Převodovka Reisenauer microedition je velmi oblíbená do F5J větroňů, ale i do menších modelů jako je např Corado ( a pod) Kolega mi poslal převodovku, že se mu zdá,že výstupní hřídel hází. Tak jsem ji rozebral (obrázek) a zjistil zajímavé věci. Předešlu,že je zničená!! Později popíšu proč, ale musím ještě zjistit z čeho je (materiál) věnec převodovky.
Přílohy:
WP_20191103_10_34_11_Pro.jpg [ 43.33 KiB | Zobrazeno 5511 krát ]
WP_20191103_10_34_26_Pro.jpg [ 46.17 KiB | Zobrazeno 5511 krát ]
WP_20191103_10_34_36_Pro.jpg [ 48.18 KiB | Zobrazeno 5511 krát ]
Napsal jsem Reisenauerovi. Tak uvídím jestli mi vůbec odpoví. Proč mi to celé zajímá? Mám tyhle převodovky 4 kusy a jeden 4 satelitový. A teď základní fakta. a) Motor je z Corada ..tohoto Corada (MomoBruta) viewtopic.php?f=23&t=38880&start=1635 b) Motor s převodovkou koupen u Ivana Hořejšího ve stavu. ... Namontován konverzní kroužek na motoru. Převodovka nenamontovná. Tzn pouze ji stačilo namazat a zašroubovat do konverzního kroužku. Tady vidím první zádrhel....U Ivana v krámu pochybuji,že montují kroužek tak aby běžel naprosto souose s hřídelí motoru. Tzn montáž pomocí uchylkoměru , kdy jako dobré beru souosost 0.01mm a méně. Rozhodně né více!! (mám pocit,že ani neví co to mikronové hodinky jsou, ale budu rád když se budu mýlit) Princip.. (upozorňuji,že hodinky mají rozlišení 0.001mm. Takže souosost je 0.005mm
c) Další problém vidím v uložení ložisek v převodovce . Ložiska jsou přímo na sobě bez mezery, která by aspoň trochu kompenzovala axiální vůle na hřídeli která zkrz ně prochází. Stačilo by ještě buď jedno ložisko, ale mnohem lepší by bylo jedno ložisko-mezera aspoň 5mm a pak další ložisko. Uložení hřídele tak jak to teď je, je na délce sotva 8mm. Jak to pak vyvrací velká vrtule při prudkých obratech si dovede představit.
d) Další problém vidím mazivo...to co posílá reisenauer (neboli i to co k tomu přibaluje Hořejší) je tak na mazání pantů u dveří!! Mazivo na dlouhodobou zátěž ve vyskokých otáčkách je Kluber MBU15 (děsivě drahé, ale taky špičkové a určené pro tyto aplikace) Jen pozor nesnáší to vodu!!
No počkám co pošle Reisenauer. Neb satelity jsou ocelové-cementované. Hlavní hřídel je (prý) titanová, ale věnec převodovky je z bůhví čeho. Je to na ocel moc lehké a je to nemagnetické. Evolventa na satelitech je naprosto netknutá, evolventa na věnci je na šrot!! A viditelně na přibližně 60% průměru totál, na zbylých 40 poškozená.
Domnivali jsme se, ze text na webu u sestavy motoru a prevodovky je srozumitelny. Ale radeji jsme ho jeste upravili. "Hodinky" - spravne = uchylkomer Sotir Lazarkov udelal na letosnim MS F5J statistiku pouzitych komponent 400 modelu. V 80 modelech byly sady Tenshok s prevodem Reisenauer. Odkaz na statistiku dame do pristiho Zpravodaje. Velmi poucne. Ivan Horejsi
Registrován: 15.12.2013 Příspěvky: 71 Bydliště: ROSICE , čR
"ale věnec převodovky je z bůhví čeho " pokud by jste měl možnost věnec ponořit do odměrného válce , tak po zvážení by hustota napověděla co je to za matroš.
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Geniální s tou kapalinou vytlacenou.
Pakliže je to nemagnetické je to titan nebo jeho slitina 6AL-4V. Pakliže to není vyrobeno obrabenim ale práškovou metalurgii ve specene struktuře bude titan opět hlavní složkou a složeni bude podobné výše uvedené slitine.Ale s větší příměsí pojiv.
Napsal jsem Reisenauerovi..a žádná odpověď. Ozubený věnec je nejspíš Titanový, a je třískově obráběný. Nakonec to zítra zjistím s jistotou v práci. Pro zajímavost jsem rozebral svoji létanou převodovku. Která je při skládání důsledně vyrovnaná (i pastorek si lepím sám). Má cca 23 startů při příkonu 672W. Vrtule 15/8. Není na ni známka nějakého poškození. Mazaná samozřejmě Kluberem. Osobně se přikláním k tomu,že převodovka byla nesouose namontovaná na motoru. Hovoří pro to i poničená ložiska výstupní hřídele.
Přílohy:
WP_20191104_18_38_06_Pro.jpg [ 39.04 KiB | Zobrazeno 4630 krát ]
WP_20191104_18_38_10_Pro.jpg [ 43.59 KiB | Zobrazeno 4630 krát ]
Jojo, jsem zvedav co zjistíš. To triskove obrábění šlo předpokládat. Přece jenom slinovani se pro nízké série nevyplácí.
By mě zajímalo, co bys na tom věnci jako chtěl sintrovat - stálo by to násobně víc a vysypalo, by se to okamžitě. Jediná rozumná seriová použitelná technologie na to vnitřní ozubení (i v roce 2019) je Fellows. A i tak si myslím, že problémů, jak udělat ten věnec, je dostatek.
Napsal jsem Reisenauerovi..a žádná odpověď. Ozubený věnec je nejspíš Titanový, a je třískově obráběný. Nakonec to zítra zjistím s jistotou v práci. Pro zajímavost jsem rozebral svoji létanou převodovku. Která je při skládání důsledně vyrovnaná (i pastorek si lepím sám). Má cca 23 startů při příkonu 672W. Vrtule 15/8. Není na ni známka nějakého poškození. Mazaná samozřejmě Kluberem. Osobně se přikláním k tomu,že převodovka byla nesouose namontovaná na motoru. Hovoří pro to i poničená ložiska výstupní hřídele.
To jsem zvědav, co zjistíš - protože udělat ten věnec z rozumného titanu (za ty peníze co to stojí) , nebude vůbec jednoduché, navíc na první pohled to na titan zrovna moc nevypadá.
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
MPml píše:
By mě zajímalo, co bys na tom věnci jako chtěl sintrovat - stálo by to násobně víc a vysypalo, by se to okamžitě. Jediná rozumná seriová použitelná technologie na to vnitřní ozubení (i v roce 2019) je Fellows. A i tak si myslím, že problémů, jak udělat ten věnec, je dostatek.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 43 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru