Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 14.12.2010 22:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 17.2.2008
Příspěvky: 248
Bydliště: Jihlava
chuan píše:
Že se klouzavost při nakládání nemění, to se shodneme. Co se týče nakládání, tak to DD popsal taky přesně. Já si ale zůstnu u tvrzení, že pokud chceš od někud doletět a netlačí tě čas (jako že tě spíš tlačí to, aby jsi se vrátil do čtverce) tak je nepraktické používat minimální odpor, protože rychlejší let způsobuje i větší opadání. Nejlépe by měla posloužit pořád ta klouzavost.
Režim pronikavosti fakt není, respektive se o něm nikde v Mechanice letu nepíše ač je to docela často používaný pojem.
coro:
ve větru nad zemí není dobré létat, poryvy koukají za každým drnem.


ano na vzdálenost ano je lepší letět na max klouzáku pokud neletíš proti větru, jak již tu dlouho omýláme tu rychlostní poláru... vynes si na ní Xm/s protisměru letu a po směru letu... črtni si tečny na optimální klouzák a odečti rychlost za daných podmínek... orpti bezvětří budeš muset zpomalit a nebo zrychlit pokud chceš letět na max klouzáku a to v obou dvou případech. To s sebou nese jak zhoršení klouzáku tak opadání.. pokaždý je to kompromis kterej musíš nějak zařídit zásahem do řízení. Zrychlení - zpomalení kluzu

- fouká do zad spomalíš pač vítr te snese sebou a zdravým zpomalením se po poláře posuneš k menšímu opadání a v důsledku ušetříš výšku.
-Pokud to fouká proti tobě tak musíš rozumě urychlit letadlo!... jinak seš jak ve výtahu jenom stojíš na místě a klesáš, i když tabulkovej klouzák máš pořád max... ale za bezvětří....)
a urychlíš ho jak? potlačením nebo snížením odporu profilu? vyz příspěvky výše

máš pravdu, netvrdím že ne :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 14.12.2010 23:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
Protože příspěvky končí nejasností kolem klouzavosti a pronikavosti, tak ještě jednou jinak.
Je odladěný režim maximální klouzavosti. To je nastavení, při kterém dolétne F3K z definované výšky na maximální možnou vzdálenost. Tomuto režimu odpovídá jediný bod na poláře, při absolutně klidném, laminárním proudění s nulovým vektorem rychlosti proudění okolí. Neexistuje jiné lepší nastavení F3K, při kterém to doletí dál, v případě že nefouká.
Teď začne foukat zepředu 2m/s, 5m/s, 10m/s....nepůjde to letět na režimu maximální klouzavosti, protože to nepoletí dopředu. Je třeba eliminovat tu složku horizontálního proudění zepředu. Bude výhodnější se posunout na poláře na vyšší rychlost, za cenu vyššího opadání, protože to jinak nepoletí dopředu.Pak nastoupí složitost ve formě proměnných klesáků a stoupáků, bude třeba znovu optimalizovat ten režim i v závislosi na proměnné složce horizontálního proudění.
Nejde to spočítat. :lol: :lol: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 7:52 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2006
Příspěvky: 362
K tématu pronikavost vs. max. klouzavost. Osobně jsem toho názoru, že správně je do velkého větru letadlo příslušně naložit (tím se získá ta pronikavost) a dál létat na režim max. klouzavosti. Bude to efektivnější než mít éro lehké a pak tlačit jako blázen, aby to letělo dopředu.

Jiná věc je, že v praxi je těch pilotů, kteří používají balast, hrozně málo. A sám na sobě moc dobře vím, jak je tohle podceňované. Člověk se má pořád co učit :-)

_________________
--Komár

http://denicek.lmkzdar.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 13:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
diri píše:
to Polynom:
ved to hej, ale pouzivas ich takto aj od polohy kde ti to najviac klze smerom hore?


no, jestli dobře rozumim otázce tak pokud mám zaplou termiku (mám jí schovanou na zvláštním přepínači :wink: ) a potřebuju klapky lehce nahoru, tak přepnu do režimu normál nebo rychlost a ten "mezistupeň" si doladím ručně na plynu


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 13:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
Polynom píše:
diri píše:
to Polynom:
ved to hej, ale pouzivas ich takto aj od polohy kde ti to najviac klze smerom hore?


no, jestli dobře rozumim otázce tak pokud mám zaplou termiku (mám jí schovanou na zvláštním přepínači :wink: ) a potřebuju klapky lehce nahoru, tak přepnu do režimu normál nebo rychlost a ten "mezistupeň" si doladím ručně na plynu


Teď se to možná lehce znepřehlednilo.
Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.
Od tohoto stavu se flaperonem směrem nahoru zvýší dopředná rychlost za cenu většího opadání a je to režim použitelný na přeskok, nebo prosazení se proti větru.
Vyklopení směrem dolů zvýší vztlak za cenu snížení rychlosti a je to režim použitelný pro požadované kroužení v termice na nižší rychlosti.
Jak to nastavit, nakřivkovat, doladit.. je právě o tom to vychytat a nastavit i vyhovujícím způsobem individuelně k pilotovi.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 14:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
JMalik píše:
Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.


dle mě se teda zvláště házedlářské profily musejí na režim max kluzu klapkovat tím sem si celkem jist.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 14:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
Polynom píše:
JMalik píše:
Na režimu max. klouzavosti by měl být flaperon v nule, nebo přibližně v nule. Pokud je to výrazněji jinak, je něco lehce špatně.


dle mě se teda zvláště házedlářské profily musejí na režim max kluzu klapkovat tím sem si celkem jist.


Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 14:55 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2006
Příspěvky: 362
JMalik píše:
Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K)


Jestli to nebude spíš dolů...

_________________
--Komár

http://denicek.lmkzdar.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 15:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
komár píše:
JMalik píše:
Jsi přesvědčený o tom, že režimu maximální klouzavosti odpovídá poloha flaperonu v poloze lehce nahoru? (u špičkových F3K)


Jestli to nebude spíš dolů...


To jsem právě čekal na názor Polynoma.
Když to chceš vyladit na maximální klouzavost, tak tomu odpovídají i nejmenší možné odpory, minimální úhel seřízení a poměrně výrazná zadní centráž.
To těžiště z téhle ideální polohy musí přijít mírně dopředu, aby se dosáhlo potřebné stabilitní zásoby a tomu samozřejmě pak odpovídá i nějaké kladné seřízení. Ale profil je potřeba udržet bez devastace v nule, protože tam se ztráta výkonu projeví víc než u té kombinace těžiště - kladný úhel seřízení.
Je možné, že se to nepodaří zcela ideálně a je třeba to lehce kompenzovat záporným nastavením flaperonu.
Na nejlepší klouzavost ale ne kladným. Tomu odpovídá zvýšení vztlaku, menší rychlost a s vychýlením flaperonu dolů roste aerodynamický odpor rychleji a hlavně vždy se snižuje rychlost.
Bylo by super řešení pro zvýšení výkonů těžiště posunout dozadu a gyro do výškovky. Jenom by to pak nebylo o létání, ale postupně o autopilotu. :wink:
(Pokud by bylo třeba dát flaperon dolů, tak aktuální stav seřízení je za bodem maximální klouzavosti a samozřejmě i za bodem minimálního opadání ( na poláře). Potom přijde logicky otázka, proč to tak létá a neposune se to po křivce nahoru k oběma zmiňovaným režimům)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 16:38 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.4.2008
Příspěvky: 122
Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
klouzavost vs pronikavost:
Pořád jsem přesvědčený o tom, že když fouká, tak je nejlepší klouzat na maximum a pokud fouká tolik, že to couvá, tak buď nelétám a nebo naložím olovo. Zvýšená opadavost na vyšší rychlosti než Kmax znamená kratší čas ve vzduchu a takový režim mi je na závodech naprd. Nejsou to velké větroně, kde se létají přelety na čas.
Citace:
Když to chceš vyladit na maximální klouzavost, tak tomu odpovídají i nejmenší možné odpory, minimální úhel seřízení a poměrně výrazná zadní centráž. ...

Kdyby tomu odpovídali ty nejmenší odpory nebavili by jsme se o maximální klouzavosti, ale o minimálním odporu. Odpovídá tomu téměř čistě aerodynamický poměr koeficientů cl a cd a hledáme jejich maximum (cl/cd)max. Centráže a těžiště mají nepřímo vliv na úhel náběhu a tedy vztlak potažmo odpor, ale nepletl bych to sem, protože seřízení težiště u F3K je už dost velká alchimie. Bez znalosti aerodynamických podkladů nemůže ani děd Vševěd vědět, kam se falepron vychýlí. Podívej se třeba ne Dr.Drelu a jeho SGII , který má pro normální přelety flaperon kam?

_________________
Honza
http://www.youtube.com/watch?v=e0NYTm8zG8Y


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 15.12.2010 23:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
chuan píše:
............. Zvýšená opadavost na vyšší rychlosti než Kmax znamená kratší čas ve vzduchu a takový režim mi je na závodech naprd........


Nechal jsem z toho jen tu ústřední myšlenku.

Musíš občas (dost často) použít ten režim horší klouzavosti při vyšší dopředné rychlosti, jinak vůbec nedoletíš zpátky.

(Jinak režim Kmax znamená kratší čas ve vzduchu proti režimu
minimálního opadání :wink: )


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 16.12.2010 13:29 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.4.2008
Příspěvky: 122
Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
Citace:
(Jinak režim Kmax znamená kratší čas ve vzduchu proti režimu
minimálního opadání :wink: )

samosebou, ale o tom už se ve větru nemůže být ani řeč :-D

_________________
Honza
http://www.youtube.com/watch?v=e0NYTm8zG8Y


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letove rezimy
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2013 14:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2012
Příspěvky: 318
Bydliště: Bánovce nad Bebravou
Klzavost je napriklad: 1:25

T.j. z jedneho metra vysky to vyda na 25 m letu dlzky.
Musi tu byt udana aj rychlost alebo nie ?

Napriklad: Klzavost 1:25 pri 60 km/h ?

A ak musi byt udana rychlost tak to znamena ze lietadlo z bodu A s vyskou 1 metra doleti 25 metrov do bodu B pricom v bode B bude mat stale rychlost 60 km/h a vysku o 1 meter menej ?

_________________
RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letove rezimy
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2013 14:47 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
BKSL píše:
Klzavost je napriklad: 1:25

T.j. z jedneho metra vysky to vyda na 25 m letu dlzky.
Musi tu byt udana aj rychlost alebo nie ?

Napriklad: Klzavost 1:25 pri 60 km/h ?

A ak musi byt udana rychlost tak to znamena ze lietadlo z bodu A s vyskou 1 metra doleti 25 metrov do bodu B pricom v bode B bude mat stale rychlost 60 km/h a vysku o 1 meter menej ?


Chce to trochu studia: http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... polara.php


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letove rezimy
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2013 15:11 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2012
Příspěvky: 318
Bydliště: Bánovce nad Bebravou
To je moc citania, preto pisem sem aby mi to niekto zhrnul v kocke, na to predsa forum je, clovek pomaha cloveku :-).

V podstate ma napadlo ze menit profil kridla z idealneho profilu je blbost - vznikaju vacsie straty energie lietadla vzhladom na vytvorenie nevhodneho prudenia okolo klapiek.
Preto ma napadlo menit tazisko v lietadle podla toho ako sa meni vietor.
Bateria bude na voziku na malych kolajnicach pozdlzne v trupe. Vozik bude posuvany servom.

Ked bude treba letiet proti vetru tak sa nezmeni idealny profil kridla ale zmeni sa tazisko posunom baterie po voziku napred tak ze bude tazky model na predok.
Pri vetre odzadu to bude opacne.

Tymto sa vyhneme energetickym stratam na klapkach (flaperon) a v kazdom vetre dosiahneme idealnu klzavost.
Co vy na to ?

_________________
RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz