Zkušenost s hračkou LAMA 400 D za 3 měsíce intenzivního provozu
------------------------------------------------------------------------------
Hračka mi padla do ruky letuschopná, po řadě oprav od předchozího majitele.
Do hraní jsem se pustil s nulovou zkušeností s jakýmkoli RC vrtulníkem, bez instruktáže kýmkoli, bez cvičného kříže, simulátoru modelu apod.
Během prvních pokusů jsem spotřeboval čtyři sady listí.
Po několika tvrdších přistáních rupnuly na jedné straně oba nosníky podvozku - přesně tam, kde udělal konstruktér chybu a hloupě zeslabil průřez kvůli zbytečným proparádovým uhlíkovým podélníkům.
Náhradu jsem vyrobil z duralových pásků 9x2 mm. Takto upravený podovzek přežil již dva opravdu tvrdé nouzáky a bez problému šel vyrovnat.
Výměnu spodní rotorové hlavy za kovový díl považuji za nutnost.
Při výměně ocasního nosníku je dobré správně umístit mosaznou trubku kvůli zachování těžiště.
Držáky listů je třeba udržovat nezprohýbané, aby nebyl příliš velký svislý výkyv listů. Taktéž je dobré ohlídat vůle ve vodorovném zavěšení - jako mezní hodnotu bych viděl cca max. 10 mm na konci listu. Let s vůlí 17 mm na horním rotoru byl občas na pováženou.
Náhradní díly jsou asi kvality různé. Dutá hřídel hází 0,1 mm, i když je fungl nová. Nejspíš je příčinou vibrací; ty zaznamenám obyvkle při roztáčení na zemi, ve vzduchu už je klid.
Za letu musím mít trim bočení o 1/2 dílku trvale vlevo, co je příčinou, nevím.
Již několikrát mi při letu na vyšší otáčky (stoupání) a následném otočení krátce vysadily motory. Sice jen na půl vteřiny a v dostatečné výšce, ale rozhodně to není žádoucí vtípek.
Jeden akumulátor stačí na cca 10 minut letu, doporučuju ale dělat 1 - 2 mezipřistání.
Vítr snáší LAMA tak do 2 m/s, výš je to obyvkle boj a tlačení. I to se ale dá naučit, pomalu ji dostrkám do rohu letiště vzdáleného přibližně 60 metrů, otočím a za 6 - 10 vteřin je u mně, záleží, jak jí sklopím nos k zemi. takto jsem létal i za nárazů 4 - 5 m/s.
Výchylky cykliky zatím nemám na nejvyšší hodnotě, přesto mi to na hraní stačí. Je třeba správně kvrdlat plynem a potlačením, pak se vyloučí "houpavost", vzniklá přestabilizováním a lze letět dostatečně dlouho trvale vpřed.
Pokud bych si stavěl podobnou hračku sám, zvětšil bych rozměry o cca 20 %, dal větší ložiska (8x5x2,5 je málo) a použil střídavé motory.
Kloub na stabilizátoru by měl být z kvalitní umělé hmoty, teflonu či kovu a nikoli z bláta.
Celkově musím uznat, že legrácka splnila účel a dalal mi po několika desítkách hodin ve vzduchu dobrou lekci, kterak vodit luftem stroj o skoro šestistech gramech, nemající pevné nosné plochy....
---
(Jakoukoli poznámku vítám..)