Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: čtv 21.11.2019 6:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
Ahoj.

Prosím mohl by mi někdo nafotit základní nastavení cykliky a plynu na tomto rádiu? Mám nastavenou cykliku, jen se mi nedaří nastavit desku do nuly náběhu listů a namixovat k ní plyn.

Popřípadě i zapojení přijímače. Mám s tím trošku problém, není to letadlo, které se zapojí a letí.

V Open tx jsem mírně pokročilý... Začátečník ;) děkuji

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: čtv 21.11.2019 8:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1141
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Předpokládám pádlovou mechaniku, tedy mixování 3 serv v rádiu.
Inspirovat se dá modelem dodávaným jako šablona (v příloze). Podle mě je tam trochu nešťastně mixování dělané už ve vstupech, je to pozůstatek z minulosti, kdy tohle byla stránka mixu.

Jak se dostanu ke svému rádiu přihodím sem jinou (lepší?) variantu a popíšu.


Přílohy:
VzorCCPMHeli.pdf [109.6 KiB]
33 krát

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: čtv 21.11.2019 14:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
prikrylm píše:
Předpokládám pádlovou mechaniku, tedy mixování 3 serv v rádiu.
Inspirovat se dá modelem dodávaným jako šablona (v příloze). Podle mě je tam trochu nešťastně mixování dělané už ve vstupech, je to pozůstatek z minulosti, kdy tohle byla stránka mixu.

Jak se dostanu ke svému rádiu přihodím sem jinou (lepší?) variantu a popíšu.



Ok, díky

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: pát 22.11.2019 10:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1141
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Zdar,
v příloze je to, co používám na CopterX 450 (pádlo s gyrem, ESC bez governoru).
(Asi) jsem po zralé úvaze nechal "koncepci" tak jak ve vzoru.
Trochu popsané to nastavení je, nic méně:
proměnné:
GHo a GSt - jsou proměnné nastavující zisk gyra pro režim Hold a Standard (tak jsem je pojmenoval)
Exp je velikost Expa na klonění a klopení (ELE/AIL).
DiA je pak míra přidání motoru při výchylce AIL/ELE, aby při tomto manévru trochu přidal motor. Jestli budeš mít governor na ESC, je to zcela zbytečné.

swash mix
OTX míchá 3 serva pro cykliku 120 tak, že jsou serva pravé, levé a přední, proto tam mám váhu -60. Můj vrtulník má třetí servo vzadu. Teoreticky se orientace serva dá nastavit i v reverzech na stránce serv. Tady ale trochu pozor, když jsem to nastavil blbě, fungovaly mi obráceně trimy. Takže nastavit tak, aby se serva hýbala správně a trimy šly taky správně, právě kombinací přehazování smyslu vah na stránce swash mixu a reverzů serv.
Hodnotu 60 jsem tak nějak experimentálně doladil, aby nebyl vrtulník úplně líný. Je potřeba nechat rezervu na plné výchylky E/A.

Namíchané kanály CYC1, CYC2 a CYC3 pak přiřadit kanálům, na kterých chci mít serva cykliky. Asi je celkem jedno, které kanály to jsou, občas některé přijímače umí "přesnější" kanály (např tuším G8R má prvních 6 kanálu těch přesnějších 7 a 8 méně).

Tak to byly záludnosti, teď jak na naladění.

(pro jistotu stručně, jak nastavit mechaniku hlavy hlavního rotoru)
Pokud se serva hýbají jak mají, tak navolit režim letu, kde se listy hýbou i do záporu (v CX450 modelu třeba SC-). Pak páku kolektivu doprostřed - tady by měly být listy 0°. Serva by měly být tak nějak uprostřed své dráhy, páky aspoň přibližně kolmo, mechanika hlavy je předpokládám v nějakém rozumném nastavení. Teď nejlépe upravit táhla tak aby byla deska cykliky rovně (nějaký přípravek, stačí drátek na ose) a jak bude rovně, tak ještě doladit všechna táhla, aby byla mechanika "rovně" - páky jsou pak tak nějak úhledně v obdélníčku, co drží pádla. Aby byl list 0° doladit táhly, co jsou u unašečů listů a drobné doladění přes subtrimy.
Pak páku kolektivu (plynu) pomalu dolů, aby náhodou serva nešla přes mechanické možnosti mechaniky hlavy, do požadovaného minimálního úhlu (~10-12°). Zkusit i A/E, jestli někde něco nejde na nějaký mechanický doraz. Ve stránce serv pak doladit minimální hodnoty kanálů, kde je CYC1-3, aby tento doraz nedosahovaly. Ve spodní poloze je ještě potřeba srovnat cykliku, aby byla rovně. To samé udělat s kolektivem nahoře a mělo by být nastaveno.

Ověřit pak jestli se deska cykliky (to je ten správný termín :) ) hýbe rovně při hýbání plynem nahoru-dolů.

Tož tak. Přeju málo hluboké orby listy vrtulníku. (zrovna tu jeden list od bahna mám :) )


Přílohy:
CX450.pdf [133.94 KiB]
11 krát

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: sob 23.11.2019 19:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
prikrylm píše:
Zdar,
v příloze je to, co používám na CopterX 450 (pádlo s gyrem, ESC bez governoru).
(Asi) jsem po zralé úvaze nechal "koncepci" tak jak ve vzoru.
Trochu popsané to nastavení je, nic méně:
proměnné:
GHo a GSt - jsou proměnné nastavující zisk gyra pro režim Hold a Standard (tak jsem je pojmenoval)
Exp je velikost Expa na klonění a klopení (ELE/AIL).
DiA je pak míra přidání motoru při výchylce AIL/ELE, aby při tomto manévru trochu přidal motor. Jestli budeš mít governor na ESC, je to zcela zbytečné.

swash mix
OTX míchá 3 serva pro cykliku 120 tak, že jsou serva pravé, levé a přední, proto tam mám váhu -60. Můj vrtulník má třetí servo vzadu. Teoreticky se orientace serva dá nastavit i v reverzech na stránce serv. Tady ale trochu pozor, když jsem to nastavil blbě, fungovaly mi obráceně trimy. Takže nastavit tak, aby se serva hýbala správně a trimy šly taky správně, právě kombinací přehazování smyslu vah na stránce swash mixu a reverzů serv.
Hodnotu 60 jsem tak nějak experimentálně doladil, aby nebyl vrtulník úplně líný. Je potřeba nechat rezervu na plné výchylky E/A.

Namíchané kanály CYC1, CYC2 a CYC3 pak přiřadit kanálům, na kterých chci mít serva cykliky. Asi je celkem jedno, které kanály to jsou, občas některé přijímače umí "přesnější" kanály (např tuším G8R má prvních 6 kanálu těch přesnějších 7 a 8 méně).

Tak to byly záludnosti, teď jak na naladění.

(pro jistotu stručně, jak nastavit mechaniku hlavy hlavního rotoru)
Pokud se serva hýbají jak mají, tak navolit režim letu, kde se listy hýbou i do záporu (v CX450 modelu třeba SC-). Pak páku kolektivu doprostřed - tady by měly být listy 0°. Serva by měly být tak nějak uprostřed své dráhy, páky aspoň přibližně kolmo, mechanika hlavy je předpokládám v nějakém rozumném nastavení. Teď nejlépe upravit táhla tak aby byla deska cykliky rovně (nějaký přípravek, stačí drátek na ose) a jak bude rovně, tak ještě doladit všechna táhla, aby byla mechanika "rovně" - páky jsou pak tak nějak úhledně v obdélníčku, co drží pádla. Aby byl list 0° doladit táhly, co jsou u unašečů listů a drobné doladění přes subtrimy.
Pak páku kolektivu (plynu) pomalu dolů, aby náhodou serva nešla přes mechanické možnosti mechaniky hlavy, do požadovaného minimálního úhlu (~10-12°). Zkusit i A/E, jestli někde něco nejde na nějaký mechanický doraz. Ve stránce serv pak doladit minimální hodnoty kanálů, kde je CYC1-3, aby tento doraz nedosahovaly. Ve spodní poloze je ještě potřeba srovnat cykliku, aby byla rovně. To samé udělat s kolektivem nahoře a mělo by být nastaveno.

Ověřit pak jestli se deska cykliky (to je ten správný termín :) ) hýbe rovně při hýbání plynem nahoru-dolů.

Tož tak. Přeju málo hluboké orby listy vrtulníku. (zrovna tu jeden list od bahna mám :) )



Moc díky. Vrtulník je létaný, seřízený mechanicky, vše chodí tak jak by mělo, napípáno jest. Ale! Zdají.se mi výchylky dost velké. Používají se vůbec exponenciální výchylky? Mám hrozný strach to pustit výš, než je průměr rotoru, to znamená, že se plácám na vzduchovém polštáři. Pakliže se dá i tady zaviset, je to teda dost těžké. Každopádně na simulátoru to jde všechno jednoduše.. když se mi to rozletí dopředu, jako s érem udělám opatrně kolo a fakt nějak sednu... takže visení je alfa a omega?

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: sob 23.11.2019 23:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1141
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Jestli se ti zdají výchylky moc agresivní, tak dej klidně na A/E expo. Normálně tam mám +20, ale kolem asi 40-ti by mohl být vrtulník hodnější. Nebo ubrat rozsahu, klidně kratšími pákami serv (bližší dírka). Uklidnit se dá i přidáním závaží k pádlům. Visení do průměru rotoru je dost balancování. Jak se vrtulník dostane zhruba do metru, uklidní se. Visení nad průměr rotoru je pak v pohodě (1m a výš), stejně jako v simulátoru. No, trochu horší, v simulátoru jsou ideálně nastavené stroje. Visení je jakýsi základ, startuje a přistává se kolmo, žejo, a zbytek letu se startuje a končí právě z visu.
Dobrá pomůcka na začátek je možná i trénigový kříž (většinou tyčky s pingpongáčkama). Zvětší základnu, umožní méně přesná přistání a když nic, tak podpoří psychiku. Vrtulník by se měl taky pořádně vytrimovat a nastavit ocas s gyrem, aby ocas nějak neujížděl nebo nekmital.

Jestli máš někoho, kdo vrtulníky zvládá, tak by tě mohl vzít na kabel (učitel-žák).

A ještě mě napadlo, že teď, jak je zima (a děsně fouká), tak se s 450-kou moc lítat nedá, ale slušný tréning jsou malé quadkoptery, co umí režim acro (jako, že se nesrovnají do roviny, když se pustí páčky vysílačky), takže se dá trénovat to visení, orientace při letu jinak jak od sebe (i když to máš nejspíš zmáklé z letadel).
Třeba takový E010, (nebo následovníci E011 12) není úplně k zahození a dá se ovládat právě tím malým multiprotokol modulem, takže z vlastní vysílačky (ta malá za moc nestojí)...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: ned 24.11.2019 9:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
Vyčerpávající. Moc díky. Kříž jsem vyrobil 1x1metr z 8/6 uhlíkové trubky. Pinpongáče se skoro točí. Samozřejmě že simulátor je jen na základní reakce, až mi v reálu kopne vítr metr do vzduchu, to bude jiná. Takže nastavím expa.. poslední věc. Co trimy? Když mi vrtulník doprava, můžu to trimovat, nebo je potřeba hned ladit táhla na desce? Předpokládám, že trošku tu bude utíkat vždycky a do nuly to snad ani nastavit nejde.

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: ned 24.11.2019 12:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1141
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
:) zrovna jsem dokončil částečnou debordelizaci "pracoviště" a jeden tréningový kříž jsem našel.

Trimy, pokud vrtulník neutíká moc (pokud se dostatečně přesně srovnala deska cykliky, tak snad ani nebude), tak vysílačkou. Táhla jen když už je trim/subtrim moc. Určitě je to jasné, ale pro jistotu: trimovat jen když se vrtulník natáčí. Jako že ho dostanu do vzduchu, visím ustojím a když není vytrimovaný, tak při pákách v neutrální poloze začne utíkat a zrychlovat. U visení na bublině (do výšky průměru rotoru) bude utíkat vždycky. Pádlová mechanika asi nepůjde vytrimovat úplně, tam stačí, aby do pádel fouklo a vrtulník už utíká, i když v bezvětří může vrtulník sám viset hodně pěkně.

Pak, aby nastavení vypadalo hezky, tak přenést trimy do subtrimů. U vrtulníků se to u OpenTX, bohužel, musí dělat "ručně" (volba na stránce serv "trim to subtrim" u vrtulníků nefunguje).

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: ned 24.11.2019 22:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
Díky... Teď už jen nebát se. Nemám otáčkoměr, snížil jsem ale trošku křivku plynu, zvedal se až při 3/4 dráhy a už to točilo... Dost. Pořád mi visí v hlavě věta, co tady kdysi padla....

"Dříve žádné jednotky nebyly, pilot to musel upáčkovat"

Tak si říkám, že tisíckrát skočit a po tisící první snad viset. Chce to trénovat a trénovat. Snad to nebude na deset let.

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: ned 24.11.2019 22:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1141
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Otáčky se dají v celku slušně i spočítat. Tedy ty maximální. Pravda je, že ta vrtule se točí, až z ní jde strach (můj prstík říkal, že přes 300 km/h), ale nenechat vrtuli točit, že se sotva zvedne. Vrtulník je pak celý "gumový" a pomaleji reaguje. Když jsem max spočítal asi na 2800 ot/min, tak 4/5 plynu mi přišly už úplně OK.
Citace:
"Dříve žádné jednotky nebyly, pilot to musel upáčkovat"

:) nevím co za jednotky je v citátu myšleno, ale určitě vím, že dříve těch vrtulníků moc nebylo a byly pro většinu smrtelníků dost nedostupné.

Jo, poskakovat, bruslit, tréningový kříž taky pomůže, simulátor taky... To půjde! Taky jsem byl venku strašně nervózní, ale když se vrtulník choval fakt podobně jako v PhoenixRC, tak jsem byl klidnější.
Jestli jsi lítal letadla, tak dopředný let je úplně v pohodě, visení natrénuješ a v létě už si budeš užívat. :)

.. to a pak toto (listy vrtule umí do záporu a ještě má natáčecí motor - vektorovatelný tah - opravdu šílené, ale borec umí):


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: HK-450 a Taranis X9D plus
PříspěvekNapsal: pon 25.11.2019 21:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 642
Bydliště: Zlín
No éra mám, a měl jsem snad všechno... No hlavně cvičit a nebát se prvního metru... Každopádně na simulátoru to je každý den lepší. Jde mi spíše o maketové pomalé létání, i když to jsem říkal i u letadel a.... Pořád jsou serva málo rychlá ;)

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz