Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Káně (R. Čížek) poloha těžiště
PříspěvekNapsal: stř 20.10.2021 18:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2637
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Mám konečně skoro hotový větroň Káně od R. Čížka. Nemíním to jako repliku, stavím převážně z balzy, v čumáku mám motor. Profil křídla i nosné výškovky jsou stejné. S namontovaným motorem a osazenou baterkou LiPo 2,6 Ah je těžiště asi 110 - 120 mm za náběžnou ranou (tedy 55 - 60% SAT). Na výkresu v "Almanachu konstrukcí Radoslava Čížka" je poloha těžiště 80mm za náběžkou, tedy 40% SAT. To mi připadá při nosné výškovce moc vepředu. Vím, že tehdy se větroně seřizovaly tak, že měly větší úhel seřízení (3,5 - 4 stupně) a k tomu polohu těžiště víc vepředu. U RC větroňů používám úhel seřízení tak 2 -2,5 stupně a k tomu těžiště víc vzadu tak 50 - 60 % SAT. Jaké jsou zkušenosti se seřízením těchhle historických modelů ?

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 20.10.2021 21:27 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.2.2020
Příspěvky: 18
Ahoj, Těžiště u větroně v 50% SAT se mi zdá trochu moc, je to možná na hraně neutrálního bodu NB, čímž by se model stal teměř neovladatelný nebo by jej bylo neustále nutno řídit výškovkou. Dobře seřízený nejen historický větroň i motorizovaný musí být schopen létat s minimálními zásahy do kormidla VOP. Poloha těžiště se určije jako těžíštní zásoba právě vůči NB a býva kolem 10-15 %, právě kvůli stabilitě při vodorovném letu. Přesná poloha těžiště je pak ještě daná mohutnosti VOP. Pro pochopení výzamu těžitě modelu letadla dopopručui si prostudovat alespoň základy aerodynamiky leteckých modelů. Mám z minosti k tomu staženou excelovskou tabulku. V Modeláři 10/1971 byla zveřejněna "Grafická metoda návrhu RC modelu". Všechny modely co jsme stavěl jsem podle nich dělal a s těžištěm jsme neměl sebemnši problém.
Láďa (lkrupar@sezanm.cz)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.10.2021 7:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 853
Bydliště: Telč
To on kocour asi ví a zná. Ale jde o nosnou výškovku, jak psal. Tam zas bude neutrální bod trochu jinde. Letadla v konfiguraci tandem taky nejspíš nemají těžiště v první čtvrtitě prvního křídla.

Jinak, odpověď neznám, asi bych zkoušel posovat dozadu postupně.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.10.2021 7:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2637
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Graf pro stanovení neutrálního bodu se vyskytuje třeba v knize M. Musila. Já jsem kdysi - 50. až 60. léta stavěl A dvojky a tam byla běžná poloha těžiště kolem 60% SAT. Ta zásoba stability 10 - 15 % SAT je vhodná pro volné modely, u RC dost záleží na vkusu toho kterého soudruha - zda model lítá sám, nebo se musí vlastně nepřetržitě řídit. Jako metoda pro posouzení se doporučuje ."dive test". Pro začátek chci dát těžiště do 45 - 50% SAT a seřízení tak 2,5 stupně. V 50. letech byla móda stavět volné motoráky s tak velkou výškovkou, že se těžiště dávalo až na odtokovou hranu křídla. Včera jsem dával dohromady starého vozemboucha - 2,2 m, mírně nosná výškovka, stáří skoro 20 let. Oprava po srážce s lípou. Taky se potvrdilo (mám vyznačené), že poloha těžiště je ve 45 % SAT.
.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz