Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 15:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.8.2008
Příspěvky: 1342
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Všichni u větroňů mixují křidélka do směrovky, ale proč vlastně, je to zlozvyk lidí co lítají zatáčku jen křidélky a výškovkou, příp. směrovku nemají řízenou vůbec? Směrovku používám k zatáčení a křidélky jen udržuju správný náklon nebo k rychlému srovnání modelu. Teď si chci ulehčit řízení tak chci zkusit u Laguny s V ocasem pár procent mix směrovky do křidélek (bez křidélek to díky minimálnímu vzepětí moc nezatáčí), takže odzkoušené to ještě nemám, ale uvědomuju si že jsem tak lítal s větroni vždy - směrovkou táhlé zatáčky a oblouky, utažené zatáčky či úzké kruhy s přidáním křidélek. Používat všude směrovku mě naučily vrtulníky se zamčeným gyrem. Jak to máte Vy?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 15:53 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8949
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 300
Blog: Zobrazit blog (3)
Správně se létá zatáčka pomocí křidélek. VOP udržuje rychlost, SOP skluz.

Dle mě je to o zvyku.

Já mám mírný mix křidélka do SOP. Ale to jen proto, že na letadlo v dálce nevidím a je to lepší než nic.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 17:34 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2010
Příspěvky: 4468
Bydliště: Brno
Obrázky: 10
Správná zatáčka (nikoli skluzová či výkluzová) se u letounů létá obvykle pomocí křidélek i směrovky. Připouštím, že je možné ji zalétnout i jedním
z řídících prvků. :D
Nicméně se omlouvám za odbočení od tématu - mix.
Oba dva mixy mají své opodstatnění. Též jsem je zkoušel používat, nyní létám raději bez nich.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 17:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
U většiny velkých modelů se dá zalétnout "čistá" zatáčka jen kombinací směrovky a křidélek. Ne pouze pomocí křidélek, ne pomocí samostatné směrovky (výjimky existují). Pokud to není kombinace směrovky a křidélek tak je zatáčka buď skluzová, nebo výkluzová, obojí je ve výsledku ztráta na opadání a mnohem snažší možnost pádu do vývrtky (hlavně u té výkluzové zatáčky).
Mix, kdy je křidélko master a směrovka slave, se používá častěji, než obrácená priorita. Důvodem je hlavně skutečnost, že pokud je model dál, nedá se to už tak přesně řídit a je lepší spolehnout na ten odladěný mix.
Je dobré mít tuto funkci na přepínači, protože pokud fouká na přistání z boku a je spřažená směrovka s křidélky, tak často přijde rána, nebo aspoň hodiny po dosednutí. (start je podobný problém).
Funkce výškovky v zatáčce je jasná, pokud to přejde přes určitý náklon je třeba dát pozor na to, že se aerodynamicky mění funkce VOP a SOP.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 22:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
martin z píše:
chci zkusit u Laguny s V ocasem pár procent mix směrovky do křidélek


Mix směrovky do křidélek se nepoužívá proto, protože jak sám popisuješ, směrovka má v zatáčce stále nějakou výchylku, kdežto křidélka se používají k uvedení do náklonu, korekcím náklonu a na konci k srovnání letadla. Zásahy do křidélek si tak budeš s takovým mixem strkat do směrovky a čistou zatáčku si tak kazit skluzovým a výkluzovým letem podle toho, na kterou stranu budeš korigovat změny náklonu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2011 23:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.8.2008
Příspěvky: 1342
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Na tom samozřejmě něco je, ale stejně to zkusím. Přijde mi ale že mix křidélek do směrovky je na tom podobně, jen opačně - uvedu větroň do zatáčky a náklonu a vrátím páku do neutrálu a tím se vrátí do neutrálu i směrovka. Ono to asi díky poloze v náklonu a diferenciaci křidélek bude zatáčet, ale směrovka bude nevychýlena. A ještě jsem si vzpomněl že jsem někdy v dávné minulosti viděl model RC-V2 který měl směrovku mechanicky spřaženou s křidélky, tenkrát jsem nad tím kroutil hlavou jak tohle funguje a bylo mi řečeno že je to tak udělané aby stačil k řízení dvoukanál.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 6:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
A když ti v té zatáčce poryv nakloní letadlo dovnitř zatáčky, dáš kontra křidélky a tvoje namixovaná směrovka bude cpát letadlo do skluzu. Tebou zvolené mixování bude způsobovat nečistý průlet zatáčkou.

Říkáš, že Laguna moc na směrovku nezatáčí. Místo abys zkusil správný postup provedení zatáčky - tedy uvést letadlo do náklonu křidélky, snažíš se o zatáku směrovkou a mixem do křidélek jí chceš jen pomoci. Letadlo letí po zakřivené dráze díky tomu náklonu, ne kvlůli vychýlené směrovce. Směrovka jen udržuje symetrické obtékání trupu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 12:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1706
Bydliště: Praha Kunratice
Ja mam pocit ze se tu setkavaji dva ruzne uhly pohledu na ten mix - jeden kdyz clovek leta treba s nejakou vetsi maketou na svahu a ten mix slouzi jako pomocny prvek k odlehceni prace s kniply pri pruletu zatackou - tak mi prijde ze to vidi Libor a tak micha kridylka do smerovky a druhy uhel pohledu je to co pise JMalik, tedy mix pro krouzeni v termice, kdy jde vicemene o to ero navest do zatacky v situaci bez moznosti presnejsiho odhadu polohy a rychlosti.
Ale treba se uplne pletu, pisu jen jaky obrazek jsem si z toho udelal.

Ja treba pro litani v termice mam jako master kridylka, ale spis nez racionalni uvaha je to u me o pocitu, mnohem lip si predstavuju co se s tim erem ve vzduchu deje a je mi prijemnejsi pripadne rucne pretlacit domixovanou smerovku nez kdybych mel korigovat kridylka.

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 14:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
Ne, podle mě se nesetkávají dva úhly pohledu. Jestli tu zatáčku točíš u sebe (na svahu) nebo dál (v termice), jde pořád o stejné letadlo, stejné principy. Letadlo zatáčí proto, že letí v náklonu. A nejčistší způsob, jak toho náklonu docílit je vychýlit křidélka. Platí Tomášova věta na začátku: "Správně se létá zatáčka pomocí křidélek. VOP udržuje rychlost, SOP skluz. "

To, že jsou modely řízeny (jen) směrovkou má historické (technické) důvody a schopnost zatáčet jen na směrovku docilují konstruktéři modelů velkým vzepětím křídla (véčkem) nebo dvojitým lomením křídla. Vykoupeno je to ztrátami, kdy při uvádění do zatáčky je trup ofukován z boku a letadlo letí ve výkluzu a při vyvádění ze zatáčky letí ve skluzu.

Má-li tedy model křidélka, nabízí se možnost použít je v souladu se zkušeností miliónů pilotů letadel a modelů. :) Ono to na těch modelech není tak dobře poznat, když se letí zatáčka nesprávně. Ve velkém letadle bavlnka na kabině nebo kulička na zatáčkoměru chyby ukáže, někdy to je hučení vzduchu kolem trupu a v krajním případě i pád do vývrtky. Model toho "vydrží" více. Ale když člověk krouží s modelem v termice s kamarádem, který ty zatáčky umí pěkně čistě, tam se to pozná. Stoupá o poznání rychleji. A velký model větroně i zavrtá, když se dá moc směrovky a model se uvede do výkluzu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 20:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1706
Bydliště: Praha Kunratice
To ano, ale kdyz mam do kridylek primichavanou smerovku, tak prece prave uvadim model do zatacky kridelky. A zaroven s tim mi tam mix prida trochu smerovky, aby ero netahlo ocas za sebou ale aby zustal kolmo na obtekajici vzduch. V tom okamziku mam ero v zatace a poustim kridelka a smerovku - termicke ero by melo byt schopne drzet zatacku vicemene samo.

Pokud tam ten mix nemam, delam prece to same naucenym pohybem, take ji letim kridelky za male pomoci smerovky pro udrzeni co nejidealnejsi polohy trupu. Do vyskovky kdyz naletavam termiku moc nehrabu, nechavam ero do stoupaku tak trochu "spadnout" a ono uz ho pak zacne tocit ciste a samo, pouze jemne koriguji vsemi prvky.

Ptam se proto, ze kdyz se ero uvadi do zatacky kridelky, tak bych mel prece do kridylek primichavat smerovku a ne do smerovky kridylka - respektive nechapu smysl toho michat do smerovky. Navazuji tim na to co psal JMalik: "Mix, kdy je křidélko master a směrovka slave, se používá častěji, než obrácená priorita. Důvodem je hlavně skutečnost, že pokud je model dál, nedá se to už tak přesně řídit a je lepší spolehnout na ten odladěný mix."

Ta zatacka samozrejme nebude uplne cista, ale na vetsi vzdaleosti to podle me ani nejde, a tocim kridelky, takze si potrebuji do kridelek primychat trochu smerovky abych si trupem nebrzdil.

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 20:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1706
Bydliště: Praha Kunratice
Nechci polemizovat se zkusenymi, jenom se ptam abych si ujasnil jak to v praxi nejlip resit, tak doufam ze to nevadi. Porad mi prijde ze teorie jak letet naprosto ciste (ktera je jasna, tam neni co resit) a proti tomu praxe, jak dosahnout co nejcistciho letu u vzdaleneho modelu, kde poradne neodhadnu polohu ani rychlost jsou dve trochu ruzne veci.

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 22:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.8.2008
Příspěvky: 1342
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Tak jsem si dnes s Lagunou vyzkoušel mix směrovky do křidélek a na vlastní kůži pocítil že to není ono - není nad vlastní zkušenost! :D Kamarád shlédnul chování modelu ve vzduchu a poradil několik úprav v nastavení. Model se zklidnil a změnil projevem víc na autobus, teď už je lítání zatáček ručně bez mixu ok.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 22:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 859
Bydliště: Teplice, Praha
were píše:
Nechci polemizovat se zkusenymi, ...

Tak od toho tu máme tu diskuzi, abychom mohli polemizovat a nikdo nemá patent na rozum :D

My dva jsme ve shodě - mix křidélek do směrovky pro usnadnění řízení modelu. Moje poslední vystoupení v této diskuzi mělo za účel vysvětlit, proč mix směrovky do křidélek není to pravé ořechové.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 23:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
martin z píše:
Tak jsem si dnes s Lagunou vyzkoušel mix směrovky do křidélek a na vlastní kůži pocítil že to není ono - není nad vlastní zkušenost! :D Kamarád shlédnul chování modelu ve vzduchu a poradil několik úprav v nastavení. Model se zklidnil a změnil projevem víc na autobus, teď už je lítání zatáček ručně bez mixu ok.


Master byly křidélka, nebo směrovka?
(Jen aby to bylo jednoznačné, že nedošlo k záměně, nebo to každý myslí jinak)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 07.06.2011 23:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
were píše:
Nechci polemizovat se zkusenymi, jenom se ptam abych si ujasnil jak to v praxi nejlip resit, tak doufam ze to nevadi. Porad mi prijde ze teorie jak letet naprosto ciste (ktera je jasna, tam neni co resit) a proti tomu praxe, jak dosahnout co nejcistciho letu u vzdaleneho modelu, kde poradne neodhadnu polohu ani rychlost jsou dve trochu ruzne veci.


Nikdy nedosáhneš s modelem tak čisté pilotáže daleko od sebe a v termice, jako když sedíš ve skutečném letadle.
Má to mnoho důvodů, od přístrojového vybavení, citu pilota pro ustředění, klopivých momentů ploch při nalétnutí stoupáku, konstrukce a vlastností letadla pro ustřeďování.....
Můžeš si to hodně usnadnit třeba právě tímhle mixem, vychytat kolik je přibližně ten klopivý moment ploch a pokusit se to také automaticky korigovat.
Dobrý způsob je třeba vysunout flaperon, klapky, upravit odtokovou hranu, ale nedávat tolik záporné korekce výškovky jako když to máš odladěné v klidu večer. Klopivý moment výškovky tady nahradí ten stoupák. Další problém je, že většinou se model seřídí na maximální výkon, při kterém je těžiště na zadní centráži. Ve stoupáku (hlavně turbulentním) to pak má nedostatečnou zásobu podélné stability a protože je to daleko, tak to nemůžeš dost dobře přesně řídit.
Prostě je to hodně o kompromisech a najít použitelné nastavení a mixy, které usnadní pilotáž, když je to takhle daleko.
(Jak by to šlo řešit pomocí gyroskopů je jiná věc, ale myslím, že se to týká opravdu velkých větroňů a nepoužívá se to určitě běžně).


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: AVALON57, MomoBrut, robil1.6gti, zahradnik, zelkar a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz