Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 10:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj všichni, chci zde nahodit téma vyvážení listů helikoptér. (Dvoulistý rotor, pro trojlist je to asi na samostanou kapitolu)

Jak vyvažujete?

Můj postup (pro dvoulistý rotor)je tento:
Zvážím každý list zvlášť, rozdíl v hmotnostech si zapíšu jako požadované závaží.
zjistím (na čepelce) těžiště těžšího listu. Ve stejném místě na lehčím listu si označím ryskou požadované budoucí těžiště (tedy podle toho těžšího listu).
Vyrobím si požadované závaží (většinou kousek samolepky) a toto posouvám po lehčím listu, až na čepelce dosáhnu požadovaného těžiště.
Samolepku přilepím a je hotovo.
Výsledek je ten, že oba listy jsou stejně těžké a současně mají i těžiště ve stejném místě.

Otázka na zdejší odborníky je tato: Je nutné zachovat to těžiště (u obou listů aby bylo stejné), nebo stačí, když listy mají stejnou hmotnost? Podle pocitu si říkám, že to těžiště je důležité, ale zase na druhou stranu se dělají takové ty houpačky na vyvažování listů helikoptér, a těmi se těžiště nedohoní.
Příloha:
Vyvažovačka listů heli.jpg
Vyvažovačka listů heli.jpg [ 26.52 KiB | Zobrazeno 1050 krát ]

A také, u letadel se dělají jednolisté vrtule, a tam je na jedné straně list a na druhé straně závaží. A tam těžiště jistě není ve stejné vzdálenosti na obou stranách...
Příloha:
Jednolistá vrtule.jpg
Jednolistá vrtule.jpg [ 116.84 KiB | Zobrazeno 1043 krát ]

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 12:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Je důležité i dynamické vyvážení, kdo zná trošku fyziku ví proč... zjednodušeně list s jinou polohou těžiště má jiný poloměr otáčení středu hmoty a tím i jinou odstředivou sílu. Vyvažuji tak jak píšeš, prvně staticky a poté dynamicky, ale listy nevážím, používám k tomu metrový nosník se závěsy v přesné vzdálenosti a ideálně vyvážený (na to je super Al profil, jelikož je homogenní). Na tomto primitivním vahadle sice nezjistím hmotnost listu, ale vyvážím je naprosto na stejnou hmotnost.

Těžiště pak zjišťuji tak jak ty na čepelce.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 13:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Blesku, mohl bys prosím trochu popsat tu záležitost s tím metrovým nosníkem se závěsy? Slouží to jako dvouramenná váha, je to tak? Tedy slouží čistě k vyladění obou listů na stejnou váhu, k ničemu jinému? Nejlepší by byla fotka, kdybys byl ochoten to vyfotit.

A ještě, nějak mi pořád neštymuje ta vrtule s jedním listem. Tam je to těžiště obou polovin každé jinde. Vůbec mi to logicky nepasuje...

Mám totiž právě na stole listy do heliny, rozdíl v hmotnosti 1,4g (hrůza, to je hmotnost šroubu M4 délky 12mm !!!), ale na houpačce je to vyvážené tak, že to padá dokonce na stranu lehčího listu :(

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 13:49 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10425
Bydliště: Břeclav
Nemůžeš srovnávat chování jednolisté pevné vrtule s chováním rotoru, kde řádí kolektivní i cyklické řízení a věci jako kývání a mávaní listů a podobně.

Rozdílná poloha těžiště způsobí odlišný předstih listů a tím i jejich rozdílné chování. A to je jen jedna z věcí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 14:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Takže pro heli listy platí, že musí mít stejnou hmotnost i stejné těžiště, OK?

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 14:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Ano hmotnost i teziste... Teoreticky hmotnost může byt rozdílná, ale teziste by muselo byt taky rozdílné, tak aby se to srovnalo...

Ale i vrtulník letí s jedním listem :D

A vyfotit nevyfotím, vždycky použiju to co mam po ruce... A ano, je to obyčejná dvouramenná paka.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 17:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
No právě že o tom těžišti nejsem úplně přesvědčený. Třeba tady na tom videu určitě nemají obě poloviny stejné těžiště:
V tom videu píše, že kladívko a list mají stejnou hmotnost. Ale také píše, že kladívko má 300g, a ten Nexus 30 má listy 515mm, ty by měly vážit okolo 100g, takže v tom mám zmatek. :(


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Nebo tady, bez vibrací, ani známka třesu:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Tak jak to tedy je?
Otázka je, jak to mají v těch videích vyvážené. Jestli na stejnou hmotnost, nebo na vyvážení na houpačce. To totiž není vůbec to samé. Ale určitě jedna nebo druhá metoda funguje, jak je vidět.

Čím dál tím víc jsem přesvědčený, že listy stačí vyvažovat na té obyčejné houpačce. Tedy listy NEMUSÍ mít stejnou hmotnost ani stejné těžiště, pouze na houpačce musí zůstat v rovnováze.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 19:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Odstředivá síla:

odstředivá síla = hmotnost listu * úhlová rychlost ^2 * poloměr těžiště.

U vrtulníku se hodí předpokládat že úhlová rychlost obou listů je stejná, pokud je mám vyvážené, tak dokonce i hmotnost :wink: ale pokud mám na každém jinde těžiště, tak se mi liší i odstředivá síla jednotlivých listů...

proč to kladívko asi má cca 3x vyšší hmotnost než je list?

Ale ať si to každý vyvažuje jak chce, já taky dřív vyvažoval jen staticky...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 19:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
V tom vzorci pro odstředivou sílu je to samá lineární záležitost, kromě úhlové rychlosti, ale tu mají obě poloviny stejnou, proto stačí dát do rovnováhy (na houpačce) hmotnost a vzdálenost od středu (pozor, houpačka musí mít správnou rozteč děr). Takže když se to staticky vyváží, funguje to i dynamicky. Kde mám v úvaze chybu?

Většinou zkušení helináři vyvažují na stejnou hmotnost i stejné příčné těžiště (i já to tak dosud dělám). Ale kde je pro to matematický nebo fyzikální podklad? Viz ten fungující jednolist. Nikde tam nevidím žádnou nesouměrnou sílu, která by ničila ložiska, způsobovala vibrace apod.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 20:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Houpačka jo, hmotnostně na váze, nebo dvouramenné páce ne...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 20:56 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10425
Bydliště: Břeclav
Woita píše:
Čím dál tím víc jsem přesvědčený, že listy stačí vyvažovat na té obyčejné houpačce. Tedy listy NEMUSÍ mít stejnou hmotnost ani stejné těžiště, pouze na houpačce musí zůstat v rovnováze.


Chyba.

To může platit pro list a kladívko. Protože kladívko nepracuje jako list. Ovšem pokud tam budou dva listy, tak musí mít identické těžiště i hmotnost. Jinak se každý bude chovat jinak a bude to dělat problém.

Máš tušení o tom co, jak a proč list dělá?

https://uloz.to/!lfNtSdfwZL8r/colinmill-cz-zip


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 21:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Tuším že by to mohlo zlobit třeba kvůli kývání listu v průběhu otáčky. Ale i u vyvážených listů může každý list kývat jinak. Pravda že tím nevyvážením jdu tím pádem vibracím poněkud naproti.
Já nechci záměrně dávat nevyvážené listy, spíš podiskutovat o tom, co a jak.
On i ten mezní případ s kladívkem by měl způsobovat vibrace a ne že ne. Protože na jedné straně je kladívko, které bude buď napevno, nebo bude také kývat podle svých potřeb, a na druhé straně je list,který bude kývat jinak. Tedy myslím, že není pravda, že systém s jedním listem a s kladívkem je dokonalý a se dvěma listy (s odlišnými těžišti) to vibrovat bude. Vibrovat to bude vždy, a to i při dokonale vyváženými listy. Asi nejlepší případ je s dynamicky vyváženými listy, o tom není pochyb.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: ned 23.09.2018 0:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 219
Bydliště: Košice
Ahoj, na začiatok: nie je mi jasný rozdiel medzi "houpačkou" a "dvojramennou pákou".
Namodeloval som dva listy, rozmerovo rovnaké. Aby sa to prejavilo, materiálom je oceľ, preto majú listy pol kila. Do jedného som vyvŕtal dierku a zároveň doplnil materiál tak, aby sa posunulo ťažisko, ale hmotnosť sa zachovala.
Obrázky ukazujú, že aj rozpätie hojdačky má vplyv - Tažisko sústavy je naznačené vždy na strane posunutia ťažiska oproti osi súmernosti. Vidno, ako sa menia celkové pomery pri zmene rozpätia hojdačky. Ako to bude pre nerovnako ťažké listy s rozdielnym ťažiskom.....
Podobne ani pri vážení a hľadaní pozdĺžneho ťažiska listu na žiletke nevieme postihnúť nerovnomernosť rozdelenia hmoty. Pracujeme tu so zlomkami milimetrov a gramov. A kde je nedokonalosť hlavného hriadeľa, upnutia listov... Iste, rozdiely 15mm a 2,5g sú veľké a zjavné a vieme ich dostatočne eliminovať.

Příloha:
listy1.jpg
listy1.jpg [ 54.73 KiB | Zobrazeno 777 krát ]
Příloha:
listy2.jpg
listy2.jpg [ 52.44 KiB | Zobrazeno 777 krát ]
Příloha:
listy3.jpg
listy3.jpg [ 46.86 KiB | Zobrazeno 777 krát ]


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: ned 23.09.2018 7:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5434
Bydliště: Vsetín
Na vahadle (dvouramenné páce co popisuju) nemá vliv těžiště, list visí kolmo dolů. Těžiště jako uspokojivé beru když není rozhozené o víc jak 1mm. Hmotnost nevím, jelikož používám to vadlo, ale bude to tak kolem 0,05-0,1g


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyvážení listů helikoptér
PříspěvekNapsal: ned 23.09.2018 8:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6487
Bydliště: Písek, ČR
Ujovko, díky, pěkně názorné, dal sis s tím práci!
Je jasné, že kdo chce používat pro vyvažování (pro těžiště) houpačku (tj. s vodorovně upnutými listy), musí mít houpačku s roztečí stejnou jako na helikoptéře.
Každopádně, já asi zůstanu u své metody, co jsem popisoval v prvním příspěvku, tj. váha a žiletka.
Pokud najdu nějaký čas, zkusil bych vyrobit správnou houpačku a vyzkouším, jak se s tím bude pracovat v porovnání s žiletkovou metodou.

Takže budeme mít správně vyvážené listy... ale jak píšeš, co s vyvážením hlavy rotoru, gripů apod...? To už je asi horší oříšek, a vzhledem k tomu, že jsou to kovové díly, tak tam se nějaká váhová nesouměrnost nabere snadno. Naštěstí je to blíže ose otáčení, tak to má menší vliv než na špičkách. Ale stejně, máte někdo zkušenost i s vyvažováním hlavy? Napadá mě jedině měřit vibrace (bez nasazených listů), třeba Spirit to umí krásně, a pokusně přidávat závažíčka na jednu a druhou stranu. Možná zkoušet nějaké tenoučké podložky (třeba i z plastu) pod šroubky gripů a porovnávat vibrace bez podložek / s podložkou na jedné straně / s podložkou na druhé straně. V případě zlepšení vibrací s podložkou na jedné straně pak přidávat těžší podložky atd...

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz