Autor |
Zpráva |
volmar
|
Napsal: sob 21.06.2008 22:19 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 16.12.2007 Příspěvky: 469 Bydliště: Praha
|
tak muzes e zamerit na mraky pokud jsou protoze jsou i dny kdy je vymeteno poznas to podle mraku kterej je vysokej takovej jak byhc to rek rika se komín nebo nezpecne ma m ozkouseny napr rozehraty hangar nebo funguje silnice i to pole lepis je letet a pak teprv hledat ale podle toho mraku je to videt v pohode
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
ZIPP
|
Napsal: ned 22.06.2008 22:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.1.2007 Příspěvky: 1126 Bydliště: ŽATEC Obrázky: 0
|
Já to řeším pozorováním mraku, pohybu ptáků. Dále se soustřeďuji na pohyb trávy popřípadě listů na stromech.....Nedávno jsem létal s A1 Andulkou 2 ( taháno na vlasci o délce 50m) a právě díky pozorování pohybu trávy se mi podařilo určit ten správný okamžik startu a nemít časovač tak bych o ní přišel - stoupák jak hrom a v ten den se mi to podařilo 3x....
_________________ Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: ned 22.06.2008 22:59 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Nechci zpochybňovat nic z toho, co tu zaznělo. Jen bych rád upozornil, že vůbec nejpodstatnější je udržet model v kluzu v pohybu a dokonale znát jeho chování, aby člověk rozeznal lepší (nebo aspoň méně špatný) vzduch.
Tohle je opravdu to hlavní! Letět na hranu mraku, nad silnici či rozhraní ploch je jistě dobrý základ, ale je to k ničemu, pokud na daném místě nebude umět rychle posoudit, jestli to tam je nebo není.
Něco na toto téma zmiňuji v tomto článku: http://modelweb.blogspot.com/2008/06/ta ... -rcej.html .
|
|
Nahoru |
|
|
ZIPP
|
Napsal: pon 23.06.2008 21:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.1.2007 Příspěvky: 1126 Bydliště: ŽATEC Obrázky: 0
|
tomashr máš pravdu, pokud majitel modelu nezná dobře letové vlastnosti svého kluzáku, pak těžko využije i velmi malý termický poryv....
_________________ Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.
|
|
Nahoru |
|
|
volmar
|
Napsal: úte 24.06.2008 12:21 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 16.12.2007 Příspěvky: 469 Bydliště: Praha
|
tomashr: on se ptal na to jak ji najde nez vyleti ja napsal ze podle mraku je to celkem jisty a napsal sem i prostredi ktere taky obcas fungujou samozrejmosti je znalost nebo poznak kde to splachuje a kdy to nosit
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=312_________________www.rcplanes.estranky.czvolmar
|
|
Nahoru |
|
|
PH
|
Napsal: stř 25.06.2008 7:58 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.6.2008 Příspěvky: 287 Bydliště: Votice (Česká Sibiř)
|
Kdysi jsem létal soutěžně F3j a podle mě je nejdůležitější, jak je v předchozích příspěvcích, znalost samozřejmě průvodních jevů (změna teploty vzduchu, pohybu vzduchu a předpoklady, kde se bubliny vyvíjejí a
kde trhají), ale hlavně znalost a vlastnosti modelu . Já se snažil a občas snažím pro termické lítání seřídit nejprve model na režim letu tzv. čuchacím-(pomalým letem). Termika např. rozhoupne model, odkloní nebo v přímém letu mírně stoupá. Většinou prolétnu celej komín, abych si udělal představu o velikosti komínu a pak začnu kroužit. Asi je potřeba individuelně získat praxi. Samozřemě, že nejlepší indikátor je káně, které je líné mávat křídly, tak si bahní v termických proudech. praxe, praxe, tréning. Vždy je potřeba létat dál od sebe, aby bylo dobře znatelné a viditelné chování modelu Držím se i zásady co nejmenšího náklonu při kroužení. Ale přeci nebudu poučovat mazáky .
_________________ Když je termika, lítaj i vrata od stodoly. PH
|
|
Nahoru |
|
|
garfield
|
Napsal: pon 07.07.2008 15:43 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 31.3.2008 Příspěvky: 253 Bydliště: Praha 5 - Jinonice
|
Zkousel jsem o vikendu hledat termiku s Ionem, ale je nejakej moc rychlej nebo co Proste v te rychlosti ten stoupavy proud zatim nejsem schopny rozlisit. Slunicko v nedeli docela dost hralo, ale zaroven to celkem pofukovalo. Coz me privedlo na myslenku jak a jestli vubec ovlivnuje termiku vitr?
_________________ === VŠECHNO JDE, JEN HADI SE PLAZÍ ===Optic 6 PLL 40 MHz, kanál 53Challenger Pitts (ORACLE) |
|
|
Nahoru |
|
|
BOSS8
|
Napsal: pon 07.07.2008 21:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.12.2007 Příspěvky: 2282 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
Rychlost Iona znesnadnuje hledání termiky a při větru už vůbec (si myslím) za těchto podmínek snad poznáš bezpečně jen oblast kde to hodně padá- pokud je dostatečně velká. Na prima polétání v běžné termice to chce asi pomalejší éro, Iona bych typoval do silné a rozsáhlé termiky. Nebo pro hodně zkušeného pilota který to dokáže najít a Iona ustředit a udržet ve stoupání. S EG a pod. pomalolety mi to snad trochu jde , ale třeba s Optimkou jsem zatím nenatočil ani metr je na mě moc rychlá ( a nemám na ní moc nalítáno )
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: pon 07.07.2008 21:38 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Optimka, ani moje Optima II jsou na termiku opravdu hodne male a rychle, ale Ion by mel mit vpohode dostatecny rozsah rychlosti pro normalni litani v termice. Samozrejme se s tim nedaji vylizovat minibubliny 20m nad zemi jako s 300g hazedlem. Lital jsem 2 roky s podobnou dvoumetrovkou (1.7kg, 47g/dm2) a termika vpohode sla. A to jsem nemel klapky, pokud mas Iona klapkovyho, tak si v termice zaklop o 2-3mm celou odtokovku a uvidis jak pekne zpomali (pozor, pouze klesne rychlost, opadani bude porad vicemene stejny, takze nema cenu to delat mimo stoupak, jen klapkama se ve vzduchu dyl neudrzis. Ale umozni ti letet pomaleji ve stoupaku a tim ho lip vyuzijes).
Samozrejme, jak pise Boss, chce to mit nalitano, model mit v ruce a ve voku a ono to pak najednou zacne jit. Proste uvidis na chovani jestli to tam je nebo ne. Tezsi a rychlejsi model nereaguje tak vyrazne jako nejakej EasyGlider, ale zase si muzes dovolit bezproblemu krouzit termiku i ve vetru. Mel bys videt jak pekne toci Trinity a to ma 3kg a plosny 50
Ale na takovy to podvecerni bezvetri s obcasnou slabou bublinou to samozrejme neni, to si vemu nejakyho chcipaka s 20g/dm2 co lita krokem.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
garfield
|
Napsal: úte 08.07.2008 9:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 31.3.2008 Příspěvky: 253 Bydliště: Praha 5 - Jinonice
|
Zase jsem o něco chytřejší klapky mám a snazším se je používat... no zatím spíš jen pro přistání Pořád by mě ale zajímalo jak je to s tím větrem. Selským rozumem předpokládám, že s rostoucí rychlosti větru by mělo být termické proudění méně výrazné. Tušíte někdo jestli jsou nějaké mezníky v rychlosti větru, kdy má ještě smysl termiku hledat?
_________________ === VŠECHNO JDE, JEN HADI SE PLAZÍ ===Optic 6 PLL 40 MHz, kanál 53Challenger Pitts (ORACLE) |
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: úte 08.07.2008 9:22 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Mam praxi overeno, ze to nosi casto i pri vetru kolem 5-6m/s (s obcasnymi narazy vetsi intenzity), mereno pri zemi. Jinymi slovy, driv ti zacne byt letani, a hlavne pristavani v turbulencich, neprijemne, nez kvuli vetru prestane byt termika. Naopak mi pripada, ze vitr (ne extremne silny) prispiva k trhani termickych bublin na ruznych rozhranich a terennich nerovnostech. Stoupave proudy jsou samozrejme sikme, takze pri krouzeni musis nechat model snaset po vetru aby ses udrzel v kominu.
Zrovna v sobotu dopoledne jsem 2x utikal s Trinity z nejakych odhadem 500m protoze jsem uz ztracel orientaci a ero porad stoupalo... a navic se vzdalovalo, protoze jsem tocil po vetru. A foukalo docela hodne, bylo to spis na svah.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
garfield
|
Napsal: úte 08.07.2008 9:40 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 31.3.2008 Příspěvky: 253 Bydliště: Praha 5 - Jinonice
|
>Abu Díky, přesně tohle mě zajímalo.
Zatím si užívám adrenalin a létám na rychlosti stylem huuu nahoru a huuu dolů. Ten Scorpion HK 3026 - 1210 KV + Aeronaut 10*8 + 4xA123 s tím skoro dvoukilovým érem cvičí neskutečně ale přeci jen bych rád díky termice ten letový čas trochu prodloužil
_________________ === VŠECHNO JDE, JEN HADI SE PLAZÍ ===Optic 6 PLL 40 MHz, kanál 53Challenger Pitts (ORACLE) |
|
|
Nahoru |
|
|
PH
|
Napsal: stř 09.07.2008 7:25 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 5.6.2008 Příspěvky: 287 Bydliště: Votice (Česká Sibiř)
|
S Ionem se dá dost dobře létat termika, ale chce to trochu cviku. Já mám
pouze křidélkového, ale jde to.Nejdříve si ho pro termické létaní trochu zpomalím, aby byl citlivější a po nalétnutí do termiky začnu kroužit takto:
po mírném náklonu malinko přitáhnout a současně křidélka do neutrálu a případně, když se začne Ion v kroužení utahovat, tak jemně kontrovat křidélky na druhou stranu, ale jde to, jen si ty drobnosti a citovku nacvičit (po větru přitáhnou trochu víc, proti trochu míň) .
Podle mě vítr termiku nezničí, spíše se lépe odtrhávají bubliny od země.
s Ionem se nechá právě termika létat i v silnějším větru. Včera jsem koukal na káňata, jak ve větru (tak 7-8 m/s) krásně točej termiku.
Vykroužit po větru co vidím, rychle přeletět zpět, najít bublinu a znovu.
Časem to jde samo .
_________________ Když je termika, lítaj i vrata od stodoly. PH
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 09.07.2008 13:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
pripojil bych se k diskusi na tema krouzeni v termice-pokud se dostanu do bubliny,vsimam si pri krouzeni v ktere casti kruhu me to nejvice nakopne,pri vetru je to slozitejsi ,protoze po vetru se vetron nepatrne propadne ale vzdy je v casti kruznice misto s vyraznejsim stoupanim,predpoklada to ale letat co nejdale pred sebou proti vetru aby byla mozna vizualni kontrola,vetsinou pokud letite proti vetru a zacne ero stoupat,je to na okraji bubliny,kde je sice stoupak ale slaby,zacinam krouzit a ero tlacit smerem kde mam pocit ze stoupe nejefektivneji,zacinam ve velkych kruzich,abych se dostal do mist kde to uz nenese a postupne kruh zmensuji a presunuji na stred stoupaku,pri cemz zvetsuji i naklon pridlem k zemi,pokud se zadari,drzim vetron v naklonu tesne na hranici skluzu po kridle v co nejutazenejsich kruzich a podvedome vzdy nepatrne predstoupam proti vetru,i zkrz bublinu fouka a letadlo z ni vynasi po vetru ven,pokud tomu nebranite.Netvrdim ze je tento zpusob krouzeni a toceni stoupaku nejefektivnejsi,ale je rozhodne zabavny.Nezapominejte na to,ze pri naletu do stoupani nemusite byt pred nim,ale muze to byt z vaseho pohledu jeho pravy,ci levy okraj,proto zacinam vzdy velkym kruhem,abych zjistil,kde uz to nenosi a teprve pote ustreduji,i kdyz to nekdy znamena stratit ho navzdy,asi za to tudis nestal snazit se krouzit a byla to pouze bezvyznamna bublinka ktera pouze trochu nakopne.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 10.07.2008 10:12 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Nejprve k Ionu a Optimě - samozřejmě že se s těmito modely dá vytáčet termika, u klapkových verzí se dokonce často zadaří i vylízání bubliny kus nad zemí. Chce to ale dost značný cit pro model, dost často se musí balancovat na hraně pádovky a neustále řídit.
K termice ve větru - trochu nechápu, o čem jsou pochybnosti, samozřejmě že se dá kroužit ve stoupáku i v silnějším větru. Jen to holt člověka odnáší po větru, tak se s lehčím modelem musí odhadovat, zda se člověk dokáže vrátit. S lehkými modely je často spíš jistější nějaký traverz v "lepším vzduchu" než klasické kroužení. Vítr taky na dost letištích přinese možnost v nějakém místě tak trochu svahovat...
Fakt je, že třeba minulý víkend v Chotěboři při větru 5-8m/s jsme celkem běžně létali maxima i s lehoučkými RCEJ - byl to boj, ale šlo to.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 45 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|