Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6278
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj všichni, prosím o názory a zkušenosti:

Ostruhové kolečko na hornoplošníku, řídit ho (svázat ho mechanicky s pohybem směrovky, nebo samostatným servem), nebo ho nechat volně otočné, ať se podrobí pohybům letadla ovládaného pouze směrovkou?

Totiž mám problém, chtěl bych do tohoto letadla osadit Spirita Aero (stabilizaci), a v současnosti mám zvlášť servo na směrovku a zvlášť na kolečko. To je pěkné pro pojíždění, a má to výhodu, že mohu nezávisle trimovat směrovku a kolečko.
Jenže Spirit umí stabilizovat pouze směrovku, tak přemýšlím jestli by bylo vhodné to servo z kolečka sebrat a nechat kolečko jenom volně plandat a řídit pouze směrovkou.

Děkuji za názory!

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 9:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 6226
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
A na čem převážně startuješ a přistáváš? Na asfaltu bych plandavý nenechával.
Koukni na web, někde jsem viděl elektronickej mix dvou kanálů, do jednoho vstupu bys poslal přes V-kabel stabilizovanou směrovku a do druhýho nestabilizovanou ostruhu. Výstup by byl stabilizovaná (počítej ale že míň) ostruha.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 10:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 8867
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Já mám zkušenost, jen koleškem ovládaným společně se smětovkou a je jedno jestli samostatným, nebo společným servem. Co jsem vypozoroval, není moc dobré, když je osa kola moc daleko od osy otáčení ostruhy a odpružení táhel je lepší spíš tužší, než měkké. Při měkkých pružinách se ostruha snadno rozkmitává. Volně vlečená ostruha je používaná na letadlech, kde při pojíždění zatáčí samostatným přibržďováním jednoho kola. U většiny ostruh jsem tu tuhost dodatečně dolaďoval. Na Čmeláku, kde je kolo hodně za osou otáčení (v orig. jen vlečené) jsem použil na odpružení táhel tlačné pružiny. Inspiroval mě Austria-P a má to výhodu, že pružiny namáhají ložisko serva jen při odchylce kola od polohy serva.


Přílohy:
188.JPG
188.JPG [ 54.84 KiB | Zobrazeno 1353 krát ]
189.JPG
189.JPG [ 95.11 KiB | Zobrazeno 1353 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 13:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2009
Příspěvky: 1147
Bydliště: západočesko
Obrázky: 38
Ostruhové kolo určitě řízené. Servo může být na "Y" kabelu se směrovkou.


Larku, máš to vymakaný!!
V originálu je ostruha řízená od směrovky. Na zemi se dá to spojení zrušit větším vychýlením ostruhy (asi 80st). Zatlačí se na trup z boku, ostruha se vychýlí a vyskočí aretační kolík ze zářezu.

_________________
Ground Penetration Tester


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 14:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2197
Bydliště: Ústí nad Labem
Za mne určitě ostruhu řízenou. Volnou jsem dříve několikrát zkusil, už mě to ani nenapadne.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 17:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2009
Příspěvky: 591
Úplně volně vlečená ostruha se moc nepoužívá ani u velkých letadel. Musí tam být pružiny, které ostruhu rovnají do směru nebo aretace, která se při startu zacvakne. Volné je to jen při pojíždění. Takže u modelu nejlépe ostruha řízená nebo aspoň ty pružiny. Ale záleží taky na velikosti, u nějakého metrového modelu je asi jedno, jestli vůbec nějakou ostruhu má.

_________________
https://fokker1.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.07.2018 19:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6278
Bydliště: Písek, ČR
Děkuji za vaše rady a zkušenosti, tajně jsem doufal že nenapíšete že volné kolečko je nejlepší, protože se mi líbí jak se dá s řízeným kolečkem pěkně pojíždět na start v malé rychlosti.
Zkusím tedy dát Y kabel a mechanicky (délkou pák) zařídím, aby ostruha měla menší výchylku než směrovka. Snad to dobře dopadne. Stejně první start se stabilizací bude hodně napínavý. To, jestli jsou správně naladěné parametry, se ukáže až ve vzduchu. Při zkoušce s rychlým jetem (se stejnou Spirit stabilizací) jsem měl při záletu příliš ostré řízení a byl to děs běs to uřídit. Pak jsem doladil parametry a je to naprostá bomba, nemůžu si vynachválit.

Vzlétat a přistávat hodlám skoro výhradně na trávě.

Těžko se ty splašené trubky fotí, ale aspoň je veškeré uspořádání vidět - nepřekáží ve výhledu na vnitřnosti žádný trup :D
Tady je obrázek toho ocasu:
Příloha:
DSC_0063.JPG
DSC_0063.JPG [ 85.77 KiB | Zobrazeno 995 krát ]

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.07.2018 7:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 1.1.2008
Příspěvky: 2381
Bydliště: Ban.Bystrica
A vo vysielacke nevies tie serva spojit ako master a slave, potom by stabilizacia fungovala u oboch a nakalibrovat by sa dalo kazde samotatne.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.07.2018 8:52 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1065
Bydliště: Chocerady
Ostruha na modelu určitě řízená.
Neřízenou mám jen na letadle. Ale jak tu padlo tak tam jsou brzdy pro každé kolo zvlášť.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.07.2018 11:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 8867
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Asi bych to taky udělal jak radí jozefbb a před startem bych si s modelem pořádně jen pojezdil po zemi. Ta stabilizace by snad měla jít i vypnout, nebo nastavit regulovat její zisk, a pro první start bych jí nechal vypnutou a vyzkoušel vhodný zisk až v bezpečné výšce.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.07.2018 18:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6278
Bydliště: Písek, ČR
jozefbb píše:
A vo vysielacke nevies tie serva spojit ako master a slave, potom by stabilizacia fungovala u oboch a nakalibrovat by sa dalo kazde samotatne.

Tohle jsem moc nepochopil....
Ve vysílačce to umím spojit, ale kanály z vysílačky jdou do Spirita. Posílá se:
výškovka, směrovka, křidélka, klapky, motor (Z toho klapky a motor nepovinně).
Ze stabilizační jednotky lezou dvě křidélka, směrovka, výškovka (a nepovinně motor a klapky).
Nemám jak to vrátit zpátky do přijímače.
Kalibruje se zásadně ve stabilizační jednotce, za letu se vysílačkou trimovat nesmí (stab. jednotka by toto považovala za pokyn k pohybu.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 14.07.2018 14:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 6226
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Woita píše:
Tohle jsem moc nepochopil....


Neboj, já taky ne. :) Josef nějak zapoměl, že stabilizace probíhá jen pro kanál směrovky až za přijímačem. :wink: Musel bys to udělat jak jsem Ti poslal odpověď hned na začátku vlákna. Ale nejspíš jsi to ani nečetl, když jsi neodpověděl na jakým povrchu převážně lítáš.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 14.07.2018 19:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6278
Bydliště: Písek, ČR
> Celeron: Tohle jsi přehlídnul, reagoval jsem ten samý den večer: :wink:
Woita píše:
... Vzlétat a přistávat hodlám skoro výhradně na trávě.

Zatím mi z toho vychází, že dám Y kabel a pokusím se to mechanicky seřídit, aby éro jelo rovně při rovné směrovce. I když teď zrovna nevím jak bych to seřizoval, mě se líbilo trimovat to ve vysílačce každý zvlášť.
Možná by se dalo udělat nějaký udělátko a mikro Arduinem, do kterého by vedl specielní kanál (z přijímače - ten kanál který teď mám pro ostruhu) pro trimování. Ale to už mi přijde trochu překombinovaný, i když by to asi řešilo všechno. Byla by to miniaturní destička, stabilizace by tam probíhala s intenzitou 100% a jen by se k tomu přimixovával ten trim.
Příloha:
Palubní počítač.JPG
Palubní počítač.JPG [ 73.2 KiB | Zobrazeno 469 krát ]

Příloha:
Palubní počítač + párátko.JPG
Palubní počítač + párátko.JPG [ 48.08 KiB | Zobrazeno 469 krát ]

Prográmek na toto by byl triviální, jenom je škoda že toto neobsahuje již hotové v sobě ten Spirit. Přidávat tu další destičku není moc elegantní.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 14.07.2018 21:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 8867
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jó, to jsem nedomyslel. Ale seřídit ostruhu, aby to jelo rovně při směrovce v neutrálu by takový problém být neměl a ta serva můžou být ba Y-kabelu a od každého může být rozdílné přepákování.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 14.07.2018 22:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6278
Bydliště: Písek, ČR
Nemáš nějaký nápad, jak (čím) to seřizovat? (Viz mé uspořádání na fotkách výše) Tak jak to mám teď, nemám tam žádný seřizovací prvek - štelovátko...
Ostruha má servo s dvouramannou pákou, a od ní lanka s pružinkami k pákám ostruhy. Tak snad nějaký miniaturní napínák na jedno z lanek... :?:

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz