|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 9 ] |
|
blesk
|
Napsal: úte 21.01.2020 10:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7115 Bydliště: Vsetín
|
Dovolím si krátký exkurz do historie... závodu RCEK a předcházejících RCEJ jsem udělal na našem letišti možná 20-25 s tím že jsme létali seriál závodu s počtem 3-4 závody za ročník a v kat. RCEJ jsme v roce 2011 pořádali MČR, bylo to tuším poslední MČR. Když jsme v roce, odhadem tak 2006, začínali s RCEJ tak nás z klubu lítalo cca 10, obyč plechovka, nějaké Nixx, později Li-xx, letadla doma stavěná, pohoda za "pár kaček" Jak se soutěž vyvíjela, tak začaly být modely čím dál častěji prošpikované uhlíkem a tovární výrobou, což notně zvyšovalo cenu a zvětšoval se rozestup mezi špičkou a těmi co si chtěli jen tak zalétat. Po pár letech jsme k soutěži přičlenili i RCEK, což byl dobrý tah, přišlo více závodníků, někteří létali i obě kategorie, v době "největší slávy" bylo dohromady i 40 přihlášených soutěžících. První úbytek závodníků byl s příchodem "moderních" materiálů a tovární produkce, kdy ceny letadel šly do desítek tisíc a 70-ti letý dědeček který lítá pro radost hold tolik investovat nebude, u nás v klubu to kleslo z 10 na 5, zůstali v podstatě ti, co měli doma stavěné modely a zároveň byli konkurence schopní. Vývoj baterek, motorů a cen komponent vyústil v to, že hodně závodníků přešlo na kategorii RCEK, lítalo se výš, dál, rychleji... zejména to výš a dál byl opět trošku problém pro starší piloty, ale i časoměřiče. Soutěž začala být dle mě méně zajímavá, už to nebyly letadla, které lovili "nulky" v páru desítek metrů, ale změnilo se to na boj někde ve stratosféře a o to kdo přesněji zapíchne své sportovní náčiní. Na prvních místech se umisťovali témě s železnou pravidelností stejní závodníci s kompozitními modely za peníze které u některých kolegů měli hodnoty několika důchodů. Jak pokračoval vývoj, tak výš se stalo ještě výš a bylo s tím potřeba něco dělat, tak se navrhly výškoměry a v tento okamžik jsem skončil s jakoukoliv snahou dělat závody, v klubu jsem s tím začal být na obtíž, zejména když od nás nikdo nelétal a dělal jsem závody pro cizí (blokace plochy, sehnat někoho kdo bude měřit,...), plně tomu rozumím a ten poměrně rychlý vývoj kategorie od pohodového létání ke sledování tečky někde v mracích mě rozmrzel... Jak teď navazující kategorie na tom je, nevím, už to nesleduji... Ale myslím že kluci co k nám jezdili (Ostrava, Hranice, Olomouc, Klobouky,...) byli vždycky spokojení, počasí nám v drtivé většině vycházelo, letiště bylo upravené a trochu specifický terén mezi kopci dokázal s výsledky hodně zamíchat. Ono sledovat dva modely ve stejné výšce, letící stejným směrem, vzdálené od sebe 10m, kdy jeden 2m/s stoupá a druhý 2m/s klesá bylo zajímavé a mnohdy to bylo o infarkt pilota, zejména když to bylo finále
|
|
Nahoru |
|
|
ingwarr
|
Napsal: úte 21.01.2020 11:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.8.2011 Příspěvky: 713 Bydliště: Ružindol,SK Obrázky: 9
|
"Kto za to může" ? Pokiaľ budú pravidla ako zákony v bežnom živote, tak sa každá kategória z prepáčením z kurvý. To iste čaká aj F3RES, podla toho ako čítam čo všetko tam vylepšujú laminatom.
_________________ Futaba FC-16, Frsky Taranis +, Fun Cub, Easy star, Easy glider4, Filip600T, kopia Tourist elektro,
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 21.01.2020 13:11 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6012 Bydliště: Praha ČR
|
blesk píše: První úbytek závodníků byl s příchodem "moderních" materiálů a tovární produkce, kdy ceny letadel šly do desítek tisíc...
