Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2019 23:16 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2018
Příspěvky: 159
Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Existuje nějaké řešení opravy výbrusu, po tom, co se motor vyběhá? Mám žhavíka 2,5-ku, výbrus je zřejmě po smrti, ale alespoň v rámci pokusu bych chtěl motor zprovoznit. Stejně potom půjde do vitrínky. Nejvíce mě láká varianta motor předělat na kroužkový. Údajně se dají kroužky vyrobit i z bronzu, máte s tím nějaké zkušenosti? Může takto zachráněný motor opravdu nadále běžet? V případě potřeby bych vyrobil i nový hliníkový píst se silnější stěnou pro osazení kroužků. Motor teď momentálně běží, ale start. jedině přes startér a běží jenom na volnoběh.

_________________
danielskop.xf.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 11:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
XDan píše:
Existuje nějaké řešení opravy výbrusu, po tom, co se motor vyběhá? Mám žhavíka 2,5-ku, výbrus je zřejmě po smrti, ale alespoň v rámci pokusu bych chtěl motor zprovoznit. Stejně potom půjde do vitrínky. Nejvíce mě láká varianta motor předělat na kroužkový. Údajně se dají kroužky vyrobit i z bronzu, máte s tím nějaké zkušenosti? Může takto zachráněný motor opravdu nadále běžet? V případě potřeby bych vyrobil i nový hliníkový píst se silnější stěnou pro osazení kroužků. Motor teď momentálně běží, ale start. jedině přes startér a běží jenom na volnoběh.

Jistě - stačí vložku prohonovat do původní geometrie (tj. obnovit kruhovitost a ten dvojitý kužel) a udělat nový píst a ten dolícovat k té opravené vložce.
Akorát bude obtížné, komu se do toho z čistě ekonomických (a i technických - protože musí být strojní zázemí) bude chtít.
Bronzové kroužky - ano, pokud se ta dvaapůlka bude předělávat na parní :mrgreen: stroj - pak je volba bronzu, asi ideální.
To vše platí pro černý výbrus.
U ABC, se to bude muset změřit, pokud bude geometrie vložky mimo (tj, vyběhlá) bude se muset sundat chrom, znova vyhonovat, nachromovat, dohonovat. Píst, samozřejmě taky nový.
Ekonomická i ltechnická logika čirá nula, smysl to má pouze, pokud jde o záchranu nenahraditelného motoru a majitel je multimilionář.
------------
Btw - chtělo by to asi zkusit napsat, CO má ten motor za výbrus - jestli černý, a nebo ABC - protože pak jaksi, podle vložky, bude i ten zbytek.
------------
Chvilku vážně - bez adekvátního strojního zázemí (honovačka, děrovka, hrotovka a další) a praxe (zkušeností) je to dopředu jasně prohraná bitva.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 15:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
MPml, co ta finta našich fotrů a dědků na zvětšování litinovýho pístu? Píst se položil na ocelovou desku a zespoda se jeblo přes vhodnej kalenej váleček do dna. Prý se píst nepatrně "nafouknul" a ještě pár startů zvládnul. Nikdy jsem to nezkoušel a je mi jasný, že geometrie veme za svý. Je opravdu možný, že by se dno o nějakou setinku nafouklo?
Písty do ABC jsem si z kopie Mahle, co dělali v hradeckým Almetu krouhal a chodily dost dobře, takže jak má vypadat geometrie vím. Proto moc nevěřím, že by to bouchnutí do pístu nějak výrazně pomohlo.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 16:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Tento způsob generálkování motoru se údajně dělal u MK-17tek. Osobně jsem to také nezkoušel, ale prý se to také občas nemuselo povést. Jinak mám obdobný názor jako MPml, stačí si pročíst některá vlákna, kde se o různých úpravách hovoří, např. kolega VTjr popisoval úpravu Radugy 7 (nebudu to hledat, koho to zajímá, nechť si najde sám). Práce jak na kostele, o nutnosti dobrého strojního vybavení ani nehovoře, moře hodin nad prací. Motor má nyní zcela jistě parametry znatelně lepší než v původním stavu, ovšem je to práce pro někoho, kdo si prostě s tím "chce hrát".
S tou dva a půlkou, XDane, zkus prošmejdit Aukro a další modelářské bazary. Třeba tam seženeš takový motor, nebo, když budeš mít opravdu štěstí, třeba motor nějak poškozený (nejlépe cvaknutá klika), který ale bude mít zachovalou vložku s pístem, kterou přemontuješ.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 16:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
Celeron píše:
MPml, co ta finta našich fotrů a dědků na zvětšování litinovýho pístu? Píst se položil na ocelovou desku a zespoda se jeblo přes vhodnej kalenej váleček do dna. Prý se píst nepatrně "nafouknul" a ještě pár startů zvládnul. Nikdy jsem to nezkoušel a je mi jasný, že geometrie veme za svý. Je opravdu možný, že by se dno o nějakou setinku nafouklo?
Písty do ABC jsem si z kopie Mahle, co dělali v hradeckým Almetu krouhal a chodily dost dobře, takže jak má vypadat geometrie vím. Proto moc nevěřím, že by to bouchnutí do pístu nějak výrazně pomohlo.

Pokud někdo chce zkusit mlátit do pístu (aby se napěchovalo dno a tím se to tak nějak roztáhlo) tak podle mě je nejlepší metodou, aby si to sám zkusil - na svým motoru - a hned za svoje peníze zjistí, jak to funguje.
Tím samozřejmě nerozporuji, že u Mk.17, co má pist z celkem nepublikovatelného materiálu (viz kolik hodin obvykle ty výbrusy v Mk17 vydržely), k nějaké změně průměru nahoře dojde (tj. dojde k prodloužení životnosti asi tak o 30% což někdy reprezentuje i třeba desítku :) minut).
Jinak ta "replika" Mahle s původním materiálem měla společné akorát to, že obsah křemíku byl podobný, a že se to blýskalo cca stejně - struktura totiž přesně odpovídala tehdejším možnostem socialismu - hrubý hnízda, pevnost a obrobitelnost 8O ...píp.
V motorech, co bylo třeba aby pořádně fungovaly (tj, repre) bylo zásadně original Mahle.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 17:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
MPml píše:
V motorech, co bylo třeba aby pořádně fungovaly (tj, repre) bylo zásadně original Mahle.

Já jen co toho Míša od tamtud do Jarošovky odvozil. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 21:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Kdo umí dobře rusky, ten může prošmejdit ruské weby a tam je podobných návodů spousta. Často jen 100-krát opsáno z jednoho zdroje. Je to absolutnĕ bez záruky, že se to povede. Jde o to, že stejnĕ jako Kemr když v Cisařovem pekaři kladivem získával zlato tím, že rozbíjel atom olova, a komentoval to slovy :"Záleží na tom jak se do toho třískne." :lol:
Ale vážnĕ. 8)
Jednak záleží od materiálu pístu, sily úderu, ale i tvaru úderníku. V neposlední řadĕ i od teploty, protože pokud vím, tak ty písty se předtím nahřívaly. Je tu spousta úskalí, aby to bylo úspĕšné. V první řadĕ jde o to, že písty (jak černé tak i ABC, ABN, AAC) jsou z velmi křehkého materiálu. Černé jsou z jemnozrnné žíhané litiny se sférickým grafitem, krožkované, ABC ..., jsou z Al slitiny s vysokým obsahem křemíku. Ta je taky málo tvárná a velmi křehká. Zkuste ohnout odlitek ze siluminu, co je taky slitina Al-Si, ale s menším obsahem křemíku. V pístech ho bývá i přes 20%, je to kvůli tvrdosti, tedy i otĕruvzdornosti, ale hlavnĕ nižší tepelné roztažnosti. Aby se motor při chodu po zahřátí neutahoval, tak musí být roztažnost vložky válce stejná nebo vĕtší než pístu.
No a teď, co se stane když budeme "kovat" křehký materiál? :roll: Rozpedne se na kousky. Pokud ne, tak v nĕm pravdĕpodobnĕ vzniknou neviditelné drobné trhliny, které nemusí být zpočátku zřetelné. Také v jeho materiálu bude nevykompenzované pnutí. To vše může časem vést k destrukci pístu, nebo proboření jeho dna. :(
Navíc, i když se nic z výše uvedeného nestane, tak budeme muset korigovat rozmĕrové následky toho "kování". Jelikož tu ránu sotva dovedeme kalibrovat, ta se může stát, že to roztáhneme buď málo a nebude to mít žádný efekt, nebo že to přeženeme a píst se pak nevejde do vložky, nebo jen velmi ztuha. Samozřejmĕ je tu i jistá malá pravdĕpodobnost, že se ránou strefíme a oprava se povede. V případě úspĕšného rozklepání se ale i v tĕch ruských návodech doporučuje píst nanovo zalapovat v přípravku pomocí brusné diamantové pasty, a tím obnovit jeho geometrii. Čili nic jednoduchého. :roll:
V ruských návodech se dokonce vyskytuje i návod jak taky zmenšit průmĕr vrchní části ocelové, "černé"vložky. Prý k tomu stačí elektrická plotýnka a eskapáska. Stahneme vložku v horní části eskapáskou, položíme na rozpálenou plotnu, hřejeme a pásku dál utahujeme. Pak necháme vložku volnĕ vychladnout. Co to udĕlá s geometrií vložky - nepíšou. :? Jen doporučují vložku přehonovat a doladit její rozmĕr k pístu. Malina. :)
Já jsem nezkoušel ani jeden z tĕchto receptů, nevĕřím v jejich úspĕšnost víc než 10%, spíš ještě míň. Tohle se asi mohlo zkoušet v podmínkách ruských, nebo spíš ještĕ sovĕtských kroužků, kde se v krabicích válelo množství motorového šrotu.
Pokud ale má nĕkdo k dispozici jen 1 exemplář, který chce za každou cenu (a to je důležité) renovovat, tak bych volil nĕjaké strojařsky korektnĕjší metody. :wink:
Tím ale nechci shazovat ruské modelářské weby, je tam velmi velkĕ množství užitečných návodů a informací, ale jako všude, i vĕcí nad kterými bych jen kroutil hlavou. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 22:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ale jednu vĕc bych přece jen poradil. :wink:
Chce to ale mít "archív" dílů z různých starších dvaapůlek. :roll:
Mnohé typy mají identické perametry zdvihu a vrtání. Ve skutečnosti se ale reálné rozměry jejich pístů se o mikronové hodnoty liší, a to i u typů jedné série. Takže se nĕkdy povede z jiné dvaapúlky najít píst, který je těsnější. Takže někdy se opravdu povede z dvou vybĕhaných motorů vyskládat jeden provozuschopný. :P
Já takhle poměrnĕ nedávno "inovoval" jednu MVVS 2,5GRR s černým vybrusem, ale tehdy jsem nemĕl problém s vybrusem, ale s klikovkou a nakonec i ojnicí. Takže ty jsem si půjčil z toho šrotu a musel jsem obojí, protože jsem s údivem zjistil, že moje GRR mĕla průmĕr ojničního čepu 4,5 mm a ta druhá (asi starší) 5 mm. Nicmĕnĕ po opravĕ motor zas jede spolehlivĕ na 16-18 tisíc už nĕkolik motohodin. 8)
Zajímavé na to je i to, co bylo dál. Já se totiž v jedné diskusi na ruskojazyčném fóru zmínil, že mám nĕjakej MVVS dvaapůlkovej šrot. O ten pak projevil zájem jeden modelář z Uzbekistanu, původně chtel jen ty odlitky (válec, skříň ...). Já mu ale nakonec poslal všechny díly. Výbrus nestál za moc, protože píst byl značnĕ doškrábán (asi od vlákna svíčky), vložka ale docela dobrá, ojnice a klika však byly dost ojeté. On mi pak ale napsal, že mĕl nĕkolik pístů od sovĕtského motoru CSTKAM 2,5KR. No a s nimi to úspěšně skombinoval a sprovoznil dokonce s protipístem v detonační verzi, co tedy skutečnĕ vyžaduje mnohem lepší tĕsnost než žhavík.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: ned 13.10.2019 22:43 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2018
Příspěvky: 159
Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Ta dvaapůlka má černý výbrus, nepořebuji ji nutně opravit, je to pouze v rámci pokusu, jestli to ještě rozumně poběží. Já se s tím ještě docela rád natrápím. Strojní zázemí mám, chuť taky.
Pro MPml: Takže říkáte, že bronzové pístní kroužky jsou pro tohle použití absolutně mimo?

_________________
danielskop.xf.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 5:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
VTjr píše:
Kdo umí dobře rusky, ten může prošmejdit ruské weby a tam je podobných návodů spousta. Často jen 100-krát opsáno z jednoho zdroje. Je to absolutnĕ bez záruky, že se to povede. Jde o to, že stejnĕ jako Kemr když v Cisařovem pekaři kladivem získával zlato tím, že rozbíjel atom olova, a komentoval to slovy :"Záleží na tom jak se do toho třískne." :lol:
Ale vážnĕ. 8)
Jednak záleží od materiálu pístu, sily úderu, ale i tvaru úderníku. V neposlední řadĕ i od teploty, protože pokud vím, tak ty písty se předtím nahřívaly. Je tu spousta úskalí, aby to bylo úspĕšné. V první řadĕ jde o to, že písty (jak černé tak i ABC, ABN, AAC) jsou z velmi křehkého materiálu. Černé jsou z jemnozrnné žíhané litiny se sférickým grafitem, krožkované, ABC ..., jsou z Al slitiny s vysokým obsahem křemíku. Ta je taky málo tvárná a velmi křehká. Zkuste ohnout odlitek ze siluminu, co je taky slitina Al-Si, ale s menším obsahem křemíku. V pístech ho bývá i přes 20%, je to kvůli tvrdosti, tedy i otĕruvzdornosti, ale hlavnĕ nižší tepelné roztažnosti. Aby se motor při chodu po zahřátí neutahoval, tak musí být roztažnost vložky válce stejná nebo vĕtší než pístu.
No a teď, co se stane když budeme "kovat" křehký materiál? :roll: Rozpedne se na kousky. Pokud ne, tak v nĕm pravdĕpodobnĕ vzniknou neviditelné drobné trhliny, které nemusí být zpočátku zřetelné. Také v jeho materiálu bude nevykompenzované pnutí. To vše může časem vést k destrukci pístu, nebo proboření jeho dna. :(
Navíc, i když se nic z výše uvedeného nestane, tak budeme muset korigovat rozmĕrové následky toho "kování". Jelikož tu ránu sotva dovedeme kalibrovat, ta se může stát, že to roztáhneme buď málo a nebude to mít žádný efekt, nebo že to přeženeme a píst se pak nevejde do vložky, nebo jen velmi ztuha. Samozřejmĕ je tu i jistá malá pravdĕpodobnost, že se ránou strefíme a oprava se povede. V případě úspĕšného rozklepání se ale i v tĕch ruských návodech doporučuje píst nanovo zalapovat v přípravku pomocí brusné diamantové pasty, a tím obnovit jeho geometrii. Čili nic jednoduchého. :roll:
V ruských návodech se dokonce vyskytuje i návod jak taky zmenšit průmĕr vrchní části ocelové, "černé"vložky. Prý k tomu stačí elektrická plotýnka a eskapáska. Stahneme vložku v horní části eskapáskou, položíme na rozpálenou plotnu, hřejeme a pásku dál utahujeme. Pak necháme vložku volnĕ vychladnout. Co to udĕlá s geometrií vložky - nepíšou. :? Jen doporučují vložku přehonovat a doladit její rozmĕr k pístu. Malina. :)
Já jsem nezkoušel ani jeden z tĕchto receptů, nevĕřím v jejich úspĕšnost víc než 10%, spíš ještě míň. Tohle se asi mohlo zkoušet v podmínkách ruských, nebo spíš ještĕ sovĕtských kroužků, kde se v krabicích válelo množství motorového šrotu.
Pokud ale má nĕkdo k dispozici jen 1 exemplář, který chce za každou cenu (a to je důležité) renovovat, tak bych volil nĕjaké strojařsky korektnĕjší metody. :wink:
Tím ale nechci shazovat ruské modelářské weby, je tam velmi velkĕ množství užitečných návodů a informací, ale jako všude, i vĕcí nad kterými bych jen kroutil hlavou. :mrgreen:

První a naprosto fatální problém (mj. z kterého není složité odhadnout, jaké neuvěřitelné kraviny se na netu objevují) je to , jak se v těch "zaručených návodech" :mrgreen: objevuje ten "nápad" 8O s tím, jak se ten hliníkový píst dá :mrgreen: dodatečeě dolapovat na rozměr. To je totiž naprosto jasný signál, že autor "nápadu" nikdy žádný pořádný výbrus sám neudělal, a pokud ano, tak akorát klávesnicí :mrgreen: .
Dolapovávat ten hliníkový píst totiž samozřejmě vůbec nejde - protože obecně lze rozumně lapovat pouze tvrdé věci - základní princip lapování totiž je v tom, že u dvojice materiálů měkký (lapovací nástroj) a tvrdý (lapovaný předmět) se to volné brusivo "naseká" do měkkého a tím pak vznikne nástroj, který obrábí to "tvrdé". Takže pokud někdo začne lapovat hliníkový píst, tak v prvé řadě to jde naprosto tragicky (nebere to a nedrží to geometrií, ubývá oboje stejně), ale hlavně se brusivo "naseká" do toho pístu a pak po složení motoru to prakticky okamžitě zničí protikus - tj. tu tvrdou vložku. Ta ztratí v HÚ kužel, a je nevratná konečná, v řádu minut (!).
Míša tomu říkal "šedý mor" a kdysi si s tím mj. třeba u jedniček, užil svoje.
Klíčové totiž u ABC (obecně u jakéhokoli motoru s měkkým pístem) je to, že se musí dokázat obrobit přesně píst (který ani není válcový), ale v žádném případě se nesmí do něj nasekat ani stopy jakéhokoli brusiva.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 5:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
XDan píše:
Ta dvaapůlka má černý výbrus, nepořebuji ji nutně opravit, je to pouze v rámci pokusu, jestli to ještě rozumně poběží. Já se s tím ještě docela rád natrápím. Strojní zázemí mám, chuť taky.
Pro MPml: Takže říkáte, že bronzové pístní kroužky jsou pro tohle použití absolutně mimo?

Ty jako znáš nějaký funkční motor, co má bronzové kroužky?
To nereju, jenom se ptám.
A co se týče toho strojního zázemí (jestli ho máš) - to opět nejlépe uvidíš sám, až zjistíš, jak přesně (a do jakého tvaru) ta vložka musí musí být vyhonovaná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 7:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
XDan píše:
Já se s tím ještě docela rád natrápím. Strojní zázemí mám, chuť taky.
Pro MPml: Takže říkáte, že bronzové pístní kroužky jsou pro tohle použití absolutně mimo?

Obávám se, že pouze chuť a vybavení nestačí, chce to hodnĕ nastudovat a mít zkušenosti.
Bronz je mimo asi kvůli nízké teplotní odolnosti a vysoké roztažnosti, takže při pracovní teplotĕ se spára zavře a kroužek se bude sekat ve vložce, nebo ta spára bude muset být velmi velká a pak to nebude tĕsnit. Prostĕ to, co funguje v parních strojích, kde jsou teploty do 200° nemůze fungovat ve spalovacím motoru kde jdou do 500° a víc. Kdyby nebyla ta vysoká teplota, tak samozřejmĕ dvojice ocel-bronz byla ideální kombinace s minimálním součinitelem tření.
Krom toho kroužkové motory při objemu 2,5 cm3 je problém sám o sobĕ. Osobnĕ neznám sériově vyrábĕnou kroužkovanou dvaapůlku. Nejmenší, co se mi dostala do rukou je 5cm3 ruská Kometa MD-5.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 7:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
VTjr píše:
Obávám se, že pouze chuť a vybavení nestačí, chce to hodnĕ nastudovat a mít zkušenosti.
Bronz je mimo asi kvůli nízké teplotní odolnosti a vysoké roztažnosti, takže při pracovní teplotĕ se spára zavře a kroužek se bude sekat ve vložce, nebo ta spára bude muset být velmi velká a pak to nebude tĕsnit. Prostĕ to, co funguje v parních strojích, kde jsou teploty do 200° nemůze fungovat ve spalovacím motoru kde jdou do 500° a víc. Kdyby nebyla ta vysoká teplota, tak samozřejmĕ dvojice ocel-bronz byla ideální kombinace s minimálním součinitelem tření.
Krom toho kroužkové motory při objemu 2,5 cm3 je problém sám o sobĕ. Osobnĕ neznám sériově vyrábĕnou kroužkovanou dvaapůlku. Nejmenší, co se mi dostala do rukou je 5cm3 ruská Kometa MD-5.

kroužkové dvaapůlky samozřejmě existovaly - jednak Sladkého Brouček s diferenciálním pístem (to ale byla jasná kusovka), pak středisko 2.5/58 (taky jenom pár kusů), pak 2.5/59 (ty se dělaly tak nějak v serií). A hlavně kultovní Vltavan 2.5.
Brouček běhal dobře (taky ho dělal Pfeffer), 58 taky (taky Pfeffer), 59 tak nějak - každý motor se choval mírně jinak - ono kusovka a serie je úplně jiné kafe. Vltavan - to byla jedna velká socialistická katastrofa - dvaapůlky se některé i udržely chvilku v chodu. Použitelnost - nula.
A novější motory - třeba K&B Series 61 - ty už mají bezkroužkový výbrus (protože se velmi dobře vědělo, co je s kroužky u tak malého motoru za neskutečné problémy).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 8:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
kroužkové dvaapůlky samozřejmě existovaly ...

Já netvrdím, že neexistovaly vůbec, pokusy jistě byly, ale že nebyly sériově vyráběné a úspěšně použitelné (to jsem zapomněl zdůraznit). :P Kroužky u tak malých kubatůr lze zařadit spíš mezi cimrmanovské vymetání slepých uliček lidského poznáání. Někdo to musí prozkoumat a říci: "Tudy ne, přátelé!" :lol:
O tom, že Vltavany kroužky měly vím, ale já prostě Vltavany 2,5cm3 nepočítám, ačkoli byly vyráběny sériově, protože se jednalo o prakticky nepoužitelné motory vhodé asi jen jako učební pomúcky při vyučování témat o spalovacích motorech. Jak sám říkáš Vltavany - to byla prostě tragédie, kde byla odevzdána výroba rozpracovaného klonu MVVS-ky výrobnímu podniku, který nebyl schopen tak precizní výrobu v dostatečné kvalitě zabezpečit.
Naštěstí v ČSSR to byl případ spíš ojedinělý, naproti tomu v SSSR to byla naprosto běžná praxe, kdy i dobré konstrukce od předních modelářů se pak po desetiletí "kurvily" ( :oops: omlouvám se za výraz ale jinak to pojmenovat nemohu) v pochybných fabrikách stachanovštinou a socialistickým "zlepšovatelstvím". A co je nejtragičtější, že ta masová výroba aušusu přetrvávala někdy i celá desetiletí.
Samozřejmě existovaly výjimky, ale většinou jen díky tomu, že v daném podniku se o tu výrobu staral nějaký zkušený modelář (např dvaapůlky KMD-2,5, CSTKAM-2,5KR, motory Moskva, MDA-2,5, Talka a j.), vše ostatní bylo možno chápat spíš jen jako polotovar, který se pak musel "dotvořit" do použitelného stavu v modelářských kroužcích.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: MVVS 2,5
PříspěvekNapsal: pon 14.10.2019 9:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
MPml píše:
Klíčové totiž u ABC (obecně u jakéhokoli motoru s měkkým pístem) je to, že se musí dokázat obrobit přesně píst (který ani není válcový), ale v žádném případě se nesmí do něj nasekat ani stopy jakéhokoli brusiva.

Co to bylo za "čpavkovej kámen" co s tím Míša šlechtil v ruce písty od ABC motorů? Jednou jsem to viděl u něj v kanclu, druhý dveře vlevo. Jak se to dotklo pístu, začalo to fest smrdět čpavkem. Hledal jsem na netu, ptal se dědků nástrojařů, nikdo neví, nezná. Není to nějaký chemický finišování?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz