Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 21:44 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.12.2011
Příspěvky: 900
Bydliště: Praha 8 Kobylisy
Mám 2 roky mrtvou lionku do noťasu myslíte si, že to nulové napětí ještě rozdýchá? :D Je mi jí líto...

_________________
"Šmirgl to jistí!"


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 21:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 23.11.2011
Příspěvky: 405
Bydliště: JBC
Obrázky: 13
Duboun píše:
Dáva píše:
Ahoj.Né každý uplně přesně ví včetně mě,jak se o tyto baterie správně starat.A je škoda si je zbytečně ničit svou hloupostí a neznalostí.Je mi jasný,že se nesmí podvybít,nabíjet hned po letu atd.Zajímá mě rozdíl mezi li-po a li-ion (co se týká provozování),v jakém stavu nabití je skladovat atd.Děkuju za Vaše poznatky.


Rozdíl mezi li-ion a li-po je celkově v konstrukci. V li-ion baterii je elektrolyt lithiová sůl v kapalném skupenství, proto jsou li-ion baterie v kovovém obalu. V li-po bateriích je elektrolyt taky lithiová sůl ale jako polymerový kompozit který je pevný, proto jsou li-po baterie jenom v měkkém obalu. Li-ion baterie jsou taky asi o 20% težší než li-po se stejnou kapacitou a zároveň o 20% menší. V modelářství se často používají li-po baterie právě kvůli nižší váze, ale taky proto, že snesou vyšší proudovou zátěž. Maximální nabíjecí proud je většinou 1/10 maximálního vybíjecího proudu (např. 40C se nabíjí 4C, 20C - 2C atd...). Napětí na článku by nemělo klesnout pod 2,7V a nemělo by přesáhnout 4,23V. Ideální skladování je při 50% kapacity (3,8V na článek) v chladném prostředí (čím nižší tím lepší, ale ne pod 0°C). Lithiová sůl je vysoce oxidační a tudíž baterii neustále znehodnocuje. Na tento chemický proces má vliv teplota, čím je nižší tím je proces pomalejší, proto pokud víte že nebudete dlouho baterie používat, je lepší je vybít na 50% a dát do lednice (doporučuju v bezpečnostním obalu kdyby náhodou...). To platí i o bateriích v notebooku které se rychle poškozují teplem z procesoru a za dva roky ztratí víc jak 50% kapacity i když jedete jenom z nabíječky.

Přesně o tohle mi šlo.Děkuju :D

_________________
Skyfun pulse projekt a pár poletuch


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 22:27 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 9.4.2012
Příspěvky: 7
Hunger píše:
Mám 2 roky mrtvou lionku do noťasu myslíte si, že to nulové napětí ještě rozdýchá? :D Je mi jí líto...


U těch baterek do noťasu a takových podobných zařízení (dokonce i některých mobilů) je problém v tom, že výrobce dává do baterií obvody který měří nabíjecí/vybíjecí proud a dobu nabíjení. Z toho pak vypočítají kapacitu baterie a nedovolí při příštím nabíjení nabít víc než byla poslední známá kapacita. Některý dokonce postupně ubírají o nějakou tu desetinu procenta z kapacity po každým nabití (a to i když se baterie nabije jenom o 5%), takže nakonec se zdá že baterie je v háji ale ve skutečnosti má třeba ještě 70% kapacity. V některých opravnách notebooků (nebo accupacků) mají kabely I2C nebo něco na SMbus a dokážou baterii resetovat. Ale to většinou jenom když se mnění články a to stejně vychází docela draho (cca 270Kč za 2400mAh článek).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 22:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.12.2011
Příspěvky: 900
Bydliště: Praha 8 Kobylisy
Připojim to natvrdo na autobaterku a uvidim:D Neo ty obvody odstranim a baterku budu pouívat na pole...

_________________
"Šmirgl to jistí!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 22:49 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 9.4.2012
Příspěvky: 7
Hunger píše:
Připojim to natvrdo na autobaterku a uvidim:D Neo ty obvody odstranim a baterku budu pouívat na pole...

Jestli má ještě kapacitu tak by asi na něco použít šla, ale asi ne do větších modelů. Li-ion z notebooku mají maximální vybíjecí proud tak 4A. Aby z toho nebyla vzducholoď :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.04.2012 23:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.12.2011
Příspěvky: 900
Bydliště: Praha 8 Kobylisy
Myslel jsem jako zdroj pro nabíječku ;-). Dát to do modelu na to bych asi neměl nervy...

_________________
"Šmirgl to jistí!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.04.2012 7:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Skúste pozrieť na tento článok a s ním súvisiace:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=16&n=zazimovanie-dlhodobe-skladovanie-lipol-baterii

Dajte v ľavom paneli vyhľadať "Lipo" a čítajte.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 16.06.2012 17:33 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 23.11.2011
Příspěvky: 405
Bydliště: JBC
Obrázky: 13
Ahoj.
Chtěl jsem se zeptat,mam 6 kusů lipo 7,4V 800mAh z free spirita,ale momentálně ho moc nelítám,tak mě napadlo použít tyto lipolky do F-45(tam je liion 7,4 1500mAh).Půjdou propojit 2ks bez problémů?Nebo v tom je nějaký háček.Někde jsem četl,že k propojení dvou aku se smí použít jen stejně "olítané" baterie,tak nevim.Sletoval bych si rozdvojku kabel a baterie lítal v F-45 do kterého mam pouze jednu origo aku.

_________________
Skyfun pulse projekt a pár poletuch


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 16.06.2012 18:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Dáva píše:
Ahoj.
Chtěl jsem se zeptat,mam 6 kusů lipo 7,4V 800mAh z free spirita,ale momentálně ho moc nelítám,tak mě napadlo použít tyto lipolky do F-45(tam je liion 7,4 1500mAh).Půjdou propojit 2ks bez problémů?Nebo v tom je nějaký háček.Někde jsem četl,že k propojení dvou aku se smí použít jen stejně "olítané" baterie,tak nevim.Sletoval bych si rozdvojku kabel a baterie lítal v F-45 do kterého mam pouze jednu origo aku.

Opakuje sa polemika okolo paralelného spojenia lipol..
Sú dva tábory, zastáncovia a odporcovia... patrím k zastáncom.

V podstate ide o to že vo všeobecnosti to je bez problému a úplne v pohode to tak viacerí aj použíjajú, buď aj na lietanie alebo len nabíjajú viac sád naraz (prepojené aj servisnými konektormi).

Dá sa vypichnúť dva problémové body:

- moment spojenia plne nabitej a dosť hlboko vybitej sady. Teoretický vyrovnávací prúd je vysoký (4,2V -3,6V)/(0,0x súčet vnútorných odporov), keby to boli tvrdé sady s odporom 10mOhm, vychádza to na 0,6/0,02 = 30A.
Po veľmi krátkom čase by ale tá nabitejšia sada ukázala, že lipolka pri 30A nedrží 4,2V a skorej má bližšie k 3,5V, a tá vybitejšia by zas ukázala že pri nabíjaní a hlavne prehnaným prúdom, je napätie naopak oveľa vyššie - takže by ten prúd jednoducho netiekol a nič by sa nestalo. Pomôže ak sa spoja najprv servisné konektory, ich odpor zníži prúd aj keby naozaj v tom úplne prvom zlomku sekundy mal byť prehnaný.

- vybíjané extrémnym prúdom, klasika niekto používa baterky stýlom 2 sekundy motor a potom dlho nič... Vtedy by sa mohlo stať že tvrdšia sada potiahne väčšinu prúdu a to ju ešte zohreje čím ešte viac stvrdne, a ďalší odber zase potiahne sama až je jedna vybitá a druhá ešte zďaleka nie - keby to bolo počítané "na hrane" aby baterka nevyšumela, tak takáto paralelne spojená by vyšumela.
Nutno podotknúť že aj keby to bola jedna sada v takom stave ako je tá hypotetická mäkšia polovica, vyšumela by takisto..
Pri normálnom odbere že si človek chce zalietať 6 minút s motorom, t.j. pri 10C, nič také nehrozí lebo s vybitím klesá napätie výraznejšie než je možné dosiahnuť rozdielom v strate na odpore dvoch funkčných bateriek.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 17.06.2012 6:50 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 23.11.2011
Příspěvky: 405
Bydliště: JBC
Obrázky: 13
Děkuju za vysvětlení :wink: vyzkoušim to.

_________________
Skyfun pulse projekt a pár poletuch


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 27.06.2012 11:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.2.2010
Příspěvky: 752
Bydliště: Hranice na Moravě
Hunger píše:
Mám 2 roky mrtvou lionku do noťasu myslíte si, že to nulové napětí ještě rozdýchá? :D Je mi jí líto...


Moje zkušenost je taková, že nulové napětí se moc rozdýchat nedá. Jednu lipolku se mi podařilo nakrátko udržet při životě, když jsem ji po vybití na cca 2 Volty okamžitě připojil na nabíječku (bez balanceru).
Teď se mi podařilo vyfláknout jeden článek na 6S do nuly. I když se článek tvářil, že se chytá, tak po odpojení nabíječky spadl zase po cca 6-ti hodinách na nulu. Takže ty zbylé dobré články akorát tak na ND... :mrgreen:
Lítám na čas, a po téhle zkušenosti mám měřák v kapse a než nacpu tyhle drahý baterky do vrtulníku tak je pro jistotu vždycky zkontroluji......

_________________
Blade msR, mcpx, Trex 250 FBL + DX6i ;Trex 250,Trex 500 FBL + T8FG


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2012 5:25 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 26.4.2012
Příspěvky: 60
Bydliště: Ostrava-Muglinov
pkotatko píše:
Ano. Udaj o nabijeni 5C znamena proud = 5x kapacita baterky. Je to stejne jako u vybijeni. Dal bych si asi pozor u tech nejlevnejsich baterek. Tam bych tem udajum az tolik neveril a byl trosku pri zemi.
Mam baterky s povolenym nabijenim 12C, nabijim je 8C, ale jenom proto, ze mi nabijecka vic neda. :mrgreen:


Zdravím, úplně laický dotaz k nabíjení více C. Na nabíječce (Raytronic 14) nastavuji dle návodu kapacitu baterie a napětí. Uvedu-li hodnoty z baterie(1000mAh a 11,1V) tak nabíjí 1A=1C. Chci-li nabíjet většími A dle možností baterie (20C=2C) tak na nabíječce musím nastavit kapacitu na 2000mAh? Díky za info.

_________________
Jirka
___________________________________
DX6i; Blade 120SR> Blade SR> Blade 130x


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2012 10:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.9.2009
Příspěvky: 1046
Bydliště: Trenčín
To by bol asi zly postup, musis zvacsit len nab prud, nie kapacitu

_________________
http://www.elektromodely.sk/?page_id=622


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2012 11:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Ano je treba zvysit nabijeci proud. Samozrejmne. problem u nekterych nabijecek je ale v tom, ze to nejde. Mel jsem Hyperionku a ta umela nabijet jen 2C ( uz si to nepamatuji presne ). Abych mohl nabijet vetsim proudem, musel jsem nabijec osalit a zadat vetsi kapacitu. Ono co se tyce nabijeni, o nic nejde. Jen se zbavujes jedne ochrany.

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2012 14:02 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 26.4.2012
Příspěvky: 60
Bydliště: Ostrava-Muglinov
pkotatko píše:
Ano je treba zvysit nabijeci proud. Samozrejmne. problem u nekterych nabijecek je ale v tom, ze to nejde. Mel jsem Hyperionku a ta umela nabijet jen 2C ( uz si to nepamatuji presne ). Abych mohl nabijet vetsim proudem, musel jsem nabijec osalit a zadat vetsi kapacitu. Ono co se tyce nabijeni, o nic nejde. Jen se zbavujes jedne ochrany.


Nabíjecí proud u této nabíječky nejde nastavit, pouze kapacita a napětí baterie. Zkusil jsem ošálit nabíječku zvýšením kapacity a nabíjecí proud se úměrně zvýší. Dík za radu.

_________________
Jirka
___________________________________
DX6i; Blade 120SR> Blade SR> Blade 130x


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz