Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 04.10.2020 20:08 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.12.2017
Příspěvky: 171
Bydliště: Krnov
Zdravím,
přemýšlím o potahu házedla. Rozhoduji se se mezi nažehlením folii nebo klasicky potahovým papírem.
Mohl by mi někdo poradit jaké jsou plusy či mínusy obou možností ?

Díky za odpověď


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 04.10.2020 20:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.3.2007
Příspěvky: 1963
Bydliště: Sokolov
Obrázky: 6
Na házedlo vlies. Fólii ne


Sent from my iPhone and I will remove the signature

_________________
MK Katoda Sokolov :-)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pon 05.10.2020 8:19 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 14.10.2005
Příspěvky: 371
Bydliště: Praha 4
Určitě papír nebo vlies. Jde tam hlavně o drsnost povrchu, který je pro malé modely důležitý. Velmi to ovlivní letové vlastnosti. Zapátral bych někde po informacích o proudění, reynoldsovo číslo, vztlak, atd...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pát 16.10.2020 10:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1135
Bydliště: Dobruška
Ano, hodně se mluví o drsnosti. Ale paradoxně se ve spoustě publikacích píše o lakování až do co největšího lesku a hladkého povrchu. Já stavím modely potaženy papírem a nějakou dobu i fólii Solarfilm Lite. Obě verze lítají a rozdíly nepoznám. Bude to nejspíš tím, že dvě stejné letadla, nejsou vlastně nikdy stejné.
Zeptal bych se zkušenějších, jak lakovat, aby po několika, 5-10 vrstvách hodně naředěného laku, nezačal papír "flekatět"? Jde o fleky matné-lesklé mapy na křídle. Nelze to nijak korigovat hustou a množstvím nátěrů laku. To jsem zkoušel a pokaždé je to dost podobné. Lakuji pouze v teple a suchu.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pát 16.10.2020 17:45 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.12.2017
Příspěvky: 171
Bydliště: Krnov
Golfista píše:
Ano, hodně se mluví o drsnosti. Ale paradoxně se ve spoustě publikacích píše o lakování až do co největšího lesku a hladkého povrchu. Já stavím modely potaženy papírem a nějakou dobu i fólii Solarfilm Lite. Obě verze lítají a rozdíly nepoznám. Bude to nejspíš tím, že dvě stejné letadla, nejsou vlastně nikdy stejné.
Zeptal bych se zkušenějších, jak lakovat, aby po několika, 5-10 vrstvách hodně naředěného laku, nezačal papír "flekatět"? Jde o fleky matné-lesklé mapy na křídle. Nelze to nijak korigovat hustou a množstvím nátěrů laku. To jsem zkoušel a pokaždé je to dost podobné. Lakuji pouze v teple a suchu.


Díky za odpověď, já právě jsem zkoušel házedla potahovat jak nažehlovačkou ( oracover, solarfilm ), tak papírem. Z mého pohledu nažehlené házedla jsou hezčí a váhově vycházejí stejně.
Jinak ty fleky se mi sem tam objeví taky - jsou hrozné.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 18.10.2020 9:10 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 5.9.2008
Příspěvky: 219
Dobré ráno přeji,
škoda že tu už není s námi pan Lněnička, byla by to plodná diskuze.
Pokusím se shrnout jak pracuji já. Netvrdím že je to správný postup, ale vyhovuje mi a tak ho používám.
Omlouvám se za délku příspěvku a také za to, že nebudu psát odborně „správně“.
Budu se snažit, aby to bylo co nejvíce stravitelné.

Nejdříve si musím uvědomit co vlastně od modelu požaduji. Jak s ním chci létat, v jakém počasí, do jakého větru atd..
Od toho se odvíjí jaký profil křídla zvolím, jaké mu udělám nastavení a čím éro potáhnu.

U házedel je hlavní problém v tom, že počáteční rychlost je žádoucí co nejvyšší a po přechodu do klouzavého letu bychom rádi požadovali rychlost znatelně nižší.
Což je z hlediska požadavku na profil křídla docela oříšek.
Tady je odkaz na Re kalkulačku http://airfoiltools.com/calculator/reynoldsnumber
„Procvakejte“ si to., včetně změny viskozity vzduchu.
Dále je na těchto stránkách velké množství definovaných profilů včetně polár.
Všimněte si , že všechny poláry profilů začínají od Re 50 000 . Méně se mi nepodařilo nadefinovat.
Všimněte si, že tato polára je většinou již značně deformovaná a že čím větší je Re tím profil funguje spolehlivěji.
Pokud budu pracovat s Re 50 000 na kalkulačce zjistím, že pokud chci toto Re dosáhnout musím buďto zvýšit rychlost a nebo hloubku křídla.
V našem případě by mělo mít házelo s hloubkou křídla 10 cm rychlost 7m/s ( cca 25 km/h)
a nebo hloubku křídla cca 1,45 m při rychlosti 0,5m/s. To znamená, že je to v obou případech pro nás nepoužitelné.
Kdysi dávno jsem zahledl knihu, které popisuje jak se mění vlastnosti profilů pod Re 50 000.
Od té doby jsem nic moc nenašel.
Pro nás je důležité, že pokud chceme létat s modelem s Re hluboko pod touto hranicí ,musíme si pomoci jinak.
Je to vždycky tak trochu experiment.
Takže potah folií má nižší odpor vzduchu než potah papírem a volím ho u modelu s nízkým profilem se kterým budu létat za nevlídného větrného počasí.
Model bude mít dobrou pronikavost proti větru a díky vyššímu Re (díky rychlosti větru) i rozumný vztlak a další dobré požadované letové vlastnosti.
Za bezvětří s takovýmto modelem většinou neuspěji. Je tu jedna výjimka na kterou si přijdete samy. Souvisí to opět s Re.
Pokud budu chtít éro do klidu, kde Re bude extrémě malé, je to vždy experiment. Po létech bádaní jsem nenašel jednoznačný recept.
Vždycky je to něco za něco.
Pokud tedy od házela požaduji vysokou startovní rychlost a potom co nejnižší, musel bych pro zachování Re
(tedy stejných vlastností modelu na začátku i na konci letu) mít buďto křídlo s měnitelnou hloubkou a nebo co nejmenší rozdíl rychlostí při startu a přistání.
Změna hloubky křídla je možná,ale řešení není optimální. Já se poslední dobou snažím o konstrukci, která bude mít co nejnižší rozdíl mezi startovací a přistávací rychlostí.
Takže nemusím házet tak, až si vykloubím rameno. Stačí model lehce odhodit rozumnou rychlostí do cca 5-7 m výšky a éro si pak musí poradit samo :).

(Dle statistiky mne dostupných běžných letových časů házedel jsem zjistil, že pokud při soutěži udělám 10 průměrných letů kolem 35-45 vteřin mám možná k vítězství blíže než závodník se „super brusem“ který při soutěži 2-3 lety „zahodí“.
Tím, že mi éro létá dobře samo od sebe se často dostanu do situace, kdy poryv termiky a nebo lehkého vánku způsobí zvýšení Re (tím pádem i vztlaku křídla) a přirozeně a pohodlně nabere dalších 5 – 10 metrů výšky. Pohodlně takto překoná požadovanou jednu minutu letu.)

Změna rychlostí je tedy minimální a profil křídla je tedy obtékán relativně konstantní rychlostí.
Na tato křídla používám potah papírem.
Je to výhodné zejména proto, že mohou vznikat mikrovíry díky pórovité struktuře papíru.
Jestli se nepletu psal o nich i pan Lněnička v akademii https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/.
A mohu bezpečně používat další „fígly“ modelů dalších kategorií volného letu.

Papír v žádném případě nelakuji do vysokého lesku.
Křídlo potáhnu způsobem, který mám na youtube https://www.youtube.com/watch?v=zFnW-_CdwJc .
To znamená že ho nelepím po celé ploše křídla, pouze tam kde chci, aby potah držel.
Potom křídlo přelakuji řídčím zaponovým lakem. Pracuji vždy při teplotě nad 20°C v suchém čistém prostředí.
Větrám přirozeně, ne tedy nuceně (nelakuji u otevřeného okna, ale v místnosti mám otevřenou ventilačku).
Nejlepší výsledky lakování dosahuji v létě, při ranním nebo podvečerním teplém a slunečném počasí.
Po zaschnutí první vrstvy lakuji další vrstvu lakem, ze kterého se už přirozeně odpařila část ředidla.
Takže už není úplně řídký. Opět nechám zaschnout. Potom lehce přebrousím a opět ze stejné várky nyní již opět hustšího laku lakuji další vrstvu.
Potom opět lehce přebrousím brusnou houbičkou. Nakonec dám čtvrtou vrstvu nyní již relativně hustého laku a tu už nebrousím.
Nechám to den proschnout a jdu létat. Vzhledem k tomu, že používám pouze zaponový lak nepotřebuji žádné šablony
(tedy pokud jsem křídlo slepil tak jak chci a nemusím něco rovnat).
Lak má přirozenou smrštivost, ale ne takovou, aby pokroutil křídlo. Ředidlo používám pouze C6000. Nic jiného.
Papír používám náš, který dáváme do stavebnic (cca něco jako tenký modelspan).
Pracoval jsem s více druhy papíru. Každý papír chtěl trochu něco jiného, ale veskrze jsem postup moc neměnil.
Naposledy jsem potahoval folii téměř před 10 lety. S papírem se mi pracuje rychleji.
Mám za sebou více než 230 konstrukcí od kterých lepím v průměru 7 prototypů.
A stále se učím, stále mne něco překvapuje.
Takže toto neberte jako modlu, ale jako něco z čeho můžete vycházet pro potřeby vlastního výzkumu.
Abych popsal vše na co jsem za tu dobu přišel, potřeboval bych ještě cca 10 dalších stránek textu,
ale myslím že na neděli by to již stačilo.
Přeji hezký den
rh
PS
tady je ještě jeden odkaz pro zamyšlení a inspiraci
http://old.as-club.ru/kurs3/aero/html/kurs_1023_0.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 18.10.2020 11:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 736
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Jeste doplnim jeden odkaz zminene problematiky , mezni vrstva ,,, odsavani mezni vrstvy,,.
Az budu nekdy v duchodu , nebo v karantene, coz bude jiste drive , tak zacnu vrtat. :D
https://www.dg-flugzeugbau.de/en/librar ... sibilities


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 18.10.2020 12:48 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.12.2017
Příspěvky: 171
Bydliště: Krnov
díky za rady. Vypadá to, že postavit házedlo to aby byl člověk atomový fyzik. :lol: :lol: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 18.10.2020 13:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 736
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Papir. Prolakovany papir ma cca stejne pevnostni vlastnosti jako balza. Tim dosahnes soulad v pevnosti celku. Ostatni uz bylo napsano.
Ale muzes skusit postavit dva kridla a letove vlastnosti si overit pokusem. Vlastni zkusenost je k nezaplaceni.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 18.10.2020 14:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1135
Bydliště: Dobruška
David Krnov píše:
díky za rady. Vypadá to, že postavit házedlo to aby byl člověk atomový fyzik. :lol: :lol: :lol:

Je to o prvním doladění a pak už se snažím to "své nastavení" zopakovat u dalších.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pon 19.10.2020 6:26 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 5.9.2008
Příspěvky: 219
David Krnov píše:
díky za rady. Vypadá to, že postavit házedlo to aby byl člověk atomový fyzik. :lol: :lol: :lol:


Dobré ráno přeji,
házela řeším takto složitě proto, že potřebuji, aby létali i nemodeláří.
Což doufám, že se daří.
Mnohdy stavebnici lepí dítko s maminkou.
Maminkovský nemodelářský přístup k lepení házela je obzvlášť zajímavý.
Dalo by to na další článek.

Jinak z mého pohledu je pro mne nejdůležitější radost z tvoření .

Chyby při stavbě prototypů dělám naschvál. Užívám si je a aktivně je vymýšlím.
Čím větší ptákovinu vymyslím tím větší mám z toho radost.
Cca dva z prototypů se snažím vyrobit nejhůř co to jde.
Těžká balsa, minimum broušení, nesouměrný, nenapnutý potah. Je to proto, abych věděl,
že model poletí i velmi nedokonale postavený.
Při testech modelu Komár, mi ho děcka pomalovali křídami pro malování na asfalt/ beton.
Přesto to komár zvládl a solidně odlétal. A že tam té křídy byla pěkná vrstva.
Přeji hezký den
rh
Příloha:
mini Dino 2020 plán.jpg
mini Dino 2020 plán.jpg
[ 82.57 KiB | Zobrazeno 1423 krát ]


Příloha:
PA180444.jpg
PA180444.jpg
[ 115.56 KiB | Zobrazeno 1423 krát ]


Příloha:
PA180449.jpg
PA180449.jpg
[ 62.06 KiB | Zobrazeno 1423 krát ]


Příloha:
PA180451.jpg
PA180451.jpg
[ 104.3 KiB | Zobrazeno 1423 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pon 19.10.2020 18:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1135
Bydliště: Dobruška
Chápu že potřebuješ aby to postavili děti i s maminkou. Já ale jdu jiným směrem. Modely stavím co nejdokonaleji umím, někdy i zbytečně složitě. Ale tak to chci. Mám rád čisté a dokonalé zpracování, venku i zevnitř. Model používáním poškozený většinou nahrazuji novým, ne proto že nelítá, ale proto že se mi tolik nelíbí jako nový.

Řešil jsem skladnost u Konorů a rozhodl se dělat u všech dalších sundávací křídlo. Drží ho zapuštěný šroubek M 1,6 mm a dva kolíky. Celé to váží méně jak 1g.
Je to otestované ve větru i za klidu. Drží. To ale neznamená že bude vždy a všem. Záleží na provedení, ostatně jako u všeho. :wink:

Příloha:
PA190019.jpg
PA190019.jpg
[ 376.57 KiB | Zobrazeno 1358 krát ]


_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 25.10.2020 12:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1135
Bydliště: Dobruška
Potah papírem je nádherný a ta škála možných barev je taky úžasná. Já mám asi 15 barev papírů. Netvrdím že je použiji všechny, ale většinu určitě.
Mám ale s papírovým potahem problém. Křídlo se dá perfektně tvarovat a formovat při lakování. Lakuju zředěným lakem téměř jako voda. Počet vrstev nevím přesně, ale je to mezi 10 až 15. I přes to se mi potah ve vlhku, (voda, rosa) zvlní. Nikdy jsem nepoužíval nic jiného než napínací lak. A to i na lepení potahu.
Chci aby modely zůstaly matné a nenabrali na hmotnosti. Nevím ale čím to přelakovat, nebo spíš nastříkat, aby to drželo i ve vodě? Ona ta rosa je jako bych to hodil do bazénu.
Máte nějakou osvědčenou a prověřenou metodu jak to udělat?

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: ned 25.10.2020 14:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 736
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Ahoj , poslední vrstvu stříkám zaponovym lakem. Je v něm hodně plniva které po zaschnuti vytvoří film.
Kdysi to byla klasika. Lepicí, napinaci a lesklý.
Tolik vrstev jako,ty nepoužívám , pri správně namícháme hustote lakú jaksi k tomu nevidim duvod maximálně jednu prosycujici a druhou krycí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah házedla
PříspěvekNapsal: pon 26.10.2020 9:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1135
Bydliště: Dobruška
Co to stříknout akrylovým, bezbarvým lakem? Zaponový lak je lesklý? Nebo ne? Já chci matný povrch. Lesk u házedel mi nesedí.
Ptám se proto, že o sprejích vím akorát to, že nejsou odolné ani lihu. Ale vodě? To nevím.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz