Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 20:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.10.2009
Příspěvky: 747
Bydliště: Ostrava
Může mi tady někdo vysvětlit co to je diferenciace křidélek a kdy sa používá?


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 20:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2006
Příspěvky: 845
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou
Na jednu stranu má křidélko menší a na druhou větší výchylku. Je to kvůli správnému průletu zatáčkou, aby nevylétávalo ze zatáčky ven . V nějaké RC Revui to bylo moc pěkně popsáno (myslím že autor článku je J. Kroufek). Má na to vliv měnící se plocha křídla a zvětšující účinnost jednoho křidélka při naklonění modelu. Dolů je výchylka menší a nahoru větší. Vždycky to zkouším rozdíl zvětšovat až se mi to zdá dobré. Jde to udělat buď nastavením ve vysílači ( každé křidélko jedno servo) nebo mechanicky (jedno společné servo) Pajax 007


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 21:22 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
Nějak jsi to zamotal, přičemž je to úplně jednoduché.

Diferenciace je potřebná pro křídla s nesouměrným profilem. Vychýlené křidélko má totiž aerodynamický odpor a křídlo brzdí. Pokud má křídlo souměrný profil a křidélko se vychyluje souměrně, je takto způsobené zabrždění na obou polovinách křídla stejné a je to v pohodě. Pokud je ale profil nesouměrný, musí se na vypuklejší straně křidélko vychylovat více (je schováno za klenutím profilu) aby mělo stejný odpor jako to na méně klenuté straně.

Pokud tomu tak není, model se při vychýlení křidélek nejprve stočí na stranu, kde je větší aerodynamický odpor křidélka vychýleného dolů. Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více a model se nejprve pohne doleva kolem svislé osy a pak teprve doprava kolem podélné. Jde to proti sobě. Model mydlí ocasem a výkruty sudovatí. Při správné velikosti diferenciace zaletí výkrut pěkně podle osy.

Čím nesouměrnější profil, tím větší diferenciace je zapotřebí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 22:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
zdzd píše:
Nějak jsi to zamotal, přičemž je to úplně jednoduché.

Diferenciace je potřebná pro křídla s nesouměrným profilem. Vychýlené křidélko má totiž aerodynamický odpor a křídlo brzdí. Pokud má křídlo souměrný profil a křidélko se vychyluje souměrně, je takto způsobené zabrždění na obou polovinách křídla stejné a je to v pohodě. Pokud je ale profil nesouměrný, musí se na vypuklejší straně křidélko vychylovat více (je schováno za klenutím profilu) aby mělo stejný odpor jako to na méně klenuté straně.

Pokud tomu tak není, model se při vychýlení křidélek nejprve stočí na stranu, kde je větší aerodynamický odpor křidélka vychýleného dolů. Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více a model se nejprve pohne doleva kolem svislé osy a pak teprve doprava kolem podélné. Jde to proti sobě. Model mydlí ocasem a výkruty sudovatí. Při správné velikosti diferenciace zaletí výkrut pěkně podle osy.

Čím nesouměrnější profil, tím větší diferenciace je zapotřebí.


Pokud si to přečte někdo z aerodynamiků, tak řekne:
"Chce se mi zvracet!"
Ale jinak to tak v podstatě přibližně funguje :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 22:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Aby sa nezabudlo, tak navyše keď je model "vydojený na pádovke" a jedno krídelko ide dolu, s úmyslom že by zvýšilo vztlak na tej strane, tak sa tam môžu utrhnúť prúdnice a model naopak tým smerom padne do vývrtky. Aj preto je dobre keď dole ide menej ako hore.. Pri štarte a možno aj pristávaní občas reálna situácia.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 23:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
coro píše:
Aby sa nezabudlo, tak navyše keď je model "vydojený na pádovke" a jedno krídelko ide dolu, s úmyslom že by zvýšilo vztlak na tej strane, tak sa tam môžu utrhnúť prúdnice a model naopak tým smerom padne do vývrtky. Aj preto je dobre keď dole ide menej ako hore.. Pri štarte a možno aj pristávaní občas reálna situácia.


Jenom pro upřesnění.
Skutečně se stane, že dáš křidélka na minimálce např. vpravo a stroj spadne do vývrtky vlevo.
Prvotní příčina ale není utržení proudnic na levém křídle. Nejdříve dojde k podstatnému zpomalení levé poloviny křídla (zatáčení vlevo - ne klonění), až potom následuje odtržení proudění.
To je dobré si uvědomit, pokud nastavujeme přistávací , nebo vzletovou charakteristiku křídla. Je požadavek maximálního vztlaku ( nebo vyššího) a je dobré myslet na to, že s tím jde omezeně zatáčet.

(hodně zjednodušeně)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 11.04.2010 23:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2008
Příspěvky: 2291
Ahoj,
ještě jednodušeji :D . Je to kompenzace aerodynamických sil které jsou na nesouměrných profilech -nesouměrné/nevyvážené. Co nezmůže -aerodynamika ,/ ošidíme -přechči--me /mechanikou :lol: . (zvětšíme podle potřeby výchylky) Jinak pokud by jsi to chtěl na -akademické úrovni- 8) tak tady :

http://historieletectvi.xf.cz/aerodynamika.htm

Jenda


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 12.04.2010 7:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
zdzd píše:

Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více


Mal som za to, že ak idú krídelká DOPRAVA, pôjde dole PRAVÉ krídlo a ľavé hore...či nie?

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 12.04.2010 7:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
mior píše:
zdzd píše:

Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více


Mal som za to, že ak idú krídelká DOPRAVA, pôjde dole PRAVÉ krídlo a ľavé hore...či nie?


Už som to pochopil, nejedná sa o krídlo, ale kridielko....a to skutočne ľavé ide dole...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 12.04.2010 19:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.10.2008
Příspěvky: 1708
Bydliště: Praha Kunratice
Na tvoji druhou polovinu otazky - kdy se pouziva - se da odpovedet: Pouziva se tehdy, kdyz je to potreba pro upravu chovani letadla za letu. Jinak se pouziva u akrobatu a jinak u vetronu a je to proste jeden z parametru, ktery nastavujes za ucelem dosazeni co nejidealnejsiho letoveho projevu. Treba u akrobata proto, aby vykrut byl v ose letu a ne do sudu, u termickeho vetrone proto, aby ti ten vetron, na rychlosti pro kterou ho ladis, v soucinnosti se smerovkou zaletel idealni zatacku a mohl jsi tak snadno a efektivne vystredovak stoupaky. Atd.
Predpokladem pro spravne nastaveni diferenciace je hlavne potreba umet spravne zaletet ten prvek pro ktery tu diferenciaci ladis a pak mit nejakou zkusenost, abys dokazal posoudit, zda je nespravne chovani zpusobene diferenciaci nebo necim jinym. Vetsinou je vsechno blbe a uprava jednoho parametru nestaci, musi se pohnout se vsim (samozrejme ne najednou ale postupne) - to uz je ta magie ladeni modelu :D

Jinak myslim, ze tu nikdo nezminil to, ze kdyz je model v zatacce, tak je kazde kridelko obtekane jinou rychlosti (vnejsi kridlo se pohybuje rychleji nez vnitrni) tudiz ma kazde kridelko jinou ucinnost a diferenciace tento rozdil muze dorovnavat

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: pát 25.08.2017 21:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Nechci zakládat nové vlákno, tak to zkusím hodit sem:

Koupil jsem před časem na bazaru haláčka 60 cm (EPP Edge 540, deskový profil), teď ještě Super Zoom 2 (100cm, symetrický profil). V obou případech měli předchozí majitelé nastaveny neutrály na obou křidélkách cca 5-10° dolů. Přepákoval jsem si neutrály do vodorovna a teď to taky neutrálně lítá - vodorovně na břiše i na zádech, aniž bych musel nějak zvlášť hrabat do výškovky.
U Edge jsem si říkal - nějaká libůstka. Když jsem to ale našel i u Zooma, začalo mi vrtat hlavou, k čemu to tak původní majitel měl?

Akrobatům moc nerozumím, jen si na nich trénuju řízení a reflexy.
Lítáte prosím někdo s takovým nastavení a proč??

P.S. Proti přemístění moderátorem na vhodnější místo nic nemám :mrgreen:

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: sob 26.08.2017 10:33 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
Akrobat mívá víceméně nulové nastavení, dá se říci, že je symetrický, samozřejmě se souměrným profilem či deskovým křídlem. Neberu v potaz vyosení motoru, spirálové obtékání a pod - tedy jen zjednodušeně řečeno.
Pak je nutno za letu v normální poloze mírně přitahovat a na zádech zase tlačit.
Nejspíš si to majitel upravil pro neakrobatické létání a křídla si mírně "privztlakoval".


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: sob 26.08.2017 14:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Steve píše:
Nejspíš si to majitel upravil pro neakrobatické létání a křídla si mírně "privztlakoval".
Díky, přesně tak jsem si to vysvětloval... Jen jsem si chtěl potvrdit, jestli něco nechápu špatně nebo to není nějaká speciální akro-finta :P

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: sob 30.12.2023 23:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
Ahoj, vyhrabal jsem tady to starý vlákno o diferenciaci křidélek. Modelařim a s modely létám určitě víc než 30 let, diferenciaci křidélek jsem samozřejmě vždy řešil a vždy nakonec nějak přiměřeně uspokojivě vyřešil,spíš ale stylem pokus omyl než že bych při štelování při letu viděl co a jak moc je špatně, vždy to byl v mem případě dlouhodobější proces. Minulý týden jsem zase zalétával jeden model a najednou mi to konečně secvaklo co mám vlastně vidět že je špatně, pak už to bylo jen otázkou pár postupných přenastavení a bylo během jednoho odpoledne hotovo.
Jen si nejsem jistý jestli to je opravdu tak dobře vidět co to chce u každého modelu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diferenciace křidélek
PříspěvekNapsal: ned 31.12.2023 5:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Ona ta diferenciace je potřebná a některé éro si o ni řekne samo; to jsem poznal u samokřídel s krátkým ramenem směrovky vůči těžišti a zvlášť u těch úplně bez směrovky. Potřebuju zatočit, dám křidélka, ono se to nakloní do zatáčky, ale to vnější křidélko sklopené dolu brzdí vnější polovinu křídla a ono to pak do té zatáčky nechce, éro vykluzuje ven a nahoru, nejde zaletět ostřejší zatáčka bez změny výšky. S velkou diferenciací, kdy dolů jdou křidélka minimálně nebo prakticky vůbec, to pak letí o poznání jinak.
Jen pro ilustraci s čím v poslední době experimentuju:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz