Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: pát 12.04.2019 23:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7080
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Dnes jsem byl u kámoše ve firmě frézovat na dělaný CNC frézce díly na Challengera z Al plechu. Vzpěry, baldachýn a podobný věcičky. Frézka má stůl 700 x 700, kolejnice, serva, kuličkáče, profi vřeteno 1,6kW, Mach3 a váží přes 2 metráky, takže už ne hračkoid jako mám já MPCNC. Normálně chystaj data v Solidworku ale člověk co to umí zrovna nebyl a tak jsem data nachystal podle jejich parametrů (rychlosti posuvů, otáčky a pod,) v Estlcamu 11. Testli jsme frézování se zvýšeným Z, vše vypadalo dobře.
Plech 2,5 mm rozměr 550 x 500 mm, uchycení úpinkama v rozích, podloženo sololitem. Nastavíno bylo posuv X,Y = 500, Z = 200, fréza 2,5 mm, 14000 toček, zanoření 1,4 mm (takže se vše jelo 2x). Můstky automatem, minimálně 3, 0,8mm šířka, vzdálenost 100 mm. Fréza byla dvoubřitovka, mazaní mlžením emulzí.
Při prvním frézovacím pokusu bylo asi čerpadlo zavzdušněný a nedostatečně mlžilo a po asi 300 mm frézování se fréza namatlala hliníkem. Naštěsti se osy nerozhodily a tak jsme vyměnili frézu a jeli znova. I s funkčním mlžením se dvoubřitovka po cca 1/4 motivu zase namatlala. Tak jsme ji vyměnili za jednobřitku, snížili zanoření na 0,7 mm (jelo to 4 x) a pokračovali. Pak už to jelo OK a ani nebylo nutný mlžit, fréza krásně vyhazovala rozlámaný špóny, což dvoubřitka nedělala. Frézovalo se postupně od Home do středu desky. Když bylo hotovo asi 60% motivu, začala deska uprostřed dělat "bouli" a to tak vysokou, že fréza začala brát při prvním jetí možná 1 mm a prohrabala se už při druhým jetí. Nevím, jestli se ta boule dělá pnutím v tak velkým a slabým plechu a nebo že se pod plech natlačily špóny. Trochu pomohlo ruční přimáčknuti středu desky k sololitu. No dojelo to do konce ale málem jsem u toho vystál důlek.

Na to, že jsem to dělal poprvé a kámoš z firmy nikdy z plechu nefrézoval, to dopadlo celkem dobře.

Měl bych dotaz: Co bylo špatně, nebo co příště udělat lépe? Postup, nastavení a pod? Frézování balzy a překližky kukuřicí je proti Al plechu skoro prkotina, co snese ledasco, ale tady už záleží na dost věcech.
Jo a ještě jeden dotaz. Po přeřezání můstků fušvancem a jejich zapilování jsou na motivu trochu otřepy (na horní straně, dole je jen nepatrný grot) a v řezu jsou vidět vrstvy, případně u některých dílů hlavně u středu desky je vidět "vrnění" frézy na tý bouli. Čím a jak s minimální pracností tohle začistit? Zkoušel jsem na odgrotování vzít Mango háček a nic moc, asi je spíš na tvrdší kovy než Al, prostě to odgrotuje tak nějak hrbolatě.
Díky za případné rady.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 0:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6889
Bydliště: Moravský kras
Matlavý věci chtějí větší záběr a menší otáčky. A že to fréza zvedá? To je logický, vždyť jde závitem do řezu. U toho si prostě musíš buď odstát a držet to rukou, nebo vakuovej stůl.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 0:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9855
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Záleží jak který materiál a na nabroušení frézy. Na ten měkčí hliník jsou lepší hladovější břity a taky nemazat emulzí, ale lihem. Taky bych kvůli tomu zvedání frézoval ze středu ven a u větší desky přidat někam do středu šrouby. Lepší než sololit, který se drolí a namočením nabobtná, je lepší nějaká plastová deska. Aby nebyly znát na obvodu jednotlivé vrstvy, Je dobré jet vrstvy s přídavkem na obvodu pár desetin, a až poslední vrstvu jet na čistou míru, takže obvod bude hladký a fréza nebude brát oba boky drážky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 6:28 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1194
Bydliště: Chocerady
Nechce to hliník ale dural. Já nejraději frézuju 2024 T3.
Frézy nevím jaké máte nehodnotím.
To že udělá bouli berte jako fakt. Takže nutné uchytit i uprostřed. Tohle je velký a slabý plech.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 8:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7080
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
to Lark: Nojo, nabroušení 2,5 mm frézy, to je docela problém, já třeba nevím jak a ani bych na to pořádně neviděl. Možná právě ta jednobřitka je mnohem hladovější než dvoubřitka, šroubovice na ní měla tak 60 stupňů a šlo to s ní řádově líp i na sucho. Líh jsme měli bobky, víš jak vypadá to mlžení? A 10 cm od něho je komutátor vřetene. Sice z vřetena funí chladící vítr ale co kdyby ta mlha blafla? Frézování ze středu netuším jak Estlcam donutit, dráhy u 2,5D frézování generuje automat. Zatím jsem nad tím nebádal, na dříví to nebylo potřeba. Zatím taky netuším, jak udělat ty přídavky do stran. U Estlcamu prostě hodím do nástrojů průměr frézy a on přičte či odečte z obrysu poloměr a jede. Možná to jde někde zadat v nástrojový tabulce, pošlu její grafiku. Sololit jsme měli jednostraně hladkej, ten se nedrolí a to mlžení taky nedělá louže.
to Havel: Jasně, jenže v Alupě je člověk rád, že tam vůbec nějakej plech sežene. A taky žádná zkušenost s matrošem, dělal jsem to prvně. Přichytit uprostřed to příště zkusím ale může to být problém kvůli drahám, někdy toho není moc na výběr.
to JirkaA: však jsem psal, že jsem tam málem vystál důlek. Vakuovej stůl na hliník si nějak nedovedu představit z čeho podložku na stůl. Na svý MPCNC ho mám, cucá skrz podložku z podlahový hobry, jenže ta se při dotažení obvodových upínek dost deformuje. U dříví to až tak nevadí, tady jo.
Díky všem za rady.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 10:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9855
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jirko, s tím broušením si děláš srandu? 8O To musí být nabroušené už z výroby na nějaké CNC ostřičce, pro určitý druh materiálu a strmost spirály nemusí být tak velká, potom to právě hodně nadzvedává ten plech. Na to mazání lihem nemusí být žádné mlžení, ale stačí přikapávat, třeba i z flašky od nějakého Ironu, do místa frézování. Z toho mlžení by si asi byl za chvíli ožralej. :lol: EstlCAM neznám, ale slušný CAM ti dovolí určit pořadí jednotlivých drah, protože automat není vždy to nejlepší, a s tím přídavkem na půdorysu je to taky trochu divné. Mělo by to jít zadat jako přídavek, nebo korekci průměru frézy, třeba i za cenu dvou programů. S tím sololitem nerozhoduje že je hladkej, protože při projetí tím plechem ho fréza nebo špony podrbou a je z toho chlupatina. Ještě k tomu materiálu. Pokud je to opravdu nějaké bláto, tak s tím budou problémy asi vždy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 10:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.11.2008
Příspěvky: 279
Bydliště: Kralupy
Jednoznačně volba materiálu. Neváhej objednat 7075. Tam se nic lepit nebude. Další věc jsou otáčky....
Z portálového řezání dřeva je návyk na vysoký otáčky, já jezdím 3kou frézou 4000 otáček.... Ale tomu mazlání blbýho materiálu tímto nezabráníš....
dobrý info:
http://www.kovo-spacil.cz/alloys/cz.htm

_________________
Jantar 3,5m,Biglift 2,8m 80ccm,ASW28 4m,Staudacher O.S.-20ccm, Solius MPX


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 20:05 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1194
Bydliště: Chocerady
Kup si kus pořádnýho plechu a pak frézuj.
Nejlepší odpověď.

Na frézování to srač..... hliníku (Myslím že značený 1050) potřebuješ chlazení emulzí a pořádný výplach špon aby se to nelepilo. A i tak ti každý řekne aby jsi raději vyměnil plech.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 21:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5430
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
k estlcamu :

kdyz kliknes na vygenerovanou path tak je tam moznost zmenit poradi (Machining order) u jednotlivych stop + misto kde zacina frezovat

pokud se ti lepi nebo neprerusuje stopu tak se da pouzit trochoidialni frezovani, jsou to polozky na tool listu. Zvladl jsem s tim zuzlat 1050tku na MPCNC, dvoubritou 1mm frezkou, 0.5 hloubka (konzervativne). Akorat celkova rychlost byla asi centimetr za minutu coz je peklo. Ale jako nouzove pouziti to jde. Frezovano bez chlazeni a pomoci toho mojeho 200W vretene ze stridaku :-)

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 21:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3978
Bydliště: SK Bratislava
Celeron píše:
Co bylo špatně, nebo co příště udělat lépe? Postup, nastavení a pod? Frézování balzy a překližky kukuřicí je proti Al plechu skoro prkotina, co snese ledasco, ale tady už záleží na dost věcech.


Uz to tu padlo, jednoznacne treba spomalit otacky. To ze si presiel z dvojbritej na jednobritu, je ako by si pri tom istom posuve spomalil na polovicu. Jasne drevo sa ti podda, u hliniku musis poctivo nastavit rezne podmienky, hlavne hrubku spony. Kazdy rez ti povrch rezu vytvrdi, ak pojde dlasi brit prilis blizko (tenka spona - rez vo vytvrdenom kove) nebude rezat. Vysledok je co vidis, ak pojdes prilis hlboko zlomis frezu. Ak mas vysoke otacky u tak malej frezy sa ti moze stat ze sila ktora je potrebna na dostatocnu hlbku rezu je vecsia ako pevnost frezy a navyse sa to tam bude prehrievat (preto funguje ten spomenuty lieh). Proste pomaly, pokial mozno velky nastroj, maly pocet britov, chladit a hlavne poctivo spocitat posuv. Samozrejme freza musi byt vhodna na hlinik.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: sob 13.04.2019 23:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7080
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Nojo, je to 1050A H24, Al99.5 polotvrdý, EN 573-3. Nic jinýho v Alupě nemaj. Jak jsem psal, s jednobřitkou to šlo i nasucho. Jo a zapoměl jsem napsat, že ty frézovaný díly se následně ohýbají o víc než 60 st, a to by asi s duralem byl asi trochu problém.
Pánové, psal jsem že jsem to dělal poprvé v životě a dopadlo to použitelně, jen zamatlaná fréza, žádnou jsme nezlámali. Nejsem od obráběčskýho fochu, každej snad neví vše hned. Vaše začátky snad byly jiný? :roll:

to Lark: Koukal jsem na ty finty, co jsi popisoval. V Estlcam 8 to ještě není ale v Estlcam 11 už jo. V tabulce nástrojů jde nastavit kromě klasiky taky hrubování, jeho přídavek, dál možnost s trochoidním krokem, šířkou a Z oscilacema. A po hrubování je možnost dokončování s jinejma rychlostma posuvu, zanoření, otáčkama. Akorát nevím, jestli to udělá automaticky po hrubování a nebo se to dokončení musí určit jako další dráha. Jinak pořadí, začátku dráhy a najetí na ni se dá určit automatem nebo ručně. Sice to nemá určení zakázaný plochy v místě upínek ale dá se nastavit ručně aby přejezdy byly výš než upínky nebo dohonit vhodně určenejma začátkama drah a míst odkud se do dráhy najede. Takže příště to bude lepší a dokonalejší. :)
Jo a k tomu přebrušování. Kámoš nástrojař/modelář mi na Kameníku přebrušoval čtyřbritovky průměr 3 a 4 mm a jedou jak víno. Kdo umí tak umí. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: ned 14.04.2019 0:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9855
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nebuď hned uraženej, nikdo ti nic nevyčítá, jen se ti snažíme poradit jaké kdo máme zkušenosti a každý je sbíral postupem doby. Pokud jde o to hrubování a dokončení, tak to budou samostatné dráhy, ale většinou můžou být vydané (vygenerované) do jednoho programu (G-kódu) za sebou, ale to už záleží jak to umí EstlCAM vygenerovat, a jak to "sežere" mašina. To hrubování by mohlo být po vrstvách, co snese fréza a na čisto jedna dráha na plnou hloubku (bude brát už jenom bok), který pak bude hladký. To trochoidní frézování je podstatně pomalejší a podle mě je vhodné spíš pro odlehčení zátěže vřetena a tuhosti stroje, ale nakonec i namáhání frézy a přerušování špóny. Abych se přiznal, za celou praxi jsem to nikdy nepoužil. Pokud ti ale nejde o prořez a stroj je dost výkonný a tuhý, je lepší použít větší průměr frézy co ti dovolí nejmenší rádiusy tvaru. Pokud nemůžeš určit místo přejezdů, tak není problém ty přejezdy dělat v bezpečné výšce. Jinak na to přitažení středu plechu jsem myslel jen šrouby, takže by šlo jen o výšku jejich hlavy.
To že machři na Kameníčku dokazali divy ti nevyvracím, ale CNC ostřičky to určitě nepřekoná. Samozřejmě ale záleží hlavně na obsluze, jaké ti nabrousí pro konkrétní materiál úhly břitů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: ned 14.04.2019 12:08 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1194
Bydliště: Chocerady
Raději si vyžíhám pořádnej a dobře frézovatelnej dural než špatně frézovatelný bláto. I výsledný díl je mnohem lepší.
Ps. Dural 2024 T3 jde koupit i v přířezech. Ale musíš si ho objednat.
Kdyby jsi chtěl kus mám tu 2mm.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: ned 14.04.2019 13:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7080
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Žíháš to na teplotu hnědýho psaní bukovou špejlí a pak do vlažný vody? Nebo něco sofistikovanějšího? Sakra, teď nevím, jestli červenej dub, nebo bílej buk. :oops:
Odpoledne budu nejtovat 3 mm rozklepávacíma nejtkama s kužel hlavou. Ty je taky prý dobrý vyžíhat, třeba v krabičce od diabolek. Jenže jak trefit správně teplotu? Na ty nejtky se moc špejlí psát nedá. :roll:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Frézování Al plechu.
PříspěvekNapsal: ned 14.04.2019 21:47 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.9.2009
Příspěvky: 396
xpetr píše:
Jednoznačně volba materiálu. Neváhej objednat 7075. Tam se nic lepit nebude. Další věc jsou otáčky....
Z portálového řezání dřeva je návyk na vysoký otáčky, já jezdím 3kou frézou 4000 otáček.... Ale tomu mazlání blbýho materiálu tímto nezabráníš....
dobrý info:
http://www.kovo-spacil.cz/alloys/cz.htm


Ahoj,

jednozačně souhlas s volbou matroše. Minulý týden jsem poprvé frézoval 4mm 7075, kterej jsme koupili v desce asi 500 x 400mm - resp. úplně poprvé takovýto materiál.
Na naší frézce je jednoznačným nedostatkem dostatečně silné vřeteno - max 14000 otáček, ale síla tam prostě chybí. Doposud jsem to úplně nemusel řešit, protože u některých věcí řežem tak malý věci, že musím jet 1mm a raději jsem, vždy snížil posuv, než abych lámal nástroj. Ale řežem převážně karbon, v max 10kách kusů takže se to dá vydržet.
Ale proč to říkám. V obrázku mám první kus co jsem použil na testy - rychlosti posuvů, hloubka úběru, mazání/nemázání, rychlost otáček atd. (ta chybovost je tam i vidět) Nedám tedy relevantní info o to co bylo nej, ale - vnitřek je 3mm 4břitou frézou, kdy začátek byl úběr po 1mm a rychlost tak 200. Pak jsem stáhl na 0,5mm a dojel zbytek. Fréza při některých nastaveních trpěla jak zvíře, ale vydržela. (v těch 3mm a stopkou 6mm je našem stroji skoro nezničitelná)
Obvod je pak 1mm 4 břitem. Stáhnout otáčky, až takto nízko jak píšeš mne nenapadlo a určitě zkusím.
Závěr - pomalu jsem nepostřehl rozdíl mezi 3K uhlíkem a tímto materiálem - naopak, řekl bych, že při dobrém nastavení jela fréza jako v másle.
GCODe generován v EstlCam.

iF


Přílohy:
upinka_test.jpg
upinka_test.jpg
[ 18.31 KiB | Zobrazeno 424 krát ]


_________________
FPVMANIA - MOTHER COPTER - FLY or DiE
Oficiální distributor Armattan Quads pro ČR
fpvmania.cz
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: pby a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz