tomaasz píše:
Desitka byla krouzkova a tahala o 1 palec větší vrtuli nez mvvs 10 - myslim že nejlepe chodila s vrtulí 13/7
No to je dost neurčité porovnání, to jakože by MVVSka o palec větší netahala vůbec, nebo tahala hůř? Druhé připouštím, ale o kolik hůř? Když nemáme údaje o otáčkách nebo statickem tahu, tak vlastně z toho nevíme nic.
Krom toho, přece není 13x7" jako 13x7", vrtule různých značek se mnohdy chovají dost odlišně. Třeba APC podle mých zkušeností zatěžují motor míň než Masterky se širšími listy a o různých dřevěných ani nemluvě. A taky přece velmi záleží i na celkové aerodynamické koncepci modelu.
Pro některý bude dobrá 13x7", pro jiný i se stejným motorem menší - 12x9" nebo naopak větší "lopata" - třeba 14x4".
Například, teď mi moje desítka MVVS opravdu slušně "tahá", k mé maximální spokojenosti, v Diablotinu-mini vrtuli Master 13x6" a jsem přesvědčen, že i s 13x7" by to nebylo nějak výrazně horší. Když jsem ale zkoušel APC stejné velikosti 13x6" s úzkými listy, tak se mi jevila taky dobře, ale v střemhlavém letu hůř brzdila, byla pro něj mírně lehčí. Ale předtím jsem v tom modelu měl Radugu-10RU, pro tu byla optimální právě ta APC 13x6", zatím co Masterka stejné velikosti už byla přitěžká. Ale dobře to chodilo s dřevěnou vrtulí "Diablotin", s ostrými listy a rozměrem 14x4".
Takže porovnávat můžeme, ale jen za stejných podmínek. Nebo aspoň kdybys napsal, že MVVS s vrtulí APC 12x7" točila 12 tisíc ot/min, ale Webra dosáhla ty samé otáčky s vrtulí APC 13x7", tak to by byla možná i celkem směrodatná informace.
I když pravda, otáčky na zemi taky nejsou dokonalou informací.