Vývoj baterek, motorů a cen komponent vyústil v to, že hodně závodníků přešlo na kategorii RCEK, lítalo se výš, dál, rychleji... zejména to výš a dál byl opět trošku problém pro starší piloty, ale i časoměřiče. Soutěž začala být dle mě méně zajímavá, už to nebyly letadla, které lovili "nulky" v páru desítek metrů, ale změnilo se to na boj někde ve stratosféře a o to kdo přesněji zapíchne své sportovní náčiní
Jak pokračoval vývoj, tak výš se stalo ještě výš a bylo s tím potřeba něco dělat, tak se navrhly výškoměry a v tento okamžik jsem skončil s jakoukoliv snahou dělat závody... Nic ve zlém, ale docela by mne zajímal jediný příklad RCEK za "desítky tisíc", na špici se létaly prakticky výhradně vakuovky (Daidalos atd) v ceně cca 5-6 tisíc, s trochou snahy se to dalo poskládat do 10k i s kompletní výbavou. Dražší modely byly spíš výjimečné a když už se něco našlo, tak slovo "dražší" znamenalo maxima někde právě u 10k za holý model, jsem si hodně jistý, že v RCEK v relaci více desítek tisíc nelétal žádný model, to je prostě nesmysl. Ony jsou ty nářky na cenu u nás všeobecný folklór, ale reálně to jsou velmi často pohádky a příčina propadu zájmu bývá úplně jiná. Obvykle jde spíš o nárůst kvalit pilotů, kdy běžný pilot hlavně nebyl ochoten zdaleka trénovat. Osobně pamatuji velmi dobře propad zájmu o jednoduchou kategorii RCEN, který hodně souvisel s dominancí bratří Kukačku. Létali s bastlem za pár šupů, ale do tréningu přistání atd. vrazili tolik drilu, že to odpovídalo spíš reprezentaci F3J a běžný pilot RCEN prostě něco takového odmítal akceptovat... U RCEK se tohle sešlo s tím růstem dosahovaných výšek, s tím souhlasím, který to právě posouval do podobného drilu, paradoxně bych řekl, že se na špici dostali i někteří lidé, kteří zas tak skvělí piloti nebyli... Mimochodem mně docela fascinuje logika - růst výšek v RCEK vadil (s čímž souhlasím, mně to taky štvalo), ale snaha o pořádání závodu skončila s nástupem výškoměrů??? Trochu nesmysl, ne: vždyť právě výškoměry tohle opravdu vyřešily a výšky neskutečně srazily dolů a plně vrátily hledání bublin...
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 21.01.2020 13:21 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6012 Bydliště: Praha ČR
|
ingwarr píše: To iste čaká aj F3RES, podla toho ako čítam čo všetko tam vylepšujú laminatom. A vážně tu hrozí reálný problém? Páskované křídlo atd. nemá šanci projít, naopak debaty o tom, zda je podraz to, že někdo při opravě plácl do rozlámaného místa kus tkaniny jsou hledání neexistující problému. Co já vím, tak jediný již existující fakt sporný případ je ten trup K2000 s kozlíkem v kuse, ale upřímně dopad do výkonnosti to bude mít nulový. O jisté nesmyslnosti těchto teorií podle mne hodně ukazuje to, že jasně nejlehčí model současnosti je Kiwi, které je paradoxně asi nejkonzervativněji navržený ze všech - proč tedy vlastně něco dělat nepoctivě? Podle mě u RES spíš silně hrozí to, co naznačuji v předchozím komentu - začnou růst nároky na piloty a člověk, který létá "jen tak" zjistí, že končí na chvostu a místo snahy o zlepšení se na to vykašle a v horším případě začne ještě pomlouvat a šířit drby, že "určitě všichni podvádějí"
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: úte 21.01.2020 18:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7115 Bydliště: Vsetín
|
tomashr píše: Nic ve zlém, ale docela by mne zajímal jediný příklad RCEK za "desítky tisíc", na špici se létaly prakticky výhradně vakuovky (Daidalos atd) v ceně cca 5-6 tisíc, s trochou snahy se to dalo poskládat do 10k i s kompletní výbavou. Dražší modely byly spíš výjimečné a když už se něco našlo, tak slovo "dražší" znamenalo maxima někde právě u 10k za holý model, jsem si hodně jistý, že v RCEK v relaci více desítek tisíc nelétal žádný model, to je prostě nesmysl.
Ony jsou ty nářky na cenu u nás všeobecný folklór, ale reálně to jsou velmi často pohádky a příčina propadu zájmu bývá úplně jiná. Obvykle jde spíš o nárůst kvalit pilotů, kdy běžný pilot hlavně nebyl ochoten zdaleka trénovat. Osobně pamatuji velmi dobře propad zájmu o jednoduchou kategorii RCEN, který hodně souvisel s dominancí bratří Kukačku. Létali s bastlem za pár šupů, ale do tréningu přistání atd. vrazili tolik drilu, že to odpovídalo spíš reprezentaci F3J a běžný pilot RCEN prostě něco takového odmítal akceptovat... U RCEK se tohle sešlo s tím růstem dosahovaných výšek, s tím souhlasím, který to právě posouval do podobného drilu, paradoxně bych řekl, že se na špici dostali i někteří lidé, kteří zas tak skvělí piloti nebyli...
Mimochodem mně docela fascinuje logika - růst výšek v RCEK vadil (s čímž souhlasím, mně to taky štvalo), ale snaha o pořádání závodu skončila s nástupem výškoměrů??? Trochu nesmysl, ne: vždyť právě výškoměry tohle opravdu vyřešily a výšky neskutečně srazily dolů a plně vrátily hledání bublin...
Ano výškoměry opravily ten problém s výškou, ale celé se to z krásně jednoduché kategorie dostalo někam jinam, ale psal jsme že to bylo i kontraproduktivní vzhledem ke kolegům, jelikož už to nikdo od nás nechtěl lítat.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 22.01.2020 12:08 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6012 Bydliště: Praha ČR
|
blesk píše: Ano výškoměry opravily ten problém s výškou, ale celé se to z krásně jednoduché kategorie dostalo někam jinam, ale psal jsme že to bylo i kontraproduktivní vzhledem ke kolegům, jelikož už to nikdo od nás nechtěl lítat. Druhá věta jasná, ale k té první... Já si myslím, že pojem "jednoduchá kategorie" je poněkud iluzorní. Pokud je nějaká kategorie opravdu jednoduchá ve smyslu nároků na techniku a letovou úlohu (třeba v RCEN se fakt letová úloha splní skoro s čímkoli), tak to automaticky zvedá nároky na pilotáž ve smyslu "zahuštění výsledků", kdy bude vyhrávat ten, kdo zkrátka nejvíc nadriluje přistání a už ztráta jediného bodu hraje roli. Kategorie dejme tomu může zachovat dostupnost z hlediska ryze finančního, ale pokud se stane oblíbenou, tak může být prosazení paradoxně i složitější, než v něčem zdánlivě náročnějším. Třeba RCEJ podle mne právě ideální nebyly nikdy, tam byl velký problém ve snaze vytáhnout maximum z "S400 plechovky", kdy jsem za sezónu klidně zlikvidoval 5-10 motorů - nebylo to vyloženě drahé, ale v jistém ohledu nesmyslné. Naopak ale když motor vydržel a model byl dobře odladěný, tak to při slušném počasí bylo spíš jen o přistání. RCEK byly z hlediska motorů o dost lepší, taky hořely, ale méně a hlavně to řekněme nebylo až tak nezbytné, dalo se zalétat slušně i s pohonem nastaveným tak, že životnost byla v pohodě. Problém byl spíš v tom, že při horším počasí šly výšky skutečně do extrému a někdy vyhrávali spíš lidé s extra dobrým zrakem, kteří neváhali letět někam k 400m... Na modelech zase tolik nezáleželo, přechod na "kompozitové" vakuovky byl spíš o pohodlnosti a dobré dostupnosti, Daidalos se tehdy dal sehnat bez potíží a docela levně, nicméně s konstrukčními domorobo to šlo také i na špici, viz Radek Novotný a jeho Pichus RCEV naprosto vyřešilo pálení motorů i výšky, jenže jednak přeci jen ceny modelů tam už poněkud vyrostly a hlavně požadavky na pilotáž jsou hodně jinde, což dost lidí podle mne zaskočilo. Prostě to k úspěchu vždy chtělo úsilí docela hodně...
|
|
Nahoru |
|
|
PeePoTN
|
Napsal: čtv 23.01.2020 8:01 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.12.2007 Příspěvky: 482 Bydliště: Trenčín
|
ingwarr píše: "Kto za to může" ? To iste čaká aj F3RES, podla toho ako čítam čo všetko tam vylepšujú laminatom. Prepáč ale teraz si zadrel úplnú kravinu !
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 9 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|