Autor |
Zpráva |
MomoBrut
|
Napsal: pon 27.04.2020 19:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.12.2003 Příspěvky: 741
|
ellet píše: Já bych rád slyšel seriozní odpověď na otázku - jaké minimální napětí článku si můžu dovolit při jeho zátěžování, bez negativního vlivu na životnost baterie. Názor na sledování si potom udělám sám. Už jsem tuhle otázku jednou položil ale odpovědi jsem se nedočkal. Proto hlídám napětí článků taky, není co zkazit a na poli mě zbývající kapacita moc nezajímá (stav baterie časem stejně odhadnu i z odebíraného proudu pohonem). Nakonec doma zjistím, že jsem prakticky na dně. Píšu samozřejmě o rekreačním využití. Heh, to záleží na vnitřním odporu článku. Blbost je si myslet, že existuje jedna kouzelná hodnota, která vše vyřeší, jedna univerzální hodnota prostě neexistuje. Alarm odebrané kapacity slouží především k tomu, aby člověk věděl, že vylétal kolik si nastavil. Alarm na minimální napětí baterie nemá s možnou dobou letu nic společného, ten signalizuje, jak moc jsou baterky v prdeli, tedy jaký mají vnitřní odpor. Pokud jeden chce létat na baterky v prdeli, musi si snižit kapacitu, na které má alarm. Pokud někdo řekne, že toto nepotřebuje, určitě se na podobné věci ani nemusí ptát.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
ellet
|
Napsal: pon 27.04.2020 20:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Běžně se uvádí nějaká napěťová hranice poklesu napětí článku, pod kterou dochází, vlivem vnitřních pochodů, ke zkrácení životnosti článku. Samozřejmě s vnitřním odporem článku souvisí proud, při kterém se na tuto hranici dostanu. To ale neřeším. Ještě jednou - uvádí se škodlivý pokles napětí článku a mě zajímá, kam až můžu jít. S vyhnilou baterkou stejně kapacitu využít nelze, takovou vyhazuju, protože kapacitu sleduji taky, ale hlídám napětí.
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: pon 27.04.2020 20:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3699 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
Nabitá baterie má jiné napětí jak vybitá. Nabitá baterie pod zátěží má jiné napětí jak vybitá pod zátěží. Z hlediska chemie je "špatné" dostat baterky (LiPol) pod 2,8V/čl a je jedno jestli v zátěži nebo ne - tvrdí výrobci.
I z napětí v zátěži se dá poměrně přesně odhadnout, jak je baterka vybitá. Nechávám se upozornit, pokud napětí klesá pod 3,3V - v zátěži. To už je čas myslet na přistání.
Pokud baterku zatěžuju hodně, dokážu z ní dostat méně energie (i když už je na konci s kapacitou, změřím méně odebrané kapacity). Když lítám "pianko" a létám na kapacitu nastavenou na vysokou zátěž, zbude mi v baterce (zbytečně) ještě nějaká energie.
Takže krom nové baterie, jedné konkrétní teploty okolí a jednoho konkrétního stylu létání neznám kapacitu baterie, respektive kapacitu, kterou jsem schopen odebrat.
Tvrdím, že lítání na kapacitu je stejné jako lítání na čas, pokud čas řídí % plynu a jediná opravdu vypovídající hodnota je napětí.
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: pon 27.04.2020 20:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3699 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
Teoreticky by se dalo spolehnout na ESC, který při poklesu napětí na nastavenou hranici vypíná nebo omezuje výkon. Problém může být ale v tom, že ne všechny články mívají na konci kapacity stejné napětí. Takže je užitečné, hlídat napětí nejhoršího článku. Pokud se hlídají všechny, tak např. 2 ze tří by mohli mít napětí OK a třetí už by šel pod kritické napětí - typicky prostřední článek z trojčlánků je hůř chlazený a bývá kapku horší..
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: pon 27.04.2020 20:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
prikrylm píše: ... je "špatné" dostat baterky (LiPol) pod 2,8V/čl a je jedno jestli v zátěži nebo ne - tvrdí výrobci. Tenhle výrok se nabízí a pokud je toto tvrzení pravdivé, v podstatě s tebou souhlasím, závěr by byl docela jasný, ale jsme hodně mimo téma. Edit: ESC, který hlídá napětí jednotlivých článků jsem v minulosti nahradil malým udělátkem pověšeným na servisní konektor. Při poklesu kteréhokoli článku to ubralo plyn na polovinu právě nastaveného, druhá hranice byla plyn 0 , teda dneska -100 (doba předtelemetrická). Ještě jich mám několik, můži ti jeden i věnovat. Je v tom jen malý "8-mi nohý" proc, takže hlídá jen max 3S, víc jsem nepotřeboval.
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: pon 27.04.2020 22:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
ddano007 píše: Chlapci, ste tu šikovní bastliči, je taký problém si upraviť niečo takéto https://hobbyking.com/en_us/current-sen ... s_productsprípadne si ubastliť s Arduinom a niečím takýmto https://www.ebay.com/itm/1PCS-ACS758LCB ... SwtnpXnFsDprúdové čidlo a lietať aj na kapacitu? Mňa zatiaľ zase nikto nepresvedčil, že je to blbosť Dano, to samozřejmě problém není a taky to mám. Mám i lepší profi konstrukci v podobě Unisens-E. A taky jsem nikdy nenapsal, že hlídat kapacitu je k ničenu. Já jen říkám, stejně jako prikrylm, že je to pro mě zbytečný, přesněji - používám to jen u některých ér, jinde jen občas a to ještě hlavně proto, že když se nudím, nějaký čidlo občas spíchnu (teď Tadango). O kapacitách mých baterek přehled mám. Takže je to pohled z trochu jiného úhlu, taky rád bastlím ale nebudu nikdy tvrdit, že to bez toho nejde, ale hlídám vždycky napětí, protože bez napětí to opravdu nejde . A když mně dáš baterku kterou neznám, klidně ji můžu strčit do éra, protože ji uhlídám. Je to jednoduchý, bez zbytečný režie a je to bezpečný. Jen zdůrazním - pro rekreační polétání.
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: pon 27.04.2020 23:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
Nevím jak vy, ale já si neznámou baterku proženu pár cykly na nabíječce, právě proto, abych věděl, co od ní čekat. V akrobatech létám na čas, heliny a větroně primárně na kapacitu, a když už tam mám i měření napěti, tak i napětí - to ale proháním filtrem. První filtrované napětí mám nastavené na 3,6V bez zátěže - stažený plyn, druhé většinou na 3,3V. Ale zatím vše zvládám s kapacitou, samozřejmě vylétávám 2/3 kapacity. Správnost postupu si kontroluji při nabíjení.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: úte 28.04.2020 6:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
ellet píše: ... A taky jsem nikdy nenapsal, že hlídat kapacitu je k ničenu. To nebolo myslené na Teba, len som chcel natiahnuť prikrylm za tú minulú diskusiu Inak vďaka za tip na Tadango, vyskúšam na tom midelicovom FW. ellet píše: ... ale hlídám vždycky napětí, protože bez napětí to opravdu nejde ... Hej, hlavne keď človek zabudne nabiť baterku a všimne si to až vo vzduchu podľa vrieskania telemetrie. Holt, starší páni, a bude to už len horšie ... Ale štandardne lietam na kapacitu, keď na to po očku človek hodí, tak vidí, že musí ísť dole už po šiestich minútach a nie po ôsmych ako obvykle, lebo sa viac odviazal.
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: úte 28.04.2020 7:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
ddano007 píše: ..Inak vďaka za tip na Tadango, vyskúšam na tom midelicovom FW. ...Midelic má stejný senzor v softu rx, vrací stejné hodnoty jako Tadango, testoval jsem to (krátce), je prostě dobrej.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: úte 28.04.2020 9:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
ellet píše: Já bych rád slyšel seriozní odpověď na otázku - jaké minimální napětí článku si můžu dovolit při jeho zátěžování, bez negativního vlivu na životnost baterie. ... Už jsem tuhle otázku jednou položil ale odpovědi jsem se nedočkal... V našej PC Telemetrii meriame spotrebovanú energiu (el. náboj), ale aj (viac-menej pre istotu) napätie článkov. Za zhruba 10 rokov, čo s ňou spolunažívame, sme si (hlavne akustické) alarmy nastavili tak, že väčšinu letového času telemetria čuší (okrem vyžiadaných hlásení) a až ku koncu začína niečo "mrmlať". Podstatné (aspoň pre nás) sú hlásenia o spotrebovanej energii: hlásenia sú odstupňované: - spotrebovaných 50% energie - blíži sa vyčerpanie nastavenej energie (5% pred nasledujúcim hlásením) - nastavená energia bola vyčerpaná To znamená, že v LiPolke zostala "rezerva" - 35% energie z kapacity LiPolky. Ak sa niečo stalo a nemôžem pristáť, nevadí, veď mám ešte 35% energie. Po odčerpaní každých 5% z rezervy sa ozve varovanie, takže sa nemôže stať, že by som na hlásenie o vyčerpaní nastavenej energie zabudol. Za normálnych okolností sa alarm nízkeho napätia článkov ani neozve. Ten je tam naozaj len pre istotu, ak by som omylom založil batériu, ktorá nemá kapacitu, ktorá je v trelemetrii nastavená. Na akú hodnotu máme nastavený alarm poklesu napätia: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... su-napatiaA na akú hodnotu (a prečo) máme nastavený alarm spotrebovanej energie: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ej-energie
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: úte 28.04.2020 9:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Rozbory na cevaro jsem samozřejmě četl (už je to dost dlouho). Já "umím" svoje baterky a éra natolik, že vylítám baterku na převolenou kapacitu i s pouhým měřením napětí. Komu to nevyhovuje, nechť se zařídí podle sebe, mně se jen nelíbí tvrzení, že to jinak nejde. Nejsem zatvrzelý laik a kapacitu si umím spočítat třeba i zpětně ze starého logu, kdybych teda chtěl vidět nějaký změny v používání časem. A ano občas mě i podobné věci napadají, ale při létání mě prostě stačí hlídat napětí.
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: úte 28.04.2020 11:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3699 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
mior píše: Na akú hodnotu máme nastavený alarm poklesu napätia: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... su-napatiaA na akú hodnotu (a prečo) máme nastavený alarm spotrebovanej energie: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ej-energieZnovu (cituji z výše zmíněných zdrojů): "A vnútorný odpor LiPol batérií je silno závislý od teploty." ... " Ak bude vonku väčšia „kosa“, tak to môže byť ešte horšie: modelár sotva odštartuje a už sa ozýva alarm (napätia), že treba pristáť. Povedzme si rovno, že takýto alarm – takáto telemetria je na dve veci: jedna na NIČ a druhú radšej nevyslovíme, lebo sa tam spomínajú fekálie ." S tím nelze než souhlasit. A pokud budu lítat navzdory alarmu, půjdu s napětím pod kritickou úroveň a baterky půjdou do kopru. pak: "Preto skôr preferujeme takú telemetriu, ktorá meria aj odobratý elektrický náboj (v mAh), alebo ako ľudovo hovoríme: spotrebovanú energiu. Takáto telemetria sa teplotou a meniacim sa vnútorným odporom LiPoliek „oblafnúť“ nedá. " To sice ne, ale taky se tento náboj z venku nedá změřit. A teď mě opravte jestli se mýlím - i to je možné. To, co měřím z venku je odebraný výkon, tedy proud krát napětí. Ale výše napsané je, že na napětí se spolehnout nedá. Takže neměřím náboj, který se z baterie ztrácí, ale náboj, který je předávaný přes konektor. To, co se v baterce ztratí nikdo nezměří. Jak se tedy mám spolehnout na měřený náboj? Pokud bude zima a napěťové alarmy budou vřískat, ale já budu lítat, protože "tam přece mám kapacitu", tak napětí článků půjde pod kritickou mez a baterky půjdou do kopru. Je to tak nebo je v úvaze logická chyba? A jestli jo, tak kde?
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: úte 28.04.2020 11:50 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
prikrylm píše: To sice ne, ale taky se tento náboj z venku nedá změřit. I x t Snadné
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: úte 28.04.2020 12:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
prikrylm píše: ...Pokud bude zima a napěťové alarmy budou vřískat, ale já budu lítat, protože "tam přece mám kapacitu", tak napětí článků půjde pod kritickou mez a baterky půjdou do kopru. Je to tak nebo je v úvaze logická chyba? A jestli jo, tak kde? Ono je chyba skôr praktická, než logická: 1, Keď lietam pri mrazoch, prvých pár minút nechám baterku zahriať, nech sa mi zníži vnútorný odpor. 2, telemetria je dobrá vec, ale aj k nej treba skúsenosť a poznať baterky, ako napísal ellet: mám baterky, ktoré sú v dobrej kondícii, a mám baterky, ktoré viem, že už idú " na dojížďáka " a s tými v zime lietam veľmi opatrne. Keď som toť v nedeľu odštartoval s nedobitou baterkou tiež to moc nevrieskalo, ale skúsenosť hovorí, že to vrieskať nemá vôbec, tož stačil kuk na diplej, aby bolo jasné, že treba ísť dole. 3, pri lietaní na kapacitu tiež treba rozmýšľať: mám modely, pri ktorých idem dole pri zostávajúcich 30% baterky, lebo môžem v pohode pristáť do ďateliny. Ale pokiaľ potrebujem pristávať na poľnej asfaltke, kadiaľ občas chodia ľudia, tak idem na pristátie pri odlietaných cca 1300mAh z 2200mAh baterky, lebo niekedy musím aj tri - štyri minúty krúžiť, kým sa mi uvoľní dráha...
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: marcels a 21 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|