Autor |
Zpráva |
AlešM
|
Napsal: pát 23.08.2019 13:07 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 11.9.2018 Příspěvky: 90
|
Mior..díky za odpověď Takovéto chovaní modelu co popisuješ, ale bez jakékoliv známky odporu proti řízení mam v režimu Rate Only (změna rychlosti reakce modelu na kormidla při vypnuté a zapnuté stabilizaci)u tebe "dynamická zpětná vazba" (jakoby vetší výchylka). Se stabilizaci většinu času letím v modu Rate Only, kde je letadlo výborně stabilizováno a přitom nejde postřehnout odpor proti řízení. Tento režim se, ale chová takto: Výchylky kormidel jsou velmi malé - pokud na to někoho neupozorním, tak si jich ani nevšimne . velikost výchylky se zvětšuje s rychlosti změny polohy modelu (pomalá změna-mala výchylka, rychlá změna -vetší výchylka). Korekce stabilizace je jen během změny tzn. pokud se přestane model vychylovat, korekce zmizne a stabilizaci je jedno v jaké nové poloze model zůstane (neopravuje ho do výchozí polohy). Stejně tak stabilizace v tomto režimu nereaguje na velmi pomalé změny a neřídí (začíná stabilizovat od určité rychlosti změny a s vetší rychlosti změny dává vetší velikost výchylky) ufff..doufám, že tomu co jsem napsal se da porozumět U mě Hold reaguje na jakoukoliv odchylku a je jedno jak pomalu -rychle nastala (rychlost změny ho nezajímá), na velikost změny polohy reaguje velikostí výchylky a vždy vrátí letadlo do polohy na začátku (prostě nedovolí aby letadlo zaujalo jinou polohu) Rate Olny..je jedno jakou má letadlo polohu, jen koriguje rychlost změny(čím rychlejší změna, tím vetší výchylka) pokud letadlo přestane polohu měnit přestane korigovat (nevrací zpět)
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
mior
|
Napsal: sob 24.08.2019 16:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
AlešM píše: u tebe "dynamická zpětná vazba" (jakoby vetší výchylka). Nie som si istý, či pod pojmom "dynamická spätná väzba" si obaja predstavujeme to isté. Pre istotu napíšem, čo tým myslím ja: "Na stole" nastavím na modeli nejaké výchylky, napr. pre výškovku nech to je hore aj dole 10mm, pri polovičnom vychýlení knipla výškovky. Ak nemám stabilizáciu (alebo nie je zapnutá), tak aj počas letu bude pri polovičnom pritiahnutí či potlačení výchylka výškovky 10mm. Ak mám/zapnem stabilizáciu, trebárs aj v režime Rate, tak napr. pri loopingu bude výchylka výškovky menšia ako 10mm, hoci knipel výškovky bude pritiahnutý do polovice, rovnako ako v predchádzajúcom prípade. Je to spôsobené tým, že gyro-senzor výškovky zistí, že model mení svoju polohu a dá kontru, teda protivýchylku. Ale keďže knipel je niekde v polovici, tak sa na výslednej polohe serva výškovky budú približne rovnako podielať signál pilota a signál letového stabilizátora. Výsledkom bude menšia výchylka. Pri plnej výchylke knipla to tak nebude, pretože pri správnom "akrobatickom" nastavení letového stabilizátora, má vtedy plnú nadvládu nad modelom pilot a stabilizácia nič. To je to, už niekde skôr spomínané, dynamické riadenie stabilizačného efektu, v závislosti od polohy kniplov. V neakrobatických modeloch, napr. v tom 2,5-metrovom 4-motorovom Herculesovi, však nastavujem dynamické riadenie stabilizačného efektu inak. Tak, aby aj pri plnej výchylke kniplov letový stabilizátor vykazoval nejaký účinok. To sa dá dosiahnuť napr. pri menších - polovičných výchylkách, nastavených na vysielači. Vtedy je riadenie modelu také "mäkšie": povedal by som, že stabilizácia má väčšie právomoci. Ak by hrozil prúser, prepnem na plné výchylky, alebo vypnem stabilizáciu a pánom situácie som opäť ja.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: sob 24.08.2019 21:48 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
Miore mylis se. Stabilizace v normalnim rezimu nejde proti vychylce kormidla, kterou zpusobis ty zmenou polohy kniplu, to je zmena zadana, je jednou ze vstupnich velicin regulacni smycky. Zasah stabilizace jde proti zmene pokohy letadla vyvolane vnejsim vlivem. V hold modu je to trochu jine, tam polohou kniplu neridis primo polohu kormidla, ale v podstate udavas uhlovou rychlost, jakou ma letadlo v dane ose rotovat. Stabilizace potom ridi vychylku kormidla tak, aby vysledna rychlost rotace byla orave takova, jakou pozadujes.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: ned 25.08.2019 10:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
Pánové, vždy pozorně sleduji vaše příspěvky a vaše názory si vážím. Opakovaně jsem si přečetl miorovo vysvětlení dynamické zpětné vazby a jejího vlivu na zmenšení výchylky v průběhu letu modelu, i Jirkovu reakci. JirkaA píše: Stabilizace v normalnim rezimu nejde proti vychylce kormidla, kterou zpusobis ty zmenou polohy kniplu, to je zmena zadana, je jednou ze vstupnich velicin regulacni smycky. Zasah stabilizace jde proti zmene pokohy letadla vyvolane vnejsim vlivem. Ale jaksi jsem nenašel zásadního nesouladu. Možná jen rozdílná slova. Já bych tu Jirkovu větu pouze zkrátil na: Zásah stabilizace jde proti změně polohy letadla. Má zkušenost je tedy taková, že zvýšením účinnosti stabilizace, se jakoby sníží výchylky letícího modelu.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: ned 25.08.2019 16:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
StrycAlois píše: ... miorovo vysvětlení dynamické zpětné vazby a jejího vlivu na zmenšení výchylky v průběhu letu modelu ... Možno by bolo dobré, aby som vysvetlil, odkiaľ sa vzalo to slovíčko "dynamické" v pojmoch dynamické riadenie stabilizačného účinku a dynamická spätná väzba. Keď sme pred vyše 9-timi rokmi experimentovali s gyrami v krídlatých modeloch, tak sme používali gyrá MKS Gy380 Příloha:
MKS Gy380.JPG [ 82.82 KiB | Zobrazeno 2777 krát ]
Takúto stabilizáciu by sme dnes označili ako mód Rate. Niečo o tom je v tomto článku, ktorý bol napísaný začiatkom roku 2010: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... el---1castVtedy pojem Dynamické riadenie gýr alebo stabilizačného účinku neexistoval a pravdu povediac sme si ho vymysleli sami, tak ako je to popísané v závere tohto článku, opäť z r 2010: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... el---2castCitujem: Bolo jasné, že haváriu som zapríčinil ja, tým, že som nastavil príliš veľkú účinnosť gýr a bolo jasné, že s tým bude treba niečo robiť. A takto nenápadne, z "nešťastia" sa zrodil nový nápad: "Dynamické riadenie gýr". Ale o tom až v ďalšom článku.Ako sme pôvodne jednoduchému zapínaniu či vypínaniu gýr "vdýchli" dynamiku, bolo v r. 2010 popísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -lietadielZ obidvoch článkov jasne vyplýva, že model s nejakým nastavením účinnosti gýr konkrétny obrat v pohode zaletel. Avšak po nastavení vyššej účinnosti gýr sa výchylky ovládavích plôch počas letu znížili natoľko, že obrat skončil haváriou. Možno sme tento jav nie úplne šťastne nazvali dynamickou zápornou spätnou väzbou, ale funguje to tak ako som popísal a vyskúšať si to (radšej v dostatočnej výške) môže každý sám, ak najprv s modelom urobí nejaký obrat s vypnutou stabilizáciou a potom so zapnutou.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
AlešM
|
Napsal: ned 25.08.2019 21:31 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 11.9.2018 Příspěvky: 90
|
Ahoj Mior Proč je podle tebe dobré, že stabilizace ti mění velikost výchylky kormidla v obratu (to je potom takové gumové řízení)? Já mam stabilizaci nastavenou tak, že stabilizuje jenom to kormidlo, u kterého je knipl pro danou osu ve středu (neřídím – chci, aby letadlo drželo tuto polohu). Pokud pohnu kniplem – řídím ovládací plochu, tak nechci, aby mi ovlivňovala stabilizace reakci modelu a pohyb v této ose je v tento moment žádaný (stabilizace se u pohybujícího kormidla vypne)! Myslím si, že řada pokročilých pilotů právě z tohoto důvodu, že stabilizace je zakladu nastavená, tak jak ty říkáš, že ji odmítá, protože pak mají pocit, že se s .ní perou (co nikdo nechce). Začátečník, ale tuto vlastnost využije a ocení. U modelu kde není požadavek na agresivní akrobacii (polomakety, sportovní letadla,…) je takto nastavená stabilizace použitelná (ale určité to není, to nejlepší nastaveni – podle mě). To že účinek stabilizace se mění, podle velikosti výchylky je fajn, ale většinu letu řídíš v poloze kniplu citlivě kolem středu (hodně ovlivňuje řízení) a maximální výchylku dáš jenom sem, tam (ovlivňuje minimálně)…
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: úte 27.08.2019 12:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
AlešM píše: ... stabilizace mění velikost výchylky kormidla v obratu (to je potom takové gumové řízení)?
Nie som síce Mior, ale dovolím si podotknúť, že stabilizácia nemení veľkosť výchylky kormidla v obrate! Nie je to tak, že by si ako pilot cítil, že najprv je výchylka kormidla veľká a potom, keď model začne robiť obrat, tak výchylka naraz klesne a ty máš pocit, že ti do riadenia niečo zasahuje. Boli tu síce voči tomu výhrady, ale zaradením letového stabilizátora do ovládacieho reťazca sa z ovládania modelu naozaj stane záporná spätná väzba, ktorá spôsobí, že počas letu modelu sú výchylky kormidiel modelu reálne menšie, ako by boli bez stabilizácie. Ani zosilňovač so zápornou spätnou väzbou nefunguje tak, že najprv je signál zosilnený veľmi, akoby spätná väzba nebola a potom (keď signál spätnej väzby "dorazí"), tak zosilnenie klesne. NIE! Z pohľadu nejakého, napr. NF-signálu, signál zápornej spätnej väzby pôsobí okamžite - hneď (veď sa pohybuje rýchlosťou svetla ) a keďže má opačnú fázu ako vstupný signál, tak má takýto zosilňovač menšie zosilnenie, ako zosilňovač bez zápornej spätnej väzby. A úplne rovnako aj výchylky kormidiel modelu so stabilizáciou sú počas letu menšie, ako by boli keby model stabilizáciu nemal. Ak sa teraz niekto spýta, prečo sú výchylky takéhoto modelu, ktorý je v kľude - neletí, väčšie, ako počas letu, tak je to preto, že vtedy je tá záporná spätná väzba "prerušená": gyro-senzory v kľude nedávajú žiadny signál (ktorý sa potom v letovom stabilizátore odčíta od vstupného signálu z kniplov), hoci hýbeš kniplami. Počas letu je to iné: pohneš kniplami, pohne sa servo, model začne meniť smer, gyro-senzory to zistia, pošlú signál do mikroprocesora letového stabilizátora, ktorý ho odráta od vstupného signálu (z kniplov), výchylka serva je vďaka tomu menšia ako keď signál z gyrosenzorov "nepríde" (keď je model položený na stole). To všetko sa udeje rádovo v mikrosekundách, okrem serva, ktoré dostáva signál raz za 20 milisekúnd. Avšak vzhľadom na zotrvačnosť modelu a "mäkkosť" vzduchu ani toto nehrá rolu a tebe ako pilotovi sa to javí ako stabilný - kontinuálny dej: ako keby na modeli bez stabilizácie boli nastavené menšie výchylky.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 27.08.2019 13:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Atto píše: To všetko sa udeje rádovo v mikrosekundách, okrem serva, ktoré dostáva signál raz za 20 milisekúnd. Ne že by to měnilo výsledek, ale s těmi mikrosekundami dost přeháníš... Nejlepší desky pro racecoptery zvládají smyčku cca 8kHz, tedy něco přes 0,1ms, to jsou ale typy s F4/F7 CPU. Předchozí CPU byly rády za 1kHz a co jsem viděl, tak u letadel je to často ještě méně. Třeba u zde debatovaného cortexu jsem někde viděl udané 2ms... Ono je to až dost, hlavně právě ve spojení se servy, ale mikrosekundy to fakt nejsou. Mimochodem ani u copterů se to už moc nezrychluje, spíš naopak - starší generace nejrozšířenějšího sw uměla i smyčku 32kHz, ukázalo se ale, že při tom už tak roste šum, že je přidaná hodnota záporná. Šlo se proto zpět na limit 8kHz a spíš se ladí softwarové filtry, aby se získaná data využila efektivněji.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: úte 27.08.2019 15:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
Tomashr, vďaka za upresnenie.
Ešte k ozrejmeniu "prerušenia" tej zápornej spätnej väzby modelu, ktorý neletí: - pohneš kniplami, pohne sa servo, avšak model NEzačne meniť smer (lebo leží na stole), gyro-senzory NIČ NEzistia, NEpošlú signál do mikroprocesora letového stabilizátora, ktorý NIČ NEodráta od vstupného signálu (z kniplov) a tak výchylka serva je vďaka tomu rovnaká ako keby v modeli NEbola stabilizácia.
..............................
Ak sa niekto obáva, že stabilizácia mení veľkosť výchylky kormidla, tak potom sa musí obávať aj Exponenciál na vysielači, lebo tie naozaj menia veľkosť výchylky kormidla, možno ešte horším spôsobom ako stabilizácia.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: sob 31.08.2019 17:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Prepáč, bol som pár dní "mimo". Nemyslím, že duševne! Takže reagujem až teraz. AlešM píše: Ahoj Mior Já mam stabilizaci nastavenou tak, že stabilizuje jenom to kormidlo, u kterého je knipl pro danou osu ve středu (neřídím – chci, aby letadlo drželo tuto polohu). Pokud pohnu kniplem – řídím ovládací plochu, tak nechci, aby mi ovlivňovala stabilizace reakci modelu a pohyb v této ose je v tento moment žádaný (stabilizace se u pohybujícího kormidla vypne)! S bratom máme "celú zbierku" rôznych letových stabilizátorov a teda aj také, ktoré fungujú tak ako popisuješ. Funguje tak napr. populárna FY-30A a myslím, že aj Guardian. Tieto letové stabilizátory majú okrem gyro-senzorov aj akcelerometre. To je síce fajn na dlhodobé spoľahlivé udržanie nejakej konkrétnej absolútnej polohy modelu, ale problém je práve prepínanie, alebo lepšie povedané vypínanie tohto "udržania". Keď je knipel v určitom definovanom pásme tesne okolo neutrálu, tak sa takýto letový stabilizátor zapne do tohoto vyššie spomínaného udržiavania absolútnej polohy. To nie je problém. Problémom je opustenie tohto udržiavacieho režimu a prechod do (pilotom) riadeného režimu: Pilot už nechce, aby stabilizácia držala polohu modelu a začne teda pohybovať kniplom/kniplami. Poznámka: pre jednoduchosť predpokladajme, že pilot hýbe len jednou funkciou - napr. krídielkami. Ak pilot pohne kniplom málo, stabilizácia sa neprepne do riadeného módu, ale stále udržiava polohu modelu. Ak pohne viac, stabilizácia sa prepne do riadeného módu, ale SKOKOM - naraz. To znamená, že krídelká naraz zaujmú novú polohu. Výsledkom je to, že model sebou neprirodzene trhne a skokovo zmení náklon. A čo horšie: s takýmto stabilizátorom prakticky nie je možné robiť jemnú - presnú pilotáž, pretože pri malých výchylkách kniplov si letový stabilizátor "myslí", že pilot chce riadenie modelu odovzdať letovému stabilizátoru. Lebo knipel sa nachádza v tom definovanom pásme tesne okolo neutrálu a tak sa stabilizácia zapne. A vypne sa až pri trochu väčšej výchylke, ako by si pilot prial. Toto je to už skôr - pred pár dňami spomínané tvrdé prepnutie. Práve pre túto necnosť sme FY-30A aj Guardiana prestali používať. A zatiaľ sme nenarazili na letový stabilizátor s akcelerometrami, ktorý by nemal tvrdé prepnutie. A tak používame letový stabilizátor s mäkkým prepnutím, ktorý však nemá akcelerometre. Má len gyro-senzory a režim Hold nedosahuje pomocou akcelerometrov, ale časovou integráciou signálu gyro-senzorov. To z dlhodobého hľadiska nie je také dobré ako pri použití akcelerometrov, ale otázka znie: Ako dlho letí nejaký model rovno, ak pilot stojí na zemi? Odpoveď znie: pár sekúnd, väčšinou ani nie 10. Potom sa stráca z dohľadu a treba zatočiť. Čiže siahnuť na kniple, zaujať s modelom novú polohu ... Takže "dlhodobý" prínos akcelerometrov je tu otázny. Tých pár sekúnd to bez problémov zvládne aj režim Hold, realizovaný integráciou signálu gyro-senzorov.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
David Krnov
|
Napsal: sob 01.02.2020 21:44 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 11.12.2017 Příspěvky: 178 Bydliště: Krnov
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|