Začátek akrobacie.
Začátek akrobacie.
čauky pánové,
chtěl bych pomalu přejíd na vyšší level,třeba looping a proto bych od vás potřeboval pár informací.Co změnit v nastavení rádia?Pro start a přistání mám nastavený lineární průběh křivky a na Idlu 1 mam 0-80-80-80-80,no vlastně Idle 2 ani nemám.Náběh listů +/-10 stupňů.Jak je to s gyrem?Zatím lítam na zamčené gyro,estli jsem se teda vyjádřil správně?Díky za rady.
chtěl bych pomalu přejíd na vyšší level,třeba looping a proto bych od vás potřeboval pár informací.Co změnit v nastavení rádia?Pro start a přistání mám nastavený lineární průběh křivky a na Idlu 1 mam 0-80-80-80-80,no vlastně Idle 2 ani nemám.Náběh listů +/-10 stupňů.Jak je to s gyrem?Zatím lítam na zamčené gyro,estli jsem se teda vyjádřil správně?Díky za rady.
T-REX 450S ,FUTABA T6EX,sim Phoenix
Mikelo píše:Souvrat a přemet zaletíš i na běžné "startovací a přistávací" nastavení.
Ne že by to nešlo, ale takovou radu bych určitě nedával někomu, kdo zjevně není dostatečně pokročilý aby tyto manévry zaletěl vždy správně. Víš Mikelo,nic ve zlém, Ty o vrtulnících víš více než naprostá většina zdejších , ale i tak by to chtělo napřed trošku víc přemýšlet a až potom radit, abys neudělal více škody jako užitku. Ale k věci, Sportaku, dříve než začneš jakékoli akrobatické manévry při kterých hrozí spočátku dosti neuspořádané a mohutné pohyby kolektivem ,musíš si nastavit vrtulník tak, aby se rotor točil pokud možno stále stejně rychle ať je kolektiv kdekoli. To znamená nastavit předvolby plynu a nelétat to na startovací nastavení kde při kolektivu dole odstavíš motor.To hrozí dost velkým průšvihem. A jestli nevíš jak má správně takové nastavení pro akrobacii vypadat, ještě nejsi zralý akrobacii létat. Nespěchej, ušetří Ti to peníze. Zaletět obyčejnou pěknou osmičku je dost těžké a kupodivu to pořádně nedokážou ani borci kteří metají přemety a výkruty.
A to gyro nech " zamčené" v režimu headig lock ( HL) . Pro první pokusy v akrobacii je trochu snažší létat v režimu gyra normal, pak se ten vrtulník snáze sám srovnává odporem vzduchu. Ale i tak doporučuji létat v HL, budeš to pak mít v budoucnu trošku snažší. Např. když nedotočíš nahoře souvrat přesně nosem dolů , v HL Ti vrtulník bude padat bokem k zemi, v normálu se pomalu sám srovná čumákem dolů a pak stačí přitáhnout a máš vybráno.
Naposledy upravil(a) Troll dne pon 06.07.2009 22:10, celkem upraveno 1 x.
Všech pět bodů na křivce plynu na stejné hodnotě je správně. Ovšem za předpokladu že máš regulátor v režimu governor. Pokud máš regulátor nastaven na křivky, musí mít ta čára podobu obvykle víceméně obráceného V, na začátku a na konci víc jako uprostřed. Ale kolik přesně, to Ti nikdo neřekne, to záleží na mnoha věcech a nejvíce na průběhu křivky kolektivu. A protože kolektiv mají lidi obvykle nastaven ne přesně stejně,proto to od někoho opsat nemůže fungovat. Musí se to nastavit pro každý vrtulník zvlášť a to tak, aby to točilo v každé poloze kolektivu stejné otáčky. Tak držím palce ať se daří. 
To Ti samozřejmě věřím,
, já to taky klidně předvedu, mnoho dalších lidí jakbysmet. Ale jsi si jist že to stejně bezpečně zvládne někdo, kdo dělá svůj první přemet? A taky je důležité co jsi napsal - při správném nastavení. Jsi si jist že tazatel má správně nastaveno ? Ale když nemá, a rozmlátí to, je to jeho problém ,že ?
Určitě si nastav křivku V. Jen nerozumím Trollovi proč píše obrácené V - je to přece normální v vždyť sám píše na začátku více uprostřed méně. To jen tak pro pořádek
. Určitě ale není dobře mít na kolektivu 0 -100. Sám jsem udělal svůj první přemet asi před měsícem a kdybych měl nastavenou 0 tak jsem to určitě rozmlátil, protože jsem s kolektivem chvílemi pracoval dost agresivně. To že něco jde přeci neznamená, že by si to tak měl začátečník nastavit a tím pro sebe situaci značně zkomplikovat, když existuje daleko lepší nastavení, tedy křivka V.
Ano, správné nastavení vrtulníku je každého majitele věc. Kdo jiný by měl za to odpovídat? Pokud chci akrobatit musím na to mít. Když nemám a rozflákám to, nikdo jiný za to nemůže. (Kdyby se dle toho chovali řidiči na silnicích ubylo by ročně tak 1300 mrtvolek.)
Ani při souvratu, ani při přemetu se s kolektivem nic divokého nedělá! Do minusu se vůbec nemá co dostat. Tuto chybu děláme čistě podvědomě ve vrcholu přemetu, čímž jenom éro ztratí zbytečně dopřednou rychlost potřebnou k plynulému vykroužení obratu.
Když už tak bych radil posunout začátek křivky plynu z nuly na 30% a horní půlku nechat jak je zvyklý běžně létat. Přidávat plyn a negativní tah rotoru i pohybem páčky dolů člověka jenž si na to ještě nezvykl jenom zmate. Což je právě pozice tazatele, jak plyne z dotazu.
Souvrat je celkem brnkačka, jako předstupeň je dobré nacvičit bojovou zatáčku, či jak se tomu říká. Mnoho začátečníků, co ještě neumí s kvedlačkou ani čistě zatočit skoro-souvraty běžně dělají ani o tom neví.
Přemet je taky víc o nervech pilota než o složitosti letu. Z vyšší rychlosti v horizontu plynule přitáhnout a jak model začne opisovat chtěný radius tak držet pozice páček před vrchol, kde se jen mírně! ubere kolektiv, aby netahal zbytečně směrem ke středu kruhu (vyrovnání odstředivé síly), což v této fázi plně zajišťuje matička gravitace. Vrtulník opisuje v ideálním případě kružnici s nosem namířeným stále mírně ven z kruhu. Tedy, když uberu kolektiv až do minusu vlastně jej zabrzdím, což zrovna teď, v přemetu rozhodně nepotřebuji. To by se hodilo kdybych chtěl v půlpřemetu zastavit na zádech a chvilku vytrvat.
V pozici nosem dolů začít přidávat kolektiv - to už je shodné s vybíráním souvratu.
Vybírání z obou figur má fintu v tom, že pilot nesmí, v dojmu čumáku mířícího k zemi, prudce přitáhnout, neboť tím "utrhne" rotor který je v takovém případě obtížně říditelný a ztrácí vztlak což zapůsobí zpětně zoufalým dojmem na pilota. Je třeba vytahovat stroj z obratu hlavně plynulým zvyšováním "tahu kolektivu" za současného opatrného a mírného přitažení "výškovky". Když se chyba stane tak hned cykliku do neutrálu a kolektiv na cca 85-90% (což se snadno řekne, taky jsem nejednou sbíral...) a doufat že mám dost výkonu a výšky aby obnovení tahu vyšlo včas. Ve výběhu z přemetu se ani přitahovat "výškovka" nemusí, protože už je a naopak se pro přechod do dalšího vodorovného letu potlačí. Dá se říct, že docela pěkný přemet se dá zaletět po úvodním zavedení bez dalšího pohybu cyklickým řízením, pouze manipulací s kolektivem, až do výběhu. Nejlépe je k nácviku vybrat bezvětrný den a pro praváka a pravotočivý rotor začínat první pokusy zleva do prava.
Pokud člověk nemá simulátor, pomůže při "suchém" nácviku kolega. S vypnutým modelem bude manipulovat zpomaleně v rukách dle slovních pokynů pilota, který co říká to páčkuje. Dá se tak nacvičit uložení sledu pohybů v mozku, včetně schválně udělaných chyb, docela zadarmo. Nebo za pivo pro "nosiče"
Ani při souvratu, ani při přemetu se s kolektivem nic divokého nedělá! Do minusu se vůbec nemá co dostat. Tuto chybu děláme čistě podvědomě ve vrcholu přemetu, čímž jenom éro ztratí zbytečně dopřednou rychlost potřebnou k plynulému vykroužení obratu.
Když už tak bych radil posunout začátek křivky plynu z nuly na 30% a horní půlku nechat jak je zvyklý běžně létat. Přidávat plyn a negativní tah rotoru i pohybem páčky dolů člověka jenž si na to ještě nezvykl jenom zmate. Což je právě pozice tazatele, jak plyne z dotazu.
Souvrat je celkem brnkačka, jako předstupeň je dobré nacvičit bojovou zatáčku, či jak se tomu říká. Mnoho začátečníků, co ještě neumí s kvedlačkou ani čistě zatočit skoro-souvraty běžně dělají ani o tom neví.
Přemet je taky víc o nervech pilota než o složitosti letu. Z vyšší rychlosti v horizontu plynule přitáhnout a jak model začne opisovat chtěný radius tak držet pozice páček před vrchol, kde se jen mírně! ubere kolektiv, aby netahal zbytečně směrem ke středu kruhu (vyrovnání odstředivé síly), což v této fázi plně zajišťuje matička gravitace. Vrtulník opisuje v ideálním případě kružnici s nosem namířeným stále mírně ven z kruhu. Tedy, když uberu kolektiv až do minusu vlastně jej zabrzdím, což zrovna teď, v přemetu rozhodně nepotřebuji. To by se hodilo kdybych chtěl v půlpřemetu zastavit na zádech a chvilku vytrvat.
V pozici nosem dolů začít přidávat kolektiv - to už je shodné s vybíráním souvratu.
Vybírání z obou figur má fintu v tom, že pilot nesmí, v dojmu čumáku mířícího k zemi, prudce přitáhnout, neboť tím "utrhne" rotor který je v takovém případě obtížně říditelný a ztrácí vztlak což zapůsobí zpětně zoufalým dojmem na pilota. Je třeba vytahovat stroj z obratu hlavně plynulým zvyšováním "tahu kolektivu" za současného opatrného a mírného přitažení "výškovky". Když se chyba stane tak hned cykliku do neutrálu a kolektiv na cca 85-90% (což se snadno řekne, taky jsem nejednou sbíral...) a doufat že mám dost výkonu a výšky aby obnovení tahu vyšlo včas. Ve výběhu z přemetu se ani přitahovat "výškovka" nemusí, protože už je a naopak se pro přechod do dalšího vodorovného letu potlačí. Dá se říct, že docela pěkný přemet se dá zaletět po úvodním zavedení bez dalšího pohybu cyklickým řízením, pouze manipulací s kolektivem, až do výběhu. Nejlépe je k nácviku vybrat bezvětrný den a pro praváka a pravotočivý rotor začínat první pokusy zleva do prava.
Pokud člověk nemá simulátor, pomůže při "suchém" nácviku kolega. S vypnutým modelem bude manipulovat zpomaleně v rukách dle slovních pokynů pilota, který co říká to páčkuje. Dá se tak nacvičit uložení sledu pohybů v mozku, včetně schválně udělaných chyb, docela zadarmo. Nebo za pivo pro "nosiče"
- Bizon
- Příspěvky: 1040
- Registrován: stř 10.12.2008 0:00
- Bydliště: Jižní Morava(Veseli n. M.); Praha 10 (Chodov-Kunratice)
Respekt
to Mikelo: Nic než respekt, v posledním příspěvku je asi nejlepší "návod" na obrat jaký jsem kdy četl. Je tam přesně to co jsem o přemetu chtěl vědět než se o něj časem pokusím.
Nemáš někde podobným způsobem sepsané i jiné "základní" manévry jako je průlet zatáčkou a tak? Věřím že nejsu jediný kterému by to výrazně pomohlo při pilování stylu...
Nemáš někde podobným způsobem sepsané i jiné "základní" manévry jako je průlet zatáčkou a tak? Věřím že nejsu jediný kterému by to výrazně pomohlo při pilování stylu...
Musím se Mikela zastat (doufám že si to bude pamatovat
) mám stejnou zkušenost.Vrťas na normál mám nastavený dodnes,jen záporný úhel jsem zvětšil na cca -4°.A ze začátku jsem se jinak než souvratem ani vracet neuměl.Nějak jsem se bál položit to do zatáčky.A přemet si v dostatečné výšce taky střihnu,netvrdím že je to ukázkový kruh ale jde to.Hlavně žádné divoké tahání za páčky.