Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 9:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Zdravím. Vzhledem k aktuální situaci jsem měl s autem poslední měsíc jen samé krátké jízdy do obchodů a zpět (cca po 2 až 3km) a baterka se tak nestačila dobíjet. Včera dcera čekala cca 1/2 hodiny v autě a měla při tom puštěné rádio a patrně i zapnuté světla na parkovačku a když pak chtěla nastartovat, tak u už prochladlého auta startér sice točil, ale podle zvuku, co jsem slyšel z telefonu, nevyjel pastorek a motor se ani nehnul. Domů tak dojela taxíkem a auto zůstalo u obchodu.
Teď otázka. Mám doma 3články LiPol (3,3Ah) a 2články hnědé LiIon (3Ah). Nabitý 3článek dá cca 12,5V a 2 dvoučlánky LiIon 16,5V. Co z toho použít pro oživení baterie auta? Představa je, že to připojím k baterce, nechám nějakou dobu připojené a pak po odpojení nastartuji.
Napětí baterky neznám (auto stojí 3 km od baráku) a 16,5V se mi zdá už docela dost a po připojení k baterce auta nevím, co to udělá. Pokud si vzpomínám, tak se kdysi dříve ukončovalo nabíjení baterky kolem 16V. A naproti tomu 12,5V u plně nabité LiPol bude možná málo.
Kdysi jsem startoval na 10článek NiCd, ale s Li nemám zkušenost.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
automet
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:04 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
Ja by som napojil svorkami na batériu plne nabitý trojčlánok, okamžite s ním štartol a okamžite ho odpojil. Kedysi som mám dojem tu na fóre čítal, aby bol ten trojčlánok napojený na batériu čo najkratší čas a tak to mám aj zafixované.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Taky mě to napadlo. Změřím napětí baterky v autě, přidám 3článek, chvíli to nechám připojené a s připojeným 3článkem zkusím nastartovat. Snad to vyjde. Dík.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jio píše: Mám doma 3články LiPol... To by mohlo stačit. Jestli ano, nebo ne záleží na aktuálním stavu Pb aku v autě. Baterky propojit a startovat současně, ale na to musí být dva. Pokud na to budeš sám, připojit a okamžitě startovat. Po nastartování ihned spustit co nejvíce spotřebičů (světla, vyhřívání oken, sedadel atd.) a teprve potom odpojit LiPolku. A udělat to co nejrychleji! Ve dvou je to lepší.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jio píše: Taky mě to napadlo. Změřím napětí baterky v autě, přidám 3článek, chvíli to nechám připojené a s připojeným 3článkem zkusím nastartovat. Snad to vyjde. Dík. To není dobrý. Během té chvilky vybiješ nějakou kapacitu z LiPol, ale v Pb toho bude tak málo, že startovací schopnost asi neobnovíš. Udělej to tak, aby si startoval na tu LiPolku. Napětí Pb neměř, není důležité.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Čekal jsem i na tvůj názor. Dík za doplnění. 3článek se už nabíjí, venku se otepluje a tak snad odjedu.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 27.03.2020 10:52 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jio píše: Čekal jsem i na tvůj názor. Dík za doplnění. 3článek se už nabíjí, venku se otepluje a tak snad odjedu. Na nastartování dieslu 2l s asi 3s? žhavením potřebuješ asi 300mAh. Ale já to měřil u 4čl LiFe A123 (napětí 14,4V) U té Lipolky jde o to, aby sis zbytečně nesnížil napětí tím, že se budeš pokoušet přelít nějakou energii do Pb.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 11:18 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Já mám benzín. Tam by měly být i menší mechanické odpory.
Za chvíli by měla už být lipolka nabita a tak vyrazím a po příjezdu (snad) domů hned půjde do práce lidlovka.
Poučení pro příště. Ještě jednou dík oběma.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pát 27.03.2020 11:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
V minulosti se tu řešila otázka jakési "rekuperace", tedy pomocí modelářské nabíječky vybít létací baterky zpět do autobaterky. Pokud si dobře pamatuju, i startování z modelářských baterek se tu řešilo, jen nevím kdy a v jaké sekci. A ještě, což bude téměř jisté řešení, nemáš možnost tam přijet s druhým vozem (soused, dobrý kámoš ad. ) a nastartovat pomocí startovacích kabelů? Za 5 až 10 minut odjíždíš.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: pát 27.03.2020 11:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Tím 3S LiPol to bez problémů nastartuje, stejně jako 10S NiCd.
Mnohokrát vyzkoušeno, mimo jiné i v létě, pokud někdo přehnal nabíjení modelů z auta. Po zapnutí zapalování se ani nepohnuly rafičky, po připojení pohonného packu bezproblémový start.
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pát 27.03.2020 12:22 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
Keď som mal ešte štvorkolu s totálne mrtvou Pb, tak som ju párkrát štartoval lipolkou. štartér sa točil živšie ako na zdravej Pb.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 13:16 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Auto je doma a baterka se už dobíjí na lidlovce. Dík. Jen pro zajímavost. Baterka měla 12V rovných a byl vynulovaný palubní počítač. Takže nějakou desetinu navíc baterce možná oproti včerejšku nahnalo dnešních 20°C.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 27.03.2020 14:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jio píše: Jen pro zajímavost. Baterka měla 12V rovných a byl vynulovaný palubní počítač. Napětí samo o sobě nic neřekne. Kdyby si ale ve chvíli, kdy měříš, šlápl na brzdu (pokud brzdové svítí i bez zapalování) nebo blikl dálkovými, už by se dal stav vybití baterky lépe odhadnout. Ale hlavně že si doskákal domů.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 27.03.2020 15:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Jo, při zátěží by to bylo ještě méně.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 27.03.2020 15:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jio píše: Jo, při zátěží by to bylo ještě méně. Nebo taky nic. Už jsem viděl hodně baterek, na kterou jsem pověsil žárovku 12V / 12W a napětí šlo z původních 12V na 3V. Nápověda je vynulovaný palubní počítadlo.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|