Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 162 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tlačná vrtule (APC 6x4E - orientace)
PříspěvekNapsal: sob 26.09.2020 20:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 554
Bydliště: Praha-Kunratice
Cus,

predem sorry za "lama" dotaz, ale ja nikdy nezacinal s erem s tlacnou vrtuli (EasyStar a tomu podobne) a ted mam poradit a nejsem si jisty :-)

Jinak... plati i u tlacne vrtule klasika... napisem k sobe a "tocime do "leva" z predniho pohledu na ero :-) Jedna se o klasiku APC 6x4E, nejde tedy primo o tlacny typ EP.

Diky za pomoc.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 26.09.2020 21:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9141
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Klasika je pravotočivá, tedy když se díváš ve směru letu (zezadu), musí list vrtule jít doprava. Klasická tlačná (zase pohled zezadu) musí jít list doleva. Tohle je důležité hlavně u čuďáků. U elekter můžeš změnit směr otáčení motoru. Např u Easy Fly (klon Bety 1400 a mnoha "bratrů") je nasazena běžná pravotočivá vrtule a taky to letí.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 26.09.2020 23:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Vrtule s profilem má náběžnou a odtokovou hranu. Měla by se otáčet ve směru náběžné hrany.
(vyhneme se tak potížím určení levá - pravá)
Tractor - táhne letadlo za vrtulí vpředu *** Pusher - tlačí letadlo od vrtule vzadu
Vrtule http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=130&t=75820

Na rozdíl od lodí letadla necouvají - neřeší se otáčení vrtule obráceným směrem.
Vrtule (lodní šroub) točící se ve směru odtokové hrany (loď méně používaný směr) funguje, ale s jinou účinností

== Pravotočivá nebo levotočivá vrtule?
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=49783
Snad ještě pro ty co se o vrtule zajímají hlouběji - Co by se mohlo, ale spíše mělo, vědět o vrtulích
By Jaroslav Lněnička in Aerodynamika a mechanika on 6. 3. 2012.
https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich/
Vrtule jsou tu proto, aby poháněly létající stroje a ne proto, aby jenom rozháněly vzduch
na všechny strany za nemalého hluku.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 0:09 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3954
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Cely zivot ziju v presvedceni, ze na smyslu otaceni vrtulky, dmychadla ci rotoru kompresoru prd zalezi.... teda z pohledu definice tlacne ,nebo tazne usporadani pohonu.

V taznem usporadani je hnaci jednotka umistena pred pusobistem odporu , vztlaku a hmoty, tj. tahne cely ten cirkus za sebou ( jako somar cirkusovou maringotku).
Aby to bylo trosku komplikovanejsi,nekdy tu tazenou vec vrtulovy pohon krive ofukuje a obcas ( pro nekoho necekane) zakvedla objektem pri razantnejsich zmenach trajektorie letu... bo gyroskop a a sem tam i reakcni moment. :wink:

U tlacneho usporadani pohonna jednotka tlaci objekt pred sebou... proste furik,tacky potazmo kolecko :)....
samo sebou se vsemi dalsimi dusledky z toho usporadani vyplyvajicimi ( neofukovane nosne a ridici plochy , reakcni a gyro moment pusobici za tezistem a pusobistem aerodynamickych sil,atd ... ).

Z uvedeneho vyjde jednoduche zjisteni, ze vrtulka musi byt namontovana tak , aby pri zvolenem smyslu otaceni vyvodzovala maximum tahu v pozadovanem smeru ( profil listu ofukovany pod kladnym uhlem nabehu) ,bo ona pri zachovani smyslu otaceni tahne ( tlaci) i kdyz je namontovana obracene,... jen o poznani mene.

Pozn. jednoduche, cinnost vrtuli strucne objasnujici obrazky jsou i na konci prilozeneho odkazu:

https://veka1.rajce.idnes.cz/Teorie_a_praxe

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 8:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 608
veka1 píše:
V taznem usporadani je hnaci jednotka umistena pred pusobistem odporu , vztlaku a hmoty, tj. tahne cely ten cirkus za sebou.
Aby to bylo trosku komplikovanejsi,nekdy tu tazenou vec vrtulovy pohon krive ofukuje ...

U tlacneho usporadani pohonna jednotka tlaci objekt pred sebou ...
samo sebou se vsemi dalsimi dusledky z toho usporadani vyplyvajicimi ( neofukovane nosne a ridici plochy

To čo je tu popísané platí pre model, ktorý má vrtuľu vpredu alebo vzadu. Ale model, ktorý zakladateľ vlákna uviedol: Easy Star, má motor tak "na pol ceste".

Tu sú nosné plochy "ofukované" odsávaným vzduchom, ale riadiace plochy sú ofukované ako pri ťažnom usporiadaní. Takže hybrid, alebo čo?

Tu by skôr platilo, že pre Easy Stara je tlačné usporiadanie preto, lebo motor je pred vrtuľou a teda jej ťah tlačí do motora.

U bežných lietadiel je motor za vrtuľou a teda jej ťah naozaj ťahá motor (a "zvyšok modelu") za sebou.

..................................................

Ale toto jednoznačne platí:
veka1 píše:
Z uvedeneho vyjde jednoduche zjisteni, ze vrtulka musi byt namontovana tak , aby pri zvolenem smyslu otaceni vyvozovala maximum tahu v pozadovanem smeru ...veka1


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.3.2012
Příspěvky: 4036
Bydliště: SK
Obrázky: 6
veka1 píše:
Cely zivot ziju v presvedceni, ze na smyslu otaceni vrtulky, dmychadla ci rotoru kompresoru prd zalezi.... teda z pohledu definice tlacne ,nebo tazne usporadani pohonu.

V taznem usporadani je hnaci jednotka umistena pred pusobistem odporu , vztlaku a hmoty, tj. tahne cely ten cirkus za sebou ( jako somar cirkusovou maringotku).
Aby to bylo trosku komplikovanejsi,nekdy tu tazenou vec vrtulovy pohon krive ofukuje a obcas ( pro nekoho necekane) zakvedla objektem pri razantnejsich zmenach trajektorie letu... bo gyroskop a a sem tam i reakcni moment. :wink:

U tlacneho usporadani pohonna jednotka tlaci objekt pred sebou... proste furik,tacky potazmo kolecko :)....
samo sebou se vsemi dalsimi dusledky z toho usporadani vyplyvajicimi ( neofukovane nosne a ridici plochy , reakcni a gyro moment pusobici za tezistem a pusobistem aerodynamickych sil,atd ... ).

Z uvedeneho vyjde jednoduche zjisteni, ze vrtulka musi byt namontovana tak , aby pri zvolenem smyslu otaceni vyvodzovala maximum tahu v pozadovanem smeru ( profil listu ofukovany pod kladnym uhlem nabehu) ,bo ona pri zachovani smyslu otaceni tahne ( tlaci) i kdyz je namontovana obracene,... jen o poznani mene.

Pozn. jednoduche, cinnost vrtuli strucne objasnujici obrazky jsou i na konci prilozeneho odkazu:

https://veka1.rajce.idnes.cz/Teorie_a_praxe

veka1


Ja si myslím to isté a súhlasim s tebou.

_________________
FrSky Tandem X20


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 11:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 608
juraj.jurej píše:
Ja si myslím to isté a súhlasim s tebou.

Ono, nesúhlasiť s veka1 môže byť niekedy trochu ošemetné.

Veka1 to urobil rafinovane: napísal to obecne. Proti tomu sa nedá postaviť.

Ale v niektorých bodoch to nedáva zmysel v prípade modelu, ktorý zakladateľ vlákna zmieňuje, v prípade Easy Stara.

Takže to teraz otočíme a spýtam sa ťa:

- u tohto modelu je motor v ťažnom alebo tlačnom usporiadaní?

- je u tohto modelu hnacia jednotka umiestnená pred pôsobiskom aerodynamického odporu, vztlaku a hmoty?

- sú motorom ufukované nosné plochy?

- sú motorom ofukované riadiace plochy?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 12:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
A není jednodušší než tyto jistě pravdivé teorie dát vrtuli popiskou velikosti dopředu ve směru letu a nastavit otáčení motoru tak, aby vrtule "nabírala" vzduch? ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 14:32 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4518
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
jio píše:
A není jednodušší než tyto jistě pravdivé teorie dát vrtuli popiskou velikosti dopředu a nastavit otáčení motoru tak, aby vrtule "nabírala" vzduch? ;-)


Přesně.
Je zajímavý, že se nikdo neptá jak namontovat vrtuli na čumáku letadla a na kterou stranu se má točit.
Ale tlačná vrtule - najednou je problém a vědecký elaboráty jak to namontovat :lol: .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 15:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 608
dudaj píše:
... že se nikdo neptá jak namontovat vrtuli na čumáku letadla a na kterou stranu se má točit.

Ale to veka1 napísal dostatočne jasne:
veka1 píše:
... jednoduche zjisteni, ze vrtulka musi byt namontovana tak, aby pri zvolenem smyslu otaceni vyvozovala maximum tahu v pozadovanem smeru (profil listu ofukovany pod kladnym uhlem nabehu) ...

..........................................

A len tak mimochodom:

Na Easy Starovi sa vrtulka na čumák montuje fakt blbo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 15:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@jio a další podobní. Ano lze to napsat i zjednodušeně. Ale když kaplík dospěl k otázce ve které si není jistý,
tak mu nemůže uškodit když trochu času zaměří na řešení nejen jak, ale současně i proč.

A když příště tráva naroste do jiné výše než po kolena, tak ji najde. Nevyhyne jak dinosaurus co na ni nedosáhl.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 16:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
@guchar a další podobní. Tlachat o věci (a víceméně často, dlouze a zbytečně ke všemu co se naskytne), která má jednoduché řešení sice jde také. Život mě ale naučil, že i jednoduché cesty vedou k cíli.

Já se pak ale v těch mnohdy v dlouhých a často nic neříkajících příspěvcích založených často jen na google jen ztrácím a cíleně už je ani nečtu. Někdo možná ano a tak proč ne. Klidně věnuj čas na řešení nejen jak, ale současně i proč.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 16:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Dávám ti za pravdu. Oni i z dinosaurů přežijí ti, kteří se trávy pílí a dovedností doberou. A pořídí pravou vrtuli.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 17:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Vidím, že to je zbytečné, zbytečné, zbytečné. Klidně pokračuj ve své vizi tlachání s google dál. Ono se to dá naštěstí přeskakovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 27.09.2020 17:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 554
Bydliště: Praha-Kunratice
Borci, dobre mi "davate" s tou teorii, ale ta nikdy neni na skodu :-) Jinak veka1, jako vzdy za "1*" (kdo umi, ten umi…)

Par detailu: jedna se o model Sky Surfer X8 pro kluka (motorove opravdu tlacne usporadani) a jelikoz mam v supliku klasickou APC 6x4E, ne primo tlacnou variantu, chtel jsem ji pouzit. Motorove zadna veda A2212-6T (2200kv), pohon 3S (1300).

Thx.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 162 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz