Pružné lano - gumolano průměr 10mm, Maximální prodloužení 90%, Tažná síla 240N
https://eshop.romak.cz/gumove-lano-10mmGumové lano(-a) jako pohon v katapultu - zařízení k provádění crash testů
Akcelerační simulátor nárazu vozidel - (The acceleration crash simulator)
https://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/117274/VIT0102_FS_B2341_3901R003_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y(Pozn: Jde o velké a těžké monstrum, ale některé postupy výpočtu by mohly být (po zjednodušení) použitelné.
Není to přímo návod na gumicuk, ale o možnostech gumolana to dává aspoň nějakou představu. g)
2.6 Experiment Před vyrobením funkčního vzorku, byl podle prvního konceptu sestaven zjednodušený menší model pro ověření jeho principu. Byl použit zkušební vozík o hmotnosti 0,8 kg, který byl veden ocelovým pravítkem. Použitá vačka měla tvar půlměsíce a o velikosti 1:5 navržené funkční vačky a tedy maximálním zdvihem vačky bylo 90 mm. Stejná redukce platí pro hodnoty zrychlení, rychlosti a dráhy zkoušeného vozíku. Maximální zrychlení jakého měl vozík dosáhnout, bylo přibližně 55 mm/s2 konečnou rychlostí asi 10 km/h.
Tyto hodnoty byly naměřeny pomoci akcelerometru připevněného na vozík. Pro nahromadění kinetické energie bylo použito gumolano o průměru 10 mm s volnou délkou 280 mm, které bylo nataženo na délku 505 mm.
V další části už prototypy s jedním nebo více lany: hmotnost 570 kg (vozík 550 + držák 20)
Za využití numerické integrace pro výpočet kinematických hodnot držáku
a následného přepočtu dosáhne vozík na dráze 45,01 cm, rychlosti 41,813 km/h
s počátečním zrychlení 28,546 g při použití 90 gumolan (str.29)