Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky:8
Tak trochu marně lovím v paměti: Co vedlo k vývoji vrtulí stavitelných za letu? Hluk to asi nebyl. Snaha změnou úhlu náběhu dosáhnout optimální účinnosti pro dané otáčky? Minimální úhel náběhu pro max. otáčky, maximální úhel náběhu pro minimální otáčky? Znamená to, že pevné vrtule jsou kompromisně optimalizovány pro určitý rozsah otáček? Jak moc je plochý průběh kroutícího momentu v závislosti na otáčkách u AC a DC elektromotorů?
Naposledy upravil guchar dne pon 03.05.2021 7:21, celkově upraveno 1
Tak trochu marně lovím v paměti: Co vedlo k vývoji vrtulí stavitelných za letu?
Co vím tak ... Snaha mít motor (vrtuli) v konstantních/optimálních otáčkách pro různé rychosti. Stejně je i ta nastavitelná vrtule navržená na nějaku konkrétní cestovní rychlost. Ale třeba při startu se na optimální otáčky motoru použije menší stoupání a dokáže se tak využít motor na plný výkon. U RC asi trochu zbytečné, jsou většinou silně přemotorované.
Ale viděl jsem zajímavé akrobatické prvky u haláků s nastavitelnou vrtulí. A nejen u haláků: Tenhle umí měnit i vektor tahu... (takový vrtulník s křídlama )
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky:8
@prikrylm Dík za **INSANE** RC PLANE FLYING BACKWARDS To jsem po prvé viděl letecký (model) s křídly, couvat za ocasem a zastavit ve visu ocasem vzhůru. Pohyblivost prstů včetně jemnosti, stejně jako koordinaci zrak - páčkování pilotu *INSANE* závidím.
Ještě na okraj ke stavitelným vrtulím. Jeden návod pro éro 1:1 popisoval nastavení dorazu pro maximální úhel náběhu vrtule v pro nejmenší možné otáčky motoru v režimu přistávání ještě s bezpečnou rezervou od pádovky.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky:8
Vlákna: Vrtule stavitelné za letu versus VERSUS Samokřídlo Zorro RcFactor [url]Předmět příspěvku: Samokřídlo Zorro RcFactor[/url] Mne to stavění (nebo pevný) úhlu náběhu primárně zajímalo v souvislosti "žužla jogurtovky" (na DeltaZoRcF) , tvar odtokové hrany samo-křídla, umístění motoru a tlačné vrtule vůči odtokové hraně a to vše jako faktory ZVUKOVÝ PROJEV MODELU za letu / za statické zkoušky. Tohle myšlenkové cvičení - úvahy jsou asi natolik specifické, že zde nejspíš nebude spřízněná duše - mám je tedy provádět samostatně - případně i zvážit jasnější formulaci
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky:8
Model kvadrokoptéry (pevné vrtule) řídí tah otáčkami elektromotorů u všech 4 stejný = let svisle. Při pohybu daným směrem (např. vpřed) třeba ji naklonit daným směrem - snížit otáčky přední dvojice vrtulí
Model elektro-vrtulníku (jednorotor, reakční moment nosného rotoru kompenzuje pomocný (ocasní) rotor) Pro čisté stoupání, klesání a visení by mohl mít listy nosného rotoru s pevným úhlem náběhu. Pro stejný úhel náběhu všech listů je užíván pojem kolektivní nastavení (kolektive) Pro let daným směrem se mění rovina rotace listů rotoru. V souvislosti s tím používá cyklické nastavení (cyklika). Ta mu umožňuje vodorovný pohyb Tehdy mění nastavení úhlu náběhu jednotlivých listů, během jedné otáčky V polovině otáčky rotoru, kdy se sledovaný list pohybuje v zadní části kružnice, vzhledem ke směru vodorovného pohybu vrtulníku, má list větší úhel náběhu a tím také větší vztlakovou sílu, než při pohybu v přední části kružnice. Vrtulník se nakloní - letí kupředu.
Znamená to že u modelů vrtulníků s elektro pohonem se úhlem náběhu listů rotoru nereguluje stoupání (klesání) modelu? Reguluje se čistě otáčkami?
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
guchar píše:
Ta mu umožňuje vodorovný pohyb Tehdy mění nastavení úhlu náběhu jednotlivých listů, během jedné otáčky V polovině otáčky rotoru, kdy se sledovaný list pohybuje v zadní části kružnice, vzhledem ke směru vodorovného pohybu vrtulníku, má list větší úhel náběhu a tím také větší vztlakovou sílu, než při pohybu v přední části kružnice. Vrtulník se nakloní - letí kupředu.
Znamená to že u modelů vrtulníků s elektro pohonem se úhlem náběhu listů rotoru nereguluje stoupání (klesání) modelu? Reguluje se čistě otáčkami?
Všechno špatně...
Při dopředném letu má list vzadu a vepředu nulový náběh.
Otáčky rotoru jsou proměnné jen u FP vrtulníkových hraček. Standardně je snaha o konstatní.
Všechno je o kompromisu mezi jednoduchostí-cenou-účinností-udržbou.
Elektromotory mají plochou křivku účinnosti tak regulace pomocí změny otáček není zas tak špatná, navíc je to nejjednodušší varianta. Nevýhodou je pomalá reakce zaviněna setrvačnosti vrtule, to je hlavní důvod proč to nejde použít u větších modelů vrtulníku a proč závodní drony mají malé (=lehké) vrtulky.
U skutečných letadel se používá z důvodu hospodárnosti, jelikož spalovací motor (i plynová spalovací turbína) má nejvyšší účinnost v daném, nepříliš širokém rozsahu otáček. Navíc je potřeba účinnost brát komplexně motor-vrtule. Navíc s rostoucí rychlosti letu se mění "úhel" nabíhajícího vzduchu na vrtuli. U ULL stavitelnou vrtuli nenajdeš, zase je to o kompromisu -vaha,cena, využitelnost...
Klasicky u skutečného letounu se stavitelnou vrtulí vypadá start následovně:
-plne otáčky, malý úhel náběhu = velký staticky tah pro rychlou akceleraci
-po rozjetí mírně zvýšení úhlu náběhu a plný plyn - letoun po startu stoupá.
-v letu v cestovní hladině a cestovní rychlostí nízké otáčky (tam kde je to nejvíc účinné a nejmíň to žere) a úhel náběhu listů je vysoký. - pro udržení horizontu není potřeba tolik výkonu, ale potřebuju aby mě to stále tlačilo dostatečnou rychlostí.
-vysazeni motoru - zapraporování listů =úhel náběhu 90° (minimální odpor vrtule)
- přistání se dělá s malými otáčkami a malým úhlem náběhu=brzdí letadlo
-bonus => na zemi můžu nastavit negativní úhel listů a tím brzdit pomocí zpětného tahu.
(jen abych si to uspořádal, opravte mě, pokud kecám) U RC vrtulníků, kvůli jednoduchosti a spolehlivosti, se hlavní rotory s konstantním naklopením listů (fixed pitch - FP) používají. I FP vrtulníky naklápí vrtuli/rotor během klonění/klopení.
Příklad je třeba MJX F45, kde jde o jednoduchost. Pak jsou modely FP vrtulníků, které se hračkami nazvat nedají. Třea PD-100 Black Hornet.
U rotorů se stavitelnými listy (Variable pitch - VP? jo?) jsou žádoucí konstantní otáčky a společnou změnou nastavení listů se řídí pohyb/síly ve změru nahoru dolů. Odtud kolektiv. U obou systémů (FP, VP) je rozdílný náklon během obrátky jen pokud chci změnu naklopení/naklonění vrtulníku. V dopředném ustáleném letu (ne příliš rychém) má vrtulník všechny listy stejně naklopené. Naklopím vrulník a on už dopředu letí i když je cyklika "stejně" jako při visení. Pokud vrtulník letí trochu rychleji nebo se musí kompenzovtat nějaké ty odpory draku vrtulníku, tak se listy během otáčky jinak nastavovat budou.
Pokud chci vrtulník naklopit (dopředu), tak se jakoby celý vrtulový disk klopí dopředu a tomu odpovídá i natočení listů, tzn (v případě pravotočívé vrtule (Rusko, Francie,..)) list vpravo tlačí rotor nahrou, list vlevo dolů (list vpředu a vzadu, jak píše zdzd, je naklopený stejně) a gyroefektem se "disk" naklopí právě dopředu. Jakmile je naklopeno, tak zase cykliku do neutrálu vrtulník pak letí tam kam působí součet sil tahu rotoru a vrtulky (trochu jako šejdrem) ....
Navíc s rostoucí rychlosti letu se mění "úhel" nabíhajícího vzduchu na vrtuli.
Ne "Navíc", ale to je právě ono, proč se používají ty stavitelné listy. Cílem je, aby ten "úhel nabíhajícího vzduchu" byl tak nějak stejný. Při velké dopředné rychlosti se zmenšuje, proto se listy sklopí tak, aby více "braly". A jde spíš o účinnost té vrtule, než motoru (ale bude to určitě tak nějak všechno dohromady). Proto se taky na rc větroně dává vrtule s malým stoupáním (malá rychlost) a na rychlejší modely s větším.
Pro zajímavost (sice to asi nebude uplně o naklopení listů, ale ukazuje to, že ta dopředná rychlost má prostě zásadní vliv): když letí vrtulník rychle dopředu, tak jedna polovina rotoru vyvíjí větší vztlak, než druhá - protože v jedné polovině jdou listy proti "nabíhajícímu" vzduchu, ve druhé jdou naopak od něj. Taky se to musí nějak kompenzovat. Nevím jestli se naklápí celý rotor, nebo existují mechanismy na změnu úhlu jen na jedné polovině rotoru...to by musel napsat nějaký vrtulníkář.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
Naposledy upravil semo dne stř 05.05.2021 9:40, celkově upraveno 1
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
semo píše:
Ne "Navíc", ale to je právě ono, proč se používají ty stavitelné listy. Cílem je, aby ten "úhel nabíhajícího vzduchu" byl tak nějak stejný. Při velké dopředné rychlosti se zmenšuje, proto se listy sklopí tak, aby více "braly". A jde spíš o účinnost té vrtule, než motoru (ale bude to určitě tak nějak všechno dohromady). Proto se taky na rc větroně dává vrtule s malým stoupáním (malá rychlost) a na rychlejší modely s větším.
Pro zajímavost (sice to asi nebude uplně o naklopení listů, ale ukazuje to, že ta dopředná rychlost má prostě zásadní vliv): když letí vrtulník rychle dopředu, tak jedna polovina rotoru vyvíjí větší vztlak, než druhá - protože v jedné polovině jdou listy proti "nabíhajícímu" vzduchu, ve druhé jdou naopak od něj. Taky se to musí nějak kompenzovat. Nevím jestli se naklápí celý rotor, nebo existují mechanismy na změnu úhlu jen na jedné polovině rotoru...to by musel napsat nějaký vrtulníkář.
Dopředná rychlost se finálně projeví změnou klopení, což koriguje, alespoň za mých časů to tak bylo, pilot rc vrtulníku kolektivním řízením.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru