jyrry
|
Napsal: pon 21.10.2019 8:32 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
A co pouzit ozubeny remen? Ten nepotrebuje pro prenos sily (ta dela moment na polomeru) treni a tedy takove napnuti jako hladky remen. Mk = F * r Ft = Fn * f a je tam jeste vypocet vlivu opasani
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
ujovko
|
Napsal: pon 21.10.2019 21:19 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.3.2015 Příspěvky: 449 Bydliště: Košice, SR
|
Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm. Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N. Příloha:
prevod.jpg [ 134.52 KiB | Zobrazeno 2403 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 22.10.2019 0:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Ujovko, mohl bys prosím ještě zkusit variantu jestli u ozubenýho převodu se šikmejma zubama cca 25stupňů se radiál zmenší a případně o kolik ? A zase o kolik se zvýší axiál na ložiska? Umí ten Tvůj simulátor taky šípový zuby (Citroen) na vyrušení axiálního namáhání ložisek? Díky Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
okno
|
Napsal: úte 22.10.2019 1:04 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 31.10.2011 Příspěvky: 448 Bydliště: Brisbane
|
jyrry píše: A co pouzit ozubeny remen? Ten nepotrebuje pro prenos sily (ta dela moment na polomeru) treni a tedy takove napnuti jako hladky remen. Mk = F * r Ft = Fn * f a je tam jeste vypocet vlivu opasani ha moje chyba. Jedna se o ozubeny remen. Bavime se o cca 3kW vykonu
|
|
Nahoru |
|
|
okno
|
Napsal: úte 22.10.2019 1:11 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 31.10.2011 Příspěvky: 448 Bydliště: Brisbane
|
Dekuji. To je co jsem si myslel, nicmene lidi se mne snazi presvedcit ze nahon ozubenym remenem je lepsi pro loziska motoru. Proto jsem se ptal tady (pac Americani a technika nejde moc dohromady). ujovko píše: Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm. Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N. Příloha: prevod.jpg
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 22.10.2019 5:15 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
ujovko píše: ... ozubený prevod 90N,, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N. To je dost velký rozdíl, čím by to mohlo být? Ozubený hřeben přece nepotřebuje tolik napínat a tady má síly srovnatelné s klínovým...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
robil1.6gti
|
Napsal: úte 22.10.2019 5:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 15.12.2013 Příspěvky: 71 Bydliště: ROSICE , čR
|
Ozubený řemen bez napnelismu začne přeskakovat .
L.
_________________ Taranis , Stinger,Phoenix 2000, Marabu XL,Hotwing ,Algol , Phantom 300, Twinstar
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: úte 22.10.2019 5:56 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
ujovko píše: Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm. Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N. Příloha: prevod.jpg Zajímalo by mě, v čem (spíš jak) to je počítané - protože to na první pohled jsou nesmysly.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: úte 22.10.2019 6:06 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
ujovko píše: Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm. Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N. Příloha: prevod.jpg Teď na to koukám znova - zajímalo by mě, pro jaký konkrétní klínový řemen, byl ten převod (1:1, průměry 40mm, 1000ot/min a 500W dělán. Přesný typ řemenu - jeho označení.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: úte 22.10.2019 6:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
Celeron píše: Ujovko, mohl bys prosím ještě zkusit variantu jestli u ozubenýho převodu se šikmejma zubama cca 25stupňů se radiál zmenší a případně o kolik ? A zase o kolik se zvýší axiál na ložiska? Umí ten Tvůj simulátor taky šípový zuby (Citroen) na vyrušení axiálního namáhání ložisek? Díky Jirka Změní se podle úhlů záběru a sklonu zubů - viz rozklad sil v evolventním převodu. http://domes.spssbrno.cz/web/DUMy/SPS,% ... _15-04.pdfovšem nějak mi uniká, k čemu to bude, když není jasné poloha ložisek - protože výsledná síla - viz to pdf. Úhel sklonu 25° je nenormalizovaný a pokud není nějaký zcela zásadní důvod, tak zcela nesmyslný - viz doporučená řada - 6,8,10,12,15,20. U ozubení s šípovými zuby je výpočet principiálně stejný (tj. síly v vlastním ozubení viz to pdf) - akorát se ty axiální složky navzájem vyruší - takže nejdou do ložisek (hlučnost je jako u šikmého ozubení, ale není axiální síla do ložisek). Výpočet (pořádný) není zrovna jednoduchý, nejjednodušší je asi použít Mitcalc.
|
|
Nahoru |
|
|
jova
|
Napsal: úte 22.10.2019 7:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
|
Přesněji, je to jen doporučený úhel beta a pro jednoduché šikmé ozubení se doporučuje, aby byl úhel menší nebo roven 20st. A přednostně se volí skutečně z řady 6, 8, 10, 12, 15, 20 stupňů. Pokud se jedná o dvojnásobné či šípové ozubení, je možné používat až 45 st. Přednostně jsou to hodnoty z řady výše a pak řada 25, 30, 35 a 40 stupňů. V praxi se používá i druhý případ a to kdy je třeba vyrobit soukolí na danou rozteč. Pak se podle ní spočítá úhel beta a na něj se to odvalí
_________________ EPP samokřídla fotky: https://mapy.cz/fotografie?fotomapy&x=15&y=49&z=8&aid=861
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: úte 22.10.2019 8:41 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
jova píše: Přesněji, je to jen doporučený úhel beta a pro jednoduché šikmé ozubení se doporučuje, aby byl úhel menší nebo roven 20st. A přednostně se volí skutečně z řady 6, 8, 10, 12, 15, 20 stupňů. Pokud se jedná o dvojnásobné či šípové ozubení, je možné používat až 45 st. Přednostně jsou to hodnoty z řady výše a pak řada 25, 30, 35 a 40 stupňů. V praxi se používá i druhý případ a to kdy je třeba vyrobit soukolí na danou rozteč. Pak se podle ní spočítá úhel beta a na něj se to odvalí Samozřejmě si ten úhel (typicky pokud máš potřebu aby se to nedalo nahradit, nebo se to špatně vyrábělo) můžeš zvolit jaký budeš chtít. Ovšem je otázka, jestli si tím nepřiděláš i sobě, víc starostí, než se obvykle očekává. U šípového ozubení o nějakém odvalu (pokud se nejedná o skládaná kola) nemůže být ani řeč - protože to odvalovat nejde - není místo pro výběh nástroje. Takže standardní technologie je Sykes a nebo Fellows a tam, pokud si předepíšeš stupidní (svůj) úhel sklonu, tak to reprezentuje zákaznický nástroj a zákaznickou masku (vodítko) v připadě klasické mašiny, u cnc to vodítko samozřejmě odpadne - není. A až se pak dozvíš sumu za to, co to bude stát, tak bude okamžitě po akci. Takže geometrie by se vždy měla řešit v návaznosti na technologií - konkrétní mašinu na níž se to bude dělat, a nástroje co jsou k dispozici - lidová tvořivost obvykle bývá velmi drahá.
|
|
Nahoru |
|
|
jova
|
Napsal: úte 22.10.2019 9:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
|
Asi jsem měl upřesnit, že ten spočítaný úhel mimo řadu, který se používá pro "doladění" osové vzdálenosti, je myšlen na klasické odvalování a jednoduché kolo se šikmými zuby.
_________________ EPP samokřídla fotky: https://mapy.cz/fotografie?fotomapy&x=15&y=49&z=8&aid=861
|
|
Nahoru |
|
|
ujovko
|
Napsal: úte 22.10.2019 11:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.3.2015 Příspěvky: 449 Bydliště: Košice, SR
|
Ahoj, kurňa, to namiesto rannej kávy kukáte na RCmania?! Z nedostatku inej činnosti som zamestnal Inventor. To nebol výpočet prevodu, to bol hrubý pokus o porovnanie Fr. Keďže ide o mini auto, snažil som sa udržať rozmery na minime. To plodí problémy hlavne pri remeňoch s ohybmi a pod. Všetky tie prevody sú s chybami vo výpočtoch, niekde nepasuje bezpečnosť, inde korekcia atď.
Pri šikmých zuboch 25°je Fr=95N, a Fa=111N. (0,500kW) 3kW je slušná pílka, dá sa ale predpokladať, že aj otáčky budú vyššie ako mojich 1000. V každom slušnom aute je na rozvodovom ozubenom remeni aj napínacia kladka. Keďže sú to nezmysly na prvý pohľad, daj to na papier a ja budem reklamovať SW. Klinový remeň je 6x240 DIN2215 bez konkrétneho výrobcu/údajov. Tu nevychádza napätie v remeni, preto je ich tam 10. Problémy výroby šikmého ozubenia sú mimo mňa.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 71 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|