Možná budu vypadat jako rejpal, ale nejsem, protože to nemám v podpisu
Ale teď vážně: Na tom videu se mi ukrutně nelíbí to "držení těla", kdy vodorovně letícímu letadu visí ocas jak osmdesátiletému starci... Viděl jsem to u mnoha deskoletů, tak je to možná normální, já lítám povětšinou větroňovité záležitosti a tam bych to považoval za hrubou chybu, kterou bych se snažil odstranit...
Předpokládám, že je to důsledek deskového (nebo plně symetrického) profilu křídla, současně s akrobatickou mantrou "všechno v nule", kdy je ale pro vodorovný let nutný nějaký úhel náběhu, aby došlo ke generování vztlaku. Normální "neakrobatická" letadla to nahrazují nenulovým kladným úhlem seřízení.
Dost možná (a teď vařím z vody, s ničím ani vzdáleně podobným jsem nelítal) to souvisí s tím "padáním po čuni" - když to namíříš čumákem k zemi pod plynem, držíš to pořád natažené (někde se ten vztlak brát musí) a ty to v podstatě pořád řídíš. Když ale ve vodorovném letu stáhneš motor, najednouti ubyde dopředná rychlost (vzhledem k odporu takovéhle konstrukce prakticky okamžitě) a ty, protože máš pořád ještě "motorově" přitaženo, abys letěl vodorovně, začneš padat, protože kde není rychlost a úhel náběhu, není vztlak - a jede to dolů jako výtah. Kdybys v tu chvíli spíš potlačil, aby to mělo možnost se rozběhnout, získal bys rychlost i na to, abys mohl začít přitahovat na rychlosti a generovat vztlak tím deskovým profilem.
Jsem se zase rozkecal - a předpokládám, že navíc úplně nesprávně, jsem zvědavej, kdo to osvětlí fundovaně.
EDIT: Jé, taková krásná teorie to byla a ona je tak úplně naho*no...
Až teď jsem se podíval pořádně a nejen, že to není plackolet, ono to nemá ani symetrický profil... Tak jak bych nic nenapsal, jo?