Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 18:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6445
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj všichni,
na maketu vrtulníku hodlám vyrobit podvozek z tenkostěnné nerezové trubičky o průměru 8mm (tloušťka stěny 0,25mm).
Podvozek budu pájet stříbrnou pájkou, s tím už mám zkušenosti, ale problém čekám s ohýbáním. Když jsem potřeboval ohnout trubičku, nahříval jsem autogenem a ohnula se dobře (s trochou cviku a citu), ale jen do úhlu. Na ten podvozek bych ale potřeboval ohnout tuto trubičku do oblouku o poloměru řekněme 60mm.
Nemáte někdo fintu, jak na to? Nějaké plnění pískem apod? Něco odzkoušeného a funkčního?
Děkuju za tipy!
Příloha:
Podvozek.jpg
Podvozek.jpg [ 52.49 KiB | Zobrazeno 1783 krát ]

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 19:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.12.2003
Příspěvky: 749
Bydliště: stud. zbys.
Kremicity pisek dobre kolecka plus svajc
Nebo nekoho u cnc ohybacky za plotem


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 19:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 3893
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
kalafuna viz http://jio-faq.blogspot.com/2011/02/ohy ... bicek.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 20:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6445
Bydliště: Písek, ČR
Díky za tipy! Ta kalafuna to je dobrá finta, ale myslím že jenom na měděné apod. trubky, které se dají ohnout od přírody. A jen pro ohybání za studena, stejně tak ta zmrzlá mýdlová voda. Ten nerez je hrozně pevný, myslím že to vystihuje věta z té citované diskuse:

"Myslím, že řešením je kvalitní ohýbačka. Ale samozřejmě, jen co dovolí materiál."

A já se právě bojím,že ten nerez nedovolí skoro nic.
Tak snad ten písek - zamknout by se tam dal třeba zastrčenými a zakápnutými (stříbrem) nýtky (s dírkou v hlavě, kvůli roztažnosti vzduchu uvnitř). A pak nahřívat švajcem a ohýbat. Tuším že bez ohýbačky to nepůjde. Budu muset zapátrat v okolí, kde by byla.

Jak jsem ty nerezové trubičky dříve testoval, tak tenká (3mm) by se snad k ohybu dala přemluvit, ale ta 8mm mi připadá že ohybu vzdoruje jako vzteklá. Nevypadá vůbec tažně, ten materiál je hodně tenký, takže na vnější straně se bojím že by se trhal. Ale možná bych se divil, třeba to jde.
Budu muset testovat, kdo nic nezkusí, ten neví.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 21:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 6615
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Když jsem dělal vejfukový koleno z nerezu 18/1, tak jsem trubku vylil olovem a pak ohnul v topenářský ohejbačce na roury. Na rozdíl od písku se s tím nemusíš pracně sklepávat a olovo nepovolí jako písek. Nakonec ho vytavíš.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 9:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6533
Bydliště: Dubai, UAE
Co jsem zatim videl, tak se podvozek dela z duralovych trubek.

Treba takhle
Příloha:
IMG-1082.jpg
IMG-1082.jpg [ 68.55 KiB | Zobrazeno 1248 krát ]

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 10:41 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.9.2012
Příspěvky: 561
Určitě bych bral v potaz také to, že nemusí být každé přistání zrovna měkké. Aby se ti ta tenkostěnná trubička nezbortila.
Na svém bellovi (550 heli) mám příčníky z plné Al. tyče (mají v hornbachu) a ližiny jsem využil originál Align. Tyče jsem narouboval do otvorů v ližinách a zalepil epoxidem na kov. Drží to jako svařené a vydrželo to hrubší dosednutí.
švíco


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 17:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6445
Bydliště: Písek, ČR
Zvážím všechno možné, i hliník/dural.
Ale jednak mám ten nerez oblíbený, pevnost má 0,25mm stěna ohromnou - kdyby se takový podvozek měl při přistání zničit, tak zbytek heli by byl na kaši. A jednak potřebuju na konec trubek připevnit držáky (takové šikmé koncovky, za které to bude připevněné k tělu heliny), a to už mám vymyšlené. Pájení stříbrem je krásná metoda jak si s tím poradit. Jediná překážka je zatím to ohybání, ale jistě to společně překonáme :D
Tady jsem dělal podvozek na letadlo, váha 7 kg a to dostává při přistání jiné rány než heli. Tolik obhajoba, proč nerez:
Příloha:
Podvozek.JPG
Podvozek.JPG [ 54.59 KiB | Zobrazeno 989 krát ]

Kdybych koupil třeba v Obi nějaká kovová kladko_kolečka, tak si docela dovedu představi,t že bych si udělal takovou jednorázovou ohýbačku, co myslíte?
Příloha:
Ohýbačka.jpg
Ohýbačka.jpg [ 35.23 KiB | Zobrazeno 984 krát ]

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 18:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6533
Bydliště: Dubai, UAE
Pokud budou sedet prumerove kladky, trubka bude dostatecne obepnuta z vnejsku a vnitrni trn, tak i nerez pujde ohybat dobre. A to i zastudena bez nejakeho vysypavani piskem atd.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 19:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1849
Bydliště: Havířov
Ohyb bude zmáčknutý.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 20:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6445
Bydliště: Písek, ČR
Do měsíce, max. dvou zde představím podvozek :D
Každopádně děkuju za nápady, podporu a inspiraci.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: stř 17.10.2018 10:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9356
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Na ty tenkostěnné trubky by bylo lepší ten opěrný čep nahratit taky kladkou s rádiusovou drážkou. Ten rádius musí být v obou kladkách dost přesný, aby se trubka neměla kam deformovat.


Přílohy:
Ohýbačka.jpg
Ohýbačka.jpg [ 54.47 KiB | Zobrazeno 698 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: stř 17.10.2018 15:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 6615
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Přesně tak, Larku. Pokud se nechá na základně a páce taková malá kladka jak je na obrázku, tak se na ní roura promáčkne dřív, než se ohne. Pokud trubka nezapadne do kladek přesně až do poloviny průměru, tak se i na kladkách zbortí a nebo na kompresní straně udělá něco jako vrapy.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: stř 17.10.2018 15:50 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 73
Bydliště: Český Těšín
A třetí stejnou kladku na té páce.

Pokud si dobře vzpomínám na klempířských válcovačkách plechu byly na kraji válců půlkulaté drážky, přesně to co potřebuješ, ale to by byla velká náhoda, kdyby seděli přesně na požadovaný průměr ohýbané trubky.

https://www.aamarket.cz/files/products/images/thumb/9129.jpg

Pokud by vše sedělo a byl v okolí ochotný klempíř :wink:

_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ohnout trubku do oblouku
PříspěvekNapsal: stř 17.10.2018 16:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9356
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Ten čep na páce to bude nejspíš taky deformovat. Ono pro tak tenkostěnné trubky je ještě výhodnější, když ta vnější rolna je na té páce, a tím tlačí pořád v tom místě kde dochází k ohybu a trubka je pořád obemknutá v celém průměru.
Nějak takhle

Edit: Další podrobnosti tady: http://www.ksp.tul.cz/cz/kpt/obsah/vyuka/skripta_tkp/sekce/07.htm


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz