
Modelová situace, na které vše vysvětlím a přitom se vžiju do role onoho nováčka. Proto taky ta první osoba v textu:
Chci něco z HC (HobbyCity/HobbyKing) a nemám tam zařízený účet, nevím, jak zaplatit, nemám PayPal, nerozumím anglicky, nechci platit předem číňanům, mám dalších x důvodů, proč osobně prostě ne. Poprosím tedy někoho odtud, jestli by mi těch pár věcí, co chci, neobjednal.
Je tu několik takových, kteří rádi pomůžou, objednají, ale každá pomoc se nenabízí jen tak. Je třeba se trošku připravit, aby se celá objednávka uspíšila a ten, kdo to nakonec objedná s tím neměl moc práce.
1. VÍM, CO CHCI
Na stránkách HobbyCity si vyberu to, co potřebuju a nebo chci. Je třeba poznamenat, že za výběr jsem zodpovědný já sám, takže pokud si nejsem v něčem jistý, tak se raději předem informuju (zde na fóru - napřed hledám, jestli tu už podobné téma není, až pak se ptám v příslušné sekci, nebo z jakéhokoliv jiného zdroje - google toho ví dost, modelářské prodejny, kamarádi, ...)
2. TVORBA OBJEDNÁVKY
Když už vím přesně, co chci, tak je dobré si vše sepsat a udělat z toho něco jako "objednávku". Nejlépe přímo na stránkách HC. Nemusím mít ani účet, nemusím být ani nijak přihlášený, ale přesto to zkusím. Dám tedy všechno zboží v požadovaném množství do košíku a kouknu, co nakonec uvidím. V ideálním případě bude všechno, co chci na skladě v dostatečném množství a nic tak nebude bránit objednání. Tohle je ale dokonalý stav a nenastává tak často, jak by si všichni přáli. Horší je, když je nějaká položka označená jako "Backorder". To znamená, že není na skladě a pokud bude v objednávce, tak bude celá objednávka čekat, dokud nebude skladem vše (což může být několik dní, ale i měsíců). Je třeba si teda dobře rozmyslet, jestli se toto čekání vyplatí. Většinou se dá najít obdobný produkt, který zrovna skladem je.
Jak dát zboží do košíku? Na stránce s popisem produktu je dole pod ním lišta, ve které jsou uvedeny všechny potřebné informace a je v ní i tlačítko pro přidání do košíku. Více v popisu následujícího obrázku:

Vedle slůvka WEIGHT je uvedená váha pro poslání (kolik gramů zabere vybraná položka v balíku). Počítá se i s krabičkama a nějakým tím obalovým materiálem. Proto je vždy vyšší, než je váha samotného výrobku. V mém příkladu bude servo s vlastní váhou 9 gramů vážit po zabalení a vložení do balíku 18 gramů. Tyto údaje jsou důležité i z dalšího hlediska. Právě podle nich se vypočítává cena poštovného. Vezme se součet všeho a podle výsledné váhy se volí poštovné. O poštovném ale dále.
STOCK je informace o počtu kusů daného zboží na skladě. Do nedávna se zobrazovaly skutečné stavy, ale z nespecifikovaných důvodů to tak už není. Když je tam 10+, tak je vše v pohodě a zboží je dost. Pokud je stav pod deset, je možné, že než se domluvím s někým, kdo to objedná, nebude už zboží skladem. Když je tam mínusový údaj, nebo rovnou písmena BK, znamená to, že zboží není skladem a je třeba počkat, až ho naskladní. Orientační údaj se dá najít kousek níž na stránce, ale tato informace může být zavádějící.
QTY je počet kusů, které vložit do košíku. Zde zvolím, kolik kousků vlastně chci. Nic se neděje, když počet zvolím špatně, dá se jednoduše opravit právě v košíku (viz. dále).
PRICE je cena za položku (za jeden kus). HC má ale systém slev a proto je cena pro mě jen informativní. Záleží na tom, kdo bude mou objednávku nakonec realizovat. Podle toho, kolik předešlých objednávek ten dotyčný již realizoval se může stát, že cena bude nižší.
Konečně kliknutím na ADD TO CART se zvolený počet výrobků vloží do košíku.
Když už mám v košíku všechno zboží, které chci, je na čase jej zkontrolovat. V horní liště stačí kliknout na VIEW CART a otevře se celý obsah košíku.

Úplně vlevo je počet kusů, který se dá měnit, potom počet kusů zboží na skladě, název zboží (kliknutím na něj se dostaneme zase na detail) a nakonec cena a váha celkem za zvolený počet kusů. Když zjistím, že jsem něčeho objednal moc, nebo naopak málo, stačí přepsat počet na správnou hodnotu a kliknout dole na tlačítko Update. Pro úplné odstranění zboží z košíku slouží obrázek popelnice, stačí na něj jen kliknout.
V košíku je rovnou vidět, že nějaký výrobek není skladem a celá objednávka tak bude čekat, dokud nebude skladem vše (záporný počet kusů, případně poznámka o "backorder" pod názvem výrobku). Po objednání se nemusím bát, že by došlo k vyprodání toho, co je teď na skladě a že by tak objednávka čekala do nekonečna. Po zaplacení jsou všechny položky, které jsou skladem, rezervovány pro mou objednávku a nikdo jiný si je již nekoupí.
Teď je na čase zkontrolovat poštovné a případně upravit balíček. Cena poštovného z HC se odvíjí od velkové váhy a proto se dá celá objednávka poměrně dobře upravit tak, aby se poštovné co nejvíce rovnalo opravdové váze. V záhlaví stránky stačí kliknout na tlačítko POSTAGE TABLE, čímž se otevře nové okno se všemi možnými druhy poštovného. V tomto okně vyberu ze seznamu CZECH REPUBLIC a hned vidím, jaké možnosti mám. Nejčastěji se používá "International (Registered) Air Mail" pro menší zásilky a "Air Parcel (CZECH Rp)" pro větší balíčky. Slovíčko Registered v názvu Air Mail je důležité. Balíček tak jde k adresátovi jako doporučený dopis. Má tedy své číslo a v případě problémů se dá jednoduše dohledat. Sledování tohoto druhu zásilky je možné jen po odlet z Číny, česká pošta sledování už neumožňuje. Air Parcel je obdoba českého balíku, má taky své podací číslo a jak bonus je možné jeho přepravu sledovat až ke dveřím.
Pro volbu poštovného se podívám, jakou celkovou váhu mám uvedenu v košíku a podle toho si vyberu poštovné. Vždy tak, ať je horní hranice poštovného vyšší, než váha mé objednávky. Podle toho taky hned zjistím cenu, kolik budu za poštovné platit a která je konečná, žádné další slevy z poštovného se nekonají. Když je váha mé objednávky blízko spodní hranice poštovného, vyplatí se uvážit, jestli by nebylo dobré z objednávky něco vyřadit (menší počet kusů) tak, ať se dá použít poštovné levnější, nebo naopak něco přibrat, aby se balíček doplnil. Ne vždy je to možné, ale když to jde, je zbytečné platit za přepravu vzduchu.
3. REALIZACE OBJEDNÁVKY
Teď nastává konečně ta chvíle, kdy se s někým domluvím, aby mi nakoupil. Aby věděl, co vlastně chci, je nutné dotyčnému poslat nákupní seznam. Nejlépe tak, že pošlu rovnou odkazy na zboží, které mám v košíku. Abych to mohl udělat, je nejjednodušší kliknout pravým tlačítkem myši na název produktu v košíku, zkopírovat adresu odkazu a tu potom nějak doručit tomu, kdo mi zboží objedná. Pokud to bude například tady přes fórum a soukromou zprávu, pak by nákupní seznam mohl vypadat následovně:
1x http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8991
6x http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... roduct=662
2x http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=2112
3x http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6460
Doručení nákupního seznamu není ale vše, co musím pro úspěch celé akce udělat. Je třeba se domluvit na podmínkách platby a dodání. A teď přichází to důležité, co je třeba zdůraznit! Pokud se o objednávku nestará můj kamarád, nebo člověk, kterého znám a bydlím kousek od něho (nebo jeden z nás nemá alespoň cestu kolem toho druhého), je zbytečné předpokládat, že se nějak spojí objednávky a budeme se dělit o poštovné. Neříkám, že se tak neděje, ale ne ve většině případů.
HC umožňuje zasílat zboží na jakoukoliv adresu, nemusí to být ani adresa toho, kdo zboží objednává. Proto je velmi pravděpodobné, že mi bude nabídnuto zaslání balíku přímo na mou adresu. Výhodné je to v tom, že půjde čistě o věci, které chci já, nic se nebude přeposílat po republice a balík u mě bude rychleji. Nevýhodu to má tu, že daný balíček se vůbec nedostane k tomu, kdo pro mě objednávku zprostředkuje. Není se tedy co divit, že za něj budu muset zaplatit dopředu. Opravdu se již staly případy, kdy někdo objednal někomu ze zahraničí s tím, že zaplaceno dostane, až přijde balíček. Jenže balíček dotyčnému přišel a k placení se neměl. Proto se asi každý bude chtít předem nějak ujistit, že o své peníze nepřijde. Jak budu platit a hlavně kolik záleží na osobní domluvě. Někdo si za své služby účtuje "na pivo", jiný ne, někdo používá pro přepočet kurzy bank, někdo jiný například PayPal. Vše je individuální a záleží na dohodě.
Jednou z možností, jak určit cenu je, že se cena objednávky plus poštovného z HC převede kurzem PayPalu a tato částka se stane konečnou sumou. Toto řešení vychází z toho, že většina plateb na HC se realizuje právě přes PayPal, který dovoluje přímou konverzi měn mezi Kč a USD pomocí svého vlastního kurzu. Tak je už před samotným zaplacením jasné, jaká bude výsledná cena v korunách.
Jak dostat peníze ode mě k mému dobrodinci také záleží na domluvě a osobních preferencích obou stran. Možností je přehršel, nejpoužívanější asi budou převody z účtu na účet, vklad hotovosti na přepážce banky nebo poštovní složenka. Nikdo nevylučuje další způsob, vše je na domluvě.
Taky by nebylo od věci říct, jaké preferuji poštovné a sdělit kontaktní údaje na sebe. Pokud půjde balíček rovnou ke mě, tak musím nahlásit správně jméno a adresu. Taky by se mohl hodit email, protože mi na něj může objednávající přeposlat všechny detaily o objednávce a případně účet z PayPalu. Když ke všemu přidám i telefonní číslo na sebe, bude jednodušší se se mnou spojit, pokud půjde o čas (například zboží dochází, změny v objednávce apod.).
Tímto je objednávka skoro u konce, stačí jen počkat na objednání, předání balíčku na poštu a na to až balíček dorazí. Slušností je ozvat se po tom, co balíček dorazí, aby i objednávající věděl, že je vše v pořádku, případně že něco nedošlo, nebo bylo poškozeno. Případné reklamace je nutné také napřed řešit s majitelem účtu, ze kterého byla naše objednávka vytvořena. Pokud k této nemilé situaci dojde a bude nutné něco poslat zpět, musí mi ten, kdo pro mě objednal předat číslo reklamace, které zjistí právě přes svůj účet. Toto ale už není náplní tohoto návodu.
Všem, kteří dočetli až sem gratuluji k jejich pevným nervům a věřím, že informace aspoň trošku pomohly nastínit, jak by to mohlo fungovat. Samozřejmě jsem nepopsal úplně všechno, to by pak bylo mnohem delší, zaměřil jsem se pouze na to nejdůležitější. Zatajil jsem například, jak je to s celní správou, s nastavením správné ceny balíčku atd. To vše je ale možné zjistit a domluvit s konkrétním člověkem, který bude objednávku obstarávat. Pokud se objeví nějaké časté dotazy, klidně tento příspěvek ještě doplním.