Pokud nakupujete v eshopech různě po světě a platíte předem PayPalem hlídejte si
časový limit 180 dnů od provedení platby (pozn. v minulosti do 17. listopadu 2014 včetně byl tento termín kratší jen 45 dnů od provedení platby).
Pokud vám nedorazí zboží tak neváhejte a dříve než uplyne tento termín (cca týden nebo dva před jeho uplynutím nebo i dříve dle Vašeho uvážení) kontaktujte prodejce a pokud se problém v krátké době několika dnů nevyřeší tj. pokud buď nedorazí zásilka a nebo pokud vám prodejce rovnou nevrátí peníze zpět na váš účet tak
otevřete spor pro příslušnou platbu na PayPalu. Dělá se to po přihlášení ke svému PayPal účtu volbou dle postupu uvedeného v nápovědě PayPalu
viz tento odkaz.
Poté co otevřete spor na PayPalu máte ještě dalších 20 dnů od jeho otevření na případnou další komunikaci s prodejcem. Pokud se do té doby problém nevyřeší tj. zásilka nedorazí nebo prodejce sám nevrátí peníze, pak pokud jste to neudělali ještě dříve tak
před uplynutím 20 dne od otevření toho sporu ho nastavte do režimu eskalace k rozhodnutí což znamená, že dáváte PayPalu najevo to, že spor není vyřešen a žádáte tím PayPal o jeho rozhodnutí. Pro otevřený zatím neeskalovaný spor by měla být k dispozici volba
Escalating your dispute to a claim. Paypal by měl spor rozhodnout nejpozději do 60-ti dnů od jeho eskalace, ale jen za předpokladu, že ho včas nastavíte do režimu eskalace.
Pokud byste pouze otevřeli spor sice v limitu 180 dnů od provedení příslušné platby, ale nenastavili byste ho v termínu nejpozději do 20 dnů od jeho otevření do režimu eskalace k rozhodnutí pak bude spor automaticky uzavřen bez rozhodnutí a vy se tím připravíte o možnost získat peníze zpět na základě rozhodnutí PayPalu. Jakmile je spor jednou uzavřen již jej pro tu samou platbu nelze znovu otevřít.
Pokud vůbec neotevřete spor v časovém limitu do 180 dnů od provedení platby můžete zbytečně přijít o peníze ať už z části za poštovné nebo v horších případech i o celou částku tj. i za zboží a navíc budete odkázáni jen na slib prodejce, že vám možná vrátí alespoň cenu za zboží, ale může se stát, že to bude podmiňovat tím až se mu vrátí balík což ovšem může trvat velmi dlouho jak se ukázalo v níže odkazovaném tématu kde se několika lidem stalo to, že čekali několik měsíců, protože limit na PayPalu bohužel prošvihli.
Důležitost včasného otevření sporu pro příslušnou platbu na PayPalu se naplno projevila v tématu
viz tento odkaz kde v krátké době od otevření sporu v časovém limitu byl spor v případě problému, který měl Kuba78 s nedoručenou zásilkou rozhodnut PayPalem v jeho prospěch a byla mu přiznána plná náhrada včetně poštovného i když prodejce v daném případě HobbyKing plnou náhradu odmítal tj. měl v úmyslu vrátit pouze cenu zboží bez poštovného.
Samozřejmě, že pouhým včasným otevřením sporu na PayPalu ani jeho včasným nastavením do režimu eskalace pro rozhodnutí PayPalem ještě není zaručeno to, že bude spor rozhodnut ve prospěch stěžovatele jelikož existují i případy kdy se různí kupující snaží podvodným způsobem získat peníze zpět od prodejců neprávem. Nicméně v případech kdy jsou celkem prokazatelné indicie o tom, že se např. zásilka vrací zpět a není to vinou adresáta, pak jsou šance na úspěch poměrně vysoké a můžete na základě rozhodnutí PayPalu získat peníze zpět dříve než se zásilka vrátí odesílateli tj. nemusíte pak bůhví jak dlouho čekat třeba i X měsíců tak jako někteří ve zmíněném tématu.
Pár otázek a odpovědí1. Co dělat když prodejce v rámci otevřeného sporu požaduje po kupujícím, aby spor uzavřel s výmluvou na to, že jinak nemůže peníze vrátit, protože je má blokované ?ad 1. Požadavek na to, aby kupující sám uzavřel spor na Paypalu může být od prodejce jen finta. Pokud spor kupující uzavře dříve než dostane peníze už ho pak znovu pro tu samou platbu nemůže otevřít a pokud prodejce po uzavření sporu nic nepošle tak už pak kupující v podstatě nemá šanci z něj cokoli přes Paypal dostat.
V rámci otevřeného sporu má prodejce skutečně tu částku blokovanou ovšem jen pro použití k jiným účelům než vrácení, ale není pravdou, že by ji rovnou v rámci toho otevřeného sporu nemohl vrátit. K tomu, aby došlo k vrácení peněz totiž vůbec není nutné, aby kupující sám spor uzavíral. Stačí když prodejce v rámci toho otevřeného sporu potvrdí volbu
Grant a full refund tj. vrácení plné částky. Popis jak má přesně v takovém případě prodejce postupovat je krok za krokem uveden v nápovědě Paypalu
viz tento odkaz. Pokud prodávající přesně podle toho postupu pro otevřený spor potvrdí zmíněnou volbu
Grant a full refund tak dojde k přesunu celé zaplacené částky na účet kupujícího a spor se zcela automaticky uzavře aniž by kupující musel cokoli potvrzovat nebo uzavírat.
Takže pokud vás prodejce bude žádat o uzavření sporu, aby mohl vrátit peníze tak doporučuji neriskovat, spor z vaší strany neuzavírat a tomu prodejci napsat v odpovědi buď odkaz na ten postup v nápovědě Paypalu nebo rovnou do textu odpovědi uvést jeho citaci pro plné vrácení peněz viz níže a pokud to prodejce provede tak tím bude vše vyřízeno.
Citace:
To close a transaction dispute, you can issue a full refund. Here's how to issue a full refund:
1. Go to the PayPal website and log in to your account.
2. Click Resolution Centre at the top of the page.
3. Select Open cases in the drop down box and locate the transaction.
4. Click the Case ID under the Case column.
5. Click Grant a full refund.
If you send a full refund, the dispute is closed automatically.
Kromě možnosti
Grant a full refund je tam ještě druhá možnost
Offer a partial refund tj. pokud se dohodnete s prodejcem jen na částečném vrácení peněz tak může prodejce zvolit tuto druhou možnost. Kupující však v tomto druhém případě ještě následně za předpokladu, že s nabídnutou částkou k vrácení souhlasí tak má příslušnou nabídku potvrdit a teprve pak dojde k přesunu peněz a uzavření sporu. Pokud je prodejcem zvolena druhá možnost
Offer a partial refund a kupující nabídnuté částečné vrácení peněz odmítne např. z toho důvodu, že nabídnutá částka neodpovídá předchozí dohodě tak spor není ukončen.
Pokud se výše uvedené ať už plné nebo částečné vrácení peněz na základě předchozí domluvy v rámci otevřeného sporu s prodejcem neuskuteční nejpozději do několika dnů až zhruba do týdne od provedeného návrhu tak doporučuji nastavit ten otevřený spor do režimu eskalace k rozhodnutí sporu Paypalem dle výše uvedeného popisu.
2. Co když balík dorazí po otevření sporu, ale ještě dříve než budou vráceny peníze ?ad 2. V takovém případě příslušný otevřený spor na Paypalu prostě uzavřete a tím je záležitost vyřešena. Postup pro uzavření otevřeného sporu krok za krokem je uveden v nápovědě Payapalu
viz tento odkaz.
3. Co když balík dorazí až poté co budou vráceny peníze ?ad 3. Pokud by vám balík po vrácení peněz přeci jen přišel pak jej buď odmítněte převzít a v takovém případě pošta bez požadavku jakýchkoli poplatků balík automaticky vrátí odesílateli nebo pokud balík převezmete pak byste měli peníze, které vám byly vráceny znovu zaplatit příslušnému prodejci a nebo zásilku poslat zpět na vlastní náklady.