Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 9:18 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 90
VTjr píše:
Jde o to, kdy "umřou" ty HV serva (jinak taky Futaba).



Tohle ti nikdo neřekne, a u každého typu serv to bude jiné.
Rozumné je vyhledat si u výrobce serva při jakých parametrech servo pracuje. Některé HV jsou uváděné jako 7,2-8,4V jiné jako 4,8-8,4V a některá úplně jinak :lol:

U 3D letadla a spalováku asi nechces ryskovat a provozovat serva v režimu, na který nejsou stavěné a nikdo ti tím pádem nic nezaručí.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 9:45 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 90
[/quote]
Ne, to je proto, že NiMH mají rozptyl napětí plné nabití - plné vybití výrazně vyšší než staré NiCd. :P
A tvrdost má taky svůj význam. Staré měkké akumulátory to vyšší napětí po plném nabití i při poměrně malém odběru neudržely, takže se nic stát nemohlo.

[/quote]


Odpověděl jsi si sám ... pokud máš měkký zdroj a klesne napětí při zátěži, tak servo pracuje při nižších V (vše je v pořádku) ... ale takto žádný rozumný výrobce neuvažuje!
Tvoje Enelopka má jmenovite napětí 1,2V 5x1,2 je 6V ...tím popiráš svoje tvrzení o jmenovitém napětí, nebot je podle něho vše v pořádku (přesto ti to nefunguje)
Podle mě nabítá Enelopka ma 1,5V 5x1,5 je 7V (což je víc než serva dlouhodobě snesou) a navíc je namáháš větším výkonem, než je povolený výrobcem protože pracuji rychleji a jsou silnější....
4x 1,2 -1,5V u Enepolky je přesně to rozmezí, kde to funguje OK

Ale Enelopka NiMh není v žádném případě tvrdý zdroj!!! možná při pohledu 20let nazpátek v závislosti s čím porovnáváš, ale ani v té době to tak nebylo. Jako tvrdý zdroj se používali některé NiCd


Naposledy upravil AlešM dne stř 20.05.2020 10:25, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 9:52 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jistě, tvrdý jen v porovnání s těmi historickými, Každopádne na 5 standartních serv jejich tvrdost v pohodě stačí.
Já ale netvrdil nikde, že u budoucí instalace v modelu zmiňovaném v úvodě vlákna uvažuji o použití Enelopek. :o V některém z dalších příspěvku jsem již napsal, že to budou buď LiFeP (A123) nebo NiCd Sanyo 2/3C. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 13:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
Jistě, tvrdý jen v porovnání s těmi historickými, Každopádne na 5 standartních serv jejich tvrdost v pohodě stačí.
Já vím, že pohled současných tvrďáků na Eneloopy je značně skeptický. Nevyvracím jim to, ale také mě to nechává v klidu (nelétám žádné extrémy). Také jsem začínal s "niklákama" ze Slaného, které by z dnešního pohledu nebyly hodné napájet ani teploměr - a šlo to, muselo, protože nic jiného nebylo. Ale teď již hodně let létám na zmíněné Eneloopy, některé již letité. Dosud ŽÁDNÝ problém. Např. ve zde zmiňovaném Bambíkovi, i když to tak na první pohled nevypadá, živí 8 serv.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 19:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Myslím si, že s 3D to snad nebude tak strašný s tĕmy momenty. Je pravda, že řídíci plochy jsou velké, výchylky taky, ale tyto modely jsou pomĕrnĕ pomalé.
Diablotin-mini (1300mm, ale s desítkou MVVS) asi není pro ortodoxní 3D-čkáře to pravé ořechové, ale bez problémů to funguje, 5 serv a dokonce ne na Enelopy, ale 4-článek VARTA Acu plus, které mi dle mých zkušeností připadají stejnĕ dobré jako Enelopy.
Teď ale osazuji trochu vĕtší model (Harlekyn 1670, to je defacto jako velke Diablo) a bude tam motor MVVS 1,44 Twin.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 6:14 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 90
Před cca 20-25 lety jsem létal standartního diablotina s 12,7 MVVS, a jednou sadou 4 článku NiMh
Létal jsem i Diablotina 2000 s 26 MVVS benzínem a dvěma sadami čtyřčlánku napřímo do přijímače.
Fungovalo to vcelku dobře a bezproblémově, to ano ….
Diablotin a podobná letadla nejsou a nikdy nebyla 3D, jsou to FUN-FLY. V době jejich vzniku nikdo tento pojem ani neužíval, to se vžilo až později. Stejně tak, s tímto druhem letadla, jsem snad ani nikoho 3D letět neviděl (splašeně se motat po obloze, to ano, mockrát, to není 3D)
Že to letí pomalu, dokáže utažený přemet a třeba závisí, není 3D (to dokáže i třeba FUN-CUP Multiplex) .
Letadlo pro 3D je úplně jiný stroj a pokud chceš létat 3D, jak jsi psal v prvním příspěvku, i nároky jsou úplně někde jinde! Požadavky na 3D je velký rozsah rychlosti, vysoká obratnost, rychlá reakce na kormidla, schopnost letadla ve vzduchu přesně zastavit v jakékoliv poloze, ovladatelnost na vysokých úhlech náběhu a čitelnost chování letadla ve všech režimech letu.
Sám si odpověz, jestli to ten diablotin splňuje …ale je také pravda, že pokud 3D nelétáš (a ani vice než 50% lidí s 3D letadly to neumí), že si nedokážeš odpovědět, protože nevíš….

Souhlasím, u tohoto typu letadla - FUN-FLY nároky na serva nejsou velká a bude ti to fungovat i s bežně vykonnými servy a zakladním napajením více než dobře :D
Dokonce i u 3D letadel se dá vcelku spokojeně létat se slabými servi (pokud nevíš, že jsou slabá), ale s jejich silou a rychlostí roste výkonnost letadla (znatelně), ovládaní je příjemnější a pilot je jakoby lepší (pocitově)


Naposledy upravil AlešM dne čtv 21.05.2020 6:43, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 6:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
AlešM píše:
Před cca 20-25 lety jsem létal standartního diablotina s 12,7 MVVS, a jednou sadou 4 článku NiMh
Létal jsem i Diablotina 2000 s 26 MVVS benzínem a dvěma sadami čtyřčlánku napřímo do přijímače.

- predpokladám, že servá , ktoré si v tej dobe použil mali odber v špičke do 500mA, pretože iné neboli. V dnešnej dobe si aj HV mikroservá vypýtajú 1,5A.
- 4x NiMh, široký to pojem. To mohli byť aj tvrdé vo veľkosti SC.
Takže veľká výpovedná lehota.
Inak niekedy okolo roku 84 sme mali elektrolet na Nikláče s kapacitou pod 1Ah, motor Mabuchi a ako sa nám to páčilo... pár minút letu a pol dňa sa nabíjalo. Eufória vypršalo a vrátili sme sa k lanku a kladke.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 6:41 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 90
pro LV
Máš pravdu!
Serva úplně obyčejná slabá, pomalá (cca 4-4,5kg, rychlost 0,2 asi tak)... ,ale byl jsem rád, že je mám
Baterky nějaké bezejmenné, tužkové (jejprve NiCD, později moderní opěvované vysokokapacitní NiMh) Jednoznačně měkké a špatné zdroje z dnešního pohledu, ale v té době jsem byl rád, že je mám...

Dříve se i létalo jinak, … spalovací motor v malém (tehdy ne, dnes ano) letadle a jeho vlastnostem (v tomto elektro je jednoznačně obrovské +, dnes, ne dříve :D )
Ale chtěl jsem naznačit, že i když dříve to fungovalo, dneska a s dnešními možnostmi bych toto řešil UPLNĚ jinak....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 8:11 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.3.2009
Příspěvky: 439
...volně k tématu
Když jsem začínal s benzíny, měl jsem Diablo 2000 a na směrovku si dal v té době špica servo HS 925 MG - papírový síla 7,4 kg při 6V, rychlost 0,08 s ( a stálo tehdy 1790 Kč - uff ). Model jsem napájel přes 5ti článek tehdy nových skvělých Eneloop. To vše přes kvalitní vrtulníkářský BEC ( 6 A :lol: ), protože po nabití bylo napětí vyšší než 6 V. Ale kromě toho, že to spolehlivě fungovalo a strávil jsem s letadlem mnoho hodin krásnýho polítání, Diablo nechtělo a nechtělo udělat pořádný souvrat... Nejdřív jsem chtěl dát silnější servo, ale pak jsem jenom vyměnil zdroj za 2s LiFe A123. A děly se věci, byť vše ostatní bylo stejné - souvrat bez problémů. Prostě na tvrdosti záleží....ale dědkovsky ( sám jsem dědek ) si člověk taky polítá...
PS stejný Eneloopy od té doby používám na nastavování serv při stavbě - byť už jsou vetchý, ale pro tento účel naprosto vyhovují - a mám je jinak všude - v hodinách laseru, ovladači k televizi.....
Podruhé - v Kmotrovi ( 4,4 m ,14 kg ) mám od roku 2008 všechna serva analogová, napájená opět 2s LiFe A123, pohodový autobus, spotřeba skoro žádná, serva se jenom líně převalujou - ale s tvrdým zdrojem
Postavil jsem podobný stroj ( Stingray, 3,8 m, 11 kg ), všechna serva digitální o stejné síle jako v Kmotrovi - a nestačil jsem se divit - spotřeba proti Kmotrovi 2-3 větší - a taky to jenom lítá...A tvrdý zdroj je podmínkou.
Ještě malá úvaha - jistě je dobré vědět, kdy mi serva chcípnou při malém napětí, ale podle mě je důležitější dokázat využít ze serva maximum při zachování spolehlivosti chodu serva - a k tomu malému napětí se nikdy ani nepřiblížit. Příklad - dlouho jsem používal zase " historická " serva HS 225 na povolených 6 V - ale jen do té doby, než mi během cca tří měsíců odešla 4 stejná serva. Po opravě u pana Č. jsem viděl příčinu - uhořelé kartáčky...přestože serva byla " papírově " na 6 V. Stejná serva mi chodí na 4,8 V dodnes...
Jen můj závěr k této problematice - vždy používám nejtvrdší zdroj a velice obezřetně vybírám serva. A síla je vždy ku prospěchu lítání.
Jinak elektrickou soustavu v jednom letadle 6 - 7,4 V jsem si také vyzkoušel - při troše selského rozumu to není problém,ale jen větší, než zbytečná komplikace při drátování...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 9:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jakmile jsem napsal spojení znaků 3D, tak jsem hned tušil, že se dříve nebo později rozpoutá bouřka vysvĕtlovačů co je a co není 3D. :roll: :roll: :roll:
Nesoutĕžím, lítám rekreačnĕ, pro radost a je mi absolutnĕ jedno do které kategorie se to "správnĕ" zaškatulkuje. :P

Jinak pánové, pod 3D se myslí 3 dimenze, tedy 3-rozmĕrný prostor. Každý RC model letadla lítá v 3-rozměrném prostoru, čili defacto všechno je 3D, jen Vy jste si tu značku sprivatizovali. :mrgreen:

Ale jestli to nĕkteré uspokojí, tak nestavím model 3D ale FunFly.
Už je Vám lépe? :lol: :lol: :lol:

Tak bych poprosil krotit vášnĕ a vrátit se k napájeni serv. :wink:
I když všechny vaše příspěvky pokládám za podnĕtné, za což dĕkuji. 8) Ale není asi dobré aby se vlákno dál ubíralo tímto smĕrem. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.05.2020 11:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2010
Příspěvky: 635
Rodzr: To, že HS205 a 225 nemají rády napájení nicd peticlankem zejména v kombinaci s vyšším zatížením je obecně známá věc. Stejně tak Gaupnnery 507 a jejich deriváty (5077 apod). Nabitý peticlanek má 7V a pokud to byly nějaké trochu tvrdší Sanya, tak to způsobovalo tyto problémy. U nimh je napětí ještě vyšší, ale jsou zase mnohem měkčí.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.05.2020 16:17 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.3.2009
Příspěvky: 439
radi5 píše:
Rodzr: To, že HS205 a 225 nemají rády napájení nicd peticlankem zejména v kombinaci s vyšším zatížením je obecně známá věc. Stejně tak Gaupnnery 507 a jejich deriváty (5077 apod). Nabitý peticlanek má 7V a pokud to byly nějaké trochu tvrdší Sanya, tak to způsobovalo tyto problémy. U nimh je napětí ještě vyšší, ale jsou zase mnohem měkčí.


...no, jsem rád, že se to dneska ví, ale před zhruba 20 lety jsme na to museli přijít. A nevím o tom, že bych překračoval povolené napětí 6V - bohužel i při tom se to stalo. Zkrátka v té době ta serva v rámci inovace takhle papírově "vylepšili". A s pozdější dobou a přechodem na ještě vyšší, prý povolené, napětí, je to podobnost čistě " náhodná ". A o těchto dnešních mnohých "HV" servech, mnohde bohužel jen opět papírově - na to je zase nutno přijít jenom používáním...Ale ty to možná už všechno víš.
Jinak 205, 225 i 507 a 5077 byly na svou dobu znamenitá serva - ale pouze na 4článek. Dodnes je mám jako připomínku starých časů a když si chci připomenout šneka, zapnu je na stole. Ale do historiků, eńo ńůńo... Zrovna jako první futabky S7...
Omlouvám se, to už jsem hodně daleko od tematu...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz