Autor |
Zpráva |
Karel Charlie
|
Napsal: čtv 09.07.2020 16:25 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
Vážení kolegové, mohli by jste mi prosím poradit úpravu seřízení mého dvouplošníku Pitts S-2A. Při záletu v normální poloze se model vzpínal a musel jsem hodně potlačit výškovku. Po prvním letu jsem zkusil zvětšil vyosení motoru z 1,5° na 3° směrem dolů. Při druhém letu jsem mohl sice potlačení výškovky o něco málo zmenšit, ale stále musím mít potlačeno (1,5cm na konci kormidla výškovky), aby letadlo v normálním letu letělo rovně (resp. lehce opadávalo). Letadlo létá podobně na snížený i plný plyn. Problém je při letu na zádech! Letadlo má snahu letět nahoru, po dvou sekundách po přetočení na záda už letí kolmo nahoru (bez dalšího zásahu do výškovky, kterou mám vytrimovanou - potlačenou- pro normální let). Zkoušel jsem ještě kolmý let vzhůru, tam se letadlo chová normálně. Vzhledem k tomu, že se zatím letadlo chová nestandardně, tak jsem neměl odvahu zkoušet kolmé klesání. V modelu mám benzínový motor DLE 55. Rozpětí 1,83m, letová hmotnost včetně benzínu (0,7L) 11 kg. Jedná se o model klasické konstrukční konstrukce (smrkové nosníky, balsa, překližka, ..) podle stažených plánků z internetu. Profil křídel souměrný NACA 0012, úhel nastavení spodního křídla +0,5°, horního +0 (vůči výškovce). Těžiště mám na hraně spodního křídla, spíše je to těžší na předek. Co by jste mi poradili upravit, aby letadlo letělo podobně v normální poloze i na zádech?
Naposledy upravil Karel Charlie dne čtv 09.07.2020 16:35, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
blesk
|
Napsal: čtv 09.07.2020 16:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
To vypadá jak kdyby ti ustřelil úhel seřízení, buď jednoho, nebo obou křídel, případně VOP.
|
|
Nahoru |
|
|
ago-56
|
Napsal: čtv 09.07.2020 16:55 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.4.2014 Příspěvky: 1114 Bydliště: ostrava-svinov
|
Vyzkoušel těžiště na horním křídle.
|
|
Nahoru |
|
|
honzisk
|
Napsal: čtv 09.07.2020 21:04 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 7.6.2005 Příspěvky: 417 Bydliště: Praha 6
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 09.07.2020 21:50 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Vůči výškovce??? A výškovka je v rovině osy letadla??
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
Karel Charlie
|
Napsal: čtv 09.07.2020 21:54 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
Úhly křídel jsem přeměřoval několikrát. Na výškovku jsem dal vodováhu, vypodložil zadní ostruhové kolečko a vyrovnal letadlo s výškovkou do vodorovné polohy. Pak jsem měřil nastavení křídel vůči VOP, křídla jsou symetrická, tak ze středu náběžky ke středu odtokovky- udělal jsem si na to jednoduchý přípravek a použil stejnou vodováhu. Mělo by to být ±změřeno správně, rozdíl 1° nastavení křídla by měl dělat na konci křídla 5,7mm, tak to jsem měřil v určitě v menší toleranci. Ještě jednou přeměřím, protože to mě napadlo taky jako první, že bude asi špatně ... Pro určení těžiště na letadle jsem chytil letadlo za horní křídlo a nyní těžiště vychází (půdorysně) asi 1 cm před náběžkou (směrem k motoru) spodního křídla.Tato poloha těžiště byla na všech plánkách tohoto typu dvouplošníku.
|
|
Nahoru |
|
|
Karel Charlie
|
Napsal: čtv 09.07.2020 21:56 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
HavelAircraft píše: Vůči výškovce??? A výškovka je v rovině osy letadla?? Ano, výškovka je rovnoběžná s osou letadla, alespoň na plánu, podle kterého jsem stavěl.
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: čtv 09.07.2020 22:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
pro Honzisk a i ostatní . . Před pár roky jsem si postavil svůj dvouploch na 15ccm MVVS . . symetrické profily na křídlech ... i na VOP Křídla 0° osa trupu 0° motor dolů ani ne 2° a něco vpravo . . a vop taky °. . . Nebylo to ono a tak jsem si vzpomněl na pilota a modeláře p. Zd. Bedřicha. Spodní křídlo větší úhel nastavení . . Tak jsem hornímu ubral, drobně šláh do vejškovky a do těžiště víc na hlavu . . A výkruty bez sudovosti a záda s lehkým odtlačením . . Příloha:
P1010290.JPG [ 149.9 KiB | Zobrazeno 29209 krát ]
V Americe to dělají obráceně ... O tom co proč a jak psával na Akademii i Ing JL . .asi je to složité . . odstup křídel, stupnění, profiláž . . Mám doma knížku pana tehdy jen Ing Sekaniny z roku 26, později profesora . . letecký konstruktér: Příloha:
dvouploch Ing Sekanina nast kř.jpg [ 63.82 KiB | Zobrazeno 29209 krát ]
Už mne přestalo bavit si éra kreslit a a roky běží . . . Abych si užil lenosti, koupil jsem Bü 131 ARF . . 1m85 . . 7kg bez benzinu a 30ccm . . A tam nastavení křídel bylo americké ... horní větší, než spodní . . tak jsem do toho šláh . . horní jsem potlačil . . mám s tím po úpravě dva starty a je to příjemnější na pilotáž zejména po stažení plynu a klesání na přistání . . .třetí, čtvrtá . . A ještě přidám z nedávných časů zkušenost jiného modeláře: Příloha:
Avia 534 seřízení.jpg [ 138.29 KiB | Zobrazeno 29209 krát ]
Tak asi tak . . Leon po "dištancu" . . .
|
|
Nahoru |
|
|
Karel Charlie
|
Napsal: čtv 09.07.2020 23:42 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
Leone moc děkuji za praktické zkušenosti! Měl jsem v plánu vyzkoušet zmenšit nastavení horního křídla vypodložením podložkou na baldachýnu a to jsi mi potvrdil, že ti pomohlo. Se spodním křídlem by se dělaly úpravy složitěji. Úhly nastavení křídel dvouplošníku jsou v článku na stránkách: http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a- ... ni-modelu/
|
|
Nahoru |
|
|
PatMat
|
Napsal: pát 10.07.2020 10:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.6.2010 Příspěvky: 730 Bydliště: Praha 10
|
Zdravím, řešil jsem před lety. Nastavení křídel dvouplošníků jsem našel v literatuře zcela protichůdná, takže mi to nepomohlo. Co jsem ale pochopil, že horní křídlo, zvlášť pokud je předsazené, má podstatně větší "autoritu". Takže jsem dal spodní křídlo do nuly a laboroval jen s horním a podařilo se. Pat
_________________ Futaba T14SG Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pát 10.07.2020 11:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Leon píše: motor dolů ani ne 2° a něco vpravo . . a vop taky °. . . Popravdě řečeno - tomuhle moc nerozumím. Předpokládám, že u VOP emigrovala nula.
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: pát 10.07.2020 15:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
. . . Jardo. když jsem to "ladil" tak se psal rok 2009 . . . Kdo si to má pak pamatovat. Když si to nakreslíš, tak ti nic jinýho nezbejvá, než poopravit své prvotní vize, nejsem dokonalý, aby první pokus vyšel ... Proto jsem vložil pár obrázků, kde i Ing Sekanina naznačuje více možností. A troufnu si jeden přidat: Příloha:
dvouplošné letadýlko.JPG [ 100.94 KiB | Zobrazeno 28792 krát ]
A že to mnou na stará kolena zakoupená stavebnice měla jinak ( když se trochu setmělo, vzal jsem lejzr, éro a šel ke stodole, dílnu mám malou . . . ) mne překvapilo. A jestli to zde chce, ty dvě varianty nastavení teoreticky rozebrat, rád si počtu . . A éra si "maluji " už od 15ti let . . někdo jede podle osvědčených plánků . . Je veselé zjištění, jak se silně rozchází poloha T výrobce a i mezi sebou dvou sw na výpočet těžiště . . já tedy dal na výrobce a na zálet dobré . . našly se jiné mouchy . . Leon
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: pát 10.07.2020 15:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
. . . pro Karla Čárlího . . Ing Alfery u Veky tak nějak potvrzuje i ten můj poslední obrázek . . nebo obrázek podporuje tvrzení pana Ing Alferyho . . L
|
|
Nahoru |
|
|
Karel Charlie
|
Napsal: pát 10.07.2020 15:33 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
Dnes jsem si byl zalétat s Pittsem, u kterého jsem snížil úhel seřízení horního křídla o 2°. Pomohlo to, nyní mám výškovku potlačenu už jen trochu a letadlo při přistání má delší "výdrž" ve vzduchu. Na zádech se stále snaží letět do nebes, ale už ne kolmo nahoru. Zkusím úhel horního křídla ještě trochu snížit. Pak se dostanu na horní křídlo cca -2,5°, spodní křídlo +0,5°, VOP 0°, motor -3°. Toni Clark měl na Pitts S1 obě křídla 0°, VOP +2°, motor nevím.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|