Autor |
Zpráva |
Steve
|
Napsal: úte 25.06.2019 13:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
PeZet píše: Dobré ráno,
negativy nic nezkazíš. Křidélka jsou ale na takové éro zbytečná, vždyť to byl jednokanál bang-bang špagomatik (= nit od výškovky se navíjela na hřídel elektromotoru a kormidlo zpět tahala guma). Důležitější je se vejít do letové hmotnosti, nebo lépe pod ní a šetřit hmotností na ocase, má to krátký čumák. Poletování s Lionem je příjemný relax a jednou za čas se sejdeme na chalupě kde "vstupenkou" je právě Lion. Někteří osadili do čumáku elektromotor se sklopkou namísto běhání pro gumicuk, viz foto.
Letu zdar! Jen bych upřesnil, resp. upravil - špagomatik ( nebo taky "spag-O-matic ) tahal za nit směrovky, nikoliv výškovky. Výchylka na stanu špagomatiku pak byla větší než na stranu gumy (pruziny).
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
kocour
|
Napsal: úte 25.06.2019 19:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Steve píše: Jen bych upřesnil, resp. upravil - špagomatik ( nebo taky "spag-O-matic ) tahal za nit směrovky, nikoliv výškovky. Výchylka na stanu špagomatiku pak byla větší než na stranu gumy (pruziny). Ty špagomatiky byly dost nespolehlivé. 3pólové motory (jmenuji to správně?) vedly k tomu, že z některé polohy se motor nerozběhnul, nebo taky zůstal viset mezi dorazy. Proto se dělávala výchylka bez signálu menší, aby model dělal jen sestupnou zatáčku (né šturcku) a k sešroubování z termiky sloužila zatáčka se signálem. Já měl ale výchylky na obě strany stejné. Taky se mi stalo, že směrovka zůstala viset mezi dorazy a model mi v širokých kruzích uletěl. Jo - a ještě jsem si vzpomněl, že vysilače Mars fungovaly na 27 a 40MHz. později měly multivibrátor a kormidla ovládacích páček v neutrálu rovnoměrně kmitala na obě strany. Jedn šikula (možná jich bylo víc) spojil 2 vysilače dohromady v pravém úhlu. 1 špagomatik ta ovládal směrovku, ten druhý na jiném kmitočtu výškovku. Fungovat jsem to neviděl, asito byl pěknej vopruz. Byla to česká varianta na systém Galloping Ghost. Tam 1 kmitající motor působil současné kmitání obou kormidel. A tak upravený 1 kanál (se spec. klíčováním) umožňoval řízení S + V. Když mi padnul to ruky časopis USA nebo GB ze 60. let, tam se to inzerovalo, Ing. Schubert ve svých knížkách to popisoval, ale reálně jsem to neviděl. Zaplať Pán Bůh za dnešní proporcionály.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 26.06.2019 13:12 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Jj. Bylo to 27,120 a 40,68 MHz. Ten šikula tedy obsadil kompletní modelářské pásmo jedním dvoukanálem. Ano. Neřízená zatáčka mírné klesání, řízená strmé, jinak klíčování. K tomu motoru - pokud zůstal kartáček mezi kontakty, pak by jej ta pružina či guma měla přetáhnout na svou stranu z té mrtvé polohy.
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: stř 26.06.2019 14:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Teoreticky ano, ale mně se to opravdu stalo. Pokud jde o to obsazení pásma, na soutěžích tak do r. 1974 lítal vždy jen 1, ostatní koukali. Takže soutěž se 30 účastníky trvala dost dlouho. Naštěstí se hodně rozbíjelo.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 26.06.2019 14:08 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1151
|
Steve píše: Jj. Bylo to 27,120 a 40,68 MHz. Ten šikula tedy obsadil kompletní modelářské pásmo jedním dvoukanálem. Ano. Neřízená zatáčka mírné klesání, řízená strmé, jinak klíčování. K tomu motoru - pokud zůstal kartáček mezi kontakty, pak by jej ta pružina či guma měla přetáhnout na svou stranu z té mrtvé polohy. Ono to s tou Iglou obecně fungovalo "tak nějak". První problém byl v tom, že na rozdíl od třeba Micromaxu T3 a T5 měla igla nemalý západkový efekt (daný konstrukcí mg obvodu Igly - micromax má zvonovou kotvu, takže západkový efekt u Micromaxu je nula) - to dělalo problém s vracením bez signálu. Navíc Igla měla takové "pseudoložiska" (vylisovaný plechový mosazný kyblík a pár volně sypaných lož. kuliček) - pro lehký chod, čistá sabotáž. Pozdější Igly pak měla místo těch "ložisek" odstříknutá kluzná pouzdra z Silamidu - pro změnu - posun z bláta do louže. Naopak rozběhový moment byl spíš menší, ovšem když už se to točilo, tak by to urvalo kormidlo - takže se to muselo velice pečlivě dohnat do "akorát" gumičkou nebo pružinou - no a když kleslo napětí baterek, tak samozřejmě všechno bylo jinak. Prostě špag-o-matic byl typické "servo" chudého socialistického muže (viz tehdejší článek v Modeláři) - cena sice dobrá (17+0.50 Kčs) - výsledek pak odpovídající tehdejšímu stavu techniky v socialismu. Btw - kdyby někdo nevěděl proč se tomu tak zrovna říkalo - čistá narážka na Graupnera a spol.- - servomatic, servoautomatic, bellamatic, bellamatic II, trim-o-matic....... https://f.aukro.cz/images/sk6939969124/ ... f92577c3bc
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 26.06.2019 15:14 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20813 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... Tak a teď můžete pokračovat
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 26.06.2019 16:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: stř 26.06.2019 16:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
Steve píše: A ten rohatkovy vybavovac mal negativy, alebo nie?
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 26.06.2019 17:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1151
|
LV píše: A ten rohatkovy vybavovac mal negativy, alebo nie? měl - zásadním negativem u něj bylo, to, že jsi musel od někoho kdo létal gumáky vyžebrat kus gumy na tu smyčku a že bylo třeba mít vrtačku nebo natáčedlo na svazky (abys to nemusel točit rukou jako píp). Takže v Lionu jsi pak měl tři až čtyři negativy - dva na uších, dva v trupu. Čeština je totiž docela tvárný jazyk. https://www.youtube.com/watch?v=S4VCPsBGYPE
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 26.06.2019 17:13 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1151
|
jyrry píše: Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... Tak a teď můžete pokračovat Je, a málokdo ho vydržel nenahradit čímkoli jiným. V mém okolí bylo Lionů řada, u magnetu vydržel akorát Ludva S. (a to jenom díky jeho zcela specifickému stylu letu).
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: stř 26.06.2019 17:55 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1151
|
btw - kdyby někdo se chtěl o tom magnetu dozvědět víc - vyráběl se z rele HC 100 (mj. se myslím vyrábělo v Budějcích), popis a výkresy přestavby jsou v Modeláři 8/68, str. 8-10. Špagomatik (Lev Lichtblau) je v 3/66, str. 5-6. A hlavně nezapomenout - nejlepší je chirurgická niť Spofa č.5 a nebo 6A (n.p. Léčiva Modřany).
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: stř 26.06.2019 18:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
. .. klucí, tak již víme jaká negativa má rohatkový vybavovač ( souhlas) a já přihodím, že negativy má i F 35 . . . . To nemám z vedra, ale z vobrázků a videí na trubce . . . L
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 26.06.2019 18:17 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Byl plný negativů Třeba omezený počet cyklů...
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 26.06.2019 18:23 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
jyrry píše: Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... Tak a teď můžete pokračovat Tak tak. Asi před čtyřiceti lety jsem na Liona vysochal všechna žebra s přepážkami a pořídil i ten magnet. Pak jsem to odložil do krabice pro nedostatek času. Pořád to tam ještě je...
|
|
Nahoru |
|
|
kocour
|
Napsal: stř 26.06.2019 18:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.1.2009 Příspěvky: 2651 Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
|
Vývoj debaty jde od negativů přes špag-o-matic k rohatkovému vybavovači. Ten byl součástí soupravy Gama. Stála 720 Kč sakumprásk. to byly velké peníze, i když jsem shromáždil prospěchové stipendium, furt mi nějaká stovka chyběla, rodiče mi na to přidali k Vánocům. Ten rohatkový vybavovač měl tu rohatku udělanou z mizerného hliníku, byla katastrofa to nastavit na normální funci. Přijimač občas chodil, občas ne, měl jsem to i na vojně u radistů. Až nakonec vstoupil k nám do klubu starší pán, zkušený radioamatér, který mi našel v přijimači studeňák. Tak nakonec se mi podařilo lítat s rohatkou, ale bylo to líné, po každém letu se musel natáčet gumový svazek. Na nějaké kroužení v termice nešlo pomyslet. Tak jsem přes zimu instaloval ten špagomatic a od té doby přes dost časté havárie začal pravidelně lítat.
_________________ Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|