Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 12:43 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 9.8.2018
Příspěvky: 20
To jsou gps systémy tak nespolehlivý ?
Myslel jsem si, že to už vychytali.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 14:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5275
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
je to jenom dalsi cinska elektronika. Je to spolehlive ale nic neni 100%. Podivej se kolika lidem ulitne treba Phantom a to je stroj s optimalizovanou FC. U letadla nastavaji problemy s nastavenim, ziskama atd...

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 17:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10326
Bydliště: Břeclav
zdzb píše:
Kdo ví o čem mluvím určitě pochopí. Pro ostatní to nemá cenu dále vysvětlovat.

Znám vím a chápu. A proto taky vím, že rozumné řešení takové situace je jediné možné. Vypnout plyn, vyhodit brzdy a kormidla tak, aby model co nejrychleji a předvídatelně fláknul na zem. To proto, že každý rozumný člověk létá jen v prostoru, kde není co ohrozit. Tudíž model by měl být schopen sám o své újmě se z toho prostoru uklidit na zem. Rozbití modelu je ta nejmenší možná cena za takovou situaci. A ze všeho nejdražší je, když se začne sám o sobě slepě potulovat vzduchem, kde sestřelí záchranářský vrtulník, jiné letadlo, rozhlednu, dálkové vedení, cokoliv.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 18:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 17305
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Zatim co u nas nekomu uletlo, skoncilo sporadane v lese ci na poli.
Musime se psychicky pripravit na dobu, kdy se kolem budou potulovat modely rizene cinskymi krabickami a budou se snazit o pristani mezi ostatnimi (jako)piloty, jejich modely ci vozidly. :roll:
To mame za to ze se nemodlime :mrgreen:

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 23:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 562
Bydliště: Napajedla
Amper píše:
Steve , to co pises je pravda pouze pokud chces s UAV delat komercni cinnost. Pokud to mas pro rekreacni a sportovni ucely tak neni potreba povoleni ale je nutne se ridit D.X

Jsi pak ve stejnem rezimu jako DJI Phantom 3 ktery to same dela a taky s nim muzes litat bez papiru. Ale nesmis nad lidi, k budovam, do vejsky, FPV pouze se spotterem, vzdy v LOS atd...…


Není to tak, bohužel.
Phantomy (novější) jsou trochu past - správně spadají díky možnosti autonomního letu pod bezpilotní prostředky.
Byl jsem na to upozorněn zkoušejícím z ÚCL.
A není důležité, jde-li o komerční činnost či nikoliv.

Zkus se zamyslet - jaký je rozdíl mezi komerčním a rekreačním letem, pokud se model, dron či cokoliv pohybuje po předem naplánované trase?
Znamená to pouze to, že jej neřídíš (funkci lze zastavit) a tedy se může toulat téměř půlhodinu (P4) po předem zapsané trajektorii.
V podstatě jej nemusíš řídit, ba ani sledovat a tedy netušíš, co se kolem něj děje.
A pilot si může sednout ke kafi ...

A tazatel může např. létat po celé obloze a při ztrátě signálu by model přešel na automatický návrat a to nejkratší trasou, nikoliv ulétnutou.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 23:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 562
Bydliště: Napajedla
Amper píše:
je to jenom dalsi cinska elektronika. Je to spolehlive ale nic neni 100%. Podivej se kolika lidem ulitne treba Phantom a to je stroj s optimalizovanou FC. U letadla nastavaji problemy s nastavenim, ziskama atd...


Taky si myslím, že to nebude jednoduché odladit.
Např. uvedené Phantomy jsou už předem připraveny a taky to obsluha občas nezvládne (nepočká na uložení Home Pointu).
Zbytek dron dělá už z "fabriky", je to nastaveno, a přesto jsou potíže. A vše hlásí display.
U toho modelu budou nejspíše problémy se spoluprací výstupních dat a ovládáním modelu.

Než to odladí, naučí se spolehlivě létat a případně identifikovat problémy a patřičně reagovat i bez čínské krabky ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 0:42 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 9.8.2018
Příspěvky: 20
takže když budu někde na louce lítat tak je defakto bezpečnější vzdát se gps návratu a spolehnout se jen na nastaveni failsafe na přijímači - kroužení a klesání. Tak jako to bylo dřív ?

A jaký máte názor na gyrom které stabilizuje let, je to stejně nespolehlivé jako gps, nebo to je už vychytané ?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 5:06 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.11.2009
Příspěvky: 373
Bydliště: Čechtice
Příde mi, že v tomto vlákně nějak moc moralizujete. Samozřejmě s tím co píšete ohledně předpisech souhlasím a nikterak nevyvracím.

Ale moc nemůžu souhlasit s tím, že nechat letadlo nekontrolovatelně spadnout je lepší, než využít nějakou z funkcí autopilota.
To že nastavím failsafe na přijímači do nějakých hodnot, neznamená to, že letadlo bude spokojeně kroužit a klesat.
Určitě je tu mnoho i zkušených modelářů kterým letadlo ulétlo a ani neví kam spadlo (jestli nadělalo škodu, nebo někoho ohrozilo), protože model už nikdy nenašli.
A je spíš otázka na ně, jestli by s modelem bezpečně přistáli, kdyby v něm autopilota s funkcí RTH měli?

Podle mě je letadlo s autopilotem bezpečnější. Když třeba ztratím vizuální kontakt s modelem na obloze, nebo ztratím orientaci, tak si pomůžu autopilotem, který mi model navede směrem ke mě, a pak si bezpečně převezmu řízení.
Ale je to jen můj lajtský názor, protože skušenostma nesahám ani po kotníky zdejším guru :) Tak možná mi ho argumentama vyvrátíte.
A co mě zrovna napadlo. Jeden z problémů bude v tom, že autopilot bude tak bezpečnej, jak zkušená bude jeho obsluha. Špatným nastavením, a nečekáním na uložení domácí polohy GPS se mi může autopilot taky vymstít. Takže třeba APM/Pixhavk pro tazatele bude nevhodný, protože tyto jednotky jsou dost složité na nastavování.
A než něco podobného namontuju do většího letadla, tak by chtělo všechny funkce pořádně vyzkoušet na nějakém menším modelu z bublinek s tlačnou vrtulí.

Dřív se tu o tom normálně diskutovalo. Viz vlákna o APM nebo Arkbird.

_________________
Lítám letadla a malé koptéry, občas přes FPV. Zatím jen bubliny.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 8:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 267
Bydliště: Frýdek-Místek
dracekvo píše:
To že nastavím failsafe na přijímači do nějakých hodnot, neznamená to, že letadlo bude spokojeně kroužit a klesat.


Ale failsafe se nenastavuje tak, aby model spokojeně kroužil a klesal. Možná tak ještě u větroňů, kde se failsafe dělá stylem "plné brzdy", ale i v tomto případě je to spíše klesání/pád na plocho než nějaké spokojené kroužení.
U motoráků je failsafe o:
1. Vypnutí motoru
2. Přibití k zemi pokud možno co nejblíže místa, kde k aktivaci failsafe došlo. Tedy uvedení do vývrtky apod.

Představ si situaci, že jsi na letišti, je vás tam X modelářů, máte tam třeba i děti, jsou tam zaparkovaná auta. A někdo s 10-ti kilovým motorákem přejde do failsafe režimu a bude spokojeně kroužit a klesat bez ohledu na to, kudy letí. Nad lidmi, nad auty . . . Já bych takovou situaci zažít nechtěl.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 8:10 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10326
Bydliště: Břeclav
dracekvo píše:
Ale moc nemůžu souhlasit s tím, že nechat letadlo nekontrolovatelně spadnout je lepší, než využít nějakou z funkcí autopilota.


Chtěl by jsi být na ulici, kde pořád jezdi auto řízené slepým pilotem? Nechtěl.

Byl by jsi rád kdyby takový co nejrychlejším způsobem z ulice zmizel? Byl.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 8:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5275
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
zdzb píše:
A jaký máte názor na gyrom které stabilizuje let, je to stejně nespolehlivé jako gps, nebo to je už vychytané ?


Gyro jako stabilizace (= vypne vitr) je (podle mne) v pohode protoze se nesnazi neco vymejslet za pilota. Pouze koriguje drobne odchylky zpusobene vnejsi silou. Jen bacha na to ze koriguje treba to kdyz te letadlo varuje pred pretazenim (viz moje zkusenost popsana drive) a chce to mit kvalitni napajeni palubni soustavy protoze se serva nezastavi a pokud je slabsi BEC tak dostava za usi a muze vyficet.


Ostatne je to videt i na pristupu UCL - gyro nebo akcelerometr je v pohode (a je jedno zda je to v letadle, coptere nebo vrtulniku) ale GPSka ti udela z modelu UAV. Proste je tam vetsi sance ze jednotce rupne v procaku (nebo pilot udela blbe predletovku/nastaveni) a stroj si vyrazi na vejlet buhvi kam

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 8:49 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.11.2009
Příspěvky: 373
Bydliště: Čechtice
BoBik_CZ píše:
Představ si situaci, že jsi na letišti, je vás tam X modelářů, máte tam třeba i děti, jsou tam zaparkovaná auta. A někdo s 10-ti kilovým motorákem přejde do failsafe režimu a bude spokojeně kroužit a klesat bez ohledu na to, kudy letí. Nad lidmi, nad auty . . . Já bych takovou situaci zažít nechtěl.


To samozřejmě ano, na to sem nějak nepomyslel. Beru to podle sebe. Já létám na opuštěné louce vždy sám.

zdzd píše:
Chtěl by jsi být na ulici, kde pořád jezdi auto řízené slepým pilotem? Nechtěl.

Byl by jsi rád kdyby takový co nejrychlejším způsobem z ulice zmizel? Byl.


otázka je, co je lepší. slepej řidič, kterej jezdí dokolečka, nebo rozjeté auto z kopce bez řidiče.

_________________
Lítám letadla a malé koptéry, občas přes FPV. Zatím jen bubliny.


Naposledy upravil dracekvo dne pon 13.08.2018 8:52, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 8:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 4366
dracekvo píše:
Ale moc nemůžu souhlasit s tím, že nechat letadlo nekontrolovatelně spadnout je lepší, než využít nějakou z funkcí autopilota.
To že nastavím failsafe na přijímači do nějakých hodnot, neznamená to, že letadlo bude spokojeně kroužit a klesat.
Určitě je tu mnoho i zkušených modelářů kterým letadlo ulétlo a ani neví kam spadlo (jestli nadělalo škodu, nebo někoho ohrozilo), protože model už nikdy nenašli.
A je spíš otázka na ně, jestli by s modelem bezpečně přistáli, kdyby v něm autopilota s funkcí RTH měli?

Podle mě je letadlo s autopilotem bezpečnější. Když třeba ztratím vizuální kontakt s modelem na obloze, nebo ztratím orientaci, tak si pomůžu autopilotem, který mi model navede směrem ke mě, a pak si bezpečně převezmu řízení.
Ale je to jen můj lajtský názor, protože skušenostma nesahám ani po kotníky zdejším guru :) Tak možná mi ho argumentama vyvrátíte.


Podívej, tohle je celé vždy nakonec o statistice a pravděpodobnostech, za druhé je nutno zásadně rozlišit letadlo a copter.
Z hodně dlouhé zkušenosti si dovolím tvrdit, že u letadel je těch situací se ztrátou vizuální kontroly minimum a za ty, které nastanou, si vesměs pilot může sám tím, že dělal hlouposti/extrémy. Tady je první problém - je žádoucí pilota autopilotem přesvědčovat o tom, že si může dovolit více?
A při jiných situacích než je vizuální ztráta se obvykle jedná o nějaké technické selhání, kdy je těžké zaručit, že bude vše v "autopilotu" funkční, právě naopak jde o další potenciální "kurvítko".
V těchhle debatách o failsafe je podle mne kamenem úrazu to, že hodně lidí nechce pochopit, že failsafe ve spojení s letadly je opravdu o dění v momentu "fail", tedy selhání, kdy opravdu jde o to s modelem praštit co nejrychleji. Naopak u letadla není zas tak velká potřeba podpory v situaci, kdy vše funguje, pokud někdo potřebuje autopilota, tak by se možná měl spíš naučit lépe létat, anebo to potřebuje kvůli své nezodpovědnosti, kdy stejně létá "nezákonně" (FPV mimo LOS atd.). Pokud létá dobře a rozumně, tak mu autopilot spíš přidá další možný "bod selhání" a ve výsledku (to jsme u té statistiky) to udělá víc škody než užitku.

U copteru je to malinko jinak, minimálně copter bez řídící desky neletí tak jako tak a tak vyšší automatizace znamená jen aktivaci dalších nastavení něčeho, co už v něm stejně je. Nejde tedy o tak jednoznačný další "bod selhání". Myslím si, že například při ztrátě signálu není vůbec nic špatného na plynulém dosednutí na zem přímo pod sebe místo pádu (prvotní doporučení ÚCL ostatně preferovalo právě tohle), s jistou opatrností bych nevylučoval ani RTH s GPS atd.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 13:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 846
Bydliště: Praha 4
Samosebou, že lze postavit letadlo, které se vrátí a bezpečně přistane. Jenže ho nepostaví, nezalétne a autopilota neseřídí začátečník.

A autopilota, který by si sám vyhodnotil letové vlastnosti letadla, ve kterém se probudil a podle toho se zařídil, běžný občan nezaplatí.

A to je jen dobře ..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 17:02 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2009
Příspěvky: 85
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 22
Tohleto to umí u koptér, používá se to i u letadel:

http://www.eagletreesystems.com/index.p ... uct_id=136


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], karval a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz