von boberov píše:
Ahoj- můžeš popsat průměr lanek, co je to za trubičku, způsob protažení trubkou( jsou uvnitř 3, nebo 2 lanka?) a ještě- přidáváš nějaké lepidlo? Děkuji M.
V tomto případě jsou použita pletená ocelová lanka 1,5mm. Jsou to bowdeny koupené v cykloprodejně v délce 2m za 10Kč kus. ( posledně když jsem je kupoval stálo lanko 5Kč/ks Ale v ČR se nezdražuje.
) Trubička Průměr 4mm je z modelářské prodejny. Trubičku pilkou na železo upnutou do svěráku nakrátíme na délku cca 18mm ( délka palce a ukázováku kdy se mi to dobře drží při řezání
) A po té na brusce zabroušena a sražená hraná a vrtákem vhodného průmeru odstraním i vnitřní otřep. Pak trubičku lehce zploštím tak aby do ní šla obě lanka vsunout. Při sestavování lanka nijak nelpíme. Jsou jen přehnutá a konec je po zkušenosti zaštípnutý na délku aby těsně ale nevylézal z trubičky ven protože drátky jsou nepříjemně pichlavé.
A trubičky zamčkáme pákovými štílacími kleštěmi v celé délce příčně trubičky. Je tam cca 10 zamáčknutí.
Do napínáků jsme 1.5 mm lanko na fous ale maličko si vrtákem jen v ruce srazím hranu na očku a je to tam. když se tam nevleze je to první známka že štípací kleště jsou tupé a místo stříhání lanko jen užvýknou a pak tam rozpláclé nejde zasunout
Je samozřejmostí že otvor v kování musí být odjehlený aby se o něj lanko neřezalo.
Co se týká spojů a celé soustavy se nám nikdy nesalo že by zakončení lanka nebo spoj povolil. Nejslabším místem celé sestavy je očko na napínáku, to se umí roztrhniout ale to už musí bát rána jak kráva a stalo se to jen na podvozku při ráně do krtince. Se zalanováním křídel a ocasních ploch u třímerovek WWI jsme nikdy neměli problém s utrženým lankem.
Stejným způsobem používáme i lanka 1 mm , ta se u nás dají koupit v železářstí ( posledně m za 3Kč) a trubička má v tomto případě průměr jen 3mm.
Jo a na závěr zkušenost. Lanka je třeba udělat na délku tak aby napínáčky byly při prvním sestavení spíš více vyšroubované ( samozřejmě ne na jeden závit) ale po motorových zkouškách a prvních letech se musí lanka vždy ještě znovu ponapínat. To proto, že si "sednou" v očkách a pak jsou trošku volnější.
Pár fotek zalankování ze stavby jiné E III
https://picasaweb.google.com/1028914078 ... 9632333954