Ono je dobre si uvedomit ze ludia co stvorili ten motor nie su trotli a vedia preco tam uviedli max pocet clankov. Nie je to tam len tak z prdele.
Ten dovod je ten, ze kazdy takyto motor ma nejaku maximalnu velkost napetia pri ktorej sa da rozumne pouzit pri dobrej ucinnosti. Ta ucinnost by ta nemusela trapit, keby nesla po krku motoru. Trik je v tom ze motor ti zhori pri prekroceni nejakem mnozstva STRAT (ten odpad z tej ucinnosti) nie pri nejakom vykone na hriadeli, vykon motor nehreje.
No a oni si spocitali ze pri dobrej ucinnosti dosiahnes ten bezpecny limit pri napeti 3 clankov. Maximalnu ucinnost dostanes ked sa straty v zeleze (to je to ked sa motor hreje puhym otacanim bez zataze na prazdno = napetie) a straty vo vinuti (to je to co prichadza od toho ako silno motor taha = moment = prud) rovnake.
Takze co sa stane ak das vecsie napetie? zvysia sa straty v zeleze lebo motor sa toci tak rychlo ake ma napetie. Ak ma mat dobru ucinnost, musi sa zvysit aj prud (aby sa tie dve zlozky vyrovnali). To ale nemozes, lebo ho uskvaris, naopak, musis ho zatazit menej, cize das mensiu vrtulu a tym vyuzijes mensi moment. Tym sa ale dostanes do horsej ucinnosti a vyuzijes mensie % prikonu na vrtulu ale vecsie % na vyhrievanie. To je co vnimas ako "maly tah". Znizovanim napetia to ide opacne a zistis ze uz motor nevies zatazit tak zby daval vykon, takze je tu nejaky rozsah kedy motor dobre funguje a motory to maju v tabulkach napisane aj co sa tyka napetia aj prudu kedy to ide dobre urobit.
A preco vidime to "preclankovavanie" ... no lebo este mame aj nieco co sa vola tepelna kapacita motoru, ak lietas stylom "pink" a potom 5 minut kruzenie, tak si mozes dovolit ten motor vyhrievat stratami rychlejsie ako by zniesol suvislo, ale potom musis kruzit aby vychladol ... lebo on chladne suvislo, nie iba ked taha. Ale u motoraku kde to frci v kuse to urobit nemozes.
Dal som do dostatocne "doktorsky" ?