Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Funguje základní nastavení MVVS .61?
PříspěvekNapsal: pon 29.06.2020 14:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Koupil jsem starší model se sotva zaběhlou desítkou MVVS - už s dvoujehlovým karbecem. Motor roky neběžel, karburátor byl klasicky zalepen ricinem. Vše jsem vymáchal v metylu a po pár dnech lázně zase složil. Ale ani za boha nejsem schopen motor naladit - nastartuje na palivo nasáté před startem, vyběhne do otáček a zhasne. Našel jsem základní nastavení jehel (hlavní o 2 otočky + volnoběh otevřená o 1,5 mm) na které ale motor vůbec nesaje palivo. Takže mám volnoběžnou jehlu cca o 2,5 mm otevřenou. Nemáte někdo tip, co by mohlo být špatně? Jakoby motor vůbec nereagoval na nastavení karburátoru. Mám doma asi 15 žhavíků, včetně dvou spolehlivých desítek ASP a Evolution, které bych mohl hned zaměnit. Ale nechce se mi ustupovat tak snadno. Navíc je motor do letadla krásně zastavěn. Taky mám zcela nový starší typ karburátoru s jednou jehlou. Předpokládám, že asi není cesta vyměnit ho za novější typ, co mám na motoru...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 29.06.2020 15:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Spatne bude na tom asi to precistenie kanalov. Pokial by bolo vsetko OK, tak motor na zakladne nastavenie bude bezat.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 29.06.2020 19:44 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Kanálky jsem teda nečistil, louhoval jsem rozebraný karburátor. Ovšem na plný výkon motor běžel už chvilku opakovaně za sebou, tak se snad kanálky pročistily, ne? To mě nanapadlo...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 29.06.2020 20:33 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
Ked ti motor nesaje, tak to samozrejme urobi presne co popisujes, preco teda nezistis preco motor nesaje? Otvoril si hlavnu ihlu? ide nasat palivo cez karburator? Nehraj sa s volnobeznou tryskou ale skontroluj priechodnost trysky, hlavnej ihly, filtra, palivovej sustavy celkovo ... je to jedno potrubie, nemoze byt problem najst ci a kde je to upchate ... hlavne ked mas skusenosti s 15 zhavikmi.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 29.06.2020 20:50 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Motor saje, jinak bych ho vůbec nespustil. Ale nesaje, pokud je volnobezna jehla v továrním settingu. Musí být víc povolena


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 30.06.2020 12:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
peta1 píše:
Motor saje, jinak bych ho vůbec nespustil. Ale nesaje, pokud je volnobezna jehla v továrním settingu. Musí být víc povolena


Neviem co mas na mysli "viac povolena" ale tu sa hra o stvrt-otacky na skrutke tzv. volnobeznej ihly LSN (nechapem kde sa k tomuto nazvu prislo, je to zase jeden ulet modelarskej obce) je to normalna ihla, co v spolupraci s otvaranim vzduchu mixuje "spravny" pomer palivo/vzduch a riadi mnozstvo zmesi

Tzv. vysoke-otacky-ihla (HSN) je iba fixny odpor, skrtenie privodu paliva, posuva sa tym absolutne hore-dole charakteristika mixovania ktora je dana jedno-jednoznacne iba ihlou LSN

Pokial mas (asi ano = MVVS) dobry karburator, tak vyrobca, verme tomu, ho optimalne navrhol

Ja som si dal tu robotu ze som pozrel karburator z 2.5 ASP pod mikroskopom a zistil som, ze s nastavenim ihly LSN nie je ziadny problem, pretoze je iba jedine spravne nastavenie, tu su dve limitne situacie:
1- karburator plne otvoreny, ihla LSN je prave vysunuta z konickeho otvoru (do ktoreho sa zasuva pri riadeni plynu)

2- karburator zatvoreny, zistil som, ze ostava volnost na skrutke presne 90 stupnov, pri pokuse zaskrutkovat viac dovnutra uz narazi mechanicky vo vnutri tej konickej trubky
do ktorej sa zasuva

Cize ak by som isiel do krajnosti, tak cely "regulacny rozsah" na ihle LSn je 90 stupnov, takze ked som ju vyskrutkoval tolko von, ze pri plne otvorenom karburatore je prave vytiahnuta z konickej trubky, tak viem ze pri zatvorenom je rezerva proti mechanickemu narazaniu ihly 90 stupnov

Takze nejaka magia s ihlou LSN na letisku je uplne zbytocna - za predpokladu ze sa jedna o "dobry karburator" od dobreho vyrobcu

Mozno mas problem nedobreho paliva? Alebo nadrz nevhodne umiestnenu? Neodvzdusnenu? Nenapojenu na vyfuk? Nevhodna sviecka - prilis studena?....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 30.06.2020 12:39 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Motor v modelu takhle prý předchozímu majiteli běhal včetně nádrže a svíčky. Vše jsem vyčistil, odvzdušnění je průchozí. Hadičky jsou nepoškozené. Palivo je nové, koupené před měsícem, standardní 5 % nitro od Pelikána. Provozují dodnes bez nutnosti většího ladění dvě patnáctky MVVS v jiných modelech, ani s menšími kubaturami od 2,5 do 6,5 jsem nikdy neměl větší problém. Ale desítku vidím poprvé a proto jsem čekal radu od zkušenějších uživatelů v tom smyslu, že základní nastavení motoru 0.61 doporučují jiné, než uvádí výrobce (tedy 2 otočky hlavní jehla a 1,5 mm volnoběžná). Už jsem ze svého okolí slyšel, že desítka je nenaladitelná a mám ji nahradit čímkoliv jiným. To se mi nezdá, ačkoliv je zatím moje zkušenost právě taková...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 30.06.2020 22:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Podívej se jakej tvar má konec volnoběžný jehly na tý desítce a porovnej ho s jehlama těch patnáctek, co ti chodí. Je možný, že je původní jehla nahražená jehlou z karbecu jiný kubatůry.
V každým případě pokud hodně povolíš volnoběžnou jehlu tak musí desítka sát a běžet na maximální otáčky.
Nepíšeš, jestli a z jakýho výfuku tlakuješ nádrž. Měl jsem od MVVS jeden expanzní výfuk, kde byl odběr tlaku na čtyřhranu asi 10 mm od příruby pro motor a ta tryska se chovala jako fixírka, místo aby tlakovala, tak z nádrže odsávala.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 01.07.2020 6:41 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Jehla je nejspíš origo, mám k motoru i krabici a je to zjevně komplet. Mám ovšem dojem, že není ještě řádně zaběhnut, běží jen hodně nabohato, spaliny jsou hodně tmavý, teče z něj černý olej. Vcera jsem vyladil i spolehlivý volnoběh a přechody, na 1.5 mm volnoběžný jehly ale můžu zapomenout. Aby motor běžel, mám 4 mm. To mi přijde proti návodu teda značná odchylka od základního nastavení...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 01.07.2020 19:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Od čeho odvozuješ to základní nastavení volnoběžné jehly, tedy těch 1,5 nebo 4mm? :o
Pokud od dorazu závitu, tak je to špatně. :P
Totiž Ty potřebuješ zjistit v jaké poloze ta jehla už začne plně uzavírat přívod paliva do trysky při plně zavřeném karburátoru, a to může být i v dost povoleném stavu od toho dorazu.
No a ta mezní poloha se dá zjistit tím, že otevřeš hlavní jehlu naplno, šoupátko karburátoru zavřeš do polohy volnoběhu, na přívod paliva nasadíš čistou hadičku, do které foukáš pusou vzduch a točíš s volnoběžnou jehlou dokud nenajdeš to místo, kde se to začne plně uzavírat. Když to nastavíš přesně do toho bodu, tak pokud otevřeš šoupátko na plný plyn (nebo jen trochu), tak ucítíš, že by se to mělo dát profukovat, pokud ho zavřeš na volnoběh, tak už zase ne.
No a teď právě od tohoto bodu otevři volnoběžnou jehlu na 1 až 1,5 otáčky! To bude to skutečné základní nastavení.
Pak to už musíš došolichat je pokusným spouštěním motoru. Volnoběžná jehla se musí nastavit tak, aby při prudkém přidání plynu motor plynule přecházel do vyšších otáček. Pokud je přechod zdlouhavý a nepravidelný, směs je moc obohacována, a tak je potřeba volnoběžnou jehlu mírně zavřít, pokud motor při prudkém přidání zaškytá a zhasne, tak je chudá a musíš ji naopak otevřít.
Ale jakékoli nastavování volnoběžné jehly začneme teprve, když nám motor spolehlivě běží na plný plyn, tedy máme nastavenou správnou bohatost paliva hlavní jehlou. K tomu volnoběžnou jehlu vůbec nepotřebujeme, vyšroubujeme ji co nejvíc a mělo by to ječet. Pak se hrajeme s tím volnoběhem.
No a to hraní s volnoběžnou jehlou, tam kolikrát se musí motor startovat i desetkrát (i víc), než se to povede správně nastavit. Tam není kam spěchat, na to si prostě musíš najít čas a motor se Ti pak odmění spolehlivým chodem. Po každé změně volnoběžné jehly je však taky potřeba kontrolovat a případně korigovat i tu hlavní jehlu. 8)

Jinak MVVS karburátory (posledních sérií) mají tu necnost, že volnoběžnou jehlou se velmi snadno hýbe a proto často s ní při maniupulaci s modelem bezděky pohneme. :( Je aretována pouze takovou vnitřní pružinkou - to ale nestačí. Takže někdo to řeší tím, že tělo volnoběžné jehly vandalsky stlačí kleštěma do oválu :x - ona jde pak na ten závit tak ztuha, že se už jen tak snadno nerozhýbe. :roll: Mně se ale osvedčilo inteligentnější řešení - natáhnout na ni kousek silikonové palivové hadičky, kterou po nastavení polohy jehly pak ztáhnu ke karburátoru, čím vymezím tu mezeru volného závitu. Jediná nectnost tohoto řešení je, že ta hadička obvykle po nějakém čase praskne, takže se musí pak měnit a nastavovat všechno znovu. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 01.07.2020 19:14 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Příloha:
15936272080248101667955825876545.jpg
15936272080248101667955825876545.jpg
[ 41.46 KiB | Zobrazeno 4487 krát ]

Odvozuji to od návodu Mvvs pro daný karburátor 3219...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 01.07.2020 19:19 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 5.11.2013
Příspěvky: 188
Bydliště: Veltruby u Kolína
Každopádně motor teď už konečně běží slušně, má výšku i přechody. Je ale nastaven diametrálně jinak, než radí návod výrobce pro daný motor a karburator... Je to moje první desítka mvvs a nechápu, jakto, že to kupci uz dávno před lety neomlatili výrobci o hlavu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 01.07.2020 20:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Nepamatuji co je psáno v jejich návodu, ale rozhodně je vždy třeba zjistit přesně, kde je ta mez, kdy už volnoběžná jehla palivo úplně uzavírá a od té se odrazit. :wink:
Ono totiž ani výrobně není zcela jednoduché při kuželovitých tvarech jehel dodržet s dostatečnou přesností to místo na destetiny mm a zabezpečit tak aby to, co je napsáno v návodu o těch milimetrech i opravdu platilo. Totiž, stačí aby byl prut jehly do jejího pouzdra zalisován v trochu jiné poloze, byl delší a už to nebude pasovat. Rozhodně je ale lepší, když je delší, než kdyby ji zalisovali hluboko, jehla by byla by krátká a nedovedla ani při plném zašroubování nadoraz ten průchod paliva tryskou uzavřít.
Nakonec ten postup s hadičkou je součástí návodu kterési jiné značky (nevím zda OS nebo ASP), ani tam nepočítají s tím, že by to vyrobili tak přesně aby doporučovali nějaké milimetry.
Krom toho, dle mých zkušeností, cca po roce 2000 kvalita výroby motorů malých kubatur (tedy žhavíků a detoňáků) v MVVS trochu upadla. Z dříve bezproblémové značky se staly motory tak trochu DoDo (dodělej doma) a někdy i hodně DoDo. :x A postupně, jak už se rozhodli s výrobou žhavíků definitivně skončit, to bylo horší a horší. :cry: Prostě veškerou péči věnovali novým velkoobjemovým benziňákům a v případě žhavíků se snažili spíš jen co nejrychleji vyprázdnit sklady komponentů, především odlitků. Takže z výroby šly motory nezřídka příliš těsné, s nevymezenými vůlemi, nebo naopak bez potřebné vůle ložisek klikovky, asi i ty karburátory měly podobné drobné chyby (i když zrovna toto ja za významnou chybu nepovažuji, spíš za nesoulad s návodem, kde se snažili uživateli nastavení zjednodušit, ale neuvědomili si limity přesnosti své vlastní výroby).

Jinak, vzpomínám si na podobnou situaci z dob před bezmála 50 lety, kdy jsem zabíhal svůj první motor sovětskou detonační dvaapůlku MK-12V. :) Netýkalo se to volnoběhu (to ani nemělo RC karburátor), ale základního nastavení kompreseního šroubu pro start. :o V návodu bylo napsáno, zašroubujte šroub nadoraz a povolte o 1,5 otáčky. No když nadoraz, tak nadoraz :lol: , ale závitu 8O (nikdo mi neřekl, že tím
"nadoraz" bylo asi myšleno místo, kde se bude protipíst dotýkat pístu v horní úvrati :roll: ), Samozřejmě to moje "nadoraz" bylo o dost hlouběji, takže i po pvolení o 1,5 otáčky byl motor dost přetažen. Po dlouhém tlučení do vrtule motor přece jen sebevražedně naskočil a v tomto režimu jsem ho důkladně potrápil doporučovaných 20 minut. Asi si dovedete představit v jak tvrdém chodu ten motor běžel (ale já to nemě s čím srovnat). Po takovém 20 minutovém "záběhu" již byla dost zřetelná vůle v ojnici (co jsem si dokonce všiml a zamyslel se nad tím). Při druhém startu jsem snad "omylem" trochu povolil kompresní šroub a motor se rozječel do výrazně vyšších otáček. Ty se mu ale záhy staly osudnými, pohmožděná ojnice to prostě nevydržela a její dolní oko se roztrhlo. :( Abych dokonal zkázu, tak při rozebírání motoru mne nenapadlo nic lepšího, než do výfukového okna vsunout plochý šrpubovák, abych povolil vložku válce ze skříně, která byla na jemný závit. Vůbec mne nenapadlo, proč má k motoru dodávaný klíč takový speciální oblý výstupek, který je na toto odšroubování určen. Takže se mi podařilo promáčknout ostrou hranu okna dovnitř, co po vyrobení nové ojnice a při následných pokusech pohybu pístu způsobilo na něm hluboké rýhy. Motor šel do kytek. :| Ještě že stál pouhých 8 rublů (tehdejších našich 80Kčs) :lol:
Tak to je moje příhoda z dětství. :| Tragická (pro motor) ale velmi poučná (pro mne). :P
Pak už to bylo jen lepší. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.07.2020 6:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
Ahoj Vlado, ty začátky jsem měl podobné - ale škola to byla užitečná.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.07.2020 14:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
VTjr píše:
Nepamatuji co je psáno v jejich návodu, ale rozhodně je vždy třeba zjistit přesně, kde je ta mez, kdy už volnoběžná jehla palivo úplně uzavírá a od té se odrazit. :wink:
Ono totiž ani výrobně není zcela jednoduché při kuželovitých tvarech jehel dodržet s dostatečnou přesností to místo na destetiny mm a zabezpečit tak aby to, co je napsáno v návodu o těch milimetrech i opravdu platilo. Totiž, stačí aby byl prut jehly do jejího pouzdra zalisován v trochu jiné poloze, byl delší a už to nebude pasovat. Rozhodně je ale lepší, když je delší, než kdyby ji zalisovali hluboko, jehla by byla by krátká a nedovedla ani při plném zašroubování nadoraz ten průchod paliva tryskou uzavřít.
Nakonec ten postup s hadičkou je součástí návodu kterési jiné značky (nevím zda OS nebo ASP), ani tam nepočítají s tím, že by to vyrobili tak přesně aby doporučovali nějaké milimetry.
Krom toho, dle mých zkušeností, cca po roce 2000 kvalita výroby motorů malých kubatur (tedy žhavíků a detoňáků) v MVVS trochu upadla. Z dříve bezproblémové značky se staly motory tak trochu DoDo (dodělej doma) a někdy i hodně DoDo. :x A postupně, jak už se rozhodli s výrobou žhavíků definitivně skončit, to bylo horší a horší. :cry: Prostě veškerou péči věnovali novým velkoobjemovým benziňákům a v případě žhavíků se snažili spíš jen co nejrychleji vyprázdnit sklady komponentů, především odlitků. Takže z výroby šly motory nezřídka příliš těsné, s nevymezenými vůlemi, nebo naopak bez potřebné vůle ložisek klikovky, asi i ty karburátory měly podobné drobné chyby (i když zrovna toto ja za významnou chybu nepovažuji, spíš za nesoulad s návodem, kde se snažili uživateli nastavení zjednodušit, ale neuvědomili si limity přesnosti své vlastní výroby).

Jinak, vzpomínám si na podobnou situaci z dob před bezmála 50 lety, kdy jsem zabíhal svůj první motor sovětskou detonační dvaapůlku MK-12V. :) Netýkalo se to volnoběhu (to ani nemělo RC karburátor), ale základního nastavení kompreseního šroubu pro start. :o V návodu bylo napsáno, zašroubujte šroub nadoraz a povolte o 1,5 otáčky. No když nadoraz, tak nadoraz :lol: , ale závitu 8O (nikdo mi neřekl, že tím
"nadoraz" bylo asi myšleno místo, kde se bude protipíst dotýkat pístu v horní úvrati :roll: ), Samozřejmě to moje "nadoraz" bylo o dost hlouběji, takže i po pvolení o 1,5 otáčky byl motor dost přetažen. Po dlouhém tlučení do vrtule motor přece jen sebevražedně naskočil a v tomto režimu jsem ho důkladně potrápil doporučovaných 20 minut. Asi si dovedete představit v jak tvrdém chodu ten motor běžel (ale já to nemě s čím srovnat). Po takovém 20 minutovém "záběhu" již byla dost zřetelná vůle v ojnici (co jsem si dokonce všiml a zamyslel se nad tím). Při druhém startu jsem snad "omylem" trochu povolil kompresní šroub a motor se rozječel do výrazně vyšších otáček. Ty se mu ale záhy staly osudnými, pohmožděná ojnice to prostě nevydržela a její dolní oko se roztrhlo. :( Abych dokonal zkázu, tak při rozebírání motoru mne nenapadlo nic lepšího, než do výfukového okna vsunout plochý šrpubovák, abych povolil vložku válce ze skříně, která byla na jemný závit. Vůbec mne nenapadlo, proč má k motoru dodávaný klíč takový speciální oblý výstupek, který je na toto odšroubování určen. Takže se mi podařilo promáčknout ostrou hranu okna dovnitř, co po vyrobení nové ojnice a při následných pokusech pohybu pístu způsobilo na něm hluboké rýhy. Motor šel do kytek. :| Ještě že stál pouhých 8 rublů (tehdejších našich 80Kčs) :lol:
Tak to je moje příhoda z dětství. :| Tragická (pro motor) ale velmi poučná (pro mne). :P
Pak už to bylo jen lepší. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

To by se teď nestalo.
Současný mladý modelář, odkojený internetem by se logicky pokusil vložku povolit zasunutím mobilu (místo toho šroubováku) do výfuku a to by se mu mohlo povést tak jedině u Mk.350 :lol:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz