horcikovad píše:
Ahoj,
můžete mi někdo poradit?Nakupuji zboží přes e-bay a následně ho prodávám.Teď se mi stalo,že paní,která si u mne koupila hodinky v ceně 13 dolarů
(věděla,že zboží je dovážené z ciziny),musela platit poplatek 96Kč.
Měla na to pošta vůbec právo?
Takže když já budu muset paní zaplatit 96 Kč ,takže ještě doplácím!!!
Nevíte co mám dělat,prosím poraďte.
Díky,Dana
Dovozcem zboží je adresát uvedený na zásilce.
Pokud je zásilka ze zahraničí poslána přímo na adresu zákazníka a ten zákazník to zboží nemá pro obchodní účely, ale pro soukromou potřebu, pak je to z hlediska zákona považováno za neobchodní dovoz a Česká pošta pak v některých případech účtuje poplatek 96 Kč nechvalně známý jako "výpalné", a to v případě osobního vyřízení celního odbavení na poště Praha 120 a kromě toho také v případě vyžádání dokladů od adresáta pokud celníky na zásilku není stanoveno DPH. Pokud na zásilku je stanoveno DPH a zásilka je odbavena přes celního deklaranta České pošty pak Česká pošta adresátovi účtuje namísto poplatku 96 Kč vyšší poplatek 180 Kč přičemž se tento poplatek zahrnuje do základu pro DPH.
Pokud Vás zajímá za jakých okolností se neplatí nic, za jakých okolností se platí poplatek 96 Kč a za jakých se platí poplatek 180 Kč to je uvedeno
viz tento odkaz. Je třeba si ovšem uvědomit, že se to týká jen neobchodního dovozu tj. pokud je např. zásilka poslána ze zahraničí přímo na adresu zákazníka a ten zákazník to zboží nemá pro obchodní účely, ale pro soukromou potřebu.
Neobchodními účely se rozumí to, že je zboží určeno pro osobní potřebu adresáta nebo jeho rodinných příslušníků.
Obchodními účely se rozumí to, že je zboží určeno např. k dalšímu prodeji nebo pro realizaci nějaké zakázky např. stavby, tvorba výrobku na zakázku apod. tj. prostě , že adresát zásilky dováží zboží v rámci své podnikatelské činnosti.
Pokud adresát zásilky, který má zboží pro obchodní účely tuto skutečnost neoznámí, může to být kvalifikováno jako celní delikt a v některých případech i jako daňový únik, protože pro zásilky odbavované jako obchodní dovoz se uplatňují odlišná pravidla např. z hlediska zahrnutí poštovného do částky pro porovnání s limitem DPH viz úvodní příspěvek v tomto tématu a tam viz sekce
Zboží obchodního charakteru.
Pokud si jako prodejce necháte poslat zásilku na svoji adresu a nebo pokud zákazník na jehož adresu je zásilka poslána má to zboží pro obchodní účely pak má adresát zásilky při oznámení o zásilce od Česká pošty oznámit poště skutečnost, že se jedná o obchodní dovoz. V takovém případě Česká pošta zásilku celně neodbavuje a předává ji soukromé firmě, která v těchto případech zabezpečuje celní odbavení a adresát pak může zvolit i možnost osobního odbavení buď přímo na poště Praha 120 nebo pokud příslušná celně-deklarantská firma takovou službu poskytuje existuje i možnost přeposlání zásilky v režimu tranzitu a odbavení zásilky v místě blízkému místu podnikání adresáta. Jen pro informaci u neobchodních dovozů není možnost režimu tranzitu poskytována vůbec.
Celní odbavení obchodního zboží má odlišné formy poplatků
viz tento odkaz a tam viz sekce
Ceník - služby celní deklarace a podsekce
Obchodní zboží. Poplatek 96 Kč tam je taktéž uveden a není vyloučeno, že může být uplatňován za podobných předpokladů jako je tomu u zásilek neobchodního charakteru. Já k tomu podrobnější informace nemám a o oblast odbavování pro obchodní účely se ani moc nezajímám.
Ohledně podrobností k uplatňování onoho poplatku 96 Kč vůči zásilkám obchodního charakteru se tedy můžete informovat dotazem na adrese
cd-praha120@cpost.cz, ale upozorňuji na skutečnost, že podávání těchto informací může Česká pošta považovat za službu v rámci tzv.
poradenských služeb pro veřejnost a v takovém případě vám bude účtovat 360 Kč za každou započatou hodinu, kterou se tomu bude věnovat pracovník České pošty vyřizující takový dotaz.
Z dosavadních informací, které k tomu mám mohu konstatovat jen to, že poplatek 96 Kč není vázán na plnou moc a Česká pošta ho uplatňuje na základě svých interních rozhodnutí a předpisů obvykle zcela bez ohledu na to zda s tím adresát souhlasí či nikoli. Pouze v některých dřívějších případech kdy adresát odmítl podepsat plnou moc a přitom si nevyřizoval odbavení zásilky osobně bylo zaplacení tohoto poplatku Českou poštou prominuto, ale nebylo to ve 100% takových případů tj. může to být různé případ od případu. Takže i když se adresát rozhodne plnou moc nepodepsat přesto se může stát, že mu Česká pošta poplatek nepromine a bude postaven před rozhodnutí buď zaplatit poplatek 96 Kč a nebo odmítnout zásilku.
Ve vysvětlení České pošty k uplatňování poplatku 96 Kč uvedeného
viz tento odkaz je mimo jiné uvedeno, že
se poplatek neuplatňuje u zásilek s celní hodnotou do 22 Eur za předpokladu, že je splněna podmínka úplnosti a správnosti doprovodné dokumentace, resp. není třeba ze strany České pošty na uvedenou zásilku vyhotovit souhrnnou deklaraci a následně ji uložit do dočasného skladu z důvodů ověřování správnosti údajů. Bohužel
o tom zda výše zmíněná podmínka je či není splněna rozhodují pracovníci České pošty zcela nezávisle na celnících a navíc nekonzistentně.
Některé dřívější případy naznačují, že mohlo být o nesplnění výše zmíněné podmínky rozhodnuto účelově i když byla doprovodná dokumentace zjevně kompletní a i samotní celní úředníci by takovou zásilku s vysokou pravděpodobností propustili volně bez CLA i DPH bez požadavku na ověřování správnosti údajů. Může tedy jít o konflikt zájmů ze strany pracovníků České pošty v tom smyslu, že některé zásilky byly, jsou a i nadále mohou být zadrženy s požadavkem na doložení dokladů úmyslně jen za účelem vybrání poplatku 96 Kč, který pak Česká pošta inkasuje.Pokud dojde k situaci, ve které bude Česká pošta adresátovi účtovat poplatek 96 Kč a nepromine ho pak jediným, způsobem jak lze v současnosti zaplacení tohoto poplatku zabránit je odmítnout převzetí zásilky. Adresát v takovém případě nic platit nebude, ale také nic nedostane a zásilka je Českou poštou na její náklady obvykle vrácena na adresu odesílatele.
Případná stížnost na uplatnění poplatku 96 Kč je dle mého názoru bez šance na úspěch, protože je to realizováno v rámci služeb České pošty, které nejsou zahrnuty do kontroly dle zákona o poštovních službách a ČOI stížnosti k tomu odmítá řešit, protože na to nemá pravomoc a totéž i ČTU, který dokonce i v oficiální odpovědi na stížnost konstatoval, že v současné době na to v ČR nemá pravomoc nikdo. Takže takovou stížnost bude nakonec řešit zase sama Česká pošta a jelikož má v tomto ohledu zcela volné ruce tak je zřejmé jak asi takovou stížnost vyřídí. Osoba vůči níž byl zmíněný poplatek uplatněn a nesouhlasí-li s ním může tedy zkusit stížnost uplatnit u samotné České pošty a pokud bude stížnost Českou poštou vyřízena negativně pak v případě že má příslušná osoba dostatek prostředků, volného času a chuti tak může zkusit zahájit soudní spor proti České poště ohledně uplatnění onoho poplatku. Pokud se někdo rozhodnete pro tento krok pak prosím o to, abyste zde dali vědět výsledek sporu ať už dopadne jakkoli.
Při objednávání zboží od zahraničních prodejců mimo EU doporučuji následující postup.1. Buď už rovnou do poznámek v rámci objednávky nebo ihned po provedení objednávky pošlete prodejci zprávu s těmito požadavky:
Please you for:
1) do not write any specification "Gift" in the customs declaration,
2) write specification "Other" in the customs declaration,
3) write specification actual sale price of goods and also separately price of postage in the customs declaration,
4) enclose in the package a invoice with prices of all each items of goods and also separately price of postage.2. V případě, že budete kontaktováni Českou poštou ohledně doložení dokladů k zásilce tak si vyžádejte od České pošty informaci o tom z jakých důvodů jsou tyto informace požadovány a pokud to bude důvod nedostatečného zdokumentování zásilky od prodejce tj. např. pokud v tom konkrétním případě bylo pracovníkem České pošty identifikováno nesprávně vyplněné celní prohlášení na zásilce nebo chyběla faktura (invoice) apod. tak zásilku odmítněte s požadavkem na uvedení důvodu nesprávně vyplněného celního prohlášení nebo s tím, že chyběla faktura k zásilce apod. Česká pošta pak zásilku vrátí na vlastní náklady na adresu odesílatele aniž by adresát cokoli musel platit.
3. Následně kontaktujte prodejce s tím, že nedodržel vaše požadavky, na které jste ho předem upozornili a v důsledku toho vám způsobil problémy při celním odbavení, které měly za následek odmítnutí zásilky z vaší strany v důsledku nákladů vzniklých vinou prodejce (odesílatele). Prodejce, který posílá zásilky do cizí země má respektovat zákony cílové země ve vztahu k posílané zásilce. Následně od něj požadujte buď vrácení peněz včetně poštovného nebo zaslání zásilky znovu na jeho náklady a tentokrát s již správně přiloženou dokumentací k zásilce. V případě, že se bude prodejce cukat řešte problém reklamací přes PayPal a požadujte vrácení plné částky.
PayPal: Protection for your Purchases. Tam je návod jak postupovat krok za krokem.
Funguje to zhruba tak, že poškozená osoba mající jakýkoli PayPal účet, ze kterého provedla platbu, za kterou nedostala od prodejce zboží i když se třeba jednalo o odmítnutí zásilky adresátem v důsledku nesprávného postupu odesílatele při odesílání zásilky apod.
otevře na Resolution Centre spornou událost (v tom návodu je na to odkaz) pro
tu konkrétní platbu, a to
nejpozději do 45 dnů od provedení té platby. Pokud se
do 20-ti dnů od otevření té sporné události nedohodne s prodejcem tak
předá spornou událost k reklamaci PayPalu a pokud PayPal uzná oprávněnost na straně reklamující osoby, pak jí převodem na její PayPal účet uhradí celou částku včetně poštovného a převezme celou pohledávku na sebe. PayPal si pak následně sám vypořádá pohledávku s příslušným prodejcem.
4. Pokud by se ukázalo, že zásilka byla Českou poštou zadržena účelově i když prodejcem byla přiložena veškerá potřebná dokumentace a byla v pořádku, pak zkuste stížnost na uplatnění onoho poplatku u České pošty viz již zmíněný popis a případně pak žalobu u soudu.