Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 17:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj heli-odborníci,
nevíte někdo, proč helikoptéra stojící na zemi má leckdy nakolněný rotorový list, zpravidla směrem dopředu (vzhledem k vodorovné zemi)?
Jde o úhel rotorového disku vzhledem k ližinám podvozku, nikoliv ke karoserii.
Napadá mě jedině, že helikoptéra stojíce na zemi "vypadá drsně", jinak nevím proč by to tak mělo být. Představím si, že když je rot. disk nakloněn dopředu, tak při zvyšujících se otáčkách při startu se začne helikoptéra sunout dopředu ještě na zemi, což mi připadá nežádoucí. Leda že by zareagovala řídicí jednotka bezpádla, ještě na zemi to srovnala do vodorovna, postavila to na paty a rovnou zapíchla vrtulku do trávy. Taky nežádoucí.
Jasně že listy jsou cyklicky naklápěny cyklikou, ale při cyklice srovnané do roviny nastane to co jsem popisoval, ne?

Právě jsem dostavěl polomaketu, a tam jsem si usazením mechaniky a podvozku mohl úhel zvolit. Původně byl disk nakolněn dost dopředu (helikoptéra Devil 505 Fast), tak jsem to v maketě srovnal na 0,5°.

Třeba tady je pěkný příklad brutálního naklopení:
Příloha:
Náklon talíře.jpg
Náklon talíře.jpg [ 8.87 KiB | Zobrazeno 1067 krát ]

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 18:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Při dopředeném letu nemusí mít heli náklon trupu, to platí hlavně pro komfort cestujících uu skutečných vrtulníků, bylo by docela nepříjemné sedět třeba dvě hodiny "z kopce" ;-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 18:53 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 29.1.2015
Příspěvky: 40
ahoj. Nic za tím nehledej. jde jen ochranu vrtulky . trava a prach .Nastavení bezpadla jsi určítě dělal takže víš jak to je :wink:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 19:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
blesk píše:
Při dopředeném letu nemusí mít heli náklon trupu, to platí hlavně pro komfort cestujících uu skutečných vrtulníků, bylo by docela nepříjemné sedět třeba dvě hodiny "z kopce" ;-)

Právě že jsem neřešil náklon trupu, čistě jen vzájemnou polohu rotorového disku a ližin podvozku.
Neboli: Proč je podvozek tak skloněný, že rotorový disk je ve stoji na zemi takto dopředu nakloněný?
Kabina s tím nemá vůbec nic společného, tu je možno umístit libovolně. A sedačky také.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 19:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
mifany píše:
ahoj. Nic za tím nehledej. jde jen ochranu vrtulky . trava a prach .Nastavení bezpadla jsi určítě dělal takže víš jak to je :wink:

Právě že jsem to nastavení dělal a vím že základní nastavení je cyklika kolmo ke hřídeli. A když vidím u toho T-Rexe tu hřídel takto nakloněnou (při postoji na zemi), tak si říkám že po roztočení se to musí rozjet dopředu, nebo to musí bezpádlo srovnat a pak kde je ta ochrana vrtulky tím šikmým postojem?

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.12.2018 21:19 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 29.1.2015
Příspěvky: 40
Nula je furt nula žadny vztlak . Sorry ale.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.12.2018 6:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5665
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Woita píše:
Ahoj heli-odborníci,
nevíte někdo, proč helikoptéra stojící na zemi má leckdy nakolněný rotorový list, zpravidla směrem dopředu (vzhledem k vodorovné zemi)?
Jde o úhel rotorového disku vzhledem k ližinám podvozku, nikoliv ke karoserii.
Napadá mě jedině, že helikoptéra stojíce na zemi "vypadá drsně", jinak nevím proč by to tak mělo být. Představím si, že když je rot. disk nakloněn dopředu, tak při zvyšujících se otáčkách při startu se začne helikoptéra sunout dopředu ještě na zemi, což mi připadá nežádoucí. Leda že by zareagovala řídicí jednotka bezpádla, ještě na zemi to srovnala do vodorovna, postavila to na paty a rovnou zapíchla vrtulku do trávy. Taky nežádoucí.
Jasně že listy jsou cyklicky naklápěny cyklikou, ale při cyklice srovnané do roviny nastane to co jsem popisoval, ne?

Právě jsem dostavěl polomaketu, a tam jsem si usazením mechaniky a podvozku mohl úhel zvolit. Původně byl disk nakolněn dost dopředu (helikoptéra Devil 505 Fast), tak jsem to v maketě srovnal na 0,5°.

Třeba tady je pěkný příklad brutálního naklopení:
Příloha:
Náklon talíře.jpg



Helikoptéry a nebo rc modelu vrtulníku sedícího na zemi? :mrgreen:


Tady tímto postojem si konstruktéři pomohli od velikých vrtulníků a tuto výhodu pro model doplnili úplně jinou výhodou.

U skutečného vrtulníku sklon disku NR vystihuje rychlost letu blízké té cestovní. To znamená aby posádka seděla hezky pěkně rovně a nebolelo jí za krkem. Sklon disku NR je navržený tak aby udržoval zhruba tu cestovní rychlost.

A u modelů tento sklon se využívají pro změnu k tomu aby jsi mohl konstrukčně použít souhlasný úhel ocasního nosníku se sklonem disku NR. Je to prostě způsob, jak dostat vrtulku výše nad terén do kterého přistáváš. Jenže ta vrtulka je výš nad terénem jenom tehdy když už sedíš. Když visíš a jdeš kolmo k zemi tak ta vrtulka stejně je blíž. Protože ve visu vyrovnáváš sklon disku NR a aby to viselo tak jseš nahnutý o ten sklon dozadu. :lol: :lol: :lol: :lol: no nic to jen tak na zamyšlenou :idea:

A co se týká startů konstrukcí se skloněným diskem NR. No mrkni na jůtub, tam dospělých vrtulníků natočených jak startují jsou mraky. No a úplně stejně to funguje u modelu. Jen s tím rozdílem, že u skutečných vrtulníků bývá ještě nejenom sklon dopředu ale bývá i 1,3° vychýlený do boku. Model má pouze sklon dopředu.

https://www.youtube.com/watch?v=rCTGddbP46I


PS: k tomu tahu vrtulníku po zemi. Ano, máš pravdu. Pokud by jsi měl kolový podvozek a perfektní terén, pak při omylu, který by se mohl stát -necháš plusoví kolektiv okolo 3° náběhu, pak by ten vrtulník někam "odjel". Jenže bavíme se o startu. A to znamená že postupním přizvedáváním kolektivu chceme uvést stroj do stabilního visu. To znamená že nárůst tahu disku NR je sled úkonů poměrně rychlých a zavěšené břemeno pod rotorem (čti celá tíha vrtulníku) se má snahu sama vycentrovat pod osu disku NR ve směru silového vektoru působení gravitace. To znamená že když vrtulník se skloněným diskem NR sedí na zemi má své těžiště vůči ideální poloze vychílené směrem dopředu. Při odlehčení ližin se vrtulník v rámci "samosnahy" navrácení těžiště pod rotorovou hřídel sám od sebe zakloní a srovná si tíhu břemene pod osu rotorové hřídele.

Má to jedinou zákonitost a to abys měl těžiště právě na rotorové hřídeli. Pak to bude fungovat tak jak má a nemusíš řešit nějaké odližovávání vrtulníku při startu. Teda ono to vždy malinko samo má tendenci se malinko sklouznout. Jenže to je takový detail a ten skluz je opravdu malinkatý. Vlastně jej v podstatě nemá cenu ani řešit.

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco
ASW 28 2,5m
Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.12.2018 13:11 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
OK, to je všechno jasné.
Říkám si, kdybych měl NR hodně nakloněný dopředu, tak před startem, když budu pomalu přidávat kolektiv, tak ještě před odlepením od země, dokud to stojí rovně na podvozku, musí rotor táhnout silou skoro 4kg (hmotnost heli). A skládáním vektorů, díky té šikmosti, to musí určitou silou táhnout dopředu. Ve chvíli odlepení od země se potom heli zhoupne jako na kyvadle, právě aby srovnal hmotnost pod hřídel. A je to znatelné.
Taky jsem to měl (tak jak to bylo v původní stavebnici s jejich podvozkem) dost nakloněné, a právě že jsem pozoroval různé tyhle doprovodné jevy, např. to zhoupnutí a také to, že se heli rozjela hned po startu dopředu, aniž bych jí k tomu dal pokyn. Proto jsem to srovnal (podvozkem) na +0,5° a jsem zvědav jak se to bude chovat (ještě jsem s tím neletěl). Podle mě to bude při startu hodnější, vznese se to vcelku rovně a zavisí; když budu chtít rozjet dopředu, tak si o to jemně řeknu kniplem ;-)
Vrtulku mám vysoko nad zemí dost i tak (přes 70mm).
Nad sklonem doprava jsem se také zamýšlel (podvozek jsem si dělal na míru, tak mi to bylo jedno), proto jsem koukal za letu, jak moc šikmo mi ve vzduchu visí - a zjistil jsem, že je v podstatě rovně. U 450tky jsem měl náklon do strany značný, tady u té je to v podstatě neznatelné, tak jsem podvozek nechal (stranově) rovně.
Příloha:
Sklon NR.jpg
Sklon NR.jpg [ 24.86 KiB | Zobrazeno 376 krát ]

Tady jsem koukal na video jak se zvedá velká Cobra, a jde to do vduchu úplně rovně (07:00):
https://www.youtube.com/watch?v=SBJfZpmMcKM
A zastavil jsem si to v 7:06 a přijde mi, že ten rotorový disk není vůbec nakloněný dopředu.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz