Autor |
Zpráva |
davelbc
|
Napsal: stř 29.08.2012 16:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.9.2010 Příspěvky: 479 Bydliště: liberec Obrázky: 0
|
micey007 píše: Jasně,spojku teda určitě dám.Jenom ty nosníky jsou trochu do šípu,že jo.Takže to na jednej straně asi přeleze malinko ven,ale stejně se to schová potahem,tak by to snad nemělo vadit. U mimi jsem spojku křídla lepil na nosníky ze strany a ne mezi ně.Jiný křídlo se spojkou jsem zatím nestavěl, tak se takhle blbě ptám. Nevíte, jestli není na netu někde názornej obrázek jak se to dělá? Našel jsem pár moc užitečnejch fotek tady: http://rckladno.cz/?page_id=327&album=4&gallery=7...a ještě jak je to se vzpětím na mimi dlg bylo myslím 12 stpňů- nebude to zbytečně moc? manta ma vzepeti mensi, viz. prilozeny soubor. spojku kridla jsem delal taktez sendvich preklizka, uhlik, preklizka, je to jednoduche a drzi to dobre. reseni, viz tvuj odkaz s uhlikovym "jeklem" je super provedene a bude to 100% funkcni. je to z dilny nejakeho sikuly!
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
dagx
|
Napsal: pát 28.09.2012 18:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1959 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
Ahoj.Rozhodl jsem se postavit si svojí mantu.Nemám žádné zkušenosti,jsem vrtulníkář ale přesto bych to chtěl zkusit.Na všeobecné rady mám za zády zkušeného stavitele ale s dotazem který se chystám položit mi konkrétně nedokázal poradit.To asi může jen ten kdo mantu stavěl.Ptám se tedy: Mohl by mi někdo říct seznam materiálu který nakoupit abych měl vše potřebné na stavbu křídla,výškovky a směrovky?Plánek mám ale moc chytrý ze seznamu materiálu nejsem (eng).Dopředu říkám že jsem četl vše co tu zaznělo i s místními a jinými odkazy ale ten seznam materiálu v angličtině mi nic neříká.Chtěl bych to stavět místo zimní nudy at už to dopadne jak chce.
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
davelbc
|
Napsal: pon 01.10.2012 9:29 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.9.2010 Příspěvky: 479 Bydliště: liberec Obrázky: 0
|
dagx píše: Ahoj.Rozhodl jsem se postavit si svojí mantu.Nemám žádné zkušenosti,jsem vrtulníkář ale přesto bych to chtěl zkusit.Na všeobecné rady mám za zády zkušeného stavitele ale s dotazem který se chystám položit mi konkrétně nedokázal poradit.To asi může jen ten kdo mantu stavěl.Ptám se tedy: Mohl by mi někdo říct seznam materiálu který nakoupit abych měl vše potřebné na stavbu křídla,výškovky a směrovky?Plánek mám ale moc chytrý ze seznamu materiálu nejsem (eng).Dopředu říkám že jsem četl vše co tu zaznělo i s místními a jinými odkazy ale ten seznam materiálu v angličtině mi nic neříká.Chtěl bych to stavět místo zimní nudy at už to dopadne jak chce. zdravím. no nevím jak to dělali ostatní, ale já dokupoval +/- průběžně. Mám model. prodejnu při cestě z práce. pravda, pro někoho kdo musí pro lepidlo 50km to je nepoužitelné, to uznávám. Podívám se doma zda to mám ještě někde sepsané, ale při mém provozním bordelu pochybuji. Pokud si, ale pamatuji dával jsem to dohromady s plánem a pravítkem v ruce či na rcgroup je vše popsané. Anglicky neumím téměř ani slovo, ale jakou špejli použít jsem z návodů pochopil docela snadno.
|
|
Nahoru |
|
|
dagx
|
Napsal: pon 01.10.2012 17:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1959 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
Moje nevýhoda je že doma nemám nic a modelářská prodejna hodně daleko.Chtěl bych to nakoupit pokud možno najednou.Od doby kdy jsem pokládal dotaz jsem už pokročil ale všechno ještě sepsané nemám.I částečný seznam by mi pomohl alespon pro porovnání.
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
micey007
|
Napsal: sob 30.03.2013 19:22 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 14.2.2010 Příspěvky: 60
|
Tak jsem tu mantu konečně taky spáchal, ale že mi to trvalo. Zálet proběhnul v pořádku, ale protože s opravdovým F3K házedlem nemám zatím zkušenost, bádám nad tím jak umístit těžiště. Teď mi to vychází 9cm od náběžky. Nějak to letí, ale nevím jestli je to správně. Připadá mi, že se tomu při startu nechce moc stoupat a ve větru se to celkem vzpíná, ale to je zatím všechno, co jsem odpozoroval. Pamatujete si někdo, kde zhruba by těžiště mělo být? Ještě bych rád věděl, jaké výchylky nastavit na křidélkách a kormidlech. Zatím jsem se inspiroval v návodu na Isis.
|
|
Nahoru |
|
|
maroslong
|
Napsal: ned 31.03.2013 20:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2003 Příspěvky: 2064 Bydliště: Bratislava, SK
|
Kde má mať Manta ťažisko si nepamätám, ale je to pomerne jednoduché. Dáš ho niekam, podľa výpočtu alebo inšpirácie z podobného modelu. Predpoklad ďalšieho rýchleho úspechu je, že máš správny uhol nastavenia krídla voči osi trupu a výškovky voči tej istej osi v nule. Zakĺžeš, približne vytrimuješ a mrkneš na výškovku. Ak je natiahnutá, uberieš olovo (ak nejaké je) a potlačíš. Ak je potlačená, naopak. Keď dosiahneš uspokojivý klz s výškovkou v neutrále, skús "dive test" Z čo najväčšej výšky kolmo na vietor potlač na klesanie cca 45 stupňov a pusť kniple. Ak má snahu rýchlo vybrať a prejsť do stúpania, posuň ťažisko o pár mm dozadu. Ak naopak má snahu zväčšovať uhol klesania, posuň ho dopredu. Ideálne by mal vyberať len mierne. Môžeš skúsiť aj let na chrbte, malo by stačiť mierne odtlačenie. Výchyľky výškovky stačia také, aby si plným potlačením vedel prejsť po hode plynulo do klzu a pri plnom natiahnutí v rozbehnutom vodorovnom lete nepadal do vývrtky, ale robil plynulé premety (čo najviac). Výchyľky krídeliek podľa zvyku, oveľa dôležitejšia je ich diferenciácia. Môžeš začať s hodnotou 1:2 a doladiť podľa správania pri krúžení. Jednoduchý test je, letieť rovno a zamávať krídelkami (ako keby si bol show pilot a mával divákom na rozlúčku). Mal by letieť rovno, v ose, bez vybočovania trupu zo smeru letu. Uff to bol výkon, píšem z telefónu, prípadné chyby si pls nevšímajte ;o)))
|
|
Nahoru |
|
|
maroslong
|
Napsal: ned 31.03.2013 21:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2003 Příspěvky: 2064 Bydliště: Bratislava, SK
|
Ešte doplním. Dá sa rekreačne aj bez toho, ale štandardne sa pri Káčkach používajú letové režimy, práve kvôli tomu, že je veľký rozdiel medzi rýchlosťou pri hode a v klze a používané profily potrebujú na využitie max možností zmenu zakrivenia a kompenzáciu výškovkou. Okrem toho je aj tak nutné pretrimovať pri lietaní v bezvetrí a vetre. Takže univerzálne nastavenie na všetky režimy letu a rôzne podmienky neexistuje. Vhodné umiestnenie ťažiska bude vždy kompromis, naviac ovplyvnený schopnosťami a preferenciami pilota.
|
|
Nahoru |
|
|
MartinNM
|
Napsal: ned 07.04.2013 20:26 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 18.7.2010 Příspěvky: 8 Bydliště: Nový Malín, okr. Šumperk
|
Tak tohle zajímá i mě. Plánek pro MAntu neobsahuje údaj o těžišti! Na RC groups se mi podařilo vyhledat nějaký údaj 87 mm, tady na fóru někdo psal 8 cm, a podle 25% hloubky křídla to vychází 5,5 cm. Tak si vyber. Maroslong to perfektně popsal, včetně dive testu.
Tohleto není z mojí hlavy, budu citovat:" Letí-li model po startu přímo-bez stoupání, je lehký na předek. Pokud po odhodu strmě stoupá, má těžiště příliš vepředu." Obecně...těžiště vepředu = dobrá ovladatelnost, ale nepoznáš termiku, těžiště vzadu=horší ovladatelnost, dobrá citlivost na termiku.
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: čtv 09.05.2013 20:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Poprvé jsem u Manty použil náhod křidélek vně křídla. (uhlíkové pouzdro v klapce, duralová rotační páka na serve) Složité, ale precizní a utajené. Křídlo nemám ještě potažené, ale testy křidélek-klapek dopadly perfektně. Jak vám vyšla hmotnost křídla?
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: čtv 09.05.2013 21:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
MartinNM píše: Tohleto není z mojí hlavy, budu citovat:" Letí-li model po startu přímo-bez stoupání, je lehký na předek. Pokud po odhodu strmě stoupá, má těžiště příliš vepředu." Obecně...těžiště vepředu = dobrá ovladatelnost, ale nepoznáš termiku, těžiště vzadu=horší ovladatelnost, dobrá citlivost na termiku.
To těžiště je vždy spojené s úhlem seřízení. Když ten úhel bude extrémně malý, nebo velký, tak můžeš posunovat těžiště kam chceš bez efektu. Obecně platí, že čím menší úhel seřízení s přiměřeně posunutým těžištěm dozadu, tím vyšší výkon (lepší klouzavost, menší opadání), ale také tím menší zásoba stability. V klidu to může být výrazný přínos, v turbulenci na tom můžeš dost poztrácet. Konkrétně u té Manty by bylo velmi dobré mít k dispozici aspoň dva letové režimy ( HOD a LET) s možností nezávislého trimování v nich. Dost to posune výkon toho letadla nahoru. (A tu přesnou polohu těžiště bych vůbec neřešil. Každý to hází a pilotuje trochu jinak, každý to má nastavené na sebe. Když si nastavím F3K pro sebe, tak čtrnáctiletý syn si to musí na hod přenastavit aspoň na flaperonu a výškovce, jinak s mým nastavením vykáže ztrátu výšky. A obráceně. Když to hodím já v jeho nastavení, půjde mi to lehce do přemetu.)
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: úte 09.07.2013 7:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Tak mám modifikovanou Mantu hotovou. Vypadá to skvěle. Doufám, že i tak bude lítat. Celková hmotnost je na 298g. Dalo by se ještě hodně ušetřit. Dával jsem přednost pevnosti, před hmotností, tak doufám, že to bude stačit. Se to brzo pozná.
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
warhawk
|
Napsal: úte 09.07.2013 18:19 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 29.4.2003 Příspěvky: 215
|
Golfista píše: Letadlo se nijak neliší od těch vašich a tady je jeho foto: http://mvano.rajce.idnes.cz/Manta/#Manta01.jpgMoc pěkný trup, kde takový roste ? Na mantu jsem měl vždycky zálusk, ale obávám se, že z důvodu času bych se bez CNC neobešel
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: stř 10.07.2013 9:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Z vlastní zahrádky...
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: pát 12.07.2013 9:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Tímto chci poděkovat všem, co mi pomohli s různými detajli, při stavbě letadla. Proto jsem svoje letadlo nafotil a několik prvních poznatků a fotek vložil do alba tady: http://mvano.rajce.idnes.cz/Manta_F3K/Je to úžasné a zábavné polétání…
_________________ Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|