Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: stř 12.09.2018 17:49 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.7.2014
Příspěvky: 6
Navrhol som model, ktorého muška v pôdoryse je na obr. Muska.jpg. Rozpätie: 1060 mm, dĺžka: 1080 mm, pohon elektro cca 600W v tlačnom usporiadaní, plošné zaťaženie cca 60 gr/dm2.

Tak ako je model navrhnutý, mohutnosť výškovky (Avop) vychádza 0,30 podľa spôsobu výpočtu podľa varianty 1 (obr. Avop1.jpg) a 0,25 podľa spôsobu výpočtu podľa varianty 2 (obr. Avop2.jpg). Rozdiel vo variantách je ten, že vo variante 1 sa uvažuje s plochou krídla a výškovky až po os modelu, vo variante 2 sa uvažuje s plochou krídla a výškovky iba po trup. Mohutnosť som počítal podľa vzorca:

Avop=(Svop * r)/(Skr * bae)

kde:
Avop je mohutnosť výškovky
Svop je plocha výškovky
r je rameno vyskovky (vzdialenosť od 1/4 bae krídla po 1/4 bae výškovky)
Skr je plocha krídla
bae je stredná hĺbka krídla

Ing. Musil v jednej zo svojich kníh pre modelárov uvádza pre tento typ modelu doporučenú Avop 0,50 až 0,80, čo je dosť veľká odchýlka oproti vypočítaným hodnotám. Obávam sa, že model nebude bude v horizontálnom lete dostatočne stabilný.

Preto vás prosím o radu:
1. Aká by mala byť minimálna Avop aby model bol v horizontálnom lete stabilný a nebolo ho treba neustále výškovo korigovať?
2. Ktorý variantu výpočtu Avop použiť?

Krídlo je už postavené, jeho polohu vočí trupu však viem upraviť. Taktiež viem upraviť veľkosť výškovky. Takže pomocou týchto úprav viem upraviť (zväčšiť) hodnotu Avop.
Vopred ďakujem za rady.
Příloha:
Avop2.jpg
Avop2.jpg [ 36.28 KiB | Zobrazeno 2157 krát ]
Příloha:
Avop1.jpg
Avop1.jpg [ 37.44 KiB | Zobrazeno 2157 krát ]
Příloha:
Muska.jpg
Muska.jpg [ 23.13 KiB | Zobrazeno 2157 krát ]


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: stř 12.09.2018 18:19 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8551
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 292
Blog: Zobrazit blog (3)
Záleží na klopném momentu křídla. Nelze obecně říci, jaká je min mohutnost.

Ale pokud je muška v měřítku, tak je to pocitově opravdu málo. Ale opravdu jen pocitově.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: stř 12.09.2018 20:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 3913
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Zkusil bych "reverzní inženýrství" :-) Nevím, jak to jinak nazvat, ale mi to fungovalo. ;-)

Použij některý program pro výpočet těžiště a tam zadej křídlo a délku trupu. No a pak si maluj výškovku (zvětšuj, zmenšuj, a jinak upravuj tak, aby se ti líbila) až dostaneš těžiště na místo, kde ho chceš mít.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: čtv 13.09.2018 8:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1500
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php

Třeba pomůže...

_________________
Piper 2,4m, P-47 Razorback 3,1m, Cap232 2,1m, Futaba T18MZ WC a na některé poletuchy Aurora...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: čtv 13.09.2018 8:15 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3897
Bydliště: SK Bratislava
Jasne ze sa to berie ajs trupom, ale v tomto pripade (dlhy cumak) mas 2 problemy:

1/ ten trup ktory by mal spadat do tej vyskovky mas aj pred tazistok, takze sa to odpocita ... takze v tomto pripade ho asi do vyskovky zapociatat nemozes

2/ neviem ci si uvedomujes, ale lietadla maju j zvislu plochu, ten isty problem mas aj so smerovkou, aj ked asi ta sipovitost to mozno zachrani.

V principe to uz nacal Tomas, na seriozny vypocet trebujes poznat moment kridla (jeho profilu profilu aj s klapkami ak ich pouzijes) a moment taziska (to bohuzial vyplynie z velkosti vyskovky, takze sa bude musiet iterovat), to musi byt kontrolovatelne vyskovkou, to je cele


No a ked to tazisko uz definitivne mas, to iste urobis s bocnymi plochami a z toho ti vyplynie ako si na tom so smerovkou :- ))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: čtv 13.09.2018 8:26 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1114
Bydliště: Chocerady
Mohunnost výškovky ti zajišťuje i ovladatelnost.
A její určení pro stabiní let je potřeba udělat podle momentů při dané rychlosti letu.
Pokud má být model akrobat udělej výškovku větší.
Pokud pro klidný let stačí výškovka menší.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: čtv 13.09.2018 22:01 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 107
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. . . jestli mohu . .
když vidím ten půdorys "mušky" tak určitě nebude mít křídlo profil s prohnutím střední čáry např 2% . .
Vidím to na symetrický profil . . hádám. A tam ty momenty, tuším Cmo jsou vzhledem k 25% Bae +/- nulové
Spíš jde o umístění VOP v bočním pohledu vzhledem ke křídlu . . tzv srázový úhel za křídlem, letové režimy na malém kvaltu = větší úhly náběhu . . .
No a v neposlední řadě jde vo pilotní umění . . .
Vzletem v Let !!
L
PS - pokud se pamatuji, tak Phantom F4 má záporné vzepětí na VOP z důvodů aby kus byl v čistým luftu . . . .
Mohu se mýlit, jsem stár . . . Lítejte !!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: čtv 13.09.2018 22:19 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3897
Bydliště: SK Bratislava
Moze to mat vztlakove klapky a tie maju dost velky moment.

Okrem toho nikde nie je napisane ze pouzity symetricky profil ma nulovy moment v celom rozsahu uhlov nabehu, napriklad moment sa moze skokovo zmenit pri velkom uhle nabehu pri pristavani.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: pát 14.09.2018 5:29 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.7.2014
Příspěvky: 6
Krídlo má profil AG03 (max hrúbka 6.2% v 25.7%, max prehnutie 2% v 33.1%). Profil má rovnú spodnú stranu. Krídlo vztlakové klapky nemá.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: pát 14.09.2018 7:10 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 107
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. .součinitel kl. momentu vztažený k tzv čtvrtinovému bodu (25% Bsat) je pro běžné profily skoro konstantní.
. . symetrický profil se vyznačuje nulovým klopivým momentem
Příloha:
Cmo sym profilu.jpg
Cmo sym profilu.jpg [ 6.73 KiB | Zobrazeno 1591 krát ]


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: pát 14.09.2018 9:52 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1114
Bydliště: Chocerady
Klopný moment se mění se změnou úhlu náběhu.
To znamená že za horizontálního letu nemůže být součinitel momentu 0 protože letadlo neletí při ulhlu náběhu 0.
Nulový úhel náběhu by znamenal že křídlo bude vytvářet nulový vztlak.
Vzhledem ke koncepci bych tu výškovku udělal co největší.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mohutnosť VOP
PříspěvekNapsal: pát 14.09.2018 10:16 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 107
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. . . nehodlám se zde přít, ale při obecném, běžném úhlu náběhu - aby křídlo vyvozovalo vztlak a éro letělo, symetrický profil má součinitel kl.mom. k 25% Bsat nulovou hodnotu . . .
Jinou věcí je působiště vztlaku kř , výškovky a poloha těžiště vzhledem k neutrálnímu bodu eroplánu.
A zde musí nastat rovnováha momentů. Pokud je profil křídla a vop nesymetrický přidává se i jejich klopivý moment do výpočtu momentové křivky létadla.
Prostě klopivý moment k těžišti ( neplést se souč. kl. mom. profilu) musí být nulový. Aby nastal rovnovážný ustálený pohyb luftem.
např Letecké modelářství a aerodynamika Ing Hoření, Ing Lněnička str 101 . . . a str 249

Vzletem v Let !!
L


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz