Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 18:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2010
Příspěvky: 1523
Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
Zdar,

nejsa strojař, vygeneroval jsem si problém:

Mám hranolek 20x25x80 mm a chci z něj na CNC frézičičce vykrouhat nějaké čelíčko, které by mělo mít ve výsledku cca 16x20x70 mm. Materiálu je tedy dost pro výrobek - ale jak to upnout na stůl? Je to plast, takže nic magnetického. Horní upínky tam nepoužiju, ježto bych si do nich najel frézou. Takže buď nějak zboku dole, kde mám pár milimetrů, které bych nemusel opracovávat a které slíznu až v druhém kole, až to otočím, nebo to na něco něčím nalepit a to už vedle upnu upínkami. Po okrouhání čela a boků to ale znamená otočit a srovnat to i zespoda - a jsem tam, kde jsem byl, s tím, že teď bych to potřeboval nalepit tou čistou plochou, a to už se mi moc nelíbí. Že bych do toho vyvrtal ďouru a přišrouboval to ke stolu se mi líbí ještě míň, to čelo bych rád zachoval s malými otvory jen tam, kde mají být.

Jak se tohle dělá "doopravdy", když si s tim člověk nehraje? Frézičička je Proxxon MF70 s KT70, celé je to taková hodinařina.

S CNC frézkou je legrace, ale největší problémy mám s upínáním, neexistuje k tomu nějaký "working manual" nebo tak něco? Předpokládám že praktik se teď skvěle baví, ale já si s tím trochu lámu hlavu - někde jsem zaslech, že dobré upnutí je asi polovina práce. Jen nevím, jak to dobře upnout :)

Díky.

Bit

_________________
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 18:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
Tohle by mělo jít upnout do svěráčku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 18:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2010
Příspěvky: 1523
Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
To máš tak - když je člověk blbej a neuvědomí si, že vedle upínek má taky svěráček.... No nic, díky, samozřejmě to půjde do svěráčku :)

Ale problém upínání řeším každou chvíli - takže kdyby to už do svěráčku nešlo, co potom? (Ano, teď je to čitá teorie, aole pozítří nebo za týden to mlže být aktuální.)

_________________
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 19:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
V pohodě. Určitě to půjde. Dělám podobné věci často.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 20:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7365
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
bitovod píše:
To máš tak - když je člověk blbej a neuvědomí si, že vedle upínek má taky svěráček.... No nic, díky, samozřejmě to půjde do svěráčku :)

Hlavně si zkontroluj soubor g-kódů, kudy najede vřeteno, abys neurazil frézu a nebo nezkoušel tvrdost svěráčku. :)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 23:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
Upnul bych to tak, aby to dalo na ofrézování ze všech stran do požadované hloubky + něco málo navíc, včetně čela, na jedno upnutí. Pak po přepnutí, na podložkách, nebo v prizma zarovnat druhé čelo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 23:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9984
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Co je to "nějaké čelíčko"? Co sem dát nějaký obrázek, jak to má vypadat. Jinak takové věci se musí řešit už při vymýšlení strategie frézování, případně volit i přídavky materiálu, a jak psal Celeron, myslet i na nájezdové a odjezdové body. Většinou se to řeší nájezdem v "Z" z dostatečné výšky nad upínkami a podobně, a pak teprve svislé najetí do materiálu. Zrovna tak si musíš hlídat dostatečnou výšku při přejezdech mezi jednotlivými dráhami.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 0:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
Lark: na frézování do kostky snad nepotřebuješ strategii. Ani řešit nějak složitě nájezdy a odjezdy. Myslím že s tím si poradí, nevěděl jenom jak to upnout.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 0:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9984
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Možná jsem už natvrdlej a mám malou představivost, ale nevím co si pod pojmem "nějaké čelíčko" mám představit. Jestli se jedná opravdu o prostý hranol, tak na to ten svěrák určitě stačí, ale jestli to je něco tvarového, tak možná ne. Proto bych rád viděl nějaký obrázek. Ale vidím že ty máš jistotu o co jde.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 0:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
To není jistota, jenom vycházím z rozměrů co psal. To o tom čelíčku mi sice taky nesedí, ale popravdě mě to v tom popisu až tolik nezaujalo, proto jsem se věnoval ostatnímu popisu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 0:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9984
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
I kdyby to byl jen hranolek tak ty přídavky vycházejí 2,0 x 2,5 x 5mm/stěnu, a to není zrovna moc. Taky záleží na tom jakým průměrem a délkou frézy to chce obrábět. Ale věštíme tady z křišťálové koule. :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 8:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 971
Bydliště: Dobruška
Na proxxonu to asi nepůjde, ale v práci dělám i s přídavkem 0,03mm na obě strany (to je ale jiný level).
Musí mít polotovar přesný a rovný. Jinak to nepůjde. Taky ho čeká překvapení pokud upne kostu nezúhlovanou do svěráku a najede do ní frézou. U plastů a pertinaxu jsem řešil nepřesnosti silou upnutí. Z druhé strany už to bylo ok.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 9:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.12.2006
Příspěvky: 713
Bydliště: Českolipsko
Lark píše:
I kdyby to byl jen hranolek tak ty přídavky vycházejí 2,0 x 2,5 x 5mm/stěnu, a to není zrovna moc. Taky záleží na tom jakým průměrem a délkou frézy to chce obrábět. Ale věštíme tady z křišťálové koule. :D

Ale no tak, tam je materiálu na upnutí přehršel. Spíš jde o to, jak bude po obrobení vypadat to "čelíčko" popř. boky, aby to bylo jak upnout po obrobení, ale to zatím kromě autora nikdo neví.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 11:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9984
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Řek bych, že tady licitujeme úplně zbytečně, když nevíme jak to má vypadat a o nějaký obrázek jsem prosil hned v první odpovědi. :D A pokud jde o tu strategii, tak tu si přece musíš promyslet pokaždé. To je právě ten způsob upnutí, kde si zvolíš najížděcí bodod a postup obrábění, případně otáčení kusu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Upnutí materiálu
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 15:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2010
Příspěvky: 1523
Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
Abych dal obrázek, tak bych to musel mít nejdřív namalovaný. A abych to mohl namalovat, potřebuju vědět, co je možný vyrobit. A abych to mohl vyrobi, potřebuju vědět, jak to upnout. A abych věděl, jak to upnout, tak se tu zeptám. A abych dostal odpověď, musím to namalovat... Kvadratura kruhu :)

No dobře - nemaluju, teď nemám čím: Mějme krabičku ze dvou hliníkových tažených profilů, ukončenou na obou stranách čely z plechu tl. 2mm. (viz třeba tohle, to zhruba odpovídá: https://static2.tme.eu//products_pics/8/2/3/8236fc90c49feb460815127383501cb4/410972.jpg)

Za normálních okolností se pro montáž konektoru do toho čela udělá díra a konektor se namontuje do ní (třeba klasický Canon 9). A protože je to čelo jen 2 mm silné, podstatná část toho konektrou zasahuje dovnitř krabice. A protože já mám v té krabici poměrně málo místa, napadlo mne udělat nové čelo (místo toho tl. 2 m) z něčeho masivnějšího, silnějšího (kolem těch 16 mm, co jsem tu psal) a ten konektor zapustit do tohoto dílu, takže bude namontovaný v čele, ale nebude zabírat místo v krabici. Prakticky je to tedy čelo, v podstatě 2.5D model. Na všechno by mi měla stačit právě ta horní Proxxonka - jen mne úplně nenapadlo, jak to upnout na stůl. Svěráček to samozřejmě v tomhle konkrétním případě jistí, uniklo mi nejjednodušší řešení.

Zajímavější (a u mne taky vcelku častý) případ je, když potřebuju udělat díry do toho 2 mm čelíčka (viz ta fotka nahoře). Jasně, většinou to jde upínkama a musím dávat bacha na to, abych si do nich nenajel, ale někdy bych rád pižlal na jedno upnutí v celé ploše toho čela, takže buď to chytit za boky, nebo to nějak někam na něco nalepit. A to je to, na co se ptám - JAK SE TO DĚLÁ, když tedy není možné použít ani svěrák, ani upínky. (pro definici - upínkami myslím konkrétně tohle: https://www.gme.cz/data/product/480_480/731-864.1.jpg)

_________________
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz