Autor |
Zpráva |
Kovboj
|
Napsal: sob 23.05.2009 8:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.7.2004 Příspěvky: 3424 Bydliště: kousek od Hradec Králové
|
Konečně jsem dodělal Spice (rozpětí 2 metry, hmotnost 1,7 kg - http://www.astramodel.cz/podrobnosti_pr ... ?kod=S2086) a potřeboval bych poradit s nastavením. Pro zkrácení přistání si chci křidélka nastavit jako klapky, jenomže s modely podobné velikosti a navíc s klasickou konstrukcí nemám zkušenosti. Jediný větroň kde jsem zkusil použít klapky byl z EPP a tam brzdil samotný materiál natolik, že se použití klapek v podstatě ani nijak neprojevilo .
Jestli se nepletu tak křidélka by se měla vyklápět nahoru, ale nevím o kolik. Standardní doporučené výchylky křidélek na tomhle modelu jsou nahoru i dolů 25°. S jakou výchylkou při brždění bych měl začít? Stačí pro zpomalení třeba už i jen 5 nebo mám rovnou nastavit třeba 20?
To že to postupně budu ladit (a poprvé to vyzkouším v dostatečné výšce) je samozřejmé, ale chtěl bych vědět jaké nastavení bývá obvyklé. Díky.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
pilothanter
|
Napsal: sob 23.05.2009 8:50 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2007 Příspěvky: 340 Bydliště: letovy priestor Klenovec Obrázky: 0
|
Ja ich mam nastavene tak aby som mohol model v pohode ovladať proste aby ti neboli uplne vyklopene na doraz.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: sob 23.05.2009 9:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Ja mám nastavené tiež plynulé vyklápanie nahor, od neutrálu až po max výchylku čo dovolí mechanika. Na povely pre krídelká to potom reaguje už len smerom nadol, treba nastaviť max výchylku tak aby sa pritom nedostalo krídelko na doraz (orezať zhora podľa dorazu, samozrejme obidve presne rovnako).
Výchylku "brzdy" mám domixovanú aj do výškovky, u mňa je potrebné pri vyklápaní tlačiť ale u iných modelov to môže byť aj naopak.
Pri malej výchylke to len zabraňuje utrhnutiu a vývrtke po prílišnom spomalení, ale aj to je užitočné napríklad ak model by bol na to náchylný.
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: sob 23.05.2009 9:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
Kovboj píše: Stačí pro zpomalení třeba už i jen 5 nebo mám rovnou nastavit třeba 20? je samozřejmé, ale chtěl bych vědět jaké nastavení bývá obvyklé. Díky.
Do 20-30 stupňov to nebrzdí, ale pôsobí ako rušič vztlaku resp. mení efektívne zakrivenie profilu smerom k negatívnemu (a brzdenie je potom ako sekundárny efekt od zväčšeného uhla nábehu celého krídla potrebného pre identický vztlak). Osobne používam 20 až 35 supňov podľa relatívnej veľkosti krídelka, päť stupňov Ti nepomôže, začal by som s dvadsiatimi.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: sob 23.05.2009 10:13 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Pokud tim chces opravdu brzdit, tak musi byt vychylka mnohem vetsi nez 20st, tyhle mensi vychylky jen trochu snizi vztlak. Na Mefistovi, Optime a dalsim vetroni vlastni konstrukce jsem to nakonec mel nastavene tak, ze vychylka kridylek pri brzdeni byla kolem 40-45st nahoru. Samozrejme musi byt pri tom zachovana jeste moznost rizeni = mechanicke maximum vychylky musi byt az nekde u 60st !!!!! Tomu je potreba prizpusobit paky a nastaveni klidove polohy serva (klidne na ukor vychylky kridelka dolu, tam je tech 25st zbytecne moc, bude stacit tak 15). Vyklopeni brzd ovladam proporcionalne pakou plynu a mixuji vyskovu do potlacena, jinak ma model tendenci se zezacatku prudce vzepnout. Rychlost sestupu pak reguluji pritahovanim vyskovky a praci s kniplem brzd, da se tak pristat velice presne - http://poletuchy.ic.cz/temp/eN.jpg
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
Golfista
|
Napsal: ned 24.05.2009 9:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.11.2008 Příspěvky: 1465 Bydliště: Dobruška
|
Já dával 45 až 80 stupňů. Jestli nahoru nebo dolů, jsem volil podle typu letadla, konstrukci křídelek a možnosti/nemožnosti ovládání letadla i v těchto výchylkách. Ale oba směry vychýlení jsou podle mne možné. Destabilizaci letadla lehce kompenzuješ mixem výškovky a letí to stále ve stejném směru, jenom pomaleji...
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: ned 24.05.2009 10:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Lepšie len trochu, ako mať brzdy ktoré vo vzduchu zaflekujú a model padne - aby sa to človek potom nebál použiť.
Potom sa píše že treba brzdiť vysoko a ďaleko lebo keď to človek vyklopí pri zemi, pribije ho to o dráhu. (Preháňam, ale hlavne o brzdiacich štítoch som počul aj také rozhovory). Mne stačí cca 30 stupňov a ani to neťahám naplno - model to mierne spomaľuje.
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: ned 24.05.2009 10:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Prave proto to mam na proporcionalnim ovladaci, a kdyz nepotrebuju "brzdit na fleku" tak to povytahnu jen napul, nebo treba vubec ne , kdyz fouka proti. Ale nekdy je to "pribiti na travnik" pro model mnohem mene skodlive nez pristani do oranice, krovi nebo treba v Bohnicich do zelezneho zabradli.
Pokud se s modelem bude vzdy pristavat na dostatecne velkem place, tak staci brzdit jen "katolicky".
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
PH
|
Napsal: pon 25.05.2009 7:43 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.6.2008 Příspěvky: 287 Bydliště: Votice (Česká Sibiř)
|
Jak psal ABU, křidélka jako brzdy co nejvíce nahoru a mix na výškovku
na potlačení a stejně mě Ion trochu vyplave a korigovat výškovkou. Dobře je také nastavit dráhy křidélkových serv (EPA). Na korigování směru stačí pak jen pohyb křidélek trochu dolů.
Křidélka jako brzdy se vyplatí pouze u rychlejších větroňů, u pomalých to nemá cenu.
_________________ Když je termika, lítaj i vrata od stodoly. PH
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: pon 25.05.2009 8:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
PH píše: ...mix na výškovku na potlačení...
Momentová rovnováha je skutočne individuálnou záležitosťou každého lietadla. Na Alke bolo treba mixnúť do potiahnutia, na ASW do potlačenia.
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
Kovboj
|
Napsal: pon 25.05.2009 9:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.7.2004 Příspěvky: 3424 Bydliště: kousek od Hradec Králové
|
Díky za všechny rady, dám tedy na začátek hodně velké výchylky a uvidíme.
Ohledně toho jak rychlý model na přistání to bude a zda vůbec budou brzdy potřeba zatím netuším, ale skoro 2 kila na rozpětí 2 metry není zas až tak málo takže počítám že vyloženě pomalu to asi nepoletí...
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: pon 25.05.2009 9:22 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
2m a 2kg to uz dle mych meritek spada mezi ty rychlejsi, jestli to navic bude dobre klouzat, tak se ti budou brzdy hodit (pokud nepristavas na 400m dlouhe louce). Samozrejme je poprve vyzkousej v dostatecne vysce.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
volmar
|
Napsal: pon 25.05.2009 20:00 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 16.12.2007 Příspěvky: 469 Bydliště: Praha
|
ja nevim mě osobně křidýlka nahoru přijdou nic moc zdá se mi že to nijak extra nebrzdí a letadlo má opadání jak svině to mi přijdou lepší dolu jak se zvíší vztlak tak to zpomalí i ze svaháče mam takový zkušenosti
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=312_________________www.rcplanes.estranky.czvolmar
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: pon 25.05.2009 20:53 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
To je docela odvazne, moc rad bych to videl, jak pristavas s modelem s plosnym zatizenim kolem 45-50g/dm2 a na koncich kridel mas pozitivy zhruba +10st.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 26.05.2009 1:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
u pouziti kridelek,co by klapek nahoru,se mi u pomalejsich vetronu osvedcilo pri vysunuti model tlacit a ktidelka odporu vzduchu nastavovat,pri podrovnani se nic moc nemeni,navic je model obtizne riditelny.jeste jeden neprijemny poznatek,u klapkovych letadel nedoporucuji pri poddimenzovanych servech pouzivat dlouhodobe-klesani z termiky klapky,schori.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|