Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 87 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 17:24 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
martin z píše:
Kolego dudaji, ve spoustě věcí s Tebou nesouhlasím.


coptera má stejnoměrné klesavé zatáčky na obě strany. Vrtulník ne díky vyrovnávacímu rotoru. Při mírné zatáčce a současném klesání , se chová totálně jinak. Učit se návyky na copteře s tím, že se chci naučit helinu je prostě volovina. Plavání vrtulníku kousek nad zemí , což mimochodem je jedna ze základních dovedností při startu a přistání se na kopteře taky nedá naučit. To že helina aby visela musí být nepatrně nakloněná, je taky jeden z prvních věcí,
na co si zvyknout. Helina je mnohem ostřejší na ocas, než coptera. Další důležitou schopností začátečníka je si helinu nastavit. V tom koptera taky nepomůže. Takže v čem pomůže ? Neplést si pravou levou stranu naučí simulátor. Vše ostatní je jinak. Takže proč pořizovat copteru, když chci umět vrtulník ?

Osmičky jsou záludné ve změně směru. Snadno začátečník zblbne. Je lepší si pod kůži zažít základní režimy a naučit se je korigovat i v menších výškách- je tam výhoda precizního posouzení umístění heliny v prostoru . Kousek od země to lze snadněji posoudit.
No a přistání proti sobě je taky jednodušší než osma. Je to i jednodušší, než udržet pozici ve visu bokem k sobě při kolmém pohledu na helinu (to znamená, neotáčet se bokem k helině). Pokud pilot trénuje zatáčení na obě strany, časem pro něj osmička není problém. Jde o to návyky dostat do podvědomí, aby se na ně nemyslelo. Aby je prostě pilot vykonal bez uvažování - potlačím a uberu plyn. To je špatně. Myslet musím chci klesat s čumákem k zemi a ostatní musí přijít automaticky do rukou. Jedině tak je schopen pilot okamžitě reagovat na potřeby letu, lítat ve větru a td.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 23:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2010
Příspěvky: 1177
Bydliště: Praha
Obrázky: 0
Začal jsem dle IRCHY (jak poslal zdzd).

Důležité je začínat po malých částech, byt si jistý co děláš (i fyzicky, ne jen podle intuice), ovládat všechny směry, a neustále se dostávat dál do diskomfortních manévrů.

Coptéra ma s vrtulníkem společné jenom to, že se řídí stejným pohybem páček.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 23:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2010
Příspěvky: 1177
Bydliště: Praha
Obrázky: 0
ujovko píše:
Najlepším základom je lietanie s normálnym lietadlom a dokonalá koordinovaná zátačka všetkými ovládacími prvkami, žiadne vetrone a stroje bez smerovky, s ušami na stabilizáciu .....


Tak to fakt ne... Bežne si pricúvam s lietadlom k pristátiu :roll:

"dokonalá koordinovaná zátačka všetkými ovládacími prvkami - žiadne vetrone" to je taky perla.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 23:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Lítal jsem v manuálu dji f450 a například zaletění kruhu se mi zdálo hodně podobné tomu, co lítám s helinou. Flipy už se dost lišily, coptéra vždy ztratila cca 30m, měl jsem ji s podvozkem. A ano, vis byl jednodušší. Heliny mám bezpádlové.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 7:49 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Fenius píše:

Důležité je začínat po malých částech, byt si jistý co děláš (i fyzicky, ne jen podle intuice)


Já když se učil kdysi základy tak, že večer před spaním jsem si představoval kam padá helina a co musím udělat pákama. vždy jednu situaci.
Asi nejhorší je 45° natočení proti mně a padání v úhlu 45° k ocasu s případným pootáčením. Co pákama dělám a v jakém sledu bych vymýšlel dlouho, ale při lítání s tím problém nemám. Stane se to snadno ve větru na delší vzdálenost ode mne při otočce . Už se hůř rozeznává poloha heliny a nad zemí není čas a špatnou reakci. A fakt se tyhle věci během 1/2 s domyslet nedaj. Reagovat 4 mi pohyby pák současně a okamžitě a správně prostě nejde, pokud to nemáš zažité v podvědomí jako automaticky správnou reakci. Nelítám 3d,na to nemám , ale při přesném letu hýbu pákama aniž bych myslel na význam jejich pohybu. V podstatě se musím hodně zamyslet, abych popsal co jsem dělal pákama při určitém manévru.
Fyzicky děláš vše, ale jde o to, jestli jde o příkaz vědomou myslí, nebo automatický, jako když si šáhneš na horký kamna.
V autě taky brzdíš vědomě, ale v okamžiku , kdy ti tam někdo skočí nečekaně, reakce na pedál je rychlejší a teprve potom si uvědomuješ že brzdíš.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 8:40 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 27.4.2020
Příspěvky: 13
Tvrdé 3D létání není úplně pro mě. Možná někdy do budoucna, ale rád se na to na YouTube dívám. Taková ta 90 mašina, když před tebou mlátí ze strany na stranu a je slyšet jak vítr rozeznívá listy je to pěkná podívaná tečka A hlavně z toho jde obrovský respekt. 175 ccm strachu. Opravdu by mi stačilo jak říkáš ty. Zorientovat se kde je levá a pravá nahoru a dolů nějaký ten obrat a pro zábavu do budoucna Třeba nějaké 3D. By mě zajímalo kdo z vás opravdu létá tvrdé 3D A jak dlouho vám to trvalo, než jste se to naučili. O ceně oprav z nepovedených úspěchů 3D ani nemluvím. Ale je to koníček A jako každý koníček něco stojí


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 8:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
dudaj píše:

Já když se učil kdysi základy tak, že večer před spaním jsem si představoval kam padá helina a co musím udělat pákama. vždy jednu situaci.
Asi nejhorší je 45° natočení proti mně a padání v úhlu 45° k ocasu s případným pootáčením. Co pákama dělám a v jakém sledu bych vymýšlel dlouho, ale při lítání s tím problém nemám. Stane se to snadno ve větru na delší vzdálenost ode mne při otočce . Už se hůř rozeznává poloha heliny a nad zemí není čas a špatnou reakci. A fakt se tyhle věci během 1/2 s domyslet nedaj. Reagovat 4 mi pohyby pák současně a okamžitě a správně prostě nejde, pokud to nemáš zažité v podvědomí jako automaticky správnou reakci. Nelítám 3d,na to nemám , ale při přesném letu hýbu pákama aniž bych myslel na význam jejich pohybu. V podstatě se musím hodně zamyslet, abych popsal co jsem dělal pákama při určitém manévru.
Fyzicky děláš vše, ale jde o to, jestli jde o příkaz vědomou myslí, nebo automatický, jako když si šáhneš na horký kamna.
V autě taky brzdíš vědomě, ale v okamžiku , kdy ti tam někdo skočí nečekaně, reakce na pedál je rychlejší a teprve potom si uvědomuješ že brzdíš.



dudaj píše:
coptera má stejnoměrné klesavé zatáčky na obě strany. Vrtulník ne díky vyrovnávacímu rotoru. Při mírné zatáčce a současném klesání , se chová totálně jinak. Učit se návyky na copteře s tím, že se chci naučit helinu je prostě volovina. Plavání vrtulníku kousek nad zemí , což mimochodem je jedna ze základních dovedností při startu a přistání se na kopteře taky nedá naučit. To že helina aby visela musí být nepatrně nakloněná, je taky jeden z prvních věcí,
na co si zvyknout. Helina je mnohem ostřejší na ocas, než coptera. Další důležitou schopností začátečníka je si helinu nastavit. V tom koptera taky nepomůže. Takže v čem pomůže ? Neplést si pravou levou stranu naučí simulátor. Vše ostatní je jinak. Takže proč pořizovat copteru, když chci umět vrtulník ?

Osmičky jsou záludné ve změně směru. Snadno začátečník zblbne. Je lepší si pod kůži zažít základní režimy a naučit se je korigovat i v menších výškách- je tam výhoda precizního posouzení umístění heliny v prostoru . Kousek od země to lze snadněji posoudit.
No a přistání proti sobě je taky jednodušší než osma. Je to i jednodušší, než udržet pozici ve visu bokem k sobě při kolmém pohledu na helinu (to znamená, neotáčet se bokem k helině). Pokud pilot trénuje zatáčení na obě strany, časem pro něj osmička není problém. Jde o to návyky dostat do podvědomí, aby se na ně nemyslelo. Aby je prostě pilot vykonal bez uvažování - potlačím a uberu plyn. To je špatně. Myslet musím chci klesat s čumákem k zemi a ostatní musí přijít automaticky do rukou. Jedině tak je schopen pilot okamžitě reagovat na potřeby letu, lítat ve větru a td.



dudaj píše:

No a učit se na kopteře před helinou je taky nesmysl. Teoreticky se to v některých věcech podobá, ale ne zcela. Prostě koptera na helinu nepomůže.
Základ je naučit se vis od sebe, bokem a čelem a perfektně držet nekompromisně výšku.
Na simulátoru se naučit přechod z dopředného letu k zastavení do visu. To zrychlovat a soustředit se na práci s plynem - udržení letové hladiny a přistání.
Potom to trénovat na helině.
Po získání jistoty těchto manévrů už dělat kola na obě strany a normálně lítat.
Lítání osmiček už je po naprosté jistotě orientace v prostoru a schopnosti držení výšky. Kdo se pouští do osmiček už by měl v pohodě lítat s jistotou kousek nad zemí okruhy a přistávat proti sobě plynule k "noze".


Souhlasím s dudajem, zná tu praktickou část.
Za mě bych to napsal asi takto. Nějakej divokej režim coptery ( kdy to nedrží nějkou demetní polohu a není to přilepené) může na začátek opravdu dobře posloužit k zvládnutí reflexů a vytrénování se v pozornosti a reakci na nově vyvstalou polohu modelu. Ale to je vše. Dál už se to naprosto rozchází a z mého pohledu nelze brát výuku na kopteře jako náhradu za vrtulník. Ono už jen při tom visu obou strojů si lze povšimnout úplně jiných režimů a co se děje třeba ve větru a tak podobně. A jelikož se začíná visem u obou strojů ..... nemá vůbec cenu uvažovat o kopteře.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 9:01 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 27.4.2020
Příspěvky: 13
Chce to asi opravdu trénovat různé pozice konkretniho stroje.Zvlastni je ale to,ze když jsem kdysi začínal,tak jsem to udělal jinak.Koupil jsem vysilac,trex 600 nitro použitý a cvičný kříž.Vypadalo to teda komicky.Ale po 14 dnech mi říkal kamarad-nebud srab a oddělej to.Tak se taky stalo.Docela jsem byl spoceny .Kdyz jsem měl dosednout na podvozek.Tam jsem poznal,co je přízemní jev.Takze začal jsem takhle hned velkým strojem a nelituji toho.Venoval jsem se tomu 5 let a spadl jsem 3x.Vsechny havárie si pamatuji.Na to,že jsem začínal s koaxialem z Tesca...pak mě to nebavilo a Péťa Novotný měl bazar.Tak mi prodal jetou helinu,pomohl nastavit a bylo to.Jen prostě ta doba už utekla a teď mi přijde,že už na to nemám.Ale na druhou stranu si vzpomínám,že jsem Phoenix hodil do krabice a odvážné jsem to nastartoval a šel na to.Zacinal jsem na 65 % zisku hlavy.A reakce?U této velikosti byly v pohodě.Jako řídit Citigo nebo 40 tunovy kamion.Setrvacnost,hmotnost je znát...ale asi takhke:ovládání bylo jednodušší než na Phoenixu.Mozna můj subjektivní pocit.Takze rada úplným zacatecnikum?Je lepší létat někde venku na poli a nebyl bych se většího stroje.I případné pofukovani vas nemusí úplně trápit.Ale zase je vyšší hodnota opravy.Ale pokud nebudu zkoušet extrémy a nebudete se chtít předvést před kamarádem,co už umite(nebo si myslite)že to umíte,tak to bude v pohodě.Vlastni zkušenost:)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 9:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
tompilot píše:
Chce to asi opravdu trénovat různé pozice konkretniho stroje.Zvlastni je ale to,ze když jsem kdysi začínal,tak jsem to udělal jinak.Koupil jsem vysilac,trex 600 nitro použitý a cvičný kříž.Vypadalo to teda komicky.Ale po 14 dnech mi říkal kamarad-nebud srab a oddělej to.Tak se taky stalo.Docela jsem byl spoceny .Kdyz jsem měl dosednout na podvozek.Tam jsem poznal,co je přízemní jev.Takze začal jsem takhle hned velkým strojem a nelituji toho.Venoval jsem se tomu 5 let a spadl jsem 3x.Vsechny havárie si pamatuji.Na to,že jsem začínal s koaxialem z Tesca...pak mě to nebavilo a Péťa Novotný měl bazar.Tak mi prodal jetou helinu,pomohl nastavit a bylo to.Jen prostě ta doba už utekla a teď mi přijde,že už na to nemám.Ale na druhou stranu si vzpomínám,že jsem Phoenix hodil do krabice a odvážné jsem to nastartoval a šel na to.Zacinal jsem na 65 % zisku hlavy.A reakce?U této velikosti byly v pohodě.Jako řídit Citigo nebo 40 tunovy kamion.Setrvacnost,hmotnost je znát...ale asi takhke:ovládání bylo jednodušší než na Phoenixu.Mozna můj subjektivní pocit.Takze rada úplným zacatecnikum?Je lepší létat někde venku na poli a nebyl bych se většího stroje.I případné pofukovani vas nemusí úplně trápit.Ale zase je vyšší hodnota opravy.Ale pokud nebudu zkoušet extrémy a nebudete se chtít předvést před kamarádem,co už umite(nebo si myslite)že to umíte,tak to bude v pohodě.Vlastni zkušenost:)


To mi přijde jako velice dobrá vlastní zkušenost. Buď za ní rád, a v podobném směru pokračuj dál.

A co se týká toho jak se naučit létat, výbornou radu Ti dal Troll. Pokud si nejsi jistý, jistotu získáš na simulátoru. Pokud nerad simulátor, stáhnout sebevědomí na nulu, a lítat, lítat, a lítat a lítat s helinou v reálu. Každou volnou chvilku, kterou můžeš obětovat, obětuj ji létání. To je jediné co tě posune dál. Psaní si na fóru jak kolik kam kterou páčkou mrsknout je o ničem. Věř mi. Mělo by smysl, kdybychom stáli vedle sebe a já na základě zjištěných pilotních chyb a nepřesně zaletěných situací, ti řekl konkrétně kterou páčku jinak použit, nebo na co se soustředit. Ale i přes to že budeš létat sám, svůj pilotní um časem vytáhneš přesně tam kde budeš spokojený a bude se ti to líbit. Místo vykecávání se tady, jsi už mohl mít za sebou 3 vylétané baterky a plno zažitých letových poloh a reakcí na ně. A místo toho se tady vykecáváš :mrgreen:

Pamatuj si jediný. Je úplně jedno, jestili máš HK450 nebo Kasamu ....... jediné na čem záleží je hodinový nálet a osobní přístup k tomu.

PS pro mě třeba má obrovský smysl provozovat Vrtulník velikosti 700, 600 a doplnit jej i micro heli do tělocvičny Riccem. Hodně si procvičíš různorodost projevů a reakcí na ně.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 11:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Co si vzpomínám, tak:
Simulátor jednoznačně. Libovolný, Phoenix na vrtulníky je podle mě fakt dobrý. Možná je problém, že vrtulníky v simech jsou přesně seřízené a simulované rozhodně nejsou všechny jevy, což v reále může být trochu problém - prostě malinko ta reálná helina vždycky ujíždí. Určitě v simu zapnout nějaké "počasí". Aspoň trochu vítr a zapnutá termika nasimuluje i nějaké ty turbulence - zase jen simulace, ale Phoenix vs. reál poměrně slušné. V simu jsem třeba záměrně kousek vyletěl, abych měl čas, pak chaoticky zakvedlal kniplama a snažil se z nastalé polohy dostat. Osvědčilo se mi nechat kniply v neutrále, ocas dostat vrtulkou nahoru (většinou nějaké nahoru vrtulkou jde) a přitáhnout výškovku, aby se vrtulník srovnal. Jakmile je vrtulník aspoň nějak rovně a je čas dělat případné další brikule.

V reále: viset a přistát je naprostý základ, to se určitě shodnem všichni. Pak je, pro mě mnohem jednodušší a bezpečnější (?) létat ne úplně pomalu dopředu. Pomalé létání je potřeba trénovat, ale rychejší létání je podle mě jednodušší. Takže zaviset, rozletět, páčkovat, přibrzdit, přistát. U toho přistání se samozřejmě dostanu do fáze pomalých přesunů. Hmm, takže vlastně taky nutnost. :) Pak mě ještě napadá, třeba to, že udělat v letu něco jako loping je poměrně jednoduché. Udělat loping rovně už je trochu složitější (na rozdíl od letadel) a vyžaduje jakýsi tréning... atd atd...

Větší vrtulník je samozřejmě lepší, už jen proto, že je víc času na reakce. O ceně se tu hovořilo několikrát. Energie listů při případné kolizi s živými tvory je u menších vrtulníků příznivější. Bohužel jsem si taky zkusil. A to byla 450-ka.
Já jsem s vrtulníkem tak opatrný/trpělivý nebyl, takže těch pádů bylo víc jak 3, ale desítky to nebudou.
Zase vím, že pokud chcete padat, tak ideální je vzrostlá kukuřice. :)

Pak možná není úplně blbé pořídit nějaký strojek typu Blade mCP x nebo XK K100. Je to sice mrštná potvora, ale po pádu (ideálně do trávy) se akorát otočí na ližiny a letí se dál. Destruktivní vliv na okolí je taky minimální - pozor na kytky.. (jediné, co jsem u horších pádů měnil byla ztracená táhla)
Rychlejší reflexy se pak u větší heliny hodí.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 15:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Byť zde byla koptéra zcela zamítnuta, přesto jsem couvané zatáčky trénoval s Tiny Whoopem, a bylo to zábavnější než simulátor. Přenést to na helinu bylo absolutně bez problémů. Ale začínal jsem rovnou s bezpádlem, a po připomínkách, že to není to správné, jsem chvíli lítal i s pádlem. Ano, pádlovka je divočejší a nepoddajnější než bezpádlo, ale opět to nebyl žádný velký problém. Protože kolega létal v minulosti pádlovku, myslím si, že si rychle opráší zažité reflexy, a s bezpádlem to v pohodě dá. Je to jak s jízdou na kole.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 22:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 449
Bydliště: Košice, SR
Ahoj, Fenius, prosím vysvetli mi Tvoju prvú vetu " . pricúvam..."
Ja idem s lietadlom do zátačky: krídelká+smerovka, potiahnuť výškovku, pridať plyn. Toto piloti volajú koordinovaná zátačka. Učili ma to zle? Robíš to s bežným vetroňom?
Riadiš helikoptéru inak?
A na koptére je to ako?

To Dudaj,
Koptéra sa neotočí okolo osi tak rýchlo.... dám Ti do ruky moju, skúsiš to.
Klesá viac tam, alebo tam .... mení sa tým princíp riadenia?
Máš pravdu v tom, že nemusíš klopiť za výjazdom. Keďže obvykle zrýchľujem, musím aj trochu priklopiť.

... koptéra nemá chvost (nevidno ju). Strč jej do zad... tyčku s pingpong loptičkou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 23:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2010
Příspěvky: 1177
Bydliště: Praha
Obrázky: 0
ujovko píše:
Ahoj, Fenius, prosím vysvetli mi Tvoju prvú vetu " . pricúvam..."
Ja idem s lietadlom do zátačky: krídelká+smerovka, potiahnuť výškovku, pridať plyn. Toto piloti volajú koordinovaná zátačka. Učili ma to zle? Robíš to s bežným vetroňom?
Riadiš helikoptéru inak?
A na koptére je to ako?


S pricúvaním narážám na to, že vrtulník má viac letových režimov ako lietadlo. To proste letí dopredu. U vrtulníku treba začať s tým najťažším - s visom. Clovek moze zazmatkovat, ak sa vrtulnik zastavi, zacne sa sunut doprava alebo dozadu - to sa u lietadla nestane.

Vrtuník sa ovláda primárne cyklikou. S ňou sa dá brziť, stúpať, zatáćať.. (v aute tiež riadim polomer zatáčania "plynom" a nie volantom ako by sa mohlo zdať).

Koordinová zatáčka je krásna vec, ale proste záleží na konkrétnej situácii. Po x rokoch lietania si netrúfnem definovať obecnú formulu ako ju správne zaletieť - proste trup nesmie vybočovať. Pretože to záleži na veľa faktoroch - napr. na F3K sa nastavuje opačná diferenciácia krídelok ako na maketovom vetroni, vyladené F3A letí tiez inak...

"...potiahnuť výškovku, pridať plyn" - nemyslím si, že toto platí pre zatáčku s vrtulníkom. Keď vrtulník nakloním - proste spadne. Letadlo letí ďalej krivo (vrtulnik nevie nozový let). Do kolektívu v podstate v zatáčke nesiaham - pokiaľ ju nechcem nejak extrémne utiahnuť (moj najpblúbenejší prvok je "snake" a o kolektíve to tam fakt nie je).

Nie som odporca koptér. Ale asi by som ju neporadil niekomu miesto vrtulníka - simulátor je lacnejší (pokial sa s kopterou nechces ucit aj vis v inverte). S copterou som sa naucil pirokruhy všetkými normálnymi smermi. Celkovo mi teda pomohla v niektorých veciach - ale to aj blade msr.

___

Takže "Riadiš helicopteru inak"? - ano - hlavne cyklikou - to je ta krasa na vrtulnikoch.

"A na koptére je to ako?" - coptéry sú proste fix-pitch. sú dobre na naucenie smerov a tam to koncí (a nechytajme sa za slovíčka - konćí v prinose k heli)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 01.05.2020 5:49 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 27.4.2020
Příspěvky: 13
prikrylm píše:
Co si vzpomínám, tak:
Simulátor jednoznačně. Libovolný, Phoenix na vrtulníky je podle mě fakt dobrý. Možná je problém, že vrtulníky v simech jsou přesně seřízené a simulované rozhodně nejsou všechny jevy, což v reále může být trochu problém - prostě malinko ta reálná helina vždycky ujíždí. Určitě v simu zapnout nějaké "počasí". Aspoň trochu vítr a zapnutá termika nasimuluje i nějaké ty turbulence - zase jen simulace, ale Phoenix vs. reál poměrně slušné. V simu jsem třeba záměrně kousek vyletěl, abych měl čas, pak chaoticky zakvedlal kniplama a snažil se z nastalé polohy dostat. Osvědčilo se mi nechat kniply v neutrále, ocas dostat vrtulkou nahoru (většinou nějaké nahoru vrtulkou jde) a přitáhnout výškovku, aby se vrtulník srovnal. Jakmile je vrtulník aspoň nějak rovně a je čas dělat případné další brikule.

V reále: viset a přistát je naprostý základ, to se určitě shodnem všichni. Pak je, pro mě mnohem jednodušší a bezpečnější (?) létat ne úplně pomalu dopředu. Pomalé létání je potřeba trénovat, ale rychejší létání je podle mě jednodušší. Takže zaviset, rozletět, páčkovat, přibrzdit, přistát. U toho přistání se samozřejmě dostanu do fáze pomalých přesunů. Hmm, takže vlastně taky nutnost. :) Pak mě ještě napadá, třeba to, že udělat v letu něco jako loping je poměrně jednoduché. Udělat loping rovně už je trochu složitější (na rozdíl od letadel) a vyžaduje jakýsi tréning... atd atd...

Větší vrtulník je samozřejmě lepší, už jen proto, že je víc času na reakce. O ceně se tu hovořilo několikrát. Energie listů při případné kolizi s živými tvory je u menších vrtulníků příznivější. Bohužel jsem si taky zkusil. A to byla 450-ka.
Já jsem s vrtulníkem tak opatrný/trpělivý nebyl, takže těch pádů bylo víc jak 3, ale desítky to nebudou.
Zase vím, že pokud chcete padat, tak ideální je vzrostlá kukuřice. :)

Pak možná není úplně blbé pořídit nějaký strojek typu Blade mCP x nebo XK K100. Je to sice mrštná potvora, ale po pádu (ideálně do trávy) se akorát otočí na ližiny a letí se dál. Destruktivní vliv na okolí je taky minimální - pozor na kytky.. (jediné, co jsem u horších pádů měnil byla ztracená táhla)
Rychlejší reflexy se pak u větší heliny hodí.


Tak určitě bych rád jednu 700 helinu.Tu ale za město na pole.A jednu menší,třeba 450.A pro první lety hledat vysokou kukuřici je dobrá rada.Náš bývalý generální ředitel vlastní bioplynku...takže ze mě bude nadšený,až mu to budu kosit 700kilem.Nemáte někdo zkušenosti s Trexem 300?Vím,že je v dnešní době jsou i jiní výrobci-třeba Blade,ale mě to od začátku k Alignu prostě táhne.Něco menšího bych měl doma na trénink.Když mi spadne tohle,tak o nic skoro nejde.Sice ty reakce a fyzika jsou úplně někde jinde.Malé.lehke a zběsilé.Ale zase si říkám:těžko na cvičišti,lehko na bojišti.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 01.05.2020 7:00 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
ujovko píše:
To Dudaj,
Koptéra sa neotočí okolo osi tak rýchlo.... dám Ti do ruky moju, skúsiš to.
Klesá viac tam, alebo tam .... mení sa tým princíp riadenia?
Máš pravdu v tom, že nemusíš klopiť za výjazdom. Keďže obvykle zrýchľujem, musím aj trochu priklopiť.



coptérou lítám taky. Neumím to popsat, ale helina se chová při klesavé zatáčce jinak a na obě strany. Tu kopteru řídíš jako po kolejích. žádný moment od velké vrtule, a vše přesné na danou výchylku. Helinu musíš přesně sledovat. Lítám i FPV a měl jsem to i na helině s FBL. To co odlítáš s kopterou levou zadní, s helinou je problém, pokud na ni nevidíš z venku, špatně se ovládá jenom podle rámce pohledu FPV. Ryhlý let v pohodě - ten mimochodem odlítáš i bez padel a FBL jednotky (taky jsem zkoušel) Ale zpomalovací a klesající manévry navíc se zatáčkou , to je něco jiného. Tam musíš okamžitě reagovat na chování heliny. Mimochodem bez padel a FBL jsem zkoušel i přistát, ale to jsem neukočíroval. Start v pohodě.
Jinak popsat co dělám s pákama když dělám manevr, to opravdu neumím a i kdybych to dokázal , pochybuji, že by to někdo dokázal podle toho zopakovat.
A ještě jedna věc. Ta helina co jsem lítal FPV, je 250 REX předělaná na FBL Microbeast. Nedávno jsem na letišti klukům ukazoval, jak je naprosto stabilní, létá přesně a zvedal jsem ruce od vysílače, abych jim to dokázal. Prostě není to žádná nestabilní potvora, jak se tady neustále traduje o malých helinách.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 87 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz