Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2012 18:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Já to mám seřízené trochu jinak. Snažím se úhel seřízení mít co nejmenší. S tím mám výhodu, že když házedlo chci poslat hodně dopředu, tak ho vypustím skoro rovně. Když chci nahoru, tak ho musím podebrat. Je to ale tak, že kam ho pošlu, tak tam letí a nesmí se vzpínat. Za větru by mě dělalo lopasy :-)
Má to ale i nevýhodu, že éra sou mrchy na lítání, ale zas mě lepší ukazují termiku a asi se dají i víc vyhodit.
Doporučuju najít kompromis, aby se to dalo uřídit a nováčkům aby to mírně vyplaválo. (nezapíchnou to 5m před sebe :-)

_________________
RCgliders.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2012 20:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2008
Příspěvky: 560
Bydliště: Ústí nad Labem
Obrázky: 0
Přispěju taky troškou do mlýna, minulý týden jsem byl polítat, a za káčkem se nebezpečně přibližovali dva psi a já s tim při přistání trochu udělal hvězdu abych to rychle zvedl nad hlavu, protože letadýlko se jim evidentně líbilo.
Ke konci koukám a běda, nalomená VOP. Doma jsem to lehce olaminoval L285 a jelikož tam jako držící šroub byl M3 15mm s válcovou hlavou, tak si říkám musím s váhou šroubu dolů. Přišel teda na řadu v práci sehnaný nerez M3 10mm se zápustnou hlavou. Včera jsem se nestačil divit káčko se houpalo jak na moři. Trim to spíš zhoršil. Dal jsem 3g do špice a bylo to jiný kafe. :)
Je možný že se mi posunulo těžiště dopředu? Zde foto šroubů a úprav.


Přílohy:
P4045428.JPG
P4045428.JPG
[ 54.51 KiB | Zobrazeno 1831 krát ]

P4045429.JPG
P4045429.JPG
[ 85.39 KiB | Zobrazeno 1830 krát ]

P4045430.JPG
P4045430.JPG
[ 73.51 KiB | Zobrazeno 1830 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.04.2012 0:46 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.4.2008
Příspěvky: 122
Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
To víš, že to možný je. Když si zvážíš šroubek a vynásobíš ho poměrem délek (polaha šroubku k těžišti/ poloha dovážení k těžišti) dostaneš množství gramů potřebných na dovážení... A sám uvidíš, že platí 1g na ocase 4g v čumáku.

_________________
Honza
http://www.youtube.com/watch?v=e0NYTm8zG8Y


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.04.2012 5:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2008
Příspěvky: 560
Bydliště: Ústí nad Labem
Obrázky: 0
Já právě nemám tu mikrováhu, jen kuchyňskou a tam je min. 1g, ale to neva koupím, protože stačí dát nové ocasky a budu ladit znova.
Mně nejde do makovice, že když jsem to lehce na tý VOP olaminoval, tak jak je možný že tam nějaký úbytek na ocase asi byl, když to při letu dělalo takový blbosti.
Ona ta tkanina i když má na sobě trochu tý L285, tak to váhově dalo 00nic, kdež to rozdíl šroubků byl poznat i na ruce. Je to prekérka, jak málo stačí a celé seřízení jde do ... :)


Naposledy upravil MEK dne čtv 05.04.2012 7:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.04.2012 6:14 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2003
Příspěvky: 297
Bydliště: Vysočina, Nové Město na Moravě
Tato záhada se vyřeší snadno. Z toho co tady popisuješ, ti ocásky opravou hmotnost nabraly i přes použití lehčího šroubu a těžiště se ti posunulo dozadu, ne dopředu.

_________________
https://sites.google.com/site/martinzvysociny/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.04.2012 7:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2008
Příspěvky: 560
Bydliště: Ústí nad Labem
Obrázky: 0
Já nevim proč to ale přestalo zlobit, když jsem naložil na předek 3g. Při dive testu bez zátěže vyplouval po2-3s hned nahoru, tak jsem si myslel že je těžší na ten předek, já provedl opak, ale jak píšu bude s tím ještě nějaká štelovačka.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.04.2012 14:07 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.4.2011
Příspěvky: 5
Obrázky: 0
MEK píše:
Já nevim proč to ale přestalo zlobit, když jsem naložil na předek 3g. Při dive testu bez zátěže vyplouval po2-3s hned nahoru, tak jsem si myslel že je těžší na ten předek, já provedl opak, ale jak píšu bude s tím ještě nějaká štelovačka.

Když houpe tak je lehké na předek, proto to taky přestalo po přidání zátěže dopředu. Martijn má pravdu


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.04.2012 18:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2008
Příspěvky: 560
Bydliště: Ústí nad Labem
Obrázky: 0
Tak je to dobrý, já myslel že když houpe, tak je těžký na předek, ale jsem blb je to logicky opačně.


Naposledy upravil MEK dne ned 08.04.2012 19:05, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.04.2012 18:48 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 6.3.2011
Příspěvky: 90
Bydliště: Liberec
Obrázky: 4
Mam otazku castecne se tykajici tematu. Mam Isise, kridlo jsem koupil uz slepene dohormady. Uz od zacatku boci letadlo pri vytrimovani do nuly stale mirne doprava. Je to tim, ze je kridlo mirne zkroucene. A ted muj dotaz. Co byste doporucili: • Kridlo rozriznout a prelepit (poloviny nebudou u korene kridla dobre pasovat na sebe - toto reseni se mi moc nelibi). • prelepit smerovku do uhlu (za cenu ztrat v letu - letadlo poleti porad ve skluzu) • Lze nejak kridlo zkroutit (bez nasledku na pevnost sendvice a bez tendence se vracet do puvodniho tvaru) • kridlo zahodit a koupit jine? Diky vsem za odpoved.

_________________
Letadla: K3600, F3K Isis, Champion 2,1m elektro, F3F Nemesis, Z226 EPP


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.04.2012 19:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.12.2009
Příspěvky: 309
Bydliště: LMK Chotěboř
Jestli je to málo, tak to nahřej fénem a překruť to. Nech to zatížené do druhého dne. Jestli je to hodně, tak to zahoď. Taky si překontroluj vyosení směrovky. Je polosouměrná a často to dělá i její špatné nalepení.

_________________
RCgliders.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.04.2012 21:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
MichalR píše:
Mam otazku castecne se tykajici tematu. Mam Isise, kridlo jsem koupil uz slepene dohormady. Uz od zacatku boci letadlo pri vytrimovani do nuly stale mirne doprava. Je to tim, ze je kridlo mirne zkroucene. A ted muj dotaz. Co byste doporucili: • Kridlo rozriznout a prelepit (poloviny nebudou u korene kridla dobre pasovat na sebe - toto reseni se mi moc nelibi). • prelepit smerovku do uhlu (za cenu ztrat v letu - letadlo poleti porad ve skluzu) • Lze nejak kridlo zkroutit (bez nasledku na pevnost sendvice a bez tendence se vracet do puvodniho tvaru) • kridlo zahodit a koupit jine? Diky vsem za odpoved.


Vykontruj to křidélky, zjisti kolik to je.
- překruť teplotně křídlo, nebo to nech kontra křidélky..., poslední možnost je zahodit to. :wink:

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 05.05.2012 21:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
onca píše:
Já to mám seřízené trochu jinak. Snažím se úhel seřízení mít co nejmenší. S tím mám výhodu, že když házedlo chci poslat hodně dopředu, tak ho vypustím skoro rovně. Když chci nahoru, tak ho musím podebrat. Je to ale tak, že kam ho pošlu, tak tam letí a nesmí se vzpínat. Za větru by mě dělalo lopasy :-)
Má to ale i nevýhodu, že éra sou mrchy na lítání, ale zas mě lepší ukazují termiku a asi se dají i víc vyhodit.
Doporučuju najít kompromis, aby se to dalo uřídit a nováčkům aby to mírně vyplaválo. (nezapíchnou to 5m před sebe :-)


Ondřeji, prosím, o radu, jak doporučuješ ten zmiňovaný kompromis úhlu seřízení hledat?

Doposud jsem měl zato, že si u svých letadel dovolím posunout těžiště víc dozadu až budu mít letadlo víc v ruce. Nyní si mi otevřela nová dimenze ladění letadla – magický úhel seřízení. Není mi ale moc jasné, jak prakticky ladit úhel seřízení (a přiblížit s třeba doporuřovanému co nejmenšímu úhlu seřízení), když pro rozumné odhody musím VOP natvrdo zalepit a tím bude úhel seřízení dán natvrdo a už s ním nic neudělám (pokud tedy nechci podkládat křídlo – resp. měnit úhel nastavení křídla). Bez zalepení nezačnu pořádně házet, ale po zalepení už toho moc nepoladím...


Taky mi uniká (a to budou asi chybějící základy aerodynamiky), jak ladit úhel seřízení, když změnou úhlu seřízení se určitě změní i chování modelu po odohodu. Pokud totiž podložím náběžku VOP (abych snížil úhel seřízení dle tvého vzoru), tak to musí mít stejný účinek jako potlačení a pokud nebudu nic dělat s těžištěm, tak po dohodu bude mít letadlo tendenci jít k zemi, protože bude těžké na čumák.

Zkusím nastínit, jak postupuji a uvažuji při záletu.

1. Nezalétaného F3K vyvážím v dílně dle výrobce/návodu, abych měl těžiště (budu uvažovat začátečníka) spíše vpředu a jdu za bezvětří a bez termiky na zálet. Výdlekem by mělo být ověření težiště a zjistit správnou polohu VOP, abych mohl VOP zalepit a mohl tak házet z otočky plnou silou.

2. Prvními hody oštěpařsky doladím základní trim VOP, aby se letadlo ani nehoupalo ani nešlo čumákem k zemi při letu.

3. Opatrným hodem z otočky (protože nemám ještě zalepenou VOP) zkusím, jak se bude letadlo chovat po odhodu.

4a) Pokud se vzpíná (nebo dokonce dělá looping), tak je to známka toho, že mám trimem VOP moc přitaženou abych kompenzoval, že mám letadlo těžké na čumák a proto tedy uberu zátěž ze špice
4b) Pokud nestoupá nebo dokonce ryje v zemi, tak je to známka toho, že mám trimem VOP moc potlačeno, abych kompenzoval, že mám letadlo těžké na ocas a proto tedy přidám zátěž do špice.
4c) pokud letí rovně, tak jsem s těžištěm spokojen

5. Když mám vyřešené těžiště, tak začnu ladit usazení VOP (pokud nemám plovoucí VOP). Vizuálně zkontroluji, zda je řídící plöcha VOP v rovině s pevnou částí VOP a pak

6a) Pokud je řídící plocha vychýlená dolů (mám potlačeno), tak podložím zadní část VOP a dotrimuji do nuly a začnu znovu od bodu 2 nebo 3
6b)Pokud je řídící plocha vychýlená nahoru (mám přitaženo), tak podložím přední část VOP a dotrimuji do nuly a začnu znovu od bodu 2 nebo 3
6c) Pokud je řídící ploška VOP v rovinš se zbytkem VOP, tak mám poladěno a jdu VOP napevno zalepit.

7. Po zalepení opakuji vše od bodu 2. Zde přichází další otazník: Nevím, tedy ale co budu dělat, až dojde k tomu že po zalepení zjistím, že pro spokojenost z letu i hodu musím mít pořád přitaženo/potlačeno nebo že zjistím, že by mi vyhovoval menší úhel seřízení (například až ze mne bude po nalétání stovek hodin F3K master...:-).


Další otazník mám ohledně bodu 4. Pokud přidám zátež do špice (viz 4b), tak posouvám těžiště dopředu a logicky zhoršuji klouzavost. Co mám uděat, abych klouzavost nezhoršil ? Nebo je to chybná úvaha a klouzavost se tím vůbec nemusela změnit ? Měl jsem zato, že v F3B i F3K se často žene majitel brusu za těžištěm spíše vzadu, kde je letadlo ještě ovladatelné....

P.S. Pro jistotu přikládám odkaz na pojmy úhlů seřízení, náběhu, nastavení (pokud někdo tápe jako já, tak mu to snad pomůže)

http://www.slavetind.cz/stavba/konstruk ... ridla.aspx
Úhel seřízení je v podstatě rozdíl mezi úhlem nastavení křídla a úhlem nastavení VOP. Jeho velikost má vliv na podélnou vyvažitelnost a podélnou říditelnost letounu při krajních centrážích (krajních dovolených polohách těžiště). Pro zajištění přirozené podélné stability je nutné, aby přední plocha měla vždy větší úhel nastavení, než plocha zadní.

Nebo zde:
http://www.slavetind.cz/stavba/koncepce ... ce1_0.aspx
Křídlo má oproti VOP vždy větší úhel nastavení, plochy tedy mají kladný úhel seřízení. Těžiště letounu je v přiměřené vzdálenosti před působištěm aerodynamických sil na křídle. Velikost úhlu seřízení je volena tak, aby ve všech ustálených režimech letu vznikala na VOP vyvažovací síla opačneho směru, než síla vztlaková na křídle. Vztlak L vůči těžišti vyvolává klopivý moment "na hlavu", vyvažovací síla P na VOP klopí "na ocas". V ustáleném režimu letu jsou oba momenty v rovnováze.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 05.05.2012 22:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
Při posouvání těžiště dopředu to musíš kompenzovat větším úhlem seřízení, pokud to už konstrukčně nelze, tak kladnou výchylkou výškovky. Tím zvýšíš celkový odpor. Důsledkem je zhoršení klouzavosti.
Posouváním těžiště dozadu zmenšuješ úhel seřízení, snižuješ odpor. Pokud to přeženeš, tak to nebude řiditelné, bude to vyžadovat neadekvátní zásahy do řízení, které ve výsledku budou znamenat vyšší opadání, horší klouzavost. Můžeš to dostat i do stavu, že se vzrůstající rychlostí letu bude působit nárůst klopivého momentu opačně = zareješ to po odhodu.
Všechna F3K co jsem měl šly seřídit na základním nastavení úhlu od výrobce tak, že naprosto minimálním trimem výškovky v kombinaci s posunem těžiště by to šlo poslat po odhodu do lopinku a obráceným seřízením to zase zarýt před sebe. Je velmi důležité dodržet základní nastavení (úhel seřízení) daný výrobcem. To mají všichni špičkoví výrobci vychytané a tohle není třeba měnit.
Výrazně změní charakter letu po odhodu i laborování s flaperonem. Není třeba rozhodně žádných extrémních pokusů. Dolů to nedávej vůbec, nahoru tak cca 1 -1,5mm, 2mm už je většinou moc, svědčí to o nesprávném nastavení ostatního.

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.06.2012 15:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
Díky za výborné nasměrování. ISISe statečně ladím, tak snad se doberu k nejakému smysluplnému nastavení

P.S. Pro podobně tápající začátečníky F3K se podělím o „hloupou“ chybu, která mi ladění značně komplikovala a velmi jsem se divil, že bez zásahů do těžiště nebo trimování se letadlo po odhodu chovalo nahodile radikálně jinak (většinou se snahou přejít do lopingu po odhodu). Vyloučil jsem že dojde k posunu težiště spatným upevněním přijímače a dovážení ve špici. Nakonec se ukázalo, že jsem po odhodu svíral vysílačku v levé ruce tak křečovitě, že jsem si občas konečkem palce sáhnul na ovládání výškovky (jsem pravák a létám MOD1). Nesáhnul jsem si přímo na na knipl, ale na „krytky“ u kniplu – viz foto Obrázek

Dávám si od té doby větší pozor, ale stejně bych na vysílačce uvítal vetší úchyt, aby mi vysílačka z ruky nevypadla. Asi řeším blbost, protože jsem u nikoho neviděl, že by měl na vysílačce speciální „madlo“….


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.06.2012 23:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 9.3.2010
Příspěvky: 214
Bydliště: Gbelany pri Ziline
Ja mam tu istu vysielacku a v pohode.
Mas pravdu - treba si len najst spravnu polohu. Je tam taka relativne ostra hrana na tom vybrati (sivom kruhu), vo vnutri kt. je umiestnena ta packa. (snad som to vysvetlil zrozumitelne). Za to to drzim. Tesne po odhode vsak musis prehmatnut palcom, aby si mohol plynule - alebo niekedy tiez razantne - potlacit. Jasne... :wink:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz