Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 11:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2651
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Při dimenzování spojek je problém na jedné straně znát pevnostní charakteristiky materiálů a na druhé straně odhadnout zatížení při letu a případné havárii. Moc se toho nedozvíte, nebo ve velmi širokém rozmezí. Já ten uhlík použil zkusmo (opak metody "dvakrát měř a jednou řež" je anglické "cut and try", tedy řízni a pak zkus). Na tom 3 m Pilatusovi spojka uhlík 10 mm drží. Snesla i dost ostré přemety na motor, když mi model vletěl do slunce, i pád po špatném hození modelu. Pád ve vývrtce do lesa mezi stromy nevydržela. Měl jsem Luňáka od Zedka 3,6 m, kde jsou spojky nalaminovány (sklo, ne uhlík) na kulatině z tvrdého dřeva. Taky je problém plynulý přechod tuhosti nosníku - žádné skoky mezi více a méně dimenzovanou částí - při nějakém prudším obratu rupne, i když by to při plynulém zeslabení vydrželo. Myslím, že nejvíc by k tomu řekli stavitelé modelů F3Ba F3J.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil kocour dne sob 12.11.2011 8:14, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 12:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
Z duvodu nižší váhy používám právě ty uhlíkové trubky uvnitř s vlaminovanou ocelovou kulatinou,váhový rozdíl mezi plnou ocelovou kulatinou a uhlíkovkou s ocelovým středem tam je,pevnostně na pruhyb je to samozřejmě měkčí,ale nehrozí,že by křídlo komplet ulétlo,což mám s pouze uhlíkovou kulatinou několikrát v praxi odzkoušené-tudy opravdu cesta nevede.Pokud potřebuji model dovážit do větru a přidávám závaží , měním i spojku právě za plnou ocelovou kulatinu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 12:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
Jinak čistě selským přístupem pro termické polétání volím takovou spojku,kdy letadlo naložené v letové váze zvedlé za konce křídel se prohýbá nepatrně více ve spojce,nežli je samotný pruhyb křídel,pak je větší šance,že pokud něco někde rupne,bude to spojka a né křídlo,na akrobacii používám už spojku takovou,aby byl pruhyb bud pozvolný-plynulý,nebo pouze opravdu v křídlech-né v pruhybu spojky.U větších letadel na normální létání-4m makety mi stačí,když model na rozpažení rukou při zacloumání ve středu nemává,zvedat podýhované stavebnicové křídlo za konce u 4m makety nic mnoho ale jít by to mělo .Ovšem akrobatického kompozitového 15kg 5m Swifta jsme nesli za KONCE KŘÍDEL naprosto bez problému.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 19:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2651
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Pro mé létání ta celouhlíková kulatá spojka stačí, akrobacie mě nebaví, ani ji neumím. Mám dojem, že spojky křídel F3B a podobné jsou taky jen z uhlíku, ale kulatina to není- ten tvar je staticky dost nevýhodný, nejlepší bude asi komůrkový profil, s dostatečnou tlouštkou stěn, přenášejících smyk a zajišťujících stabilitu. Já větroně zkouším tak, že musí vydržet důkladné zahoupání při podepření na koncích křídla. ale jak jsem už napsal, mě stačí klidné létání, nejvýš nějaký opatrný přemet nebo let na zádech.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 20:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
kocour píše:
Pro mé létání ta celouhlíková kulatá spojka stačí, akrobacie mě nebaví, ani ji neumím. Mám dojem, že spojky křídel F3B a podobné jsou taky jen z uhlíku, ale kulatina to není- ten tvar je staticky dost nevýhodný, nejlepší bude asi komůrkový profil, s dostatečnou tlouštkou stěn, přenášejících smyk a zajišťujících stabilitu. Já větroně zkouším tak, že musí vydržet důkladné zahoupání při podepření na koncích křídla. ale jak jsem už napsal, mě stačí klidné létání, nejvýš nějaký opatrný přemet nebo let na zádech.



Já už jsem poléčený :D do Habichta jsem měl pro termické létání pouze uhlíkové lehké spojky a na svah do větru ocelové kulatiny,poprvé jsem stratil obě křídla -uhlíková spojka,při aerovleku,když se model rozkmital,naštěstí zustali viset na gumovém stažení polovin a já přistál na těch pahýlech-křídlech co jsou součástí trupu,podruhé mi ulítlo jedno křídlo,když jsem zjištoval,na kterou stranu jde model do vrtáku,když prudce přitáhnu výškovku,prostě jsem zapoměl,že tam mám uhlíkové spojky :D to už jsem ale musel s modelem do dílny a míchat epoxyd :D Ale jak jsem psal na začátku,v gumovém trupu,kde muže uhlíkovka propružit to je bez problému.Kuli nižší váze už jen uhlíková trubka a uvnitř ocelový drát-at si klidně ten uhlík opět praskne,ale maximálně vzpažim,ale křídlo neuletí komplet.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 21:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2651
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
pepin: Já ty uhlíkové spojky mám jen ve větroních s elektromotorem v čumáku, kde jsem chtěl ušetřit na váze - v případu spojky 10 mm je to skoro 200 g.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: sob 05.11.2011 21:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
kocour píše:
pepin: Já ty uhlíkové spojky mám jen ve větroních s elektromotorem v čumáku, kde jsem chtěl ušetřit na váze - v případu spojky 10 mm je to skoro 200 g.


Zbytečně si zahráváš,jednou to přijde :wink: Nad rozpětí 2m a váhu do 1kg už čistou uhlíkovku nedám-samozřejmě neplatí pro hranaté spojky v kompozitech,to je ale něco jiného,nežli kulatina,kulatou uhlíkovku mám jen v jednom kompozitu-2m ale ta je v duralové trubce,takže opět né pouze uhlík.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: pon 07.11.2011 23:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2010
Příspěvky: 555
Bydliště: Praha 6
Nechci nijak nikoho protěžovat. ...ale v tomhle jsem poslechl uživatele VEKA a něco si nastudoval v rámci své vlastní navrhovačské a stavěcí mánie. Nevim jestli jsem byl dost pilnej student, ale něco máličko jsem pochopil a popravdě mě to zachránilo od ztráty korun za materiál a zklamání. ...a taky nerad z některých projektů na čas vycouval...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: úte 08.11.2011 6:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.10.2005
Příspěvky: 1636
Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
Choze píše:
Stavím model VSO10. Rozpětí 3metry, trup laminát, křídla plánuju polystyren potažený dýhou.
Jen nevím jaký materiál jakého průměru a délky použít na spojku křídel, z jakého materiílu pořídit trubku, která bude v křídlech zalepená.
Ještě nevim přesně jak křídlo vyztužit, plánoval jsem ze dvou smrkových lišt a mezi němi balsu příslušné tloušťky.
Jestli bude tento nosník+dýhový potah stačit.


VSO-10 v téhle velikosti bude nejspíš http://www.rcrevue.cz/objednejte-si/pla ... nek=vso-10 plán 085S
Tam je ta spojka celkem jednoduchá a hlavně funkční. Něco podobného mám na VSO-10 o ruzpětí 4-5m. Křídlo je PPS+dýha a funkci plní ta spojka na 100%. Jak je to uvnitř provedeno netuším. Model jsem pořídil náhodou od kamaráda. Samosebou to není na ostrou akrobačku. Přemet, let na zádech, výkrut a vývrtku zvládá bez problémů. Ale tomu se snažím vyhnout, přeci jen je to větroň.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: úte 08.11.2011 10:37 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 23.12.2009
Příspěvky: 116
Na své vose podle Farova plánu to mám z ocelové planžety 2x12 mm. Do křídla je to vetknuto cca těch 150mm a v trupu je to do poloviny (vše v mosazném futru), tak jak je na plánu. Mám konstrukční stavbu a při vleku s běžcem křídla nevykazují průhyb ani ve větším větru. Chápu, že u laminátového trupu bude třeba jiného řešení. Píšu jen jak to mám řešeno já a že už to něco vydrželo...

_________________
Variace na Motorspatz (2,3m), VSO-10 (3m-Fara), Aeronca -10ccm, Symfonik -V2 (3m), VT-116 (3m-Fara),L-13 Blaník - výstavba a další..
http://aero1000.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: pon 02.06.2014 13:20 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 2.6.2014
Příspěvky: 36
Bydliště: Rakovník
Ahoj všem jsem tu na foru nový, po letech jsem se vratil k modelařině, rozhodl jsem se dostavět několik rozestavěných modelů z předchozí doby, vše snad v pohodě akorát mě chybí vybavení na polystyrenové křídla momentálně stavím VSO-10 podle plánku pana Fary, 3m rozpětí, vlastním laminátový trup a kormidla, a hledám někoho kdo by si chtěl přivydělat že by mě tyto křídla vyříznul a zalisoval spojku a nosník spolu s potahem. případní zájemci prosím na email: marecek.pavel(ZAVINÁČ)seznam.cz nebo po zprávě pošlete telefoní číslo zavolám. díky a letu zdar Pavel.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: pon 07.09.2015 15:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.6.2012
Příspěvky: 778
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 0
Ahoj,

potřeboval bych pomoci s obdobným problémem.
Potřebuji zvolit spojku křídla popř. nosník pro křídlo z polystyrenu potažené hnědou lepící páskou.
Letadlo je Heptad. Klidný pomalý stroj. Rozpětí 2000mm.
Letová váha stroje bude do 1,5kg
Dostupnost nejlépe u RCking nebo Hořejší.

Příloha:
heptad.jpg
heptad.jpg
[ 132.57 KiB | Zobrazeno 1881 krát ]



Děkuji

_________________
Flop II, C182, EasyStar, BladeDancer, Tracy-E, Extra EPP, Guppy (ve stavbě), Copter


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: pon 07.09.2015 15:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
pepin píše:
Zbytečně si zahráváš,jednou to přijde :wink: Nad rozpětí 2m a váhu do 1kg už čistou uhlíkovku nedám-samozřejmě neplatí pro hranaté spojky v kompozitech,to je ale něco jiného,nežli kulatina,kulatou uhlíkovku mám jen v jednom kompozitu-2m ale ta je v duralové trubce,takže opět né pouze uhlík.


Cirrus od Reicharda má při rozpětí cca 3,4 jako spojku uhlíkovou kulatinu 10 a 6 mm a nemám pocit, že by to s křídly nějak cvičilo. Ale je pravda, že půlky křídla drží na gondole ještě i 4 šroubky. A taky s ním teda nedivočím, na to není ani určený.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: pon 07.09.2015 16:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
to Marena: Stavěl jsem PASSIVE, což je prakticky to samé a na spojky jsem použil uhlíkové trubky 10/9 x 410 a 6/5x210. S GoPro váží asi 1,3kg a bez problémů vydrží i přemet.
Tady se můžeš podívat, že nekecám: :D
http://lark3.rajce.idnes.cz/Kamera_GoPro-HD_nejen_na_LASER-200/#Vrutice_2011-04-20.jpg

Edit: Ještě jsem si vzpoměl a doporučuji, pokud to máš z obyčejného (kuličkového) EPS, nalep na boky trupu pásky z 0,4 překližky. Stačí 10 až 15mm široké. Při mírné zatáčce se mi zlomil za křídlem trup.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spojka křídla a nosník
PříspěvekNapsal: úte 08.09.2015 0:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
kope píše:

Cirrus od Reicharda má při rozpětí cca 3,4 jako spojku uhlíkovou kulatinu 10 a 6 mm a nemám pocit, že by to s křídly nějak cvičilo. Ale je pravda, že půlky křídla drží na gondole ještě i 4 šroubky. A taky s ním teda nedivočím, na to není ani určený.


nejde o CVIČENÍ VE VZDUCHU
jde o to, že třeba při přistání si škrtneš křídlem o keřík--rychlý náraz--v lepším případě ta uhlíková kulatina uletí hned, v horším jen napraskne a opět s ní odstartuješ na další let---ve vzduchu nejšpíš opět nepraskne--teda pokud budeš mít štěstí :wink:

ulítalo a poprasakalo mi jich už opravdu hodně na to, abych si stál za tím, že uhlíková kulatina bez kovového vnějšího pláště není to pravé ořechové do většího era--nad maximálně 1kg letové hmotnosti.

PS: nejde o divočení---pokud se s někým náhodou ve vzduchu potkáš, nebudeš mít pouze zásek v křídle-- to křídlo sto pro opustí ero , páč ta uhlíková kulatina ten kmit mezi pouzdrama na těsno neustojí ani náhodou, pokud není mezi jednou polovinou a druhou polovinou křídla nějaký prostor pro její možnost propružení, ale je třeba pevné pouzdro v křídle i v trupu, tak ta uhlíkovka má možnost propružení jen ve spoji pouzder a to neustojí--u Nimbuse nemám v trupu vubec žádné pouzdro--tam by to zvládala asi oi uhlíková kulatina--má tam v trupu možnost minimálně v délce cca 7 centimetru propružit

u condora magic evo prochází trupem mosazná spojka--uhlíkovka mi praskla už první den při záletu a tak to je i u jiných modelu, kde jsem měl i trupem pevné pouzdro.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz