Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 18:15 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2009
Příspěvky: 231
Bydliště: Liberec
Obrázky: 1
Zdravim,
dostal se mi do ruky stařičký žhavík OSMAX-H 60 a nedaří se mi ho seřídit. motor má karburátor jen s jednou jehlou a pak šroubkem co škrtí vzducch na volnoběh. takový karburator jsem ještě neseřizoval. problem je ten, že když seřídím motor aby fungoval v otáčkách tak je na volnoběh moc bohatý. tak bohatý že se po chvilce zaplavý a chcípne. se žhavení běží o něco déle . když motor ochudím aby běžel na volnoběh nejde do otáček. škrtící šroub volnoběžného vzduchu mám plně otevřený. palivo 15% nitro. venku byla celkem zima 10C. máte někdo skušenosti s tímto typem karburatoru?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 23:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10487
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Já mám na motorech s tímhle karbecem přídavnej vzduch zašroubovanej téměř na doraz. Musíš nastavit maximálku hlavní jehlou a pak poměrem minimální díry karbecu a šroubu přídavnýho vzduchu minimální otáčky aby se nepřechlastával na volnoběh. Kouknu jestli nenajdu starý papíry, co byly u ASP-ček s těmahle karbecama, byl tam popis nastavení.
Někdy dělá tenhle problém nafukování plastový nádrže tlakem z výfuku. Když ubereš, tak nafouklá nádrž chvíli dává moc paliva. Řešil jsem to zaklepáním díry v trysce, co brala tlak z výfuku na menší průměr, často jen kolem 1 mm.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 10:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
Chlummik píše:
Zdravim,
dostal se mi do ruky stařičký žhavík OSMAX-H 60 a nedaří se mi ho seřídit. motor má karburátor jen s jednou jehlou a pak šroubkem co škrtí vzducch na volnoběh. takový karburator jsem ještě neseřizoval. problem je ten, že když seřídím motor aby fungoval v otáčkách tak je na volnoběh moc bohatý. tak bohatý že se po chvilce zaplavý a chcípne. se žhavení běží o něco déle . když motor ochudím aby běžel na volnoběh nejde do otáček. škrtící šroub volnoběžného vzduchu mám plně otevřený. palivo 15% nitro. venku byla celkem zima 10C. máte někdo skušenosti s tímto typem karburatoru?

To je ten s sáním klikou, deflektorem a tím škrticím plechovým "motýlem" na výfuku (bez tlumiče) co je svázaný s karburátorem tím drátěným táhlem?
Pokud ano, tak to je divný - to vypadá, že motor nesaje, takže to musí být moc otevřený na jehle a pak se to nedá zkorigovat tím vzduchem - protože to má celou charakteristiku posunutou nahoru.
Začal bych s takovou vrtulí, aby to točilo jak má - tj. cca mezi 10 a 11 tisícema na zemi. Totální rozumné (spíš ne) maximum (viz křivka) je asi tak 13000 ot/min
Seřídit hořejšek, pak spodek, přechody budou pak tak nějak - to se musí pak doladit obojím.
Původní doporučené palivo bylo jen 5% nitra, takže pokud to neběhá s 15%, je něco naprosto špatně.
Motor jsem měl natočený tak před 40ti lety, běhal cca stejně jako Webra Black Head (ta stará s kroužkama a deflektorem) - takže dobře - výkon samozřejmě odpovídající tomu deflektoru.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 11:01 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2009
Příspěvky: 231
Bydliště: Liberec
Obrázky: 1
Ano zřejmě puvodně byl motýlek na výfuku. je tam nato udelany zavit ale momentálně je to bez. Pokud tim deflektorem myslíš přepážku na pístu tak ano to tam je. Snad je to tento: http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/OS%20Max-H%2060%20RC.html
K motoru je v letadle namontovaný "ladák" se kterým to zřejmě létalo. Říkal jsem si jestli to nemuze byt přidušený tím výfukem? pokud původně na motoru nebyl výfuk jak se řešilo přetlakování nádrže? samotný motor žádný výstup na tlakování nemá. pokud ho nastavím aby běžel na volnobeh tak mi na plný plyn jede tak max 5tis otáček zajímavé že nechcípne jen začne koktat.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 12:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Tak jak psal Celeron, zkuste šroub bohatosti nechat jak je, ale ten šroub vzduchu zkuste pomalu zavírat, třeba po 1/4 otáčky. Nechte chvíli běžet, když nepomůže tak dál utahovat. Třeba vám to nejde do otáček že to je chudé, protože tam jde naopak moc vzduchu?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 13:11 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2009
Příspěvky: 231
Bydliště: Liberec
Obrázky: 1
varok píše:
Tak jak psal Celeron, zkuste šroub bohatosti nechat jak je, ale ten šroub vzduchu zkuste pomalu zavírat, třeba po 1/4 otáčky. Nechte chvíli běžet, když nepomůže tak dál utahovat. Třeba vám to nejde do otáček že to je chudé, protože tam jde naopak moc vzduchu?

jasně zkusím, jak se tam dostanu zase to potýrám. ještě jsem měnil O kroužekj pod karburatorem je dost ztvrdlej tak jestli to nesaje falešnej vzduch.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 15:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.12.2008
Příspěvky: 1710
Bydliště: Lysice,Brno.
Obrázky: 12
Mrknul bych pod hlavu jestli tam je nebo není podložka.Někdo taky mohl líznout hlavu a upravit tak kompresní poměr.Beru to tak že u nás se nitro v dobách minulých moc nepoužívalo a je otázka jaký ten motor má kompresní poměr.Pokud to někdo přeškolil na palivo bez nitra tak to bude chtít snížit kompresní poměr a nebo prubnout palivo bez nitra.Jinak motor s příčným vyplachováním a "laděný výfuk"?Jak ten výfuk vypadá?Proč se ptám?Příčné vyplachování je vhodné pro motory, které pracují v režimech nižších otáček protože právě při nízkých otáčkách je kvalita vyplachování na dobré úrovni. Jakmile však začnou otáčky růst, kvalita vyplachování se značně zhoršuje.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 18:42 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
Chlummik píše:
Ano zřejmě puvodně byl motýlek na výfuku. je tam nato udelany zavit ale momentálně je to bez. Pokud tim deflektorem myslíš přepážku na pístu tak ano to tam je. Snad je to tento: http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/OS%20Max-H%2060%20RC.html
K motoru je v letadle namontovaný "ladák" se kterým to zřejmě létalo. Říkal jsem si jestli to nemuze byt přidušený tím výfukem? pokud původně na motoru nebyl výfuk jak se řešilo přetlakování nádrže? samotný motor žádný výstup na tlakování nemá. pokud ho nastavím aby běžel na volnobeh tak mi na plný plyn jede tak max 5tis otáček zajímavé že nechcípne jen začne koktat.

Pravděpodobnost že to bude rozumně běhat s rourou (když to má příčný vyplachování a deflektor) je čistá nula - tyhle motory (O.S, Webra BH, Merco 61 a další) jsou všechny plus mínus stejný a aby u nich rozumně běhal volnoběh, tak bezpodmínečně potřebuji "odpor" v výfuku při volnoběhu - proto taky tam ten motýl je. Třeba u té Webry (ta je mírně novější - ta má už expanzní tlumič - první serie ale taky měla tu přívěru) je ten výfuk navržený poměrně nezvykle - s velkým odporem, aby právě ty přechody a volnoběh jakž takž fungovaly - ovšem za cenu že pak hořejšek silně topí - karbonuje (protože to špatně vyplachuje) a má to i dost omezené maximální otáčky.
Takže žádné dobré zprávy - buď ta přívěra (pak to bude běhat dobře, ale opravdu ukrutný rámus - v současnosti neprovozovatelné), nebo expanzní s malou dírou (pak to bude běhat docela dobře, ale malý výkon - jako taková pomaloběžná šestapůlka), nebo roura - pak to ovšem bude běhat úplně špatně a výkon bude skoro stejný :lol:
Prostě ten motor je artefakt doby - když se začaly dělat první R/C motory, a ještě se netušilo co s tím.
Do vitríny nádherná připomínka tehdejší strojařiny, do modelu na běžné současné lítaní víc než problematické.
Jinak koncepčně (výplach) a dobou je prakticky stejná i ta první kuličková 5.6 z střediska - ta taky (stejně jako první Tona R/C) měla tu přívěru výfuku.
http://motores.rojobcn.com/technic/avio ... 893mod.jpg
a tady je to Merco - s tím jsem taky běhal - jak přes kopírák
https://thumbs.worthpoint.com/zoom/imag ... 90428e.jpg


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 19:44 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 10.1.2009
Příspěvky: 231
Bydliště: Liberec
Obrázky: 1
No, nemužu říct že si me potešil :) kazdopadně to jestě nevzdávám. zkusím ještě poladit to tlakování popřípadě chci vyzkoušet nahradit karburator dvoujehlovou verzí abych mohl přiškrtit ten spodek jinak motor jede dobre i dobrý výkon má. koukal jsem pod hlavu a zadna podlozka tam není.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 19:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
Chlummik píše:
No, nemužu říct že si me potešil :) kazdopadně to jestě nevzdávám. zkusím ještě poladit to tlakování popřípadě chci vyzkoušet nahradit karburator dvoujehlovou verzí abych mohl přiškrtit ten spodek jinak motor jede dobre i dobrý výkon má. koukal jsem pod hlavu a zadna podlozka tam není.

S tím dvoujehlovým karburátorem to samozřejmě bude lepší - ale to, že to má ten deflektor - s tím nic zásadního neuděláš.
U toho deflektoru totiž je problém v tom, že motor konstrukčně naladěný na nějaké otáčky při nízkých otáčkách se často vyplachuje blbě - nestabilně - "zkratem" - nesleduje to ten tvar toho deflektoru jak má - no a tak to blbě běží a má tendenci nedržet teplotu svíčky - proto se taky přivírá ten výfuk - aby to díky tomu zvýšenýmu odporu v tom zůstávalo víc a déle spalin a tím to snáz udrželo teplotu vlákna svíčky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 6:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10487
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
MPml píše:

403 Forbidden....

Jinak deflektorová HB61 s červenou hlavou, karbecem Perry a náporovým výfukem chodil a stále chodí bez nitra docela dobře, maximum měl kolem 15000 ot/min asi jako MVVS 7,5.
Je to ten ve výstřižku z časáku na konci stránky. http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/HB61%20Stamo.html
Možná kvůli tomu, že mistr Prokop, co kdysi v Hradci lítal rychlíky, přidal dva malý přefuky cca 2 x 3 mm, co foukaly po stranách těsně za deflektor.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 18:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
Možná kvůli tomu, že mistr Prokop, co kdysi v Hradci lítal rychlíky, přidal dva malý přefuky cca 2 x 3 mm, co foukaly po stranách těsně za deflektor.

No nevím, jestli to je vynález nějakého Prokopa, 8O spíš bych řekl, že je to to od výroby verze PDP. :wink: Firma HB s tím kdysi přišla, zdokonalila tak příčné vyplachování na H-PDP. A to byl asi poslední pokus udržet příčné vyplachováni při životě. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 18:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Chlummik píše:
No, nemužu říct že si me potešil :) kazdopadně to jestě nevzdávám. zkusím ještě poladit to tlakování popřípadě chci vyzkoušet nahradit karburator dvoujehlovou verzí abych mohl přiškrtit ten spodek jinak motor jede dobre i dobrý výkon má. koukal jsem pod hlavu a zadna podlozka tam není.

To, že tam není podložka, bych považoval za známku toho, že to kdosi upravoval pro nenitrované palivo, přesne v souladu s tím, co už napsal výše Blembondo. :P

Jinak, na Tvém místě bych dal na radu MPml, který se fakt vyzná. Ten motor bych vyčistil, postavil do vitrínky a občas se potěšil pohledem na něj. :mrgreen: Tyto vykopávky nemá smysl provozovat. Jsem přesvědčen, že dnes seženeš spoustu provozně lepších desítek. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 18:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10487
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
VTjr píše:
No nevím, jestli to je vynález nějakého Prokopa, 8O spíš bych řekl, že je to to od výroby verze PDP. :wink:

Kde jsem prosím napsal, že to byl vynález Mistra Prokopa? Ten mi to pouze upravil, neb vyjiskřovačku jsem neměl a mít nikdy nebudu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení motoru OS MAX - H 60
PříspěvekNapsal: pát 30.09.2022 19:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
No, ono se to tak nabízelo, tak promiň. :oops:
Takže je to amatérská úprava obyčejného HB na HB-PDP. To jsem přece nevyloučil. 8)

Nicméně problém zakladatele vlákna Chlummíka s se starým OS-Maxem to neřeší. Pokud má PDP opravdu fungovat, tak to vyžaduje velmi přesnou práci. No a pro přesnou práci musí být k dispozici předloha (nebo aspoň důvěryhodný výkres). Čili dotyčný by si asi musel sehnat nějaký HB-PDP a tu polohu štěrbinových kanálů pak opajcnout. Otázkou je, nakolik je třeba poloha deflektoru na pístu u obou výrobců stejná a zda by to tedy vůbec šlo. Asi by to byl krok do neznáma. No a když už by sehnal HB PDP, tak proč ho nepoužít do modelu rovnou a ten OS-Max dát do vitrínky, nebo prodat nějakému sběrateli? :)

Prostě podle mne to celé postrádá logiku. :roll:
Jakákoli MVVS desítka z 90. nebo nultých let, s dobrým dvojjehlovým, nebo ještě lépe klapkovým karburátorem, poslouží daleko lépe než jakkoli upravený ten starý OS Max. A těch desítek je mezi lidmi pořád ještě dost, mnozí je mají takřka nepoužívané. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz