Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 14:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1712
Bydliště: Praha Kunratice
Zdravim, potřeboval bych radu, mám nový motor OS max 15cc benzin a v návodu je míchaní paliva s olejem v poměru 1:25 nebo 1:50 podle toho, jaký poměr uvádí výrobce oleje.
Moc tomu nerozumím, přijde mi to jasko poměrně velký rozsah a hlavně poměr 1:50 se mi zdá pro 15cc motor už opravdu málo, když třeba 10cc Evolution létám na 1:20

Zatím ještě zabíhám, tak létám na 1:25.
Na mém oleji je psáno, že ho lze míchat až do poměru 1:50

Tak nevím na jaký poměr po záběhu létat, OS Max je skvělý motor a šlape jako hodinky, tak chci aby mi vydržel co nejdéle

Moc děkuji za radu

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 15:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
my mame kupeny OS30 a byvaly majitel povedal ze mame davat 1:35 az 1:40


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 15:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1712
Bydliště: Praha Kunratice
Jo, to je presne tak poměr co bych u 30ccm cekal, s tim ze u te sve patnactky jsem dal na zabeh 1:25 (coz uvadi i vyrobce) a po zabehu bych presel tak na 1:30.

Ale to je mimo ty cisla co jsou v manualu a treba 1:50 mi prijde uplne mimo, pokud to tedy neni nejaky zazracny olej, ktery neznam :)

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 19:56 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.3.2020
Příspěvky: 12
Některý olej vydrží vyšší teplotu, některý nižší, pak jde o střihovou stabilitu filmu... Pokud budeš používat esterový olej který je nejdražší, ale vlastnostma dá se říct, že lepší, než levný hydrokrakovaný olej, pak si mužeš dovolit mazat mín. Výrobce motoru tím dáva volnou ruku, u 15ccm bych dal osobně esterový olej a poměr 1:30-1:35 - uvidíš jak bude motor olej spalovat, zkouknout svíčku a popřípadě trochu olej ubrat. Dobrou zkušenost mám s oleji motul 710, 800.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 23:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1712
Bydliště: Praha Kunratice
Endurko píše:
Některý olej vydrží vyšší teplotu, některý nižší, pak jde o střihovou stabilitu filmu... Pokud budeš používat esterový olej který je nejdražší, ale vlastnostma dá se říct, že lepší, než levný hydrokrakovaný olej, pak si mužeš dovolit mazat mín. Výrobce motoru tím dáva volnou ruku, u 15ccm bych dal osobně esterový olej a poměr 1:30-1:35 - uvidíš jak bude motor olej spalovat, zkouknout svíčku a popřípadě trochu olej ubrat. Dobrou zkušenost mám s oleji motul 710, 800.


Děkuju moc za rady a za vysvětlení ohledně různých druhů syntetiky. Udělám to jak píšeš, po záběhu dám 1:30 a uvidím. Olej jsem zatím používal Evolution co jsem měl v zásobě (což je tuším rebrandovaný MVVS a už se asi nevyrábí), tak až mi dojde zkusím Motul 800, díval jsem se, že ho má např. Houška.

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 6:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
were píše:
Jo, to je presne tak poměr co bych u 30ccm cekal, s tim ze u te sve patnactky jsem dal na zabeh 1:25 (coz uvadi i vyrobce) a po zabehu bych presel tak na 1:30.

Ale to je mimo ty cisla co jsou v manualu a treba 1:50 mi prijde uplne mimo, pokud to tedy neni nejaky zazracny olej, ktery neznam :)

No, já teda nevím - ale v návodu je to snad jasné - ne?
Buď dodržet poměr doporučovaný výrobcem oleje, pokud to není výrobcem oleje doporučené, tak 1:25 až maximálně 1:30, v případě tří konkrétních olejů (viz návod - Klotz ModelLube, Amsoil Saber a Zenoah GFCC) lze jít až na 1:50.
Podle mě 1:50 u patnáctky je víc než problematické, nepřekračoval bych těch 1:25 - 1:30.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 12:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
No a když se zeptám zkušených provozovatelů benziňáků, kolik je vhodné pro DLE20 a kolik pro CRRC 45?
A co soudíte o oleji Stihl?
Mnĕ se v motorové pile i křoviňáku osvĕdčil, a to dávam do křoviňáku 1:40 a do pily dokonce 1:50.
Jednou jsem se nechal zlákat koupí oleje Oleomac v Mountfieldu. No výsledkem bylo, že si mi motor v křoviňáku zadřel, ačkoli jsem dodržel v návodĕ předepsaných 1:40. Považoval bych to za náhodu, kdyby se to samé nestalo i kolegovi, ačkoli taky dodržoval pomĕr a dokonce to bylo na jejich "značkovém" výrobku Oleomac. Po opravĕ jsem ten olej dával už v pomĕru 1:25 a pak se zas vrátil k oleji Stihl a předepsaným pomĕrům.
Takže na kvalitĕ oleje fakt záleží. :P

A ještĕ otázka, jaký negativní vliv realnĕ pozorujete pokud přidávate oleje víc, než je doporučeno? :o
Totiž, já jsem sundával výfuk křoviňáku i po několika desítkach hodin provozu na 1:25, a nenašel jsem ani stopu karbonu na pístu ani svíčce. Možná to jen víc čmoudilo. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 12:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.10.2008
Příspěvky: 1712
Bydliště: Praha Kunratice
MPml píše:
No, já teda nevím - ale v návodu je to snad jasné - ne?
Buď dodržet poměr doporučovaný výrobcem oleje, pokud to není výrobcem oleje doporučené, tak 1:25 až maximálně 1:30, v případě tří konkrétních olejů (viz návod - Klotz ModelLube, Amsoil Saber a Zenoah GFCC) lze jít až na 1:50.
Podle mě 1:50 u patnáctky je víc než problematické, nepřekračoval bych těch 1:25 - 1:30.


Díky moc za radu. Souhlasím, ale sám vidíš, že nejdřív píšeš, že v manuálu je to jasné a pak uvádíš, že jeden z těch údajů je víc než problematický. Což si myslím taky a myslím si, že bych to měl jak píšeš ředit 1:25 až 1:30. Na mých olejích se ale jednom píše (viz. bod poměr uváděný výrobcem oleje) doporučené ředění 1:30 až 1:40 a na druhém, že lze ředit až do poměru 1:50, tak se radši ptám zkušených, jaký olej a jaké ředění opravdu zvolit. V návodu to nějak psané je a nechci z toho dělat rocket science, ale na druhou stranu jsem si nebyl jistý a rád bych, aby mi motor sloužil co nejdýl :)

_________________
Nejlépe to nosí nad hlavou a ještě ke všemu směrem do slunce.
Nejlepší investice jsou peníze vyhozené do vzduchu.
Žádný učený ještě z nebe nespadl.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 13:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
Obecnĕ platí, že čim menši zdvihový objem, tím víc oleje je potřeba. Tak je nutno chápat i ten rozsah mícháni, doporučovany výrobcem oleje. Výrobce samozřejmĕ nemůže vědět do jakého motoru se to použije, předpokládá jen to, co je běžné. Ale od určitého objemu už to nelze dál snižovat a 1:50 je asi takové minimum. Jenže patnáctka je přece jen trochu malý benziňák a já nevím kde je ta objemova hranice pro míseni 1:40 až 1:50 je. :roll: Proto se taky ptám. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne čtv 21.05.2020 13:44, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 13:15 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.2.2011
Příspěvky: 86
Bydliště: opava
Zdar pánové,

myslím si že tu nezaznělo to podstatné - a sice - množství oleje ve směsi je dané jeho kvalitou / toho oleje / a pak a to je nejdůležitější - konstrukcí motoru!!!!

pokud má motor kluzná ložiska - pak max 1/10 - a věřte mí že vím o čem mluvím
pokud je jehlové ložisko jedno na klice pak max 1/20
pokud jsou ložiska dvě může být oleje méně 1/25 a míň

je jasné že do hry vstupují i další faktory - konstrukce a vůle pístu atd atd.

Takže za mně první věc je návod / a tady pozor - u mého motoru / mám kluzná ložiska / se rozcházejí informace jednotlivých dovozců / a také návod výrobce prošel vývojem - tedy když jsem kupoval motor já - bylo uvedeno 1/20 a poslední informace byla 1/4 nebo dokonce 3/7 / 30% /.

tak asi tak - přeju ti hodně hodin ve vzduchu

_________________
RP

Trex 600 benzín - Airwolf - černý , Trex 450 Airwolf - modrý, Trex 450 Hughes 500 Breitling


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 13:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
Když otevřu knížky starých modelářských bardů z padesátých let, tak 1:10 byla ta nejzazši hranice, spíš 1:5. Pravdou je, že tak mala jehlová ložiska prostĕ nebyla, motory byly maximálnĕ 10cm3, ale bĕžnĕ i 5cm3 a oleje pouze ropné minerální. Maloktery z tehdejších motorů však mĕl otáčky vyšší než 6000ot/min, to zas bylo pro životnost pozitivní.

Jinak k mému původnímu dotazu doplním, že CRRC45 má jehlová ložiska v obou ocích ojnice, ale u DLE20 teď přesně nevím, myslím si však, že jen na dolním ojničním čepu. A když vzpomínám na tu opravu křoviňaku, tak tam bylo taky jen dole ale v návodu doporučovali mísení 1:40. Krom toho se tam nezadřel pístni čep s ojnicí, ale pístni kroužek s válcem.

Já osobnĕ bych jehlovému ložisku v horním oku nepřisuzoval až takovou důležitost. Ani svého času Wartburgy a Trabanty je nemĕli a míchalo se 1:40. Moped Babeta nebo Pionýr taky ne, ale míchalo se 1:33.
Totiž ojnice v pístu vykonáva pouze kývavý pohyb a na to stači pouzdro z vhodné slitiny nĕkdy je to dokonce lepší. Naopak jehlová ložiska nemaji ráda ten kývavý pohyb, v důsledku kterého se často do povrchu čepu vytlači ty jehly a vznikne takový mnohohran a pochopitelnĕ i velké vůle (velmi časta bolest kardanových křížů, zvášť pokud se ošidí jejich materiál nebo jeho tepelne zpracování, bolest všech Žigulíků).

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 22.05.2020 1:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8312
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
DLE20 dávám to samý jak Rotu35 a to 1:40 Verva 100/plná 2T syntetika DENICOL RACING 2 SYNTEX. Měl jsem i na zkoušku litr DENICOL S2 COMPETITION , ta se míchá dokonce jen 1:80 až 1:100. Já jsem měl bobky a tak mu dal jen 1:60.
Roto mám 10 let, DLE 4. SpaceWalker s DLE20 je podmotorovanej a tak ho drbu furt na plnej , motor v deklu a bez problémů. Roto má asi 150-180 hodin, DLE asi 40 hodin.

Ty zahrádkářský oleje jsou hrozný hnoje, servisák v místním zahrádkářství Hatak mi vyprávěl. Prostě to není na tak vysoký točky, co jsou v letadle.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 22.05.2020 2:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
Evidentnĕ ani na ty co jsou v křoviňáku. :|

Jinak, díky za reakci. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 22.05.2020 6:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
Celeron píše:
DLE20 dávám to samý jak Rotu35 a to 1:40 Verva 100/plná 2T syntetika DENICOL RACING 2 SYNTEX. Měl jsem i na zkoušku litr DENICOL S2 COMPETITION , ta se míchá dokonce jen 1:80 až 1:100. Já jsem měl bobky a tak mu dal jen 1:60.
Roto mám 10 let, DLE 4. SpaceWalker s DLE20 je podmotorovanej a tak ho drbu furt na plnej , motor v deklu a bez problémů. Roto má asi 150-180 hodin, DLE asi 40 hodin.

Ty zahrádkářský oleje jsou hrozný hnoje, servisák v místním zahrádkářství Hatak mi vyprávěl. Prostě to není na tak vysoký točky, co jsou v letadle.

Pro obveselení, mimořádně dobrý.
V první řadě, pokud to DLE má naběháno 40 :mrgreen: hodin, tak je to u křovinořezu, cca asi tak jako když běží necelý týden (a to pominu, že motor v křovinořezu, dostává diametrálně větší záhul, než motor v nějakém papírovém zmatkoplánu).
A co se týče otáček - ty motory v těch křovinořezech obvykle točí něco mezi 8000 - 10000 ot/min.
Vřele doporučuji si zkusit dát na to DLE vrtuli tak velikou, aby točil těch třeba 10 000 a nechat ho běžet třeba půl hodiny v kuse na plný plyn.
Srovnávat modelářský motor, s provozně (funkčně) zcela jiným motorem, navíc o zcela jiném zdvihovém objemu - to mi hlava opravdu nebere.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz