Autor |
Zpráva |
DD
|
Napsal: úte 14.12.2010 22:07 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 17.2.2008 Příspěvky: 248 Bydliště: Jihlava
|
chuan píše: Že se klouzavost při nakládání nemění, to se shodneme. Co se týče nakládání, tak to DD popsal taky přesně. Já si ale zůstnu u tvrzení, že pokud chceš od někud doletět a netlačí tě čas (jako že tě spíš tlačí to, aby jsi se vrátil do čtverce) tak je nepraktické používat minimální odpor, protože rychlejší let způsobuje i větší opadání. Nejlépe by měla posloužit pořád ta klouzavost. Režim pronikavosti fakt není, respektive se o něm nikde v Mechanice letu nepíše ač je to docela často používaný pojem. coro: ve větru nad zemí není dobré létat, poryvy koukají za každým drnem.
ano na vzdálenost ano je lepší letět na max klouzáku pokud neletíš proti větru, jak již tu dlouho omýláme tu rychlostní poláru... vynes si na ní Xm/s protisměru letu a po směru letu... črtni si tečny na optimální klouzák a odečti rychlost za daných podmínek... orpti bezvětří budeš muset zpomalit a nebo zrychlit pokud chceš letět na max klouzáku a to v obou dvou případech. To s sebou nese jak zhoršení klouzáku tak opadání.. pokaždý je to kompromis kterej musíš nějak zařídit zásahem do řízení. Zrychlení - zpomalení kluzu
- fouká do zad spomalíš pač vítr te snese sebou a zdravým zpomalením se po poláře posuneš k menšímu opadání a v důsledku ušetříš výšku.
-Pokud to fouká proti tobě tak musíš rozumě urychlit letadlo!... jinak seš jak ve výtahu jenom stojíš na místě a klesáš, i když tabulkovej klouzák máš pořád max... ale za bezvětří....)
a urychlíš ho jak? potlačením nebo snížením odporu profilu? vyz příspěvky výše
máš pravdu, netvrdím že ne
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JMalik
|
Napsal: úte 14.12.2010 23:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Protože příspěvky končí nejasností kolem klouzavosti a pronikavosti, tak ještě jednou jinak.
Je odladěný režim maximální klouzavosti. To je nastavení, při kterém dolétne F3K z definované výšky na maximální možnou vzdálenost. Tomuto režimu odpovídá jediný bod na poláře, při absolutně klidném, laminárním proudění s nulovým vektorem rychlosti proudění okolí. Neexistuje jiné lepší nastavení F3K, při kterém to doletí dál, v případě že nefouká.
Teď začne foukat zepředu 2m/s, 5m/s, 10m/s....nepůjde to letět na režimu maximální klouzavosti, protože to nepoletí dopředu. Je třeba eliminovat tu složku horizontálního proudění zepředu. Bude výhodnější se posunout na poláře na vyšší rychlost, za cenu vyššího opadání, protože to jinak nepoletí dopředu.Pak nastoupí složitost ve formě proměnných klesáků a stoupáků, bude třeba znovu optimalizovat ten režim i v závislosi na proměnné složce horizontálního proudění.
Nejde to spočítat.
|
|
Nahoru |
|
|
komár
|
Napsal: stř 15.12.2010 7:52 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.12.2006 Příspěvky: 362
|
K tématu pronikavost vs. max. klouzavost. Osobně jsem toho názoru, že správně je do velkého větru letadlo příslušně naložit (tím se získá ta pronikavost) a dál létat na režim max. klouzavosti. Bude to efektivnější než mít éro lehké a pak tlačit jako blázen, aby to letělo dopředu.
Jiná věc je, že v praxi je těch pilotů, kteří používají balast, hrozně málo. A sám na sobě moc dobře vím, jak je tohle podceňované. Člověk se má pořád co učit
_________________ --Komár
http://denicek.lmkzdar.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Polynom
|
Napsal: stř 15.12.2010 13:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.11.2004 Příspěvky: 1340 Bydliště: Praha6-Nebušice
|
diri píše: to Polynom: ved to hej, ale pouzivas ich takto aj od polohy kde ti to najviac klze smerom hore?
no, jestli dobře rozumim otázce tak pokud mám zaplou termiku (mám jí schovanou na zvláštním přepínači ) a potřebuju klapky lehce nahoru, tak přepnu do režimu normál nebo rychlost a ten "mezistupeň" si doladím ručně na plynu
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: stř 15.12.2010 13:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Polynom píše: diri píše: to Polynom: ved to hej, ale pouzivas ich takto aj od polohy kde ti to najviac klze smerom hore? no, jestli dobře rozumim otázce tak pokud mám zaplou termiku (mám jí schovanou na zvláštním přepínači ) a potřebuju klapky lehce nahoru, tak přepnu do režimu normál nebo rychlost a ten "mezistupeň" si doladím ručně na plynu
Teď se to možná lehce znepřehlednilo.
Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.
Od tohoto stavu se flaperonem směrem nahoru zvýší dopředná rychlost za cenu většího opadání a je to režim použitelný na přeskok, nebo prosazení se proti větru.
Vyklopení směrem dolů zvýší vztlak za cenu snížení rychlosti a je to režim použitelný pro požadované kroužení v termice na nižší rychlosti.
Jak to nastavit, nakřivkovat, doladit.. je právě o tom to vychytat a nastavit i vyhovujícím způsobem individuelně k pilotovi.
|
|
Nahoru |
|
|
Polynom
|
Napsal: stř 15.12.2010 14:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.11.2004 Příspěvky: 1340 Bydliště: Praha6-Nebušice
|
JMalik píše: Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.
dle mě se teda zvláště házedlářské profily musejí na režim max kluzu klapkovat tím sem si celkem jist.
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: stř 15.12.2010 14:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Polynom píše: JMalik píše: Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.
dle mě se teda zvláště házedlářské profily musejí na režim max kluzu klapkovat tím sem si celkem jist.
Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K)
|
|
Nahoru |
|
|
komár
|
Napsal: stř 15.12.2010 14:55 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.12.2006 Příspěvky: 362
|
JMalik píše: Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K)
Jestli to nebude spíš dolů...
_________________ --Komár
http://denicek.lmkzdar.cz
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: stř 15.12.2010 15:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
komár píše: JMalik píše: Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K) Jestli to nebude spíš dolů...
To jsem právě čekal na názor Polynoma.
Když to chceš vyladit na maximální klouzavost, tak tomu odpovídají i nejmenší možné odpory, minimální úhel seřízení a poměrně výrazná zadní centráž.
To těžiště z téhle ideální polohy musí přijít mírně dopředu, aby se dosáhlo potřebné stabilitní zásoby a tomu samozřejmě pak odpovídá i nějaké kladné seřízení. Ale profil je potřeba udržet bez devastace v nule, protože tam se ztráta výkonu projeví víc než u té kombinace těžiště - kladný úhel seřízení.
Je možné, že se to nepodaří zcela ideálně a je třeba to lehce kompenzovat záporným nastavením flaperonu.
Na nejlepší klouzavost ale ne kladným. Tomu odpovídá zvýšení vztlaku, menší rychlost a s vychýlením flaperonu dolů roste aerodynamický odpor rychleji a hlavně vždy se snižuje rychlost.
Bylo by super řešení pro zvýšení výkonů těžiště posunout dozadu a gyro do výškovky. Jenom by to pak nebylo o létání, ale postupně o autopilotu.
(Pokud by bylo třeba dát flaperon dolů, tak aktuální stav seřízení je za bodem maximální klouzavosti a samozřejmě i za bodem minimálního opadání ( na poláře). Potom přijde logicky otázka, proč to tak létá a neposune se to po křivce nahoru k oběma zmiňovaným režimům)
|
|
Nahoru |
|
|
chuan
|
Napsal: stř 15.12.2010 16:38 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.4.2008 Příspěvky: 122 Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
|
klouzavost vs pronikavost:
Pořád jsem přesvědčený o tom, že když fouká, tak je nejlepší klouzat na maximum a pokud fouká tolik, že to couvá, tak buď nelétám a nebo naložím olovo. Zvýšená opadavost na vyšší rychlosti než Kmax znamená kratší čas ve vzduchu a takový režim mi je na závodech naprd. Nejsou to velké větroně, kde se létají přelety na čas.
Citace: Když to chceš vyladit na maximální klouzavost, tak tomu odpovídají i nejmenší možné odpory, minimální úhel seřízení a poměrně výrazná zadní centráž. ...
Kdyby tomu odpovídali ty nejmenší odpory nebavili by jsme se o maximální klouzavosti, ale o minimálním odporu. Odpovídá tomu téměř čistě aerodynamický poměr koeficientů cl a cd a hledáme jejich maximum (cl/cd)max. Centráže a těžiště mají nepřímo vliv na úhel náběhu a tedy vztlak potažmo odpor, ale nepletl bych to sem, protože seřízení težiště u F3K je už dost velká alchimie. Bez znalosti aerodynamických podkladů nemůže ani děd Vševěd vědět, kam se falepron vychýlí. Podívej se třeba ne Dr.Drelu a jeho SGII , který má pro normální přelety flaperon kam?
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: stř 15.12.2010 23:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
chuan píše: ............. Zvýšená opadavost na vyšší rychlosti než Kmax znamená kratší čas ve vzduchu a takový režim mi je na závodech naprd........
Nechal jsem z toho jen tu ústřední myšlenku.
Musíš občas (dost často) použít ten režim horší klouzavosti při vyšší dopředné rychlosti, jinak vůbec nedoletíš zpátky.
(Jinak režim Kmax znamená kratší čas ve vzduchu proti režimu
minimálního opadání )
|
|
Nahoru |
|
|
chuan
|
Napsal: čtv 16.12.2010 13:29 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.4.2008 Příspěvky: 122 Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
|
Citace: (Jinak režim Kmax znamená kratší čas ve vzduchu proti režimu minimálního opadání )
samosebou, ale o tom už se ve větru nemůže být ani řeč
|
|
Nahoru |
|
|
BKSL
|
Napsal: pát 11.10.2013 14:24 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.12.2012 Příspěvky: 318 Bydliště: Bánovce nad Bebravou
|
Klzavost je napriklad: 1:25
T.j. z jedneho metra vysky to vyda na 25 m letu dlzky. Musi tu byt udana aj rychlost alebo nie ?
Napriklad: Klzavost 1:25 pri 60 km/h ?
A ak musi byt udana rychlost tak to znamena ze lietadlo z bodu A s vyskou 1 metra doleti 25 metrov do bodu B pricom v bode B bude mat stale rychlost 60 km/h a vysku o 1 meter menej ?
_________________ RC glider Fling MiniCorado Daidalos 230
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: pát 11.10.2013 14:47 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
BKSL píše: Klzavost je napriklad: 1:25
T.j. z jedneho metra vysky to vyda na 25 m letu dlzky. Musi tu byt udana aj rychlost alebo nie ?
Napriklad: Klzavost 1:25 pri 60 km/h ?
A ak musi byt udana rychlost tak to znamena ze lietadlo z bodu A s vyskou 1 metra doleti 25 metrov do bodu B pricom v bode B bude mat stale rychlost 60 km/h a vysku o 1 meter menej ? Chce to trochu studia: http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... polara.php
|
|
Nahoru |
|
|
BKSL
|
Napsal: pát 11.10.2013 15:11 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.12.2012 Příspěvky: 318 Bydliště: Bánovce nad Bebravou
|
To je moc citania, preto pisem sem aby mi to niekto zhrnul v kocke, na to predsa forum je, clovek pomaha cloveku . V podstate ma napadlo ze menit profil kridla z idealneho profilu je blbost - vznikaju vacsie straty energie lietadla vzhladom na vytvorenie nevhodneho prudenia okolo klapiek. Preto ma napadlo menit tazisko v lietadle podla toho ako sa meni vietor. Bateria bude na voziku na malych kolajnicach pozdlzne v trupe. Vozik bude posuvany servom. Ked bude treba letiet proti vetru tak sa nezmeni idealny profil kridla ale zmeni sa tazisko posunom baterie po voziku napred tak ze bude tazky model na predok. Pri vetre odzadu to bude opacne. Tymto sa vyhneme energetickym stratam na klapkach (flaperon) a v kazdom vetre dosiahneme idealnu klzavost. Co vy na to ?
_________________ RC glider Fling MiniCorado Daidalos 230
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|