( zde bych vycházel z originálního ocasního rotoru ) potřebuješ roztočit asi tak na 10 000 ot/min. To by u ECO 8 mělo stačit. U menšího vrtulníku bych radši trochu otáček přidal. ECO 8 mělo tuším váhu kousek přes kilo, takže když to vezmeme zase z jiného konce tak budeš potřebovat motorek co dá na plném tahu cca 350 gramů. O trochu více by samozřejmě neškodilo, ale je zbytečné to přehánět.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